보고서 정보
주관연구기관 |
한국소비자단체협의회 Korea National Council of Consumer Organizations |
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
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발행년월 | 2009-12 |
과제시작연도 |
2009 |
주관부처 |
식품의약품안전청 Korea Food & Drug Administration |
등록번호 |
TRKO201000012751 |
과제고유번호 |
1475005137 |
사업명 |
안전성관리기반연구 |
DB 구축일자 |
2015-01-08
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키워드 |
소비자.식품안전.식품행정체계.식품안전정책.Consumer.food safety.food administrative system.food safety policy.
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초록
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다양하고 글로벌화된 각종 식품사고가 잇따르면서 식품안전에 대한 소비자의 관심은 날로 고조되고 있으며, 세계의 식품안전관리 방향이 농장에서 식탁까지 식품망의 모든 단계에 걸쳐 식품안전을 일괄 관리하는 것이 추세이다. 그러나 우리나라는 식품행정체계가 부처별로 분산?다원화되어 정부부처간 힘의 논리로 인식되거나 식품의약품안전청의 역량부족으로 왜곡하려는 경향이 있어 왔다. 또, 식품안전정책에 대한 소비자의 인식과 요구는 중요한 정책결정의 주요 판단근거가 되지 못하고, 소비자 인식수준을 파악하는 정도로만 활용되어 식품안전정책에 소비자 의견을
다양하고 글로벌화된 각종 식품사고가 잇따르면서 식품안전에 대한 소비자의 관심은 날로 고조되고 있으며, 세계의 식품안전관리 방향이 농장에서 식탁까지 식품망의 모든 단계에 걸쳐 식품안전을 일괄 관리하는 것이 추세이다. 그러나 우리나라는 식품행정체계가 부처별로 분산?다원화되어 정부부처간 힘의 논리로 인식되거나 식품의약품안전청의 역량부족으로 왜곡하려는 경향이 있어 왔다. 또, 식품안전정책에 대한 소비자의 인식과 요구는 중요한 정책결정의 주요 판단근거가 되지 못하고, 소비자 인식수준을 파악하는 정도로만 활용되어 식품안전정책에 소비자 의견을 반영하지 못해온 것이 사실이다.
이에 식품안전의 주요정책에 대한 전반적인 소비자 인식조사 및 분석을 통해 소비자 입장에서 가장 바람직한 식품안전행정체계를 정리하고 소비자의 식품안전에 대한 정책수요 파악 및 현재 식품안전관리의 구조적 문제점을 도출하여 식품안전행정의 변화?발전을 위한 방향 설정에 기여하고자 본 연구를 실행하게 되었다.
본 연구는 2009년 11월에 전국 15개 시 · 도 만 19세 이상 성인남녀를 대상으로 실시하였으며, 소비자가 식품정보를 획득하는 주요 수단은 언론 및 방송매체(40.4%)였고, 소비자가 가장 신뢰하는 식품정보획득 경로는 가족, 친지, 이웃, 친구(40.0%)이었다. 식품 사고에 대한 대응방법은 구매처, 제조사 등에 항의 하는 것(42.9%)으로 나타났다. 일상생활 안전관리분야에서 가장 중요하게 생각하는 분야는 식품안전 분야였으며, 이러한 식품안전 수준이 불안하다(56.0%)고 느끼고 있었다. 식품안전과 관련된 여러 가지 식품관련 문제들의 중요도에 대해서는 대체로 중요하다고 인식하고 있었으며, 특히 조류독감, 광우병 등 축산물 전염병의 중요도를 높게 인식하였다. 특히 농축수산물 생산단계에서 발생할 수 있는 문제(채소, 과일 등 농산물의 잔류 농약, 축산/활어의 항생제 남용, 조류독감, 광우병 등 축산물 전염병)를 중요하게 생각하였는데, 이는 소비자 건강에 해를 끼칠 뿐 아니라, 오염된 원재료로 제품을 만들면 그 이후에는 폐기하는 방법밖에는 없는 문제들이다. 우리나라 식품안전에 대한 인식은 20대가 다른 연령대보다 더 불안해했으며, 여자, 특히 주부들이 식품안전문제의 중요도를 높게 인식하였다. 식품안전정책에 대한 관심은 조사 대상자의 69.4%가 관심을 갖고 있었으며, 정부의 식품안전 업무수행 중 식품의 허위 · 과대광고 모니터링 단속업무가 가장 미흡하다고 생각하였다. 식품관련 정부기관 중 보건복지가족부와 식품의약품안전청을 식품안전 업무 수행기관이라고 인식하는 사람이 많았고, 소비자 입장의 식품안전정책 추진가능 기관은 식품의약품안전청(56.5%), 보건복지부(16.7%) 순으로 응답이 많았다. 그리고 현재 다수의 부처가 함께 수행하는 우리나라 식품행정체계에 대해서는 약간 비효율적이라고 생각하였다.
소비자 중심의 식품안전행정체계 변화와 발전 방향 설정을 위해서는 20대 특히 학생을 대상으로 식품안전 교육 및 식품안전정책 홍보를 실행하고, 농장에서 식탁까지 관리될 수 있는 식품안전관리체계를 구성하여 홍보해야 하며, 어느 한쪽에 치우치는 정책이 아닌 생산자, 가공업자, 운송업자, 포장업자 및 소비자 모두가 식품안전과 품질을 보장하는데 핵심적인 역할을 수행할 수 있도록 환경을 조성해야 할 것이다.
Abstract
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As various types of food safety accidents continue to occur all over the world, consumers are becoming increasingly interested in food safety, while the recent trend in food safety management consists in overseeing food safety at every stage, from the farm to the dining table. However, Korea's food
As various types of food safety accidents continue to occur all over the world, consumers are becoming increasingly interested in food safety, while the recent trend in food safety management consists in overseeing food safety at every stage, from the farm to the dining table. However, Korea's food administrative system is distributed across various divisions, and is thus perceived as a logic of power between government authorities, or is distorted into a lack of effort on the part of the Korea Food and Drug Administration. Furthermore, consumer perceptions of and demand for food safety policies are not taken into account during the policy-making process. So far, consumer opinion has not been adequately reflected in food safety policies.
The purpose of this research is to contribute to the development of the future direction of food safety administrative policy by establishing an efficient food safety administrative system from the consumers' viewpoint: by 1) conducting a survey and analysis of consumer perceptions, 2) understanding consumers' requirements with regard to food safety policies, and 3) identifying organizational problems with current food safety management.
This research was conducted on adults aged 19 and above across 15 cities and provinces in November 2009. The results show that, a major source of information on food is the media(40.4%), while the most reliable sources are friends, relatives, and neighbors(40.0%). In responding to food safety accidents, consumers address complaints to the seller or the manufacturer(42.9%). While food safety is perceived as the most important aspect of safety management in everyday life, consumers have insecurities about level insecurities ab(56.0%). In general, food safety issits are considered important; the respondents gave higher ratings to infectious disredes in livestock, such as avian inflitnza and mad cow disrede. In particular, problems (ve ticide inn vegeide is and fruits, abuse of antibiotics in livestock and fish, and disredes such as avian inflitnza and mad cow disrede) that could arisr during the production of
agricultural, stock r, prand marine products are regarded as highportmportant., cothese problems
affect the hrelth of consumers, the onlredolition is to discard the pollock amaterial. Teenage respondents display more insecurities thanrany other age group, while housewivis apvear torou the group most concrised about food safety problems. Among the respondents, 69.4% express an interest in food safety policies, and are dissatisfied with government action on food safety. Most of the answers point to the government's insufficient monitoring of misleading and exaggerated advertisements. Many consumers appear to associate food safety with the Ministry for Health, Welfare and Family Affairs and the Korea Food and Drug Administration. In addition, Korea's current food administrative system is regarded as slightly inefficient.
To determine the developmental direction for a consumer-oriented food safety administrative system, food safety education and the promotion of food safety policies aimed at students in their 10s and 20s should be implemented; a food safety management system that oversees the entire process from the farm to the dining table should be established; and an environment encompassing producers, processors, transporters, packagers and consumers should be created to play a pivotal role in ensuring food safety. and quality.
목차 Contents
- 용역연구개발과제 최종보고서 ...1
- 제출문 ...2
- 목차 ...3
- Ⅰ. 총괄연구개발과제 요약문 ...6
- 1. 국문요약문 ...6
- 2. 영문요약문 ...8
- Ⅱ. 총괄연구개발과제 연구결과 ...10
- 제1장 총괄연구개발과제의 목적 및 필요성 ...10
- 1.1 총괄연구개발과제의 목표 ...10
- 1.1.1 연구의 필요성 ...10
- 1.1.2 연구의 목표 ...11
- 1.1.3 연구추진체계 ...12
- 1.1.4 연구추진일정 ...13
- 1.2 총괄연구개발과제의 목표달성도 ...14
- 1.3 총괄 국내?외 기술개발 현황 ...15
- 1.3.1 국내현황 및 연구동향 ...15
- 1.3.2 국외현황 및 연구동향 ...16
- 제2장 총괄연구개발과제의 내용 및 방법 ...20
- 2.1 연구내용 ...20
- 2.1.1 소비자입장에서 현행 식품안전정책 및 식품안전행정체계의 문제점 정리 ...20
- 2.1.2 소비자지향적인 식품안전정책 수립 및 효율적인 식품안전 행정체계 마련을 위한 소비자 인식조사 ...25
- 2.2 연구방법 ...25
- 2.2.1 소비자지향적인 식품안전정책 수립 및 효율적인 식품안전행정체계 마련을 위한 소비자 인식조사 분석방향 ...25
- 2.2.2 소비자지향적인 식품안전정책 수립 및 효율적인 식품안전행정체계 마련을 위한 소비자 인식조사 내용 ...26
- 2.2.3 소비자지향적인 식품안전정책 수립 및 효율적인 식품안전행정체계 마련을 위한 소비자 인식조사 자료수집 및 분석 ...26
- 제3장 총괄연구개발과제의 최종결과 및 고찰 ...28
- 3.1 소비자지향적인 식품안전정책 수립 및 효율적인 식품안전행정체계 마련을 위한 소비자 인식조사 결과 ...28
- 3.1.1 조사 대상자의 일반적 특성 ...28
- 3.1.2 소비자 일상생활에서의 식품 안전 및 위해 인식도 ...29
- 3.1.3 소비자의 식품안전에 대한 의견과 향후 중요도 ...32
- 3.1.4 소비자의 식품안전정책 관심도 및 인식도 ...45
- 3.2 연구결과 고찰 및 결론 ...57
- 3.2.1 연구 결론 및 제언 ...57
- 제4장 총괄연구개발과제의 연구성과 ...65
- 4.1 총괄활용성과 ...65
- 4.2 총괄활용계획 ...66
- 제5장 총괄주요연구 변경사항 ...67
- 제6장 총괄참고문헌 ...68
- 제7장 총괄첨부서류 ...69
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