High-speed train of push-pull type called as G7 train has been developed and chosen as the model of KTX-II which will be operated on Honam Line nexr year. However, the EMU-type high-speed train appeared to be the recent trend that foreign markets have shown. Also, in the near future, a great number ...
High-speed train of push-pull type called as G7 train has been developed and chosen as the model of KTX-II which will be operated on Honam Line nexr year. However, the EMU-type high-speed train appeared to be the recent trend that foreign markets have shown. Also, in the near future, a great number of new train sets are needed to accommodate the increased passengers in our country. Thus, development of the high-speed EMU was decided, planned, and started. In the development, included were almost all fundamental key technologies such as noise and vibration reduction in a passenger cabin, running characteristics, aerodynamic analysis, crashworthiness evaluation, EMI/EMC analysis, design of the cooling system for the propulsion control system, enhanced performance of transformer and switching converters, synchronous traction motor with permanent magnets, new design of front nose and ergonomic interiors, application of advanced information technology(IT) and smart sensors and the cost reduction of construction of railway bridges, etc. Each key technologies are carried out as sub-project independently but under the supervision of a project. The project will develop the high advanced level of technologies and provide necessary know-why's and support the team in charge of the development of the high-speed EMU, Hyundai Rotem Co. Ltd. The high-speed EMU will be successfully developed with the support of the project.
High-speed train of push-pull type called as G7 train has been developed and chosen as the model of KTX-II which will be operated on Honam Line nexr year. However, the EMU-type high-speed train appeared to be the recent trend that foreign markets have shown. Also, in the near future, a great number of new train sets are needed to accommodate the increased passengers in our country. Thus, development of the high-speed EMU was decided, planned, and started. In the development, included were almost all fundamental key technologies such as noise and vibration reduction in a passenger cabin, running characteristics, aerodynamic analysis, crashworthiness evaluation, EMI/EMC analysis, design of the cooling system for the propulsion control system, enhanced performance of transformer and switching converters, synchronous traction motor with permanent magnets, new design of front nose and ergonomic interiors, application of advanced information technology(IT) and smart sensors and the cost reduction of construction of railway bridges, etc. Each key technologies are carried out as sub-project independently but under the supervision of a project. The project will develop the high advanced level of technologies and provide necessary know-why's and support the team in charge of the development of the high-speed EMU, Hyundai Rotem Co. Ltd. The high-speed EMU will be successfully developed with the support of the project.
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문제 정의
고속전철에 관한 국내 현황부터 살펴보자. 지난 2004년 4월 개통된 KTX 열차는 2005년도에는 이용객이 73,302 명/일 이었다.
이 과제는 여러 개, 무려 12개의 기반기술이 포함되어 있으며, RFP 등에서도 명학하지 않은 면도 보인다. 많은 전문가들에게 보이고, 훌륭한 코멘트 및 조언을 받는 것이 이 논문의 목적이라고 하겠다. 많은 전문가들의 조언과 고언을 기대한다.
G7 열차의 견인전동기는 비동식방식(asynchronous)이었다. 이번의 동력분산식 고속열차의 개발에서는 영구자석을 사용한 견인전동기를 개발하기로 결정되었다. 이에 영구자석형 견인전 동기의 설계를 위한 전자기 해석과 철손해석이 필요하다.
지난 번 G7 열차의 개발과 시험운전에 있어서 주 변압기의 성능과 컨버터(converter)의 스위칭 특성을 개선할 필요성이 제기되었으며, 이번 기회에 이러한 문제들을 근본적으로 해결하고자 한다.
해외의 고속철도차량의 동향을 살펴보자. 80~90년대에는 프랑스의 동력집중식 철도차량인 TGV 기술이 스페인, 한국 등 해외 고속철도 시장에 가장 경쟁력 있는 시스템으로 평가되었다.
제안 방법
이러한 관점에서 이들 기반기술과제들을 12개의 독립적 세부과제로 수행하고, 세부과제의 진도관리, 세부과제 상호 간의 Interface, 세부과제 연구성과물의 관리, 차량개발 과제(II-1)와의 유기적인 협조체제 유지, 연구성과물의 차량 개발에 반영 등은 총괄에서 관리하는 체제를 그림 1과 같이 구축하였다.
G7 열차의 전두부의 형상은 돌고래 형상을 따온 것이라고는 하지만 design identity가 뚜렷하다고 하기 어렵다. 이에 본격적으로 독자 개발하는 이번의 열차개발에 미적인 감각과 설계 정체성을 확보한 전두부를 설계하기로 하였다. 특히 이 부분은 두 개의 기관에서 개발을 중복적, 경쟁적으로 수행하기로 하였다.
대상 데이터
일반적으로 동력분산식 고속열차의 폭은 동력집중식에 비하여 크다. KTX 열차는 객차 사이에 대차가 있는 관절형 대차(articulated bogie)를 사용하였다. 그러나 동려분산식에서는 관절형 대차에 견인전동기를 장착하는데 어려움이 있다.
후속연구
지난 2004년 4월 개통된 KTX 열차는 2005년도에는 이용객이 73,302 명/일 이었다. 향후 2020년경에는 현재의 2배 이상인 155,282 명/일 이상으로 증가될 것으로 추정된다. 이러한 대규모 수송소요를 해결하기 위해서는 고속열차의 속도향상과 고속열차의 운행 횟수를 증가시킬 필요가 있다.
질의응답
핵심어
질문
논문에서 추출한 답변
일본, 프랑스, 독일에서 개발을 진행중인 초고속열차에는 무엇이 있는가?
• 일본(JR East) : “FASTECH360"(최고운전속도 360 km/h) 열차를 개발하여 시험 중에 있다.
• 프랑스(Alstom) : 차세대 고속열차 “AGV”(최고운전속도 360 km/h)를 개발하여 시험 중에 있다.
• 독일(Siemens) : “Velaro”(최고운전속도 350 km/h)를 개발하여 스페인에 수출을 추진 중에 있다.
고속전철차량에 대한 기술은 보유하고 있지 않지만 현재 고속철도의 건설을 계획하고 있거나 준비 중인 중국, 미국, 브라질, 베트남 등 해외시장에서도 동력분산식의 차량에 대한 요구가 우위에 있다. 일반 적으로 동력분산식이 동력집중식에 비하여 가감속성능이 우수하여 표정속도를 높일 수 있다는 점을 중시한 결과로 보여진다.
KTX 열차는 언제 개통되었는가?
고속전철에 관한 국내 현황부터 살펴보자. 지난 2004년 4월 개통된 KTX 열차는 2005년도에는 이용객이 73,302 명/일 이었다. 향후 2020년경에는 현재의 2배 이상인 155,282 명/일 이상으로 증가될 것으로 추정된다.
호남고속철도의 건설 완료 예정 년도는 언제인가?
국내의 차량 수요를 살펴본다. 2017년에는 호남고속철도의 건설이 완료될 예정으로 있다. 2016년경에는 신규 고속철도차량 300량이 필요할 것으로 예측된다.
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