전 세계의 글로벌화와 더불어 대학교육에서도 교과목을 영어로 진행하는 영어전용강좌(EMI)가 증가하고 있으며, 그 중 하나로 e-러닝 EMI가 확산되고 있다. 본 연구는 CIPP 평가모형을 통해 대학차원에서 이루어지는 e-러닝 EMI의 만족도 및 학습 환경 구성요인을 조사하고, 이를 바탕으로 e-러닝 EMI 만족도에 영향을 주는 요인을 분석하는 것을 목적으로 한다. H대학의 영어전용 e-러닝 교양강좌인 H프로그램 수강자 218명을 대상으로 한 만족도를 분석한 결과는 다음과 같다. 첫째, 영어를 통해 모든 과정이 진행되는 e-러닝 EMI 만족도는 선행 면대면 EMI 연구결과와 유의미한 차이가 없었으며, 학습자는 e-러닝 EMI의 필요성을 갖고 있는 것으로나타났다. 둘째, e-러닝 EMI에 영향을 미치는 10개의 학습환경 요인 중, 학습자들의 인식수준이 가장 높은 항목은 ‘사회가 요구하는 영어수준’, ‘학습과정 관리’, ‘온라인 콘텐츠’, ‘학습내용’의 순으로 분석되었고, 반면 학습자의 인식 수준이 가장 낮은 항목은 ‘온라인커뮤니티’, ‘온라인튜터’, ‘대학이 요구하는 영어수준’의 순으로 분석되었다. 마지막으로 e-러닝 EMI의 수업 만족도에 가장 큰 영향을 미치는 요인으로는 ‘학습성과’, ‘사회적 요구수준’, ‘온라인콘텐츠’, ‘온라인커뮤니티’, ‘학습도구’의 순으로 나타났다. 본 연구에서는 e-러닝 EMI의 전반적인 운영현황과 만족도를 학습자 인식수준을 중심으로 분석하며 향후 e-러닝 EMI 개발과 개선, 운영에 대한 의견을 도출하였다는데 의의가 있다.
전 세계의 글로벌화와 더불어 대학교육에서도 교과목을 영어로 진행하는 영어전용강좌(EMI)가 증가하고 있으며, 그 중 하나로 e-러닝 EMI가 확산되고 있다. 본 연구는 CIPP 평가모형을 통해 대학차원에서 이루어지는 e-러닝 EMI의 만족도 및 학습 환경 구성요인을 조사하고, 이를 바탕으로 e-러닝 EMI 만족도에 영향을 주는 요인을 분석하는 것을 목적으로 한다. H대학의 영어전용 e-러닝 교양강좌인 H프로그램 수강자 218명을 대상으로 한 만족도를 분석한 결과는 다음과 같다. 첫째, 영어를 통해 모든 과정이 진행되는 e-러닝 EMI 만족도는 선행 면대면 EMI 연구결과와 유의미한 차이가 없었으며, 학습자는 e-러닝 EMI의 필요성을 갖고 있는 것으로나타났다. 둘째, e-러닝 EMI에 영향을 미치는 10개의 학습환경 요인 중, 학습자들의 인식수준이 가장 높은 항목은 ‘사회가 요구하는 영어수준’, ‘학습과정 관리’, ‘온라인 콘텐츠’, ‘학습내용’의 순으로 분석되었고, 반면 학습자의 인식 수준이 가장 낮은 항목은 ‘온라인커뮤니티’, ‘온라인튜터’, ‘대학이 요구하는 영어수준’의 순으로 분석되었다. 마지막으로 e-러닝 EMI의 수업 만족도에 가장 큰 영향을 미치는 요인으로는 ‘학습성과’, ‘사회적 요구수준’, ‘온라인콘텐츠’, ‘온라인커뮤니티’, ‘학습도구’의 순으로 나타났다. 본 연구에서는 e-러닝 EMI의 전반적인 운영현황과 만족도를 학습자 인식수준을 중심으로 분석하며 향후 e-러닝 EMI 개발과 개선, 운영에 대한 의견을 도출하였다는데 의의가 있다.
The ability to speak English has been more important as due to globalization. Universities in Korea recognized importance of English education so they have opened EMI(English-Medium Instruction). EMI has many advantages that university can improve their international competitiveness and students c...
The ability to speak English has been more important as due to globalization. Universities in Korea recognized importance of English education so they have opened EMI(English-Medium Instruction). EMI has many advantages that university can improve their international competitiveness and students can learn not only subject matter but also English communication skill. Moreover, e-learning EMI can improve efficiency and effectiveness of learning by letting students control pace of learning and do self-directed learning. Therefore, this study is to investigate learning environment factor and satisfaction in e-learning EMI and analyzed influencing factors in e-learning EMI. CIPP model is used as research tool for evaluation. The research participants are 218 students who were taking e-learning EMI in H University and used factor analysis, descriptive, Multiple Regression Analysis. The major findings of this study are as follows. First, the students are highly satisfied with e-learning EMI and aware the importance. Second, Among 10 learning environment factors, ‘English ability that society requires’, ‘learning process management’, ‘online contents’, and ‘learning content’ have most positive influence on e-learning EMI. Third, ‘on-line community’. ‘on-line tutor’, ‘English ability that university requires’ have lest positive influence on e-learning EMI. Forth, After dividing into superior group and inferior group according to learning satisfaction and analyzing each group’s learning satisfaction, the factor that has the biggest difference between former and latter group is ‘on-line community.’ In conclusion, this study analyzed e-learning EMI management and satisfaction according to learner’s awareness level and draw opinions on how to develop and improve e-learning EMI. Also, it draws important learning environment factors that have influence on e-learning EMI satisfaction. This study suggested which factors have priority when operating e-learning EMI.
The ability to speak English has been more important as due to globalization. Universities in Korea recognized importance of English education so they have opened EMI(English-Medium Instruction). EMI has many advantages that university can improve their international competitiveness and students can learn not only subject matter but also English communication skill. Moreover, e-learning EMI can improve efficiency and effectiveness of learning by letting students control pace of learning and do self-directed learning. Therefore, this study is to investigate learning environment factor and satisfaction in e-learning EMI and analyzed influencing factors in e-learning EMI. CIPP model is used as research tool for evaluation. The research participants are 218 students who were taking e-learning EMI in H University and used factor analysis, descriptive, Multiple Regression Analysis. The major findings of this study are as follows. First, the students are highly satisfied with e-learning EMI and aware the importance. Second, Among 10 learning environment factors, ‘English ability that society requires’, ‘learning process management’, ‘online contents’, and ‘learning content’ have most positive influence on e-learning EMI. Third, ‘on-line community’. ‘on-line tutor’, ‘English ability that university requires’ have lest positive influence on e-learning EMI. Forth, After dividing into superior group and inferior group according to learning satisfaction and analyzing each group’s learning satisfaction, the factor that has the biggest difference between former and latter group is ‘on-line community.’ In conclusion, this study analyzed e-learning EMI management and satisfaction according to learner’s awareness level and draw opinions on how to develop and improve e-learning EMI. Also, it draws important learning environment factors that have influence on e-learning EMI satisfaction. This study suggested which factors have priority when operating e-learning EMI.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.