보고서 정보
주관연구기관 |
명지대학교 MyongJi University |
연구책임자 |
김홍상
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발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
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발행년월 | 1998-04 |
주관부처 |
과학기술부 |
사업 관리 기관 |
명지대학교 MyongJi University |
등록번호 |
TRKO200200020848 |
DB 구축일자 |
2013-04-18
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키워드 |
교차로교통사고율.확장국도.교차로설계.교차각.시거.The rate of Traffic Accident in highway intersection.Extended highway intersection.Intersection.Intersection design.coss angle.Sight distance.
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초록
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산업의 발달에 따라 교통의 의미는 더욱 커졌고, 자동차는 하나의생활수단으로 인식되기 시작했다. 우리나라는 지난 20년간 교통량은 연평균 17.3% 증가하였다. 그러나, 도로는 4.6% 증가에 그치고 있어 도로시설이 교통수요에 비해 절대적으로작은 증가 추이를 보이고 있다. 이에 따라 도로 현실을 개선하고 국도 및 지방도에 대한확·포장(개량)사업의 필요성이 대두되었으며, 개량사업은 80년대 후반부터 본격적으로 추진되어왔다.확장된 국도상의 통행속도는 증가하였으나, 설계속도가 낮은 오래된 국도와, 실제 고속도로와 다름없이 운
산업의 발달에 따라 교통의 의미는 더욱 커졌고, 자동차는 하나의생활수단으로 인식되기 시작했다. 우리나라는 지난 20년간 교통량은 연평균 17.3% 증가하였다. 그러나, 도로는 4.6% 증가에 그치고 있어 도로시설이 교통수요에 비해 절대적으로작은 증가 추이를 보이고 있다. 이에 따라 도로 현실을 개선하고 국도 및 지방도에 대한확·포장(개량)사업의 필요성이 대두되었으며, 개량사업은 80년대 후반부터 본격적으로 추진되어왔다.확장된 국도상의 통행속도는 증가하였으나, 설계속도가 낮은 오래된 국도와, 실제 고속도로와 다름없이 운용되는 신설개량국도가 혼재하는 양상을 보였다. 특히 확장국도상의교차로의 교차각은 통행속도와 더불어 교통안전상 커다란 취약지점으로 대두되고 있어 이에대한 분석이 필요하다.본 연구는 경기도내의 확·포장된 국도중 1, 3, 42번 국도내에 있는 42개 지점의 교차로를 대상으로 해당 지점의 '93 -'95년도 교통사고 자료들을 이용하였다.접근로별 사고율을 이용하여 분석한 결과 상충점이 많은 4지 교차로의 교차로 내부사고에 대한 사고율이 높게 나타났고, 이는 교통사고가 상충점에 상당히 많은 영향을 받는다는 것이 확인되었다.교차로의 도로환경요인은 형태적, 구조적, 교통요인으로 나누어 분석하였으며, 각각의요인에 해당하는 세부 항목을 다시 교통량, 접근로수, 차로구성 등 11가지로 나누어 이를 교통사고에 영향을 주는 요소들로 고려하였다. 이렇게 결정된 교통사고에 영향을 주는 요소11가지중 교통사고와 가장 상관계수가 높고, 교통사고건수와 교통사고율을 잘 설명하는 변수들을 선택하였다. 교통사고 발생건수를 잘 설명하는 변수는 시거와 교통량, 교차각이었다. 결과의 해석으로 교통량이 시간당 93대 증가시 연간 사고 1건이 증가하고, 시거4.74m, 교차각 3.77°개량시 사고 1건씩을 감소시킬 수 있는 것으로 파악되었다.교통사고율에 대해 영향을 크게 미치는 요인은 교차각과 시거로 나타났으며, 군집분석의 결과 교차각 70°이상, 시거 60m 이상에서 사고율이 상대적으로 적게 나타나는 것을 확인하였다. 교통사고율은 교차각과 시거가 충분히 확보되는 지점들에서 상대적으로 사고율이 낮게 나타났다. 이를 통해 시거와 교차각의 개량을 통해서 교통사고율의 저감뿐만 아니라 교통사고의 심각도도 낮출수 있다는 결론을 얻었다.우리나라 교통사고 사망자의 50%가 보행자등 교통약자이며, 시거와 교차각의 개선을통해 교통사고를 줄이는 방법을 교차로 설계기준에 적용하면 국가적인 인적·사회적 손실뿐만 아니라 국제적인 교통사고 다발에 대한 평판도 높일 수 있을 것이다.
Abstract
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The meaning of tansportation has a more decisive role in themodern society as the industry developed, a car, one of the typical traffic modes, cameto be regarded as a important part of living. For the last two decades traffic volumeincreased on the average 17.3% a year whereas the road construc
The meaning of tansportation has a more decisive role in themodern society as the industry developed, a car, one of the typical traffic modes, cameto be regarded as a important part of living. For the last two decades traffic volumeincreased on the average 17.3% a year whereas the road construction did on the average4.6% a year. It means the road facilities are under needs of traffic demand. Sincethe late eighties the full-scale extension work in highways and local roads has beencarried out to remedy the complex traffic state and to establish a national transportationnetwork. As a natural consequence it followes that the widened highways can be usedfor cars to pass at higher speed. However, the coexistence of the newly-widenedhighway, where cars actually pass at high speed as in a freeway, with the unextendedhighway with low design speed caused traffic problems. Especially the intersections inwidened highways became so vulnerable to the traffic speed and security that a meansof settling the problems caused in those high-accident-frequency spots was needed.With a selection of forty-two intersections in newly widened highways road-no.1,3 and 42 in Kyungkido this study aimed to analyze the cause of traffic accidents inthem using the data 1993 through 1995. In this study traffic circumstance is dividedinto two main traffic factor-typical and structive-and they are subdivided into eleven asfactors influential on traffic accidents such as traffic volume, the number of accessroads, road design. Among the eleven factors sight distance, traffic volume and crossangle became known as the main factors which related highly with traffic accidents andgave fully explanation to the frequency and the rate of traffic accident. According tothe analysis result, yearly one traffic accident more occured when the ninety-three carsmore passed an hour.Sight distance, cross angle and traffic volume were the factors which had animportant influence upon traffic accidents. As a result of the cluster analysis, theaccident rate was low at the spot where the sight distance is over 60 meters and thecross angle over 70°. In other words, the spots where sight distance and cross anglewere enough showed the low rate of traffic accidents. Therefore, we can expect thatthe extension in sight distance and cross angle not only lower the traffic accident ratebut also evade the serious traffic accidents.With the improvement in sight distance and cross angle cab be cutting down onthe number of traffic accidents, and futhermore wipe away a disgrace in the frequencyof traffic accidents on highways.
목차 Contents
- 1. 서론...7
- 2. 연구대상교차로의 현황...10
- 3. 전체 대상 확장국도 교차로의 사고특성 분석...18
- 4. 주요 요인을 통한 대상확장국도 교차로의 분석...22
- 5. 교차로에서 안전을 위한 교차각과 시거...28
- 6. 결론...30
- 참고문헌...31
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