본 연구는 지식경영과 학습조직을 비교 분석한 것이다. 연구목적으로는 첫째, 지식경영과 학습조직의 본질을 규명하고, 둘째, 지식경영과 학습조직의 차이점과 공통점을 분석하여, 효과적인 지식경영을 위한 시사점을 제공하는 것이다. 연구결과 첫째, 지식경영과 학습조직의 본질을 확인한 결과, 지식경영은 구성원 개인들이 보유하고 있는 업무관련 지식이나 노하우를 체계적으로 발굴하여 조직 내부의 보편적 차원의 지식으로 공유하고 적극 활용하여 조직 전체의 경쟁력 향상 도모가, 학습조직은 조직내 개인, 집단, 조직 등 모든 차원에서 지식 창출을 위한 학습, 다차원적 지식이전과 공유를 통한 이차적 지식창출 활성화가 그 본질임이 확인되었다. 둘째, 지식경영과 학습조직의 특성을 비교 분석한 결과, 지식경영은 지식을 기반으로 하는 경영기법으로 지식 창조적 문화의 구축, 형식지와 암묵지의 전환과정, 지식창조와 지식관리 등을 중시하며, 학습조직은 학습을 기반으로 구성원의 지속적 학습능력배양과 시스템 사고를 기초로 시너지 효과를 얻기 위하여 개인, 집단, 조직의 학습 연계성과 통합을 중시하는 것으로 확인되었다. 또한 양자의 공통점으로는 지식창조와 학습은 변화관리와 창의성을 기반으로 한다는 점으로, 결과적으로 지식경영과 학습조직은 상호 밀접한 관련성을 가지고 있다는 점을 확인하였다. 이러한 연구결과를 토대로 효과적인 지식경영을 위한 경영전략적 시사점을 제시하였다.
본 연구는 지식경영과 학습조직을 비교 분석한 것이다. 연구목적으로는 첫째, 지식경영과 학습조직의 본질을 규명하고, 둘째, 지식경영과 학습조직의 차이점과 공통점을 분석하여, 효과적인 지식경영을 위한 시사점을 제공하는 것이다. 연구결과 첫째, 지식경영과 학습조직의 본질을 확인한 결과, 지식경영은 구성원 개인들이 보유하고 있는 업무관련 지식이나 노하우를 체계적으로 발굴하여 조직 내부의 보편적 차원의 지식으로 공유하고 적극 활용하여 조직 전체의 경쟁력 향상 도모가, 학습조직은 조직내 개인, 집단, 조직 등 모든 차원에서 지식 창출을 위한 학습, 다차원적 지식이전과 공유를 통한 이차적 지식창출 활성화가 그 본질임이 확인되었다. 둘째, 지식경영과 학습조직의 특성을 비교 분석한 결과, 지식경영은 지식을 기반으로 하는 경영기법으로 지식 창조적 문화의 구축, 형식지와 암묵지의 전환과정, 지식창조와 지식관리 등을 중시하며, 학습조직은 학습을 기반으로 구성원의 지속적 학습능력배양과 시스템 사고를 기초로 시너지 효과를 얻기 위하여 개인, 집단, 조직의 학습 연계성과 통합을 중시하는 것으로 확인되었다. 또한 양자의 공통점으로는 지식창조와 학습은 변화관리와 창의성을 기반으로 한다는 점으로, 결과적으로 지식경영과 학습조직은 상호 밀접한 관련성을 가지고 있다는 점을 확인하였다. 이러한 연구결과를 토대로 효과적인 지식경영을 위한 경영전략적 시사점을 제시하였다.
This study compares knowledge management with learning organization. The aims of this study are as follows. First, I identify the essence of knowledge management and learning organization. Second, I analyze the difference and the similarity of knowledge management and learning organization and sug...
This study compares knowledge management with learning organization. The aims of this study are as follows. First, I identify the essence of knowledge management and learning organization. Second, I analyze the difference and the similarity of knowledge management and learning organization and suggest implications for effective knowledge management. The outcomes of this study are as follows. First, according to confirmed essence of knowledge management and learning organization, the essence of knowledge management confirms that the organization finds job-related knowledge and know-how retained by individual of organizational members systematically and shares common knowledge within the organization, applys it to job and thereby accommodates the competence improvement of the whole organization. And the essence of learning organization confirms that the activation of secondary knowledge creation is through learning for the knowledge creation, multi-dimensional knowledge transition and share in all dimension of individual, group, and organization. Second, as a result of comparative analysis of the characteristics of knowledge management and learning organization, knowledge management is the management technic based on knowledge. In knowledge management, building of knowledge-creative culture, transitional process of explicit knowledge and tacit knowledge, knowledge creation and knowledge operation are important. In learning organization, to get synergy effect by means of promotion of lasting learning capability based on learning and systematical thinking, learning linkage and integration of individual, group, and organization are important. Also, a point of sameness is based on change management and creativity. Consequently, the knowledge management is closely related to learning organization. In the basis on these study results, I suggest the managerial strategic implications for the effective knowledge management.
This study compares knowledge management with learning organization. The aims of this study are as follows. First, I identify the essence of knowledge management and learning organization. Second, I analyze the difference and the similarity of knowledge management and learning organization and suggest implications for effective knowledge management. The outcomes of this study are as follows. First, according to confirmed essence of knowledge management and learning organization, the essence of knowledge management confirms that the organization finds job-related knowledge and know-how retained by individual of organizational members systematically and shares common knowledge within the organization, applys it to job and thereby accommodates the competence improvement of the whole organization. And the essence of learning organization confirms that the activation of secondary knowledge creation is through learning for the knowledge creation, multi-dimensional knowledge transition and share in all dimension of individual, group, and organization. Second, as a result of comparative analysis of the characteristics of knowledge management and learning organization, knowledge management is the management technic based on knowledge. In knowledge management, building of knowledge-creative culture, transitional process of explicit knowledge and tacit knowledge, knowledge creation and knowledge operation are important. In learning organization, to get synergy effect by means of promotion of lasting learning capability based on learning and systematical thinking, learning linkage and integration of individual, group, and organization are important. Also, a point of sameness is based on change management and creativity. Consequently, the knowledge management is closely related to learning organization. In the basis on these study results, I suggest the managerial strategic implications for the effective knowledge management.
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