본 연구는 지방 대도시에 소재한 한 대형병원의 혁신사례를 분석하였다. 연구를 시작하게 된 배경은 점차 예측할 수 없을 정도로 급변하고 있는 의료 환경의 변화 속에서 기존병원의 새로운 변신을 위해서 혹은 신규병원의 출발 시, 의료기관들 상호 간에 공유되고 통찰력을 제공해줄 수 있는 성공적 혁신사례 발굴이 그 어느 때보다도 절실하기 때문이다.
이 연구는 조직 정체성과 조직 정체성의 사회적 구성이라는 관점을 통해서 병원혁신을 해석하였다. 혁신의 원동력으로서 병원 리더십이 촉발한 조직 정체성의 중요성을 발견하였다. 조직 정체성이란 조직으로서 우리는 누구인가에 대한 대답이다. 특히 조직 정체성의 사회적 구성이라는 관점에서 분석하였는데, 비전 수립 및 선포라는 관념적 환경이 조직 정체성을 유발하는 환경이 되고 병원 내 모든 부서와의 관계 속에서 구성되고 또 재구성되어가는 과정을 살펴보았다.
사례병원 조직 정체성의 ‘핵심적 특성’은 영성과 감성, 지성, 그리고 이들의 통합에 있다. 둘째, 조직 정체성의 ‘차별적 특성’은 교회병원으로서의 자리매김에 있으며, 그 의미는 병원 내 의료서비스, 경영 및 병원문화 등 모든 분야가 성경적 원리, 영성에 근거하여 발현되었다는 것이다. 셋째, 조직 정체성은 단계적으로 비전을 제시하고 연도별 계획을 제시함으로써 ‘지속성’을 두고 형성 및 확산되어 왔다. 사례병원 조직정체성의 특성과 아울러 조직 정체성의 확립으로 변화된 모습을 의료서비스 혁신과 조직역량, 조직문화 및 설립이념의 대내외적 천명 등의 관점에서 분석하였다.
연구방법으로 문헌연구와 인터뷰를 이용한 사례분석을 사용하였다. 병원이 발간한 공식문서를 중심으로 조직 정체성을 분석하되, 조직원 및 리더십에 대한 인터뷰와 병원발간자료, 성과문서 등의 자료를 함께 활용하였다.
본 연구는 지방 대도시에 소재한 한 대형병원의 혁신사례를 분석하였다. 연구를 시작하게 된 배경은 점차 예측할 수 없을 정도로 급변하고 있는 의료 환경의 변화 속에서 기존병원의 새로운 변신을 위해서 혹은 신규병원의 출발 시, 의료기관들 상호 간에 공유되고 통찰력을 제공해줄 수 있는 성공적 혁신사례 발굴이 그 어느 때보다도 절실하기 때문이다.
이 연구는 조직 정체성과 조직 정체성의 사회적 구성이라는 관점을 통해서 병원혁신을 해석하였다. 혁신의 원동력으로서 병원 리더십이 촉발한 조직 정체성의 중요성을 발견하였다. 조직 정체성이란 조직으로서 우리는 누구인가에 대한 대답이다. 특히 조직 정체성의 사회적 구성이라는 관점에서 분석하였는데, 비전 수립 및 선포라는 관념적 환경이 조직 정체성을 유발하는 환경이 되고 병원 내 모든 부서와의 관계 속에서 구성되고 또 재구성되어가는 과정을 살펴보았다.
사례병원 조직 정체성의 ‘핵심적 특성’은 영성과 감성, 지성, 그리고 이들의 통합에 있다. 둘째, 조직 정체성의 ‘차별적 특성’은 교회병원으로서의 자리매김에 있으며, 그 의미는 병원 내 의료서비스, 경영 및 병원문화 등 모든 분야가 성경적 원리, 영성에 근거하여 발현되었다는 것이다. 셋째, 조직 정체성은 단계적으로 비전을 제시하고 연도별 계획을 제시함으로써 ‘지속성’을 두고 형성 및 확산되어 왔다. 사례병원 조직정체성의 특성과 아울러 조직 정체성의 확립으로 변화된 모습을 의료서비스 혁신과 조직역량, 조직문화 및 설립이념의 대내외적 천명 등의 관점에서 분석하였다.
연구방법으로 문헌연구와 인터뷰를 이용한 사례분석을 사용하였다. 병원이 발간한 공식문서를 중심으로 조직 정체성을 분석하되, 조직원 및 리더십에 대한 인터뷰와 병원발간자료, 성과문서 등의 자료를 함께 활용하였다.
This study analyzes innovation in hospital management. As for the research background, we see the necessity for discovering success stories of hospital innovation in turbulent healthcare environment, so as to give inspiration to both current and newly emerging hospitals. The main focus of this st...
This study analyzes innovation in hospital management. As for the research background, we see the necessity for discovering success stories of hospital innovation in turbulent healthcare environment, so as to give inspiration to both current and newly emerging hospitals. The main focus of this study is on organizational identity and social construction process of that identity. We find the importance of the organizational identity initiated by the hospital’s top management as the main driver of the innovation in D Hospital. Organizational identity stands to answer the question of who we are as an organization. Particularly, the process of inter-departmental behaviors after the vision making plays an important role in socially constructing the unique identity. As for characteristics of the organizational identity in D Hospital, spirituality, emotion, intelligence and integration are “centric”. The hospital also is “distinctively” positioned as a catholic hospital, which means every managerial area including medical service, general management and hospital culture are manifested by biblical principles. Third, the identity has been “durably” established as well as diffused by the systematic planning procedure aiming for its definite vision. Along with the main characteristics of the identity, this study analyzes the influences of organizational identity establishment in the area of the medical service, organizational capability, organizational culture and internal/external declaration of its philosophy . Qualitative method is also undertaken for this case study. Data are collected from literature reviews including formal documents published by D Hospital and performance data. Interviews are also performed with the Hospital Director and department chiefs.
This study analyzes innovation in hospital management. As for the research background, we see the necessity for discovering success stories of hospital innovation in turbulent healthcare environment, so as to give inspiration to both current and newly emerging hospitals. The main focus of this study is on organizational identity and social construction process of that identity. We find the importance of the organizational identity initiated by the hospital’s top management as the main driver of the innovation in D Hospital. Organizational identity stands to answer the question of who we are as an organization. Particularly, the process of inter-departmental behaviors after the vision making plays an important role in socially constructing the unique identity. As for characteristics of the organizational identity in D Hospital, spirituality, emotion, intelligence and integration are “centric”. The hospital also is “distinctively” positioned as a catholic hospital, which means every managerial area including medical service, general management and hospital culture are manifested by biblical principles. Third, the identity has been “durably” established as well as diffused by the systematic planning procedure aiming for its definite vision. Along with the main characteristics of the identity, this study analyzes the influences of organizational identity establishment in the area of the medical service, organizational capability, organizational culture and internal/external declaration of its philosophy . Qualitative method is also undertaken for this case study. Data are collected from literature reviews including formal documents published by D Hospital and performance data. Interviews are also performed with the Hospital Director and department chiefs.
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