보고서 정보
주관연구기관 |
한국해양대학교 Korea Maritime University |
연구책임자 |
이태우
|
참여연구자 |
송동욱
,
김창제
,
송재욱
,
김계섭
|
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
|
발행년월 | 2002-09 |
주관부처 |
해양수산부 |
사업 관리 기관 |
한국해양대학교 Korea Maritime University |
등록번호 |
TRKO200300003005 |
DB 구축일자 |
2013-04-18
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키워드 |
크루즈 선박.크루즈전용터미널.크루즈 관광.해양관광.크루즈 항만.크루즈 산업.Cruise ship.Cruise dedicated terminal.Cruise tourism.Ocean tourism.Cruise port.Cruise industry.
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초록
▼
- 크루즈항으로서 크게 성공을 거두고 있는 선진크루즈 항의 사례를 분석한 결과 크루즈항으로 발전하기 위해서는, 크루즈 전용 터미널, 안락하고 편리한 크루즈 항만 관련 시설, 국제 공항과의 근접성, 풍부한 관광 자원 등을 갖추고 있어야함
- 항만의 물리적 여건, 교통, 관광 자원, 쇼핑, 호텔 등 5개 요소를 기준으로 국내 항만의 크루즈항으로서의 여건을 설문을 통한 비교 분석한 결과 제주항이 크루즈항을 개발하기에 가장 적합한 항만인 것으로 나타났고, 부산항이 두 번째 좋은 여건을 갖추고 있음
- 인천항이나 평택항은 북중국과
- 크루즈항으로서 크게 성공을 거두고 있는 선진크루즈 항의 사례를 분석한 결과 크루즈항으로 발전하기 위해서는, 크루즈 전용 터미널, 안락하고 편리한 크루즈 항만 관련 시설, 국제 공항과의 근접성, 풍부한 관광 자원 등을 갖추고 있어야함
- 항만의 물리적 여건, 교통, 관광 자원, 쇼핑, 호텔 등 5개 요소를 기준으로 국내 항만의 크루즈항으로서의 여건을 설문을 통한 비교 분석한 결과 제주항이 크루즈항을 개발하기에 가장 적합한 항만인 것으로 나타났고, 부산항이 두 번째 좋은 여건을 갖추고 있음
- 인천항이나 평택항은 북중국과 연계하는 환황해권 지역 크루즈 거점항으로 개발할 수 있고, 동해항이나 속초항은 북한의 금강산, 백두산의 관광지원과 극동 지역과 일본 서부 해안과 연결하는 환동해권 지역 크루즈 지역 거점항으로 개발할 수 있음
2010 세계박람회가 여수로 유치결정이 확립될 경우 여수항은 크루즈 터미널로 개발함으로써 부산${\cdpt}$제주항과 남해안의 국립해양관광자원을 연계시킴으로써 해양관광산업을 활성화 할 수 있을 것임.
Abstract
▼
The demand for international cruise terminals is increasing in Korea. As an attempt to meet the ever-increasing requirement, the Korean government has launched an investigation to find out what factors are to be considered to make cruise terminals successful with reference to overseas cruise termina
The demand for international cruise terminals is increasing in Korea. As an attempt to meet the ever-increasing requirement, the Korean government has launched an investigation to find out what factors are to be considered to make cruise terminals successful with reference to overseas cruise terminals, such as Hong Kong, Singapore, some ports in the Caribbean Sea. As part of this project, the current paper aims to draw such factors by interview and survey in a way of interdisciplinary studies, i.e. port and shipping and tourism studies. The cruise operators attitudes towards needs and requirements on cruise terminals are also to be identified. The research results of the paper are helpful and informative not only to the Korean government that has a plan to efficiently develop cruise terminals in the country, but also to those who are concerned with the development of cruise terminals.
The paper attempted to find out what factors are to be considered to make a cruise terminals successful with reference to cruise terminals, such as Singapore and some ports in the Caribbean Sea and to deicide priority for developing cruise ports in Korea based on the above factors and physical conditions of ports.
One of the findings in this paper is that major cruise operators have regarded factors considered to choose calling ports as follows:
The Service Aspets:
The strength of service aspects at a calling port is classified into (1) the security and safety, (2) speediness, and (3) convenience
Security and safety: Security is well kept in the city and within the port. Equipments In the port are safely arranged and port operations are also carried out in the safe manner. Contingency plan has been set up to tackle emergency cases.
Speediness: Port services and information are promptly provided and port congestion is not expected in the calling port.
Convenience: Port services and operations are efficiently and conveniently provided for port users and variety of port services are high.
Facility Aspect:
The service level of bunkering, supply of fresh water and ship stores,disembarkation and embarkation equipments, and parking space for taxi and bus are classified into the best, moderate and poor.
Linkage of Transport Modes:
The level of linkage of transport modes, e.g. between the calling port and an airport, between the port and public transport modes, is classified into good and poor.
Port Charges:
The level of port charges is classified into high, medium, and low.
According to the research, Cheju and Busan ports are the best places to develop cruise terminal as calling port for 40,000 and 80,000G/T. If the government succeeds in holding World Expo 2010 Yeosu, Korea in Dec. 2002, Yeosu port may be develop as a cruise terminal, linking Busan and Cheju with marin natural tourism resources in the South Sea of Korea. Having said that, as a late comer in the development of cruise terminals, the Ministry of Maritime Affairs and Fisheries in Korea needs to consider such factors in order to make a decision on location and priority to develop dedicated cruise terminals in Korea.
목차 Contents
- 제 1 장 서 론...29
- 제 1 절 연구의 배경과 목적...29
- 제 2 절 크루즈항만 개발과 관련한 국내외 동향...30
- 제 3 절 연구의 범위와 방법...32
- 1. 연구의 범위...32
- 2. 연구 추진전략...34
- 3. 연구방법...35
- 4. 기대 효과 및 활용 방안...36
- 제 2 장 크루즈 시장에 대한 기초적 고찰...38
- 제 1 절 세계 크루즈 시장의 발전 과정...38
- 제 2 절 크루즈 시장의 발전 단계...41
- 제 3 절 요약...48
- 제 3 장 세계 크루즈 산업의 동향...49
- 제 1 절 세계 크루즈 시장의 현황...49
- 1. 세계 크루즈 시장의 발전 추세...49
- 2. 세계 주요 크루즈 선사의 현황...51
- 3. 아시아 크루즈 시장의 현황...59
- 4. 국내 크루즈 시장의 현황...74
- 제 2 절 세계 크루즈 시장의 발전 전망...87
- 1. 크루즈 선대의 발전 추세...87
- 2. 크루즈선의 탑승 정원 추이...89
- 3. 크루즈 선박의 크기...95
- 제 3 절 세계 크루즈 항의 현황...97
- 1. 북 아메리카...97
- 2. 아시아...99
- 제 4 절 세계 크루즈 시장의 향후 전망...108
- 1. 승객...108
- 2. 크루즈 선대...110
- 3. 아시아 크루즈 시장의 미래...112
- 제 5 절 요약...117
- 제 4 장 세계 주요 크루즈 터미널의 성공요인...119
- 제 1 절 크루즈항의 유형 및 특징...119
- 1. 출항항...119
- 2. 기항항...119
- 3. 다목적항...120
- 제 2 절 크루즈항의 역할과 실태 분석...120
- 1. 싱가포르항...121
- 2. 카리브해 지역의 크루즈항...125
- 제 3 절 크루즈항의 필수(성공)요소...131
- 1. 크루즈 전용터미널...131
- 2. 전용선석...132
- 3. 항만 관련시설...133
- 4. 국제 공항과의 근접성...133
- 5. 관광지...134
- 제 4 절 요약...135
- 제 5 장 우리나라 크루즈터미널 개발 여건분석...136
- 제 1 절 선박 기항 시뮬레이션을 위한 기본 요소...136
- 1. 모델 선박의 제원...136
- 2. 기항 여건...138
- 제 2 절 선박시뮬레이션...151
- 1. 연구범위...151
- 2. 연구 방법...151
- 3. 제주외항의 입지조건...153
- 4. 기상 및 해상...161
- 5. 선박조종 시뮬레이션...168
- 6. 선박조종 시뮬레이션의 실시 조건...180
- 7. 제주외항의 크루즈선 접·이안 시뮬레이션 결과...185
- 8. 시뮬레이션 결과...201
- 제 3 절 요약...205
- 제 6 장 크루즈 전용터미널 개발방향에 관한 고객조사...206
- 제 1 절 조사개요...206
- 1. 조사의 목적...206
- 2. 조사의 대상...206
- 3. 조사의 절차...207
- 4. 조사방법...207
- 제 2 절 조사결과...218
- 1. 크루즈항 이용과 관련된 속성 중요도...218
- 제 3 절 요약...251
- 제 7 장 결론: 국내 크루즈터미널 개발 우선순위 결정과 개발방향...253
- 제 1 절 크루즈 전용터미널 개발시 고려되어야 할 요소...253
- 제 2 절 국내 항만의 크루즈항으로서의 여건 분석 비교...254
- 1. 항만 여건...255
- 2. 교통측면...255
- 3. 관광 자원...256
- 4. 쇼핑...264
- 5. 호텔...265
- 제 3 절 크루즈 터미널 개발 우선 순위 결정...268
- 제 4 절 개발 방향 및 정책적 시사점...270
- 제 5 절 요약...274
- 부록 Ⅰ : 국내 개항의 여건 및 특징...276
- 1. 동해...276
- 1.1. 속초항...276
- 1.2. 옥계항...280
- 1.3. 묵호항...284
- 1.4. 동해항...288
- 1.5. 삼척항...292
- 1.6. 포항항...295
- 1.7. 울산항...300
- 2. 남해...306
- 2.1. 부산항...306
- 2.2. 진해항...312
- 2.3. 마산항...315
- 2.4. 고현항...319
- 2.5. 옥포항...322
- 2.6. 장승포...325
- 2.7. 통영항...328
- 2.8 광양항...331
- 2.9. 여수항...337
- 2.10. 완도항...340
- 2.11. 서귀포항...343
- 3. 서해안...345
- 3.1. 목포항...345
- 3.2. 군산항...349
- 3.3. 장항항...351
- 3.4. 보령항...353
- 3.5. 평택항...356
- 3.6. 대산항...360
- 3.7. 인천항...364
- 부록 Ⅱ:...369
- 제 8장 참고문헌...375
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