이 연구의 목적은 초등학생 태권체조 참여도가 학교생활적응에 미치는 영향을 규명하는데 그 목적이 있다. 이는 상관관계 분석과 다중회기분석을 실시하여 개인적 특성에 따른 태권체조 참여도, 학교생활적응의 차이와 태권체조 참여도와 학교생활적응의 관계에 대하여 결과를 얻었다. 검사자료의 분석 결과는 다음과 같다. 첫째, 개인적 특성인 성별, 학년, 수련기간, 주 수련횟수, 주 수련기간에 따른 태권체조 참여도의 차이분석에서는 주 수련시간이 진지형에 유의한 영향을 미쳤으며, 성별, 학년, 주 수련횟수가 기피하는 유형에 영향을 주었지만 성별, 학년, 수련기간, 주 수련횟수, 주 수련기간이 태권체조참여의 하위요인 진지형에는 영향을 주지 않았다. 둘째, 개인적 특성인 성별 학년, 수련기간, 주 수련횟수, 주 수련기간에 따른 학교생활적응의 차이분석에서는 학년, 수련기간, 주 수련횟수가 교사관계에서 좋은 영향을 미쳤으며, 또한 학년 수련기간이 교우관계에서도 좋은 영향을 미쳤으며, 성별, 학년, 수련기간이 학교수업에 긍정적인 성향을 띄었으며, 수련기간에 따른 학교규칙을 잘지킨다는 연구 결과가 나타났다. 셋째, 초등학생 태권체조 참여도가 학교생활적응에 어떠한 영향을 미치는 지를 알아보기 위한 결과로 진지형은 교사관계, 교우관계, 학교수업, 학교규칙에서 긍정적인 영향을 준다는 연구결과가 나타났지만, 의무형에서는 교사관계, 교우관계, 학교수업, 학교규칙 모두 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 또한 기피형에서는 교사관계, 교우관계, 학교수업, 학교규칙 모두 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다.
이 연구의 목적은 초등학생 태권체조 참여도가 학교생활적응에 미치는 영향을 규명하는데 그 목적이 있다. 이는 상관관계 분석과 다중회기분석을 실시하여 개인적 특성에 따른 태권체조 참여도, 학교생활적응의 차이와 태권체조 참여도와 학교생활적응의 관계에 대하여 결과를 얻었다. 검사자료의 분석 결과는 다음과 같다. 첫째, 개인적 특성인 성별, 학년, 수련기간, 주 수련횟수, 주 수련기간에 따른 태권체조 참여도의 차이분석에서는 주 수련시간이 진지형에 유의한 영향을 미쳤으며, 성별, 학년, 주 수련횟수가 기피하는 유형에 영향을 주었지만 성별, 학년, 수련기간, 주 수련횟수, 주 수련기간이 태권체조참여의 하위요인 진지형에는 영향을 주지 않았다. 둘째, 개인적 특성인 성별 학년, 수련기간, 주 수련횟수, 주 수련기간에 따른 학교생활적응의 차이분석에서는 학년, 수련기간, 주 수련횟수가 교사관계에서 좋은 영향을 미쳤으며, 또한 학년 수련기간이 교우관계에서도 좋은 영향을 미쳤으며, 성별, 학년, 수련기간이 학교수업에 긍정적인 성향을 띄었으며, 수련기간에 따른 학교규칙을 잘지킨다는 연구 결과가 나타났다. 셋째, 초등학생 태권체조 참여도가 학교생활적응에 어떠한 영향을 미치는 지를 알아보기 위한 결과로 진지형은 교사관계, 교우관계, 학교수업, 학교규칙에서 긍정적인 영향을 준다는 연구결과가 나타났지만, 의무형에서는 교사관계, 교우관계, 학교수업, 학교규칙 모두 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 또한 기피형에서는 교사관계, 교우관계, 학교수업, 학교규칙 모두 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다.
This research investigate to effect about schoolchilds’s joining of Tae kwon gymnastics. This effectivate correlation analysis and multiple regression analysis, to draw conclusion with puruant to individual peculiarities schoolchilds’s joining of Tae kwon gymnastics, difference in schoollife adapt...
This research investigate to effect about schoolchilds’s joining of Tae kwon gymnastics. This effectivate correlation analysis and multiple regression analysis, to draw conclusion with puruant to individual peculiarities schoolchilds’s joining of Tae kwon gymnastics, difference in schoollife adaptation, relation of schoollife adaptation and schoolchilds’s joining of Tae kwon gymnastics. That is result of analysis. The first, training time in a week in a week is effect to sincere types about puruant to individual peculiarities joining of Tae kwon gymnastics. At other indexs are effect to shirk types. The second, puruant to individual peculiarities of difference in schoollife adaption, it is effect to relationship with teachers. And term of training is effect to friendship, class, and morality. The third schoolchilds’s joining of Tae kwon gymnastics are positive effect to sincere types but it is not effect to compulsory and shirk types with various indexs.
This research investigate to effect about schoolchilds’s joining of Tae kwon gymnastics. This effectivate correlation analysis and multiple regression analysis, to draw conclusion with puruant to individual peculiarities schoolchilds’s joining of Tae kwon gymnastics, difference in schoollife adaptation, relation of schoollife adaptation and schoolchilds’s joining of Tae kwon gymnastics. That is result of analysis. The first, training time in a week in a week is effect to sincere types about puruant to individual peculiarities joining of Tae kwon gymnastics. At other indexs are effect to shirk types. The second, puruant to individual peculiarities of difference in schoollife adaption, it is effect to relationship with teachers. And term of training is effect to friendship, class, and morality. The third schoolchilds’s joining of Tae kwon gymnastics are positive effect to sincere types but it is not effect to compulsory and shirk types with various indexs.
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