보고서 정보
주관연구기관 |
교통개발연구원 The Korea Transport Institute |
연구책임자 |
성낙문
|
참여연구자 |
황상규
,
노용호
,
엄광태
,
윤경한
,
윤영한
,
이재완
,
박형원
,
전준호
,
김시우
,
박병정
,
조은경
|
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
|
발행년월 | 2003-08 |
주관부처 |
건설교통부 |
사업 관리 기관 |
교통개발연구원 The Korea Transport Institute |
등록번호 |
TRKO200400000515 |
DB 구축일자 |
2013-04-18
|
초록
▼
1절 연구의 주요내용
${\bigcirc}$ 1차년도에는 기초자료의 수집, 외국사례의 수집 및 분석, 실차시험에 중점을 두고 연구가 수행되었음.
${\bigcirc}$ 2차년도에는 1차년 도에 수행된 시험결과에 대하여 심층적인 해석과 시험결과를 토대로 한 안전기준의 방향 및 기준(안)을 도출하는데 연구의 중점을 두었음.
가. 1차년도의 연구내용
${\bigcirc}$ 관련 자료, 현황, 실태 조사 및 분석
- 어린이, 보행자 교통사고, 통학버스
1절 연구의 주요내용
${\bigcirc}$ 1차년도에는 기초자료의 수집, 외국사례의 수집 및 분석, 실차시험에 중점을 두고 연구가 수행되었음.
${\bigcirc}$ 2차년도에는 1차년 도에 수행된 시험결과에 대하여 심층적인 해석과 시험결과를 토대로 한 안전기준의 방향 및 기준(안)을 도출하는데 연구의 중점을 두었음.
가. 1차년도의 연구내용
${\bigcirc}$ 관련 자료, 현황, 실태 조사 및 분석
- 어린이, 보행자 교통사고, 통학버스 운행 현황, 유형, 문제점 조사${\cdot}$분석
- 어린이 탑승자 보호 장구(CRS) 착용율, 미착용 원인과 문제점 조사${\cdot}$분석
- Bull Bar장착현황, 장착사유 등 조사
- 어린이 탑승자 보호 장구(CRS)에 대한 자료 수집 및 검토
- 어린이 탑승자 보호장구(CRS) 국제기준조화(Harmonization) 추진 배경, 경위, 동향 등 검토
- 어린이 탑승자 보호 장구, 통학버스, 보행자 관련 선진국 기준 및 법규 등 비교 검토
${\bigcirc}$ 실차 충돌모의 시험
- 안전띠 미착용시, 성인용 안전띠 착용시, 어린이 탑승자 보호 장구(CRS) 종류별(Car Bed, Shell, Booster), 부착방법(ISOFIX 4 Types), 에어백 + 비정상착좌(OOP) 어린이 등
- 탑승자 상해(머리, 가슴, 이동량 등)를 FMVSS 23, ECE R 44 및 KS 기준 등으로 평가
- 홍보물 제작을 위한 각 시험 종류별 동화상, 데이터 등 확보
${\bigcirc}$ 컴퓨터 해석
- 어린이 탑승자, 보행자 상해 메커니즘 규명
- 자동차 후드 높이, Bull Bar 등이 보행자 사고에 미치는 영향
- 차량속도 변화에 따른 어린이 보행자 상해 분석
${\bigcirc}$ 기준 및 정부 정책방안 검토 및 도출
- 어린이 탑승자 보호 장구 및 ISOFIX, 통학버스, 보행자기준 검토
- Bull Bar 관련 차대 보행자 사고 상해감소 방안검토
나. 2차년도의 연구내용
${\bigcirc}$ 어린이 탑승자 보호 장구 착용 및 설치 위치에 따른 효과 분석을 보완
${\bigcirc}$ 자동차 범퍼 부착물(캥거루 범퍼 등), 자동차 후드 강도 등이 보행자 사고에 미치는 영향 분석을 보완
${\bigcirc}$ 에어백 전개에 따른 어린이 노약자 등의 문제점 분석 및 대안 연구
${\bigcirc}$ 선진국 관련기준에 대한 분석 결과와 현행 국내 제도의 문제점 등을 검토하여 자동차관리 제도(기준)의 개선 방안 제시
Abstract
▼
The purpose of this study is to provide data and propose appropriate regulations for CRS (Child Restraint System), School Bus and Bull Bar Bumper.Basic data are obtained using the results from previous research and a number of field tests.
The results of our study are summarized as follows:
-
The purpose of this study is to provide data and propose appropriate regulations for CRS (Child Restraint System), School Bus and Bull Bar Bumper.Basic data are obtained using the results from previous research and a number of field tests.
The results of our study are summarized as follows:
- CRS plays important role to reduce the rate of children′s fatality in traffic accidents. Thus, advanced countries have focused on enhancing the usage of CRS and strengthening the safety standards for children? Our survey results show that the usage rate of CRS in Korea is very low (19.4%), compared to other advanced countries. Inconvenience and doubts on the effect of CRS are some of the reasons that CRS is not widely used in Korea. Therefore, significant effort is needed to increase the usage rate.There are several types of actions to stimulate the usage rate, such as CRS campaign, revise CRS regulations for traffic safety performances, and promote nationwide infant seat rent program.
- The standards for school bus is generally more restrictive, compared to other vehicles, We reviewed Federal Motor Vehicle Standards (FMVSS) for school bus in the United States, and found that, in the legislative history of the School Bus Safety of 1974, Congress have indicated that school transportation should be held to the highest level of safety since our children represent our future. As a result, National Highway Traffic Safety Association (NHTSA) has established standards requiring higher levels of safety performance for school buses than other vehicles.
- School bus standards in Korea were established in 1991, however its requirement for safety performance is weaker, compared to other vehicles.Therefore, efforts are needed to improve the school bus standards, such as supplement existing regulation and increase safety standards.
In order to enhance the safety of pedestrians, a variety of tests and surveys for bumper (including Bull Bar) were performed. Survey results showed that 36.9% of Recreational Vehicles (RV) are equipped with Bull Bar and, among the Bull Bar RVs, 67.2% have steel Bull. The experimental data show that Bull Bar poses a great risk even in the event of low speed impacts with pedestrians. And steel Bull Bar have a high risk of causing life threatening brain injuries in impacts with the children. Therefore, this research proposes that the steel Bull Bar should be removed as soon as possible, and allow plastic Bull Bar under the condition that it meets the safety standards of Bull Bar.
목차 Contents
- 제 1 장 서론...59
- 1 절 연구의 배경 및 목적...60
- 2 절 연구의 주요내용 및 수행방법...61
- 제 2 장 어린이ㆍ보행자 교통사고 교통안전대책 현황분석...66
- 1 절 국내의 교통사고 현황...67
- 2 절 어린이 탑승자 보호장구 이용실태 조사...90
- 3 절 통학버스 운행실태조사...104
- 4 절 어린이ㆍ보행자 교통안전 정책동향...123
- 제 3 장 국내 외 기술개발 및 법규현황...134
- 1 절 어린이 탑승자 보호장구(CRS)...135
- 2 절 통학버스...201
- 3 절 보행자 보호...210
- 제 4 장 연구개발 수행내용 및 결과...218
- 1 절 어린이 탑승자 보호장구 부문...219
- 2 절 통학버스 부문...278
- 3 절 보행자보호 부분...317
- 제 5 장 연구개발목표. 달성도 및 대외 기여도...381
- 1 절 연구개발목표 달성도...382
- 2절 연구결과의 대외 기여도...386
- 제 6 장 연구결과의 활용계획...388
- 1 절 어린이탑승자 보호장구 부문...389
- 2 절 통학버스 부문...391
- 3 절 보행자 보호 부문...392
- 참고문헌...394
- 부록...402
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