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Parametric Study on Trapezoidal Section in Curved Box Girder Bridge Including Distortional Warping
제형 단면을 갖는 곡선 박스거더교량의 ? 뒤틀림 특성에 대한 매개변수 연구 원문보기

한국방재학회 2007년도 정기총회 및 학술발표대회, 2007 Feb. 22, 2007년, pp.297 - 302  

Nguyen Van, Ban (Dept. of Civil and Environmental Engineering, Korea Univ.) ,  Kim, Sung-Nam (Dept. of Civil and Environmental Engineering, Korea Univ.) ,  Kim, Seung-Jun (Dept. of Civil and Environmental Engineering, Korea Univ.) ,  Kang, Young-Jong (Dept. of Civil and Environmental Engineering, Korea Univ.)

초록
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최근에 빠른 발전을 이루고 있기는 하나, 하중 저항 계수나 미관효과 면에서 박스 거더를 고속도로 분야에 폭넓게 사용하고 있는 실정이다. 최근의 박스 거더 설계를 기반으로 살펴보면 뒤틀림 하중은 그다지 고려되지 않았다. 특히 직선교에서는 뒤틀림 하중의 효과가 작지만 곡선에서는 어떻게 작용하는지 조차 알려진 것이 없었다. 그러한 이유에서 이 연구는 뒤틀림 거동에 미치는 주요한 변수들에 대해 다루었다. 그리고 유한요소법을 사용하는 Dabrowski formula를 바탕으로 하여 다양한 변수의 교량에 대해 연구하였다. 이 연구에서는 다음과 같은 변수들이 사용된다. : 지간장, 곡률반경, 단면높이, 단면폭, 그리고 내부단면각(internal section angle) 연구된 결과로부터 적당한 초기 기하형상에 대한 변수들을 구할 수 있을 것이다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Although just developed in recent years, curved box girder has widely used in modern highway system due to their load resistance capacity as well as aesthetic considerations. According to recent literature reviews on curved box girder designs, distortional load was not considered as much as it deser...

AI 본문요약
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문제 정의

  • cross section; they also provide an aesthetic appearance to the bridge. In this study, we will investigate the effects of this angle on distortional behavior. According to Hall and Yoo (1999) the web slope of plane normal to the flange is recommended not to exceed 1 to 4, that means 0 should not smaller than 75°.
  • The purpose of this study is to increase the knowledge on distortional behavior of structures. According to over 200 bridges analyzed to investigate the influence of numerous parameters on distortional behavior in curved girder bridge, this study has upgraded and verified Dabrowski formulas of normal stress deposition.

가설 설정

  • -The internal angle has significant effect on distortional behavior in curved box girder bridge. The trapezoidal section should be used in curved box girder bridges, and it is suggested to use with the internal section angle of 75 degree
  • -The ratio of top flange width to section height has a direct proportional relationship to distortional behavior of structures. It is suggested to increases section height and reduce flange width under control by the limits of the ratio of distortional warping normal stress to bending normal stress to bending normal stress and transverse bending normal stress.
  • Usually in practical designs, the height of cross-section will be firstly selected basing on span length and the type of bridge. In this study we consider to a single span bridge, base on bending behavior the height of cross-section is suggested as 1/16시/18 times of the span length. And the ratio of width to height of section is suggested from LI~1.
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