차내정보시스템에서 멀티 태스킹을 하고자 하는 운전자의 니즈가 증가하고 있다. 본 연구의 목적은 근미래 차내정보시스템에 장착될 LCD에 제공될 적정한 수준의 화면분할 방식을 제안하는 것이다. 연구대상 LCD는 5:3 종횡비의 9”, 8:3 종횡비의 12.2” 2종이었으며, 각각 균등, 비균등 듀얼 뷰를 제공함이 적절하다고 판단하였다.
이어 차내정보시스템을 구성하는 8개 하위 기능(메뉴)인 내비게이션, 오디오, 비디오, 휴대전화, IT기기 연동, 인터넷, 정보성 위젯, 설정의 특성을 파악하고, 이를 바탕으로 듀얼 뷰 구성의 기준 5가지(지속성, 단기 집중성, 시각 독점성, 정보량, 사용빈도)를 제시하였다. 또한 3종의 퍼소나를 제작하고 다양한 시나리오를 작성하여, 듀얼 뷰 사용에 관한 니즈가 제기되는 구체적인 상황에 대한 이해를 얻었다. 이 후, 8개 기능으로 구성될 수많은 듀얼 뷰 중에 사용자가 어떤 것을 주로 사용할지 알아보기 위해 13쌍의 기능 조합, 65개의 듀얼 뷰에 대해 휴리스틱 방법으로 사용 가능성을 예측하였다.
차내정보시스템에서 멀티 태스킹을 하고자 하는 운전자의 니즈가 증가하고 있다. 본 연구의 목적은 근미래 차내정보시스템에 장착될 LCD에 제공될 적정한 수준의 화면분할 방식을 제안하는 것이다. 연구대상 LCD는 5:3 종횡비의 9”, 8:3 종횡비의 12.2” 2종이었으며, 각각 균등, 비균등 듀얼 뷰를 제공함이 적절하다고 판단하였다.
이어 차내정보시스템을 구성하는 8개 하위 기능(메뉴)인 내비게이션, 오디오, 비디오, 휴대전화, IT기기 연동, 인터넷, 정보성 위젯, 설정의 특성을 파악하고, 이를 바탕으로 듀얼 뷰 구성의 기준 5가지(지속성, 단기 집중성, 시각 독점성, 정보량, 사용빈도)를 제시하였다. 또한 3종의 퍼소나를 제작하고 다양한 시나리오를 작성하여, 듀얼 뷰 사용에 관한 니즈가 제기되는 구체적인 상황에 대한 이해를 얻었다. 이 후, 8개 기능으로 구성될 수많은 듀얼 뷰 중에 사용자가 어떤 것을 주로 사용할지 알아보기 위해 13쌍의 기능 조합, 65개의 듀얼 뷰에 대해 휴리스틱 방법으로 사용 가능성을 예측하였다.
Nowadays, driver"s needs to perform multi-tasking with IVIS (In-Vehicle Information System) has been increasing. This study is aimed to verify what is appropriate LCD-division for IVIS on the near future. The target LCDs are 9" LCD has 5:3 aspect ratio and 12.2" LCD has 8:3 aspect ratio. It can be...
Nowadays, driver"s needs to perform multi-tasking with IVIS (In-Vehicle Information System) has been increasing. This study is aimed to verify what is appropriate LCD-division for IVIS on the near future. The target LCDs are 9" LCD has 5:3 aspect ratio and 12.2" LCD has 8:3 aspect ratio. It can be said that symmetric screen-divide is suited to 9", and asymmetric way is suited to 12.2". We have considered 8 features(Navigation, Audio, Video, Phone, IT devices, Internet, Information Widget and Set-up) of IVIS, and devised 5 criteria(staying, instant focusing, vision exclusivity, quantity of informations and frequency of use) to judge whether dual-view is needed or not. Furthermore, we generated personas and scenarios to understand situations needed dual-views. Finally, we predicted using frequency of each 65 dual-views, and 13 combinations of features based on heuristic method.
Nowadays, driver"s needs to perform multi-tasking with IVIS (In-Vehicle Information System) has been increasing. This study is aimed to verify what is appropriate LCD-division for IVIS on the near future. The target LCDs are 9" LCD has 5:3 aspect ratio and 12.2" LCD has 8:3 aspect ratio. It can be said that symmetric screen-divide is suited to 9", and asymmetric way is suited to 12.2". We have considered 8 features(Navigation, Audio, Video, Phone, IT devices, Internet, Information Widget and Set-up) of IVIS, and devised 5 criteria(staying, instant focusing, vision exclusivity, quantity of informations and frequency of use) to judge whether dual-view is needed or not. Furthermore, we generated personas and scenarios to understand situations needed dual-views. Finally, we predicted using frequency of each 65 dual-views, and 13 combinations of features based on heuristic method.
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