2004년 수립된 문화예술교육정책은 그 성과에도 불구하고 많은 비판에 직면했다. 행정 중심의 정책 설계, 인력 정책에 흡수된 제도의 한계라는 비판보다 중요하게 지적되는 것은 문화예술교육의 과제와 방향에 관한 문제였다.
이는 허버트 리드(herbert read)를 이해하고 그의 한계를 인식하는 문제와 관련이 있다. 리드는 근대의 분절된 학문 체계와 지식 중심의 교육을 비판하고, 인성 교육을 위해 ‘예술을 통한 교육(education through art)’을 주장하였다. 통합적, 창조적, 개성적으로 미적 감수성을 고양하는 그의 예술 교육론은 심미 교육(asethetics education)으로, 개인과 외부 간의 통합과 조화를 통해 균형 있고 조화로운 인간을 지향한 것이다.
그러나 다양한 사회의 변화는 그의 예술 교육론이 가진 한계를 드러내었다. 리드의 한계는 오늘날 우리의 문화예술교육이 봉착한 문제와 놀라울 정도로 유사하다. 첫째, 문화예술교육의 역동성을 교육적 형식과 제도에 결합하는 문제, 둘째, 문화예술교육을 새로운 방식의 예술적 직관으로 통합하는 문제, 마지막으로, 다양한 문화적 토대를 가진 대중의 창의성을 끌어내는 문제가 그것이다.
2004년 수립된 문화예술교육정책은 그 성과에도 불구하고 많은 비판에 직면했다. 행정 중심의 정책 설계, 인력 정책에 흡수된 제도의 한계라는 비판보다 중요하게 지적되는 것은 문화예술교육의 과제와 방향에 관한 문제였다.
이는 허버트 리드(herbert read)를 이해하고 그의 한계를 인식하는 문제와 관련이 있다. 리드는 근대의 분절된 학문 체계와 지식 중심의 교육을 비판하고, 인성 교육을 위해 ‘예술을 통한 교육(education through art)’을 주장하였다. 통합적, 창조적, 개성적으로 미적 감수성을 고양하는 그의 예술 교육론은 심미 교육(asethetics education)으로, 개인과 외부 간의 통합과 조화를 통해 균형 있고 조화로운 인간을 지향한 것이다.
그러나 다양한 사회의 변화는 그의 예술 교육론이 가진 한계를 드러내었다. 리드의 한계는 오늘날 우리의 문화예술교육이 봉착한 문제와 놀라울 정도로 유사하다. 첫째, 문화예술교육의 역동성을 교육적 형식과 제도에 결합하는 문제, 둘째, 문화예술교육을 새로운 방식의 예술적 직관으로 통합하는 문제, 마지막으로, 다양한 문화적 토대를 가진 대중의 창의성을 끌어내는 문제가 그것이다.
Since its inception in 2004, the Policy of Art & Culture Education has been confronted with a lot of criticism, even if it has provided certain results. Other than a criticism based on limitations of a system which has been absorbed in the designing process of the administrationoriented policy and...
Since its inception in 2004, the Policy of Art & Culture Education has been confronted with a lot of criticism, even if it has provided certain results. Other than a criticism based on limitations of a system which has been absorbed in the designing process of the administrationoriented policy and the policy for the human force, there is one important matter related to the task and direction of art & culture education. Such a thing is related to the understanding of Herbert Read and recognizing his limitations. Read criticized the separated academic system and the knowledge-oriented education of our modern society, focusing on the ‘Education through Art’ for personality education. His educational theory for art, which focuses on the aesthetic sensitivity by considering general, creative and characteristic aspects, is known as ‘Aesthetic Education’. It focuses on the balanced and harmonized human beings through the combination and harmony between the person and one’s external environment. However, the change of society exposes the limit of his educational theory for art. Read’s limit is very similar to the problems confronted by art & culture education these days. Firstly, there is a problem related to the combination between the dynamic capacity of art & culture education and educational type and system. Secondly, there is a problem related to the combination of art & culture education from the new artistic point of view. Lastly, there is a problem related to public creativity based on various cultural foundations.
Since its inception in 2004, the Policy of Art & Culture Education has been confronted with a lot of criticism, even if it has provided certain results. Other than a criticism based on limitations of a system which has been absorbed in the designing process of the administrationoriented policy and the policy for the human force, there is one important matter related to the task and direction of art & culture education. Such a thing is related to the understanding of Herbert Read and recognizing his limitations. Read criticized the separated academic system and the knowledge-oriented education of our modern society, focusing on the ‘Education through Art’ for personality education. His educational theory for art, which focuses on the aesthetic sensitivity by considering general, creative and characteristic aspects, is known as ‘Aesthetic Education’. It focuses on the balanced and harmonized human beings through the combination and harmony between the person and one’s external environment. However, the change of society exposes the limit of his educational theory for art. Read’s limit is very similar to the problems confronted by art & culture education these days. Firstly, there is a problem related to the combination between the dynamic capacity of art & culture education and educational type and system. Secondly, there is a problem related to the combination of art & culture education from the new artistic point of view. Lastly, there is a problem related to public creativity based on various cultural foundations.
주제어
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.