최근 창업시장에서 창업비용은 적게 들고 유지비용을 최소화할 수 있는 창업 아이템들이 주목받고 있다. 그중에서도 24시 스터디카페는 저렴한 초기투자비용과 무인운영시스템 그리고 투자시간 대비 수익률 차원에서 매우 매력적인 창업아이템으로 등장하였다. 기존 독서실 시장이 포화상태임에도 불구하고, 24시 스터디카페는 기존의 프리미엄 독서실보다 초기투자비용이 적게 들어 상대적으로 물리적 환경의 질이 떨어져 보일 수도 있지만, 개방형의 다양한 컨셉 인테리어와 이용요금의 저렴성과 다양성 그리고 24시간 운영을 통해 성장하고 있다. 따라서 본 연구에서는 24시 스터디카페의 물리적 환경 요소와 다양한 이용 요금제가 이용고객에 어떠한 영향을 미치고 있는지를 살펴봄으로써 차별화 요소를 찾아보고, 더불어 24시 무인 운영에 따르는 도난과 분실 그리고 심야 이용 시 느끼는 위험 등 ...
최근 창업시장에서 창업비용은 적게 들고 유지비용을 최소화할 수 있는 창업 아이템들이 주목받고 있다. 그중에서도 24시 스터디카페는 저렴한 초기투자비용과 무인운영시스템 그리고 투자시간 대비 수익률 차원에서 매우 매력적인 창업아이템으로 등장하였다. 기존 독서실 시장이 포화상태임에도 불구하고, 24시 스터디카페는 기존의 프리미엄 독서실보다 초기투자비용이 적게 들어 상대적으로 물리적 환경의 질이 떨어져 보일 수도 있지만, 개방형의 다양한 컨셉 인테리어와 이용요금의 저렴성과 다양성 그리고 24시간 운영을 통해 성장하고 있다. 따라서 본 연구에서는 24시 스터디카페의 물리적 환경 요소와 다양한 이용 요금제가 이용고객에 어떠한 영향을 미치고 있는지를 살펴봄으로써 차별화 요소를 찾아보고, 더불어 24시 무인 운영에 따르는 도난과 분실 그리고 심야 이용 시 느끼는 위험 등 지각된 위험이 이용고객에게 어떤 영향을 미치는지를 파악하고자 한다. 본 연구는 연구목적을 달성하기 위해 국내외 선행연구 논문, 서적, 보고서 등의 자료에 관한 문헌 고찰을 진행하였으며, 그 결과를 이론적 토대로 삼아 연구모형과 가설을 설정하였다. 가설검정을 위한 실증적 연구 분석은 서울, 경기지역의 24시 스터디카페를 방문한 경험이 있는 이용 소비자를 대상으로 설문조사를 통해 진행하였다. 24시 스터디카페의 물리적 환경과 고객 만족과의 관계를 <가설 1>로 설정하였고, 요금 차별성과 고객 만족을 <가설 2> 그리고 지각된 위험으로 인한 고객 만족을 <가설 3>으로 설정하였다. 끝으로 이러한 고객 만족과 재방문의 관계를 <가설 4>로 설정하여 실증 분석하였다. 실증 분석의 결과를 살펴보면, <가설 1>은 물리적 환경의 개방성, 편리성, 쾌적성 모든 변인이 고객 만족 변인에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타나 전부 채택되었다. <가설 2>는 24시 스터디카페에 대한 요금 차별성 변인이 고객 만족 변인에 유의한 영향을 미치는 것으로 밝혀져 채택되었다. <가설 3>의 지각된 위험인 재무적 위험과 신체적 위험도 유의한 부(-)의 영향을 미치는 것으로 나타나 해당 가설을 지지하여 채택하였다. 따라서 본 연구에서는 24시 스터디카페를 방문한 고객들의 만족도와 재방문에 영향을 미치는 물리적 환경과 요금 차별성 요인들을 파악하고, 지각된 위험이 고객 만족에 부(-)의 영향을 미치는 요인을 파악하여 소비자의 인구 통계적 특성과 고객 만족, 재방문에 대한 상관관계를 분석함으로써 24시 스터디카페 경영자들에게 시사점을 제공하고자 한다.
최근 창업시장에서 창업비용은 적게 들고 유지비용을 최소화할 수 있는 창업 아이템들이 주목받고 있다. 그중에서도 24시 스터디카페는 저렴한 초기투자비용과 무인운영시스템 그리고 투자시간 대비 수익률 차원에서 매우 매력적인 창업아이템으로 등장하였다. 기존 독서실 시장이 포화상태임에도 불구하고, 24시 스터디카페는 기존의 프리미엄 독서실보다 초기투자비용이 적게 들어 상대적으로 물리적 환경의 질이 떨어져 보일 수도 있지만, 개방형의 다양한 컨셉 인테리어와 이용요금의 저렴성과 다양성 그리고 24시간 운영을 통해 성장하고 있다. 따라서 본 연구에서는 24시 스터디카페의 물리적 환경 요소와 다양한 이용 요금제가 이용고객에 어떠한 영향을 미치고 있는지를 살펴봄으로써 차별화 요소를 찾아보고, 더불어 24시 무인 운영에 따르는 도난과 분실 그리고 심야 이용 시 느끼는 위험 등 지각된 위험이 이용고객에게 어떤 영향을 미치는지를 파악하고자 한다. 본 연구는 연구목적을 달성하기 위해 국내외 선행연구 논문, 서적, 보고서 등의 자료에 관한 문헌 고찰을 진행하였으며, 그 결과를 이론적 토대로 삼아 연구모형과 가설을 설정하였다. 가설검정을 위한 실증적 연구 분석은 서울, 경기지역의 24시 스터디카페를 방문한 경험이 있는 이용 소비자를 대상으로 설문조사를 통해 진행하였다. 24시 스터디카페의 물리적 환경과 고객 만족과의 관계를 <가설 1>로 설정하였고, 요금 차별성과 고객 만족을 <가설 2> 그리고 지각된 위험으로 인한 고객 만족을 <가설 3>으로 설정하였다. 끝으로 이러한 고객 만족과 재방문의 관계를 <가설 4>로 설정하여 실증 분석하였다. 실증 분석의 결과를 살펴보면, <가설 1>은 물리적 환경의 개방성, 편리성, 쾌적성 모든 변인이 고객 만족 변인에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타나 전부 채택되었다. <가설 2>는 24시 스터디카페에 대한 요금 차별성 변인이 고객 만족 변인에 유의한 영향을 미치는 것으로 밝혀져 채택되었다. <가설 3>의 지각된 위험인 재무적 위험과 신체적 위험도 유의한 부(-)의 영향을 미치는 것으로 나타나 해당 가설을 지지하여 채택하였다. 따라서 본 연구에서는 24시 스터디카페를 방문한 고객들의 만족도와 재방문에 영향을 미치는 물리적 환경과 요금 차별성 요인들을 파악하고, 지각된 위험이 고객 만족에 부(-)의 영향을 미치는 요인을 파악하여 소비자의 인구 통계적 특성과 고객 만족, 재방문에 대한 상관관계를 분석함으로써 24시 스터디카페 경영자들에게 시사점을 제공하고자 한다.
Recently, start-up items that cost less to start a business and can minimize maintenance costs are drawing attention in the start-up market. Among them, unmanned study cafes have emerged as a very attractive start-up item in terms of low initial investment costs, unmanned operation systems and retur...
Recently, start-up items that cost less to start a business and can minimize maintenance costs are drawing attention in the start-up market. Among them, unmanned study cafes have emerged as a very attractive start-up item in terms of low initial investment costs, unmanned operation systems and return on investment time. Despite the saturation of the existing reading room market, the 24-hour unmanned study cafe is expanding through open-type diverse concept interiors, low cost and 24-hour operation, although the quality of the physical environment may seem relatively poor due to lower initial investment costs than the existing premium reading rooms. Therefore, we will look for differentiating factors through the physical environmental factors of unmanned study cafes and how various service plans are affecting customers, and we will also investigate how perceived risks, such as theft and loss of unmanned operation at 24:00 and the risk of late-night use, affect the customers. In order to achieve the purpose of research, the theoretical study using domestic and foreign prior research literature and data, and the research model and hypothesis based on prior research were established to test it. An empirical research analysis for hypothesis testing was conducted through a survey of consumers who have visited unmanned study cafes in Seoul and Gyeonggi Province. The relationship between the physical environment of the unmanned study cafe and customer satisfaction was set as "Hypothesis 1", the rate discrimination and customer satisfaction was set as "Hypothesis 2", and the customer satisfaction due to the perceived risk was set as "Hypothesis 3". Finally, the relationship with the revisit was established as Hypothesis 4 and empirical analysis was conducted. Looking at the results of the empirical analysis, Hypothesis 1 was fully adopted, showing that all variables of openness, convenience and comfort in the physical environment had a significant impact on the customer satisfaction variable. Hypothesis 2 was adopted as it was found that the variable of rate discrimination against unmanned study cafes had a significant effect on the variable of customer satisfaction. Financial risks and physical risks, which are perceived risks in Hypothesis 3, also appeared to have significant negative effects and were adopted in support of that hypothesis. Therefore, this study aims to provide implications to unmanned study cafe managers by identifying the physical environment and rate discrimination factors affecting customer satisfaction and revisitability, and by correlating consumer demographic characteristics with customer satisfaction and revisit by identifying perceived risks affecting customer satisfaction.
Recently, start-up items that cost less to start a business and can minimize maintenance costs are drawing attention in the start-up market. Among them, unmanned study cafes have emerged as a very attractive start-up item in terms of low initial investment costs, unmanned operation systems and return on investment time. Despite the saturation of the existing reading room market, the 24-hour unmanned study cafe is expanding through open-type diverse concept interiors, low cost and 24-hour operation, although the quality of the physical environment may seem relatively poor due to lower initial investment costs than the existing premium reading rooms. Therefore, we will look for differentiating factors through the physical environmental factors of unmanned study cafes and how various service plans are affecting customers, and we will also investigate how perceived risks, such as theft and loss of unmanned operation at 24:00 and the risk of late-night use, affect the customers. In order to achieve the purpose of research, the theoretical study using domestic and foreign prior research literature and data, and the research model and hypothesis based on prior research were established to test it. An empirical research analysis for hypothesis testing was conducted through a survey of consumers who have visited unmanned study cafes in Seoul and Gyeonggi Province. The relationship between the physical environment of the unmanned study cafe and customer satisfaction was set as "Hypothesis 1", the rate discrimination and customer satisfaction was set as "Hypothesis 2", and the customer satisfaction due to the perceived risk was set as "Hypothesis 3". Finally, the relationship with the revisit was established as Hypothesis 4 and empirical analysis was conducted. Looking at the results of the empirical analysis, Hypothesis 1 was fully adopted, showing that all variables of openness, convenience and comfort in the physical environment had a significant impact on the customer satisfaction variable. Hypothesis 2 was adopted as it was found that the variable of rate discrimination against unmanned study cafes had a significant effect on the variable of customer satisfaction. Financial risks and physical risks, which are perceived risks in Hypothesis 3, also appeared to have significant negative effects and were adopted in support of that hypothesis. Therefore, this study aims to provide implications to unmanned study cafe managers by identifying the physical environment and rate discrimination factors affecting customer satisfaction and revisitability, and by correlating consumer demographic characteristics with customer satisfaction and revisit by identifying perceived risks affecting customer satisfaction.
Keyword
#Fee Differentiation Customer Satisfaction Revisit 24시 스터디카페 물리적 환경 요금 차별성 고객 만족 재방문 24-Hour Study Cafe Physical Environment
학위논문 정보
저자
강경식
학위수여기관
중앙대학교 산업창업경영대학원
학위구분
국내석사
학과
창업컨설팅 전공
지도교수
강병오
발행연도
2021
총페이지
v, 110 p.
키워드
Fee Differentiation Customer Satisfaction Revisit 24시 스터디카페 물리적 환경 요금 차별성 고객 만족 재방문 24-Hour Study Cafe Physical Environment
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