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[국내논문] Railway Tunnel Blasting Design adjacent to the Existing "Live" Tunnel
운행중인 철도 터널에서의 근접 발파 설계 원문보기

한국철도학회 2001년도 추계학술대회 논문집, 2001 Oct. 01, 2001년, pp.404 - 409  

Kim, Dal-Sun ,  Lee, Hee-Chul

초록

현대건설(주)은 중앙선 (덕소 ∼ 양수) 복선 전철공사 실시설계 입찰을 위한 일련의 조사 및 설계를 수행하였다. 본 논문은 사업 구간에 속해 있는 월문터널에 대한 설계를 수행하는 과정에서 현재 기존 노선이 운행되는 있는 단선 터널에 근접한 지역에서 공사 중에 운행되고 있는 열차의 안정성을 확보하기 위한 기초 조사를 선행하였다. 본 논문의 목적은 현재 국내에서 시행되고 있는 근접 터널 시공 문제에서 (특히, 화약 발파에 의한 터널 설계 및 시공) 문제시되고 있는 적절한 진동제어에 대한 수치가 필요 이상으로 적용되고 있다는 점에 대하여 향후, 경제적이고 도전적인 설계를 위한 제시를 하기 위함에 있다.

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제안 방법

  • It is also proposed that physical protective measures should be deployed. The purpose of these measures is to minimize the risk of a major disruption of the rail services due to damage to railway infrastructure arising from flyrock (in the open cut excavaticm), or spalled concrete or mere significant structural damage in the tunnel.

대상 데이터

  • Case Study I — Producing the Mass Transit Rail (MTR) tunnels at Lai King in Hong Kong consisted of excavating a number of opernings in close proximity to existing MTR tunnels in which trains were operating. After trial blasts and consultation with the MTR Coqioration, realistic ground vibration limits were imposed on the live tunnels.
  • Case Study II — The Hemriksdals Sewage Treatment Plant (Sweden) was built underground. It consists of 24 major rock caverns, each with a width of 10m and a height of 13m, and with lengths of 80m to 130m. In all caverns, the roof is supported by a thin (less than 20mm) layer of shotcrete plus rock dowels.
  • The existing tunnel is approximately 50 years old. It is horseshoe shaped with a span of approximately 4.5 metres and a height of approximately 6.5 metres. It has an unreinforced concrete lining whidi is 30 cm minimum thickness.
  • All caverns are supported by 10m wide pillars of rock. The plant consists of concrete structures, pumps, power supply, computers and relay equipment, all of which needed to be in operation during the blasting operations.
  • The Wblmoon Tunnel is approximately 210 meters in length and approximately 12 meters excavated span. The tunnel was designed to be concrete lined and to contain twin railway tracks on a ballasted trackbed.
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