철학의 가장 핵심적인 문제는 인간으로부터 시작한다. 인간은 세상의 중심에서 주체로서 자리하고 모든 것들을 대상화하고 관찰하여 자기 자신을 실현하고 문명을 발전시켜왔다. 인간은 자연적 대상들 뿐 아니라 타인과의 관계 속에서도 같은 태도를 취한다. 결국 인간은 타인과의 관계를 권력구도로 이해하고 삶을 진행시켜왔다는 것을 의미한다. 여성의타자화는 바로 인간의 이러한 속성으로부터 비롯된다고 볼 수 있다. 그러나 문제는 여성의 타자화가 단순한 권력구도로만 이해될 수 없다는 점이다. 남성의 여성에 대한 지배는 폭력적이며 비인간적이며, 여성을 사물적 존재로 고착시켰다는 점에 커다란 문제점이 있다. 따라서 이러한 억압과 구속에서 벗어나지 않으면 여성은 실존적 삶을 살 수 없다. 그런 까닭에 논자는 이러한 점을 밝히기 위한 전단계인 이분법적 구조가 철학사적 전통 속에서 어떻게 형성되었는지 고찰하고자한다. 영혼과 육체의 관계에서 육체는 감각적 쾌락에 속하는것으로 정신적 사유를 방해하는 요소이다. 인간은 육체적인 것에서 멀어질수록 보다 더 완전한 인간이 될 수 있다. 따라서 육체는 인간의 조건이면서도 제거되어야할 필요악이다. 인간은 정신적 존재이며, 정신적 활동을 통해서 자신을 실현한다. 그러나 여성은 육체적 존재다. 따라서 육체적 존재로서의 여성은 정신적 존재로서의 인간인 남성의 지배하에서 삶을 보조하는 수단화된 존재로 전락할 수 밖에 없다. 이러한 여성에 대한 인식은 근대 데카르트에 의해 표면화된다. 근대는 인간의 주체성을 강조하며 개인의 자유와 실존을 부르짖는 시기다. 그럼에도 여성은 언제나 타자화되었고, 경제적 평등도 법적 평등도 얻지 못했다. 그러나 여성의 억압 또는 타자화의 문제는 경제적 평등이나 법적 평등만으로는 해결되지 않는다. 왜냐하면 여성이 결혼을 통해 가부장적 사회에 편입되는 근저에는 여성이 성적 주체성을 상실이라는 문제가 있기 때문이다. 본 논문에서 논자는 근대반성철학의 비판을 통해 몸의 현상학을 주장하는 메를로-퐁티의 이론을 근거로 하여 문제점을 해결하고자 한다. 인간은 정신적 존재도 육체적 존재도 아니다. 이것을 메를로-퐁티는 ‘몸’으로 표현한다. 그리고 인간의 실존은 성적인 것의 이해를 통해 가장 잘 표현될 수 있다. 성이라는 것은 관계 속에서 이해되는 것이기 때문이다. 따라서 여성의 성적 주체성의 확보는 외적 평등의 쟁취만으로 벗어날 수 없었던 억압의 고리를 벗어나게 하는 핵심적 문제가 된다.
철학의 가장 핵심적인 문제는 인간으로부터 시작한다. 인간은 세상의 중심에서 주체로서 자리하고 모든 것들을 대상화하고 관찰하여 자기 자신을 실현하고 문명을 발전시켜왔다. 인간은 자연적 대상들 뿐 아니라 타인과의 관계 속에서도 같은 태도를 취한다. 결국 인간은 타인과의 관계를 권력구도로 이해하고 삶을 진행시켜왔다는 것을 의미한다. 여성의타자화는 바로 인간의 이러한 속성으로부터 비롯된다고 볼 수 있다. 그러나 문제는 여성의 타자화가 단순한 권력구도로만 이해될 수 없다는 점이다. 남성의 여성에 대한 지배는 폭력적이며 비인간적이며, 여성을 사물적 존재로 고착시켰다는 점에 커다란 문제점이 있다. 따라서 이러한 억압과 구속에서 벗어나지 않으면 여성은 실존적 삶을 살 수 없다. 그런 까닭에 논자는 이러한 점을 밝히기 위한 전단계인 이분법적 구조가 철학사적 전통 속에서 어떻게 형성되었는지 고찰하고자한다. 영혼과 육체의 관계에서 육체는 감각적 쾌락에 속하는것으로 정신적 사유를 방해하는 요소이다. 인간은 육체적인 것에서 멀어질수록 보다 더 완전한 인간이 될 수 있다. 따라서 육체는 인간의 조건이면서도 제거되어야할 필요악이다. 인간은 정신적 존재이며, 정신적 활동을 통해서 자신을 실현한다. 그러나 여성은 육체적 존재다. 따라서 육체적 존재로서의 여성은 정신적 존재로서의 인간인 남성의 지배하에서 삶을 보조하는 수단화된 존재로 전락할 수 밖에 없다. 이러한 여성에 대한 인식은 근대 데카르트에 의해 표면화된다. 근대는 인간의 주체성을 강조하며 개인의 자유와 실존을 부르짖는 시기다. 그럼에도 여성은 언제나 타자화되었고, 경제적 평등도 법적 평등도 얻지 못했다. 그러나 여성의 억압 또는 타자화의 문제는 경제적 평등이나 법적 평등만으로는 해결되지 않는다. 왜냐하면 여성이 결혼을 통해 가부장적 사회에 편입되는 근저에는 여성이 성적 주체성을 상실이라는 문제가 있기 때문이다. 본 논문에서 논자는 근대반성철학의 비판을 통해 몸의 현상학을 주장하는 메를로-퐁티의 이론을 근거로 하여 문제점을 해결하고자 한다. 인간은 정신적 존재도 육체적 존재도 아니다. 이것을 메를로-퐁티는 ‘몸’으로 표현한다. 그리고 인간의 실존은 성적인 것의 이해를 통해 가장 잘 표현될 수 있다. 성이라는 것은 관계 속에서 이해되는 것이기 때문이다. 따라서 여성의 성적 주체성의 확보는 외적 평등의 쟁취만으로 벗어날 수 없었던 억압의 고리를 벗어나게 하는 핵심적 문제가 된다.
The most essential issue in philosophy begins with human beings. Human beings have placed themselves as a main body in the center of the world, made self-achievement and developed civilization by objectifying and observing everything. Human beings assume the same attitude even in the relationship ...
The most essential issue in philosophy begins with human beings. Human beings have placed themselves as a main body in the center of the world, made self-achievement and developed civilization by objectifying and observing everything. Human beings assume the same attitude even in the relationship with others, let alone with natural objects. After all, it means that human beings have led their life while understanding the relationship with others as the composition of power. Women"s objectification might be derived from such an attribute of the very human beings. However, the problem is that we cannot understand the women"s objectification only as a simple composition of power. Men"s dominance over women raises a big problem in that it is violent and inhumane, and contributed to fixing women as an object-based existence. Accordingly, women cannot live an existential life if they fail to deviate from such oppression and restrictions. For that reason, this writer intends to consider how the dichotomous structure, which is a prior phase for clarifying such a point, formed in the tradition of philosophical history. In the relationship between the soul and body, the body belongs to sensual pleasure, being an element interrupting one"s spiritual thinking. Human beings can be more perfect beings as they become far away from something fleshly. Accordingly, the body is a condition of a human being, but a necessary evil that should be eradicated. Human beings are spiritual beings and make self-achievement through spiritual activities. However, women are fleshly existences. Therefore, women as a fleshly existence cannot but go down to the beings used as a means of assisting men with their life under the dominance of men-as the human beings as spiritual beings. Such consciousness of women came to the surface by Descartes in modern times. The modern times is a period in which human beings" subjecthood is emphasized and individual"s freedom and existence are cried out. Nevertheless, women were objectified at all times and failed to win economic equality nor legal equality. However, the issue of women"s oppression or objectification cannot be ironed out only by economic or legal equality. It"s because there exists a problem of the loss of women"s sexual subjecthood at the basis of their being incorporated into the patriarchal society through marriage. In this thesis, this writer intends to work out the points at issue on the basis of Merleau-Ponty arguing bodily phenomenology through the criticism of Reflexions Philosophie in modern times. Human beings are neither spiritual beings nor bodily beings. Merleau-Ponty expresses human beings as “the body.” In addition, human beings" existence is the best expressed through the understanding of something sexual. It"s because what is called ‘sex’ can be understood in the relationships. Therefore, the security of women"s sexual subjecthood becomes an essential issue which helps them deviate from the ring of oppression, which was impossible only by gaining external equality.
The most essential issue in philosophy begins with human beings. Human beings have placed themselves as a main body in the center of the world, made self-achievement and developed civilization by objectifying and observing everything. Human beings assume the same attitude even in the relationship with others, let alone with natural objects. After all, it means that human beings have led their life while understanding the relationship with others as the composition of power. Women"s objectification might be derived from such an attribute of the very human beings. However, the problem is that we cannot understand the women"s objectification only as a simple composition of power. Men"s dominance over women raises a big problem in that it is violent and inhumane, and contributed to fixing women as an object-based existence. Accordingly, women cannot live an existential life if they fail to deviate from such oppression and restrictions. For that reason, this writer intends to consider how the dichotomous structure, which is a prior phase for clarifying such a point, formed in the tradition of philosophical history. In the relationship between the soul and body, the body belongs to sensual pleasure, being an element interrupting one"s spiritual thinking. Human beings can be more perfect beings as they become far away from something fleshly. Accordingly, the body is a condition of a human being, but a necessary evil that should be eradicated. Human beings are spiritual beings and make self-achievement through spiritual activities. However, women are fleshly existences. Therefore, women as a fleshly existence cannot but go down to the beings used as a means of assisting men with their life under the dominance of men-as the human beings as spiritual beings. Such consciousness of women came to the surface by Descartes in modern times. The modern times is a period in which human beings" subjecthood is emphasized and individual"s freedom and existence are cried out. Nevertheless, women were objectified at all times and failed to win economic equality nor legal equality. However, the issue of women"s oppression or objectification cannot be ironed out only by economic or legal equality. It"s because there exists a problem of the loss of women"s sexual subjecthood at the basis of their being incorporated into the patriarchal society through marriage. In this thesis, this writer intends to work out the points at issue on the basis of Merleau-Ponty arguing bodily phenomenology through the criticism of Reflexions Philosophie in modern times. Human beings are neither spiritual beings nor bodily beings. Merleau-Ponty expresses human beings as “the body.” In addition, human beings" existence is the best expressed through the understanding of something sexual. It"s because what is called ‘sex’ can be understood in the relationships. Therefore, the security of women"s sexual subjecthood becomes an essential issue which helps them deviate from the ring of oppression, which was impossible only by gaining external equality.
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