원자력기술 수출 촉진을 위한 해외시장 마케팅 지원방안 연구 A Study on Development of Marketing Support Methodology for Promotion of Nuclear Technology Export원문보기
보고서 정보
주관연구기관
한국원자력국제협력재단
연구책임자
박창호
참여연구자
임병호
,
위선미
,
이슬기
보고서유형
1단계보고서
발행국가
대한민국
언어
한국어
발행년월
2008-02
과제시작연도
2006
주관부처
과학기술부
과제관리전문기관
한국과학재단 Korea Science and Engineering Foundtion
등록번호
TRKO200800067854
과제고유번호
1350023388
사업명
방사선기술개발사업
DB 구축일자
2013-04-18
키워드
원자력기술 수출.해외마케팅.수출교육.해외전시.해외광고.시장조사.nuclear technology.overseas marketing.human resources development.exhibition.overseas advertising.overseas market research by companies.
초록▼
o 세계 원자력시장에서 우리가 차지하는 원전 수출액은 미미한 실정이며, 또한 국내 총 수출액 대비 원자력 분야 수출은 1%에도 못 미치는 실정인데 감안하여 우리가 보유한 기술 및 우수 수출상품의 해외진출 촉진을 위한 해외시장 마케팅 지원방안을 모색하는데 큰 목적이 있었음 o 따라서, 선행조사 및 기타 해외마케팅 관련 수요조사에 따른 검토를 기초로 아래의 3가지 추진사업을 선정하여 적극 추진 - 해외시장 조사 및 수출기업 현황파악으로 해외마케팅 전문기관인 무역진흥공사(KOTRA), 무역협회등 해외 네크워크를 적극
o 세계 원자력시장에서 우리가 차지하는 원전 수출액은 미미한 실정이며, 또한 국내 총 수출액 대비 원자력 분야 수출은 1%에도 못 미치는 실정인데 감안하여 우리가 보유한 기술 및 우수 수출상품의 해외진출 촉진을 위한 해외시장 마케팅 지원방안을 모색하는데 큰 목적이 있었음 o 따라서, 선행조사 및 기타 해외마케팅 관련 수요조사에 따른 검토를 기초로 아래의 3가지 추진사업을 선정하여 적극 추진 - 해외시장 조사 및 수출기업 현황파악으로 해외마케팅 전문기관인 무역진흥공사(KOTRA), 무역협회등 해외 네크워크를 적극 활용하여 수출대상국에 대한 자료의 수집 및 조사를 수행, 제공 - 해외마케팅 지원분야로 가장 효과적인 마케팅 수단인 해외전시회 (전문전시 3회, 전략전시1회) 및 해외광고사업(이미지광고 1회, 기업광고 5회)을 추진함으로써 우리나라 원자력기술에 대한 홍보채널로 활용하고, 또한 수출기업 우수기술제품을 해외 바이어 등에 효과적으로 알릴 수 있는 계기 마련 등 원자력 기술 수출을 위한 마케팅의 효과적인 수단 검증 및 향후 추진방향 모색 - 수출 정보의 공유 및 수출업무 담당자에 대한 실무교육을 위한 수출설명회, 전략기술물자통제 설명, 성공사례발표 등 여러 가지 프로그램을 수행하여 수출 기업간 경험공유 및 실무자에 도움이 될 수 있는 기반 마련 o 본 연구를 통해 원자력 기술 분야 수출 확대를 위한 기초적 참고자료 및 해외마케팅의 향후 추진활동에 대한 추진방향 제시 등에 활용되길 바람
Abstract▼
The purpose of the study is to establish a system to assist overseas marketing for Korea’s nuclear power and radioactivity technology export. At present, there is no plan whatsoever for a study to be made for the non-power related field of Korea’s nuclear power to enter overseas markets. To
The purpose of the study is to establish a system to assist overseas marketing for Korea’s nuclear power and radioactivity technology export. At present, there is no plan whatsoever for a study to be made for the non-power related field of Korea’s nuclear power to enter overseas markets. To expand the export base of nuclear power technology, it is necessary to segregate it largely into five areas, export strategy, information, overseas marketing, export consulting, education, and publicity. Based on the study made in 2006 of the status of nuclear power and radioactivity technology export and demand for nuclear power technology business, overseas marketing was selected to be the initial project. In accordance with the above objective, the following specific subjects were pursued for study as a pilot project. First, to determine the current status of overseas market research and export firms and to collect data on the countries that were targeted for export, overseas network was utilized, which included KOTRA and KITA. Second, by holding exhibitions overseas and advertising overseas, which were the most effective tools of marketing in terms of providing assistance to overseas marketing, they were used as a source of publicity for the Korean nuclear power technology. Also, it offered an opportunity to let foreign buyers be aware of Korea’s high quality products of export firms. It also sought ways to verify the effectiveness of marketing for exporting nuclear technology and sought the directions to take in the future. Third, by sharing export information, providing educational training to export personnel, giving export information session, explaining strategic product control, and presenting successful cases, a proposal was made to creating an educational system that will aid the export firms and their employees.
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