이 연구의 목적은 경상북도에서 운영하고 있는 경북 농민사관학교 농업인 교육과정의 효율성을 분석하고, 이를 토대로 경북 농민사관학교 농업인 교육의 효율성 제고방안을 모색하는데 있다. 연구목적 달성을 위해 자료포락분석(Data Envelopment Analysis: DEA) 및 토빗모형(Tobit Model)을 이용하여 경북 농민사관학교에서 수행하고 있는 21개 농업인 교육과정을 대상으로 효율성을 분석하였으며, 이를 토대로 도출된 주요 연구결과를 제시하면 다음과 같다.
첫째, 경북 농민사관학교에서 수행하고 있는 21개 농업인 교육과정의 기술효율성 평균값이 0.718로 나타나 28.2%의 운영개선 여지가 있는 것으로 분석되었다. 기술효율성을 세분해서 분석해보면 순수기술효율성이 0.788, 규모효율성이 0.913으로 나타나 규모효율성보다 순수기술효율성이 비효율에 더 영향을 미치는 것을 알 수 있다.
둘째, 경북 농민사관학교에서 수행하고 있는 21개 농업인 교육과정 중에서 효율성 점수가 1인 효율적인 교육과정의 수는 기술효율성에서 2개(9.5%), 순수기술효율성에서 6개(28.6%), 규모의 효율성에서 2개(9.5%)로 분석되었다. 반면 효율성 점수가 1미만인 비효율적 교육과정의 수는 기술효율성에서 19개(90.5%), 순수기술효율성에서 15개(71.4%), 규모의 효율성에서 19개(90.5%)로 분석되었다.
셋째, 토빗모형을 이용한 효율성 원인분석 결과 경북 농민사관학교 농업인 교육의 효율성 제고를 위해서 소요예산과 강의시간이 중요한 변수로 나타났다. 소요예산 및 강의시간에 대한 토빗모형 추정치가 음의 부호(-)로 나타나, 소요예산 및 강의시간이 감소할수록 효율성이 증가함을 알 수 있다. 이러한 분석결과는 경북 농민사관학교에서 수행하고 있는 농업인교육의 비효율성 원인을 분석하고, 이를 토대로 효율성 제고방안을 모색하는 기초자료로서 유용하게 활용될 수 있을 것이다.
이 연구의 목적은 경상북도에서 운영하고 있는 경북 농민사관학교 농업인 교육과정의 효율성을 분석하고, 이를 토대로 경북 농민사관학교 농업인 교육의 효율성 제고방안을 모색하는데 있다. 연구목적 달성을 위해 자료포락분석(Data Envelopment Analysis: DEA) 및 토빗모형(Tobit Model)을 이용하여 경북 농민사관학교에서 수행하고 있는 21개 농업인 교육과정을 대상으로 효율성을 분석하였으며, 이를 토대로 도출된 주요 연구결과를 제시하면 다음과 같다.
첫째, 경북 농민사관학교에서 수행하고 있는 21개 농업인 교육과정의 기술효율성 평균값이 0.718로 나타나 28.2%의 운영개선 여지가 있는 것으로 분석되었다. 기술효율성을 세분해서 분석해보면 순수기술효율성이 0.788, 규모효율성이 0.913으로 나타나 규모효율성보다 순수기술효율성이 비효율에 더 영향을 미치는 것을 알 수 있다.
둘째, 경북 농민사관학교에서 수행하고 있는 21개 농업인 교육과정 중에서 효율성 점수가 1인 효율적인 교육과정의 수는 기술효율성에서 2개(9.5%), 순수기술효율성에서 6개(28.6%), 규모의 효율성에서 2개(9.5%)로 분석되었다. 반면 효율성 점수가 1미만인 비효율적 교육과정의 수는 기술효율성에서 19개(90.5%), 순수기술효율성에서 15개(71.4%), 규모의 효율성에서 19개(90.5%)로 분석되었다.
셋째, 토빗모형을 이용한 효율성 원인분석 결과 경북 농민사관학교 농업인 교육의 효율성 제고를 위해서 소요예산과 강의시간이 중요한 변수로 나타났다. 소요예산 및 강의시간에 대한 토빗모형 추정치가 음의 부호(-)로 나타나, 소요예산 및 강의시간이 감소할수록 효율성이 증가함을 알 수 있다. 이러한 분석결과는 경북 농민사관학교에서 수행하고 있는 농업인교육의 비효율성 원인을 분석하고, 이를 토대로 효율성 제고방안을 모색하는 기초자료로서 유용하게 활용될 수 있을 것이다.
The Purpose of this study is to estimate efficiency of educational courses for farmers taught at Gyeongbuk Farmers Academy using Data Envelopment Analysis(DEA) and analyze the characteristic of efficient Decision Making Unit(DMU) using Tobit model. These targets of the efficiency estimation are o...
The Purpose of this study is to estimate efficiency of educational courses for farmers taught at Gyeongbuk Farmers Academy using Data Envelopment Analysis(DEA) and analyze the characteristic of efficient Decision Making Unit(DMU) using Tobit model. These targets of the efficiency estimation are organized by 21 educational courses for farmers are taught at Gyeongbuk Farmers Academy. During this study, the Input factor is set up by size of budget, lecturer and input time. In another side, output factor is set up by satisfaction of education and satisfaction of lecturer. Among these 21 educational courses for farmers taught at Gyeongbuk Farmers Academy, average of the technical efficiency and average of the scale efficiency measured of the DMUs were 0.718, 0.788, 0.913 respectively. The number of efficient DMUs which is most valuable was ① 2(9.5%) in the technical efficiency; ② 6(28.6%) in the pure technical efficiency; and ③ 2(9.5%) in scale efficiency. The result of Input- Oriented BBC model shows how many of the over input in non-efficiency DMU and how to benchmarking the efficiency DMU. From the results of analysed causality using Tobit Model, the size of budget and input times are important variables on the farmers education. It can be a useful implications to help to finding the way of improvement of the efficiency from which analyse causality of the inefficiency on the farmers education in Gyeongbuk Farmers Academy.
The Purpose of this study is to estimate efficiency of educational courses for farmers taught at Gyeongbuk Farmers Academy using Data Envelopment Analysis(DEA) and analyze the characteristic of efficient Decision Making Unit(DMU) using Tobit model. These targets of the efficiency estimation are organized by 21 educational courses for farmers are taught at Gyeongbuk Farmers Academy. During this study, the Input factor is set up by size of budget, lecturer and input time. In another side, output factor is set up by satisfaction of education and satisfaction of lecturer. Among these 21 educational courses for farmers taught at Gyeongbuk Farmers Academy, average of the technical efficiency and average of the scale efficiency measured of the DMUs were 0.718, 0.788, 0.913 respectively. The number of efficient DMUs which is most valuable was ① 2(9.5%) in the technical efficiency; ② 6(28.6%) in the pure technical efficiency; and ③ 2(9.5%) in scale efficiency. The result of Input- Oriented BBC model shows how many of the over input in non-efficiency DMU and how to benchmarking the efficiency DMU. From the results of analysed causality using Tobit Model, the size of budget and input times are important variables on the farmers education. It can be a useful implications to help to finding the way of improvement of the efficiency from which analyse causality of the inefficiency on the farmers education in Gyeongbuk Farmers Academy.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.