보고서 정보
주관연구기관 |
한국농촌경제연구원 Korea Rural Economic Institute |
연구책임자 |
전창곤
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참여연구자 |
김동훈
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보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
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발행년월 | 2013-12 |
과제시작연도 |
2013 |
주관부처 |
국무조정실 |
사업 관리 기관 |
한국농촌경제연구원 Korea Rural Economic Institute |
등록번호 |
TRKO201400019181 |
과제고유번호 |
1105007560 |
사업명 |
한국농촌경제연구원 |
DB 구축일자 |
2014-11-10
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초록
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이 연구는 소비지 도 소매단계의 농산물 유통구조 개선뿐만 아니라 산지와 소비지 간 유통경로 다원화, 농산물 소매업태의 다양화와 공정거래 질서 확립, 농산물의 소매단계 유통비용 절감을 통한 물가안정 등의 기반을 구축하기 위하여 전통시장 농산물의 유통체계 개선 방안을 제시하기 위해 추진되었다.
2012년 기준 국내 전통시장 수는 1,511개소로 나타나고 있으며, 대부분의 전통시장은 도시지역 근린생활상권을 배경으로 하는 소형 상설시장의 유형을 띠고 있다. 전통시장의 업체 수와 매출액은 지속적으로 감소하여 2004년 이후 시장 수 및
이 연구는 소비지 도 소매단계의 농산물 유통구조 개선뿐만 아니라 산지와 소비지 간 유통경로 다원화, 농산물 소매업태의 다양화와 공정거래 질서 확립, 농산물의 소매단계 유통비용 절감을 통한 물가안정 등의 기반을 구축하기 위하여 전통시장 농산물의 유통체계 개선 방안을 제시하기 위해 추진되었다.
2012년 기준 국내 전통시장 수는 1,511개소로 나타나고 있으며, 대부분의 전통시장은 도시지역 근린생활상권을 배경으로 하는 소형 상설시장의 유형을 띠고 있다. 전통시장의 업체 수와 매출액은 지속적으로 감소하여 2004년 이후 시장 수 및 매출액 감소율은 연평균 각각 1.48%와 6.26%로 나타나고 있다. 이에 비해 전통시장과 가장 밀접한 경쟁관계에 있는 것으로 파악되는 대형마트(할인점)와 기업형 슈퍼마켓의 점포 수와 매출액은 지속적으로 증가하는 추세를 보이고 있다.
전통시장의 청과물 거래 비중을 추정한 결과 국내 청과물 총 유통량 중 전통시장의 거래 비중은 약 13~15% 내외로 추정되고 있다. 이 같은 비중은 외식업체의 청과물 취급 비중인 34% 다음으로 높게 나타나고 있어 농산물소매유통단계에서 전통시장의 소매기능의 중요성을 나타내고 있다고 할 수 있다. 또한 농산물의 유통단계별 유통마진을 살펴보면 품목에 따라 차이가 있으나 전체적으로 40~70% 수준으로 나타나고 있다. 이 중 소매단계 유통마진율이 20~35%로 산지와 도매단계보다 매우 높은 수준이다. 따라서 전통시장의 농산물 취급 비중과 전통시장이 농산물의 마지막 소매단계라는 사실을 고려하면 전통시장의 농산물 유통체계 개선과 유통마진 절감은 농산물의 농가수취율 제고는 물론 소비자의 지불가격 수준과 전체 물가 안정을 위해 매우 중요한 과제라는 사실을 알 수 있다.
전통시장 육성사업에 대한 정부의 지원 형태는 크게 재정사업, 조세감면 사업, 대규모 점포에 대한 규제정책 등 3가지 형태로 이루어지고 있다. 재정사업은 정부의 재정지출을 통한 지원사업이며, 조세감면사업은 각종 조세특례를 통한 조세감면이며, 대규모 점포 규제는 대형마트나 SSM 등에 대한 의무휴업일 등을 포함한 각종 규제사업이다. 전통시장 육성사업은 전통시장 및 상점가 육성을 위한 특별법 에 근거하고 있으며, 동법 제5조에는 정부가 전통시장을 체계적으로 육성하도록 하기 위해 시장 및 상점가 활성화 기본계획 을 3년마다 수립하여 시행하도록 하고 있다. 한편 2012년 9월에 대규모점포에 대한 새로운 조항이 신설되어 2013년 1월 개정법률(2013. 4. 24 시행)에 따라서 대규모 점포의 영업시간 제한 및 의무휴업일이 지정되게 되었다.
전통시장의 농산물 유통체계 파악을 위한 전통시장 상인 조사 결과 대부분 국내산 채소류와 과일류를 전문적으로 취급하고 있는 것으로 나타났으며,농산물 구매처는 주로 인근 도매시장인 것으로 나타났다. 전통시장 점포의 판매액은 감소 추세인 것으로 나타났으며, 향후 지속적인 감소 추세가 유지될 것으로 파악되었다. 또한 전통시장의 농산물 거래액 및 고객 감소 이유는 인근에 위치한 대형마트 및 낙후된 시장 환경 등인 것으로 나타났다. 한편 전통시장 점포의 판매 형태는 대부분 소매 형태이며, 판매가격 결정은 구매가격에 일정한 마진을 고려하거나 상품의 선도 변화를 고려하여 결정하는 것으로 나타났다. 상인의 입장에서 고객 확보와 매출액 증대를 위해 필요한 사항으로는 물류적인 측면과 상적인 측면이 모두 필요한 것으로 나타났다.
점포 운영의 문제점은 인근에 위치한 대형마트로 인하여 점포운영의 수익성이 매우 낮은 수준인 것으로 나타났으며, 이에 대한 거래 활성화 방안으로는 공동구매를 통한 물류비 절감과 대형마트의 의무휴업일 확대 및 시장 환경 개선 등으로 나타났다.
전통시장에 대한 소비자 인식 분석 결과 소비자가 생각하는 전통시장의 강점과 경쟁력은 품질 대비 저렴한 가격인 것으로 나타났으나 거래시설, 상품, 시스템 측면에서 많은 문제점이 발생하는 것으로 조사되었다. 특히 전통시장 농산물 거래의 활성화 방안으로 전통시장 선호 소비자와 대형마트 선호 소비자 모두 농산물 거래 시스템의 우선적 개선을 제시하고 있어 이에 대한 개선 방안이 중요한 것으로 나타났다.
전통시장의 경쟁력 요인과 경쟁력 저하 요인을 통해 전통시장의 농산물 물류체계 개선을 위한 방안으로 ① 도매시장과 전통시장 간 저비용 고효율 연계체계 구축, ② 산지 생산자조직과 전통시장 상인조직 간 직거래 시스템구축, ③ 산지 소비지 거점물류센터와 전통시장과의 연계 등 세 가지의 대안을 제시하였으며, 농산물 거래 시스템 개선 방안으로는 ① 전통시장의 새로운 경영기반 구축 및 거래기법 도입과 경영능력 향상, ② 전통시장 거래의 투명성과 상품 신뢰성 제고, ③ 소비자 쇼핑환경 니즈 충족 등을 제시하였다. 한편 전통시장 상인의 조직화를 위한 상인협동조합의 설립은 단일 전통시장 내 동일부류 상인조합의 설립 가능성이 가장 높을 것으로 예상되며, 광역상권 내에 있는 전통시장으로서 농산물 취급 비율이 상대적으로 높은 2~4개의 전통시장별 상인조합을 연합회 형식으로 설립하는 형태와 단일시장 내 유사복합부류 상인조합의 설립의 용이성이 높을 것으로 판단된다. 또한 전통시장의 농산물 유통체계 개선과 경쟁력 제고를 위해서는 전통시장이 가지고 있는 강점을 살리면서 대형마트와의 관계를 경쟁관계에서 보완관계로 인식하는 시각을 일부 전환하는 것도 필요할 것으로 판단된다. 대형마트에 대한 무조건적 규제와 전통시장에 대한 일방적 지원보다는 상생구조로의 전환과 관련 정책 마련이 필요할 것으로 판단되며, 전통시장과 대형마트 간 상생협력 촉진을 위해서는 중재업무를 수행하는 다양한 기관의 역할 분담이 필요할 것이다.
Abstract
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The purpose of this study is to address improvement measures for the agricultural products distribution system of traditional markets and to establish the foundation for commodity price stability by diversifying distribution channels between producing sites and consumption sites, diversifying types
The purpose of this study is to address improvement measures for the agricultural products distribution system of traditional markets and to establish the foundation for commodity price stability by diversifying distribution channels between producing sites and consumption sites, diversifying types of agricultural product retailers, establishing fair trade practices, and trimming down distribution costs of agricultural products in the retail level as well as improving the distribution structure for agricultural products in wholesale and retail stages.
The number of traditional markets in Korea was 1,511 in 2012. The majority of them take on the character of small scale stores close to or in urban community commercial areas. The numbers and revenues of traditional markets have been continuously decreased since 2004, and their yearly average decline ratios are 1.48% and 6.26% respectively. On the other hand, the numbers and revenues of big scale marts (discount stores) and super supermarkets (SSMs), which are believed to have intimate competition with traditional markets, have continuously increased over time.
The estimated trading ratio of fresh products in traditional markets is approximately 13~15% of the entire trading volume of the products in Korea. This ratio represents the second highest after that of food service companies, 34% signifying the importance of retail function of traditional markets in the agricultural products retail distribution structure. In addition, though there are differences depending upon items, the distribution margins for various distribution stages are 40~70% in general. Among the stages, the retail level distribution margin is 20~35%, much higher than that of the producing sites and the wholesale level. Considering the fact that raditional markets have a fairly high trading ratio of agricultural fresh products and is the final retail stage, the improvement of the distribution system of agricultural products in traditional markets and the reduction of distribution margins are very important issues to be solved for stabilizing the entire commodity price, reducing customers' payment burden as well as improving profitability for agricultural households.
The types of government support towards enhancement programs for traditional markets can be classified into 3 major programs: financial aid, tax reduction or/and exemption, and regulatory policy on large scale stores. The financial aid program is to support traditional markets through government expenditure, and the tax reduction or/and exemption program by various special tax reduction and exemption acts whereas the regulatory policy on large scale stores includes various programs to impose mandatory holidays on large scale marts or SSMs. The enhancement program for traditional markets is based upon the “Special Act for promoting Traditional Markets and Shopping Districts”. Article 5 of the Act stipulates that the government shall establish and execute “Fundamental plans for vitalizing markets and shopping districts” every 3 years to systematically promote traditional markets. Meanwhile, a new article was added for large scale stores, so it restricts work hours for large scale stores and designates mandatory holidays in accordance with the act which was amended in January 2013 and took effect from April 24, 2013.
As a result of research on the merchants in traditional market places to identify the distribution system for agricultural products in traditional markets, the majority of them handle domestic vegetables and fruits while the suppliers for those goods are nearby wholesale markets. It is identified that the revenues for traditional markets per store have been in decline, and the trend is expected to continue in the foreseeable future. Also, the reasons for the decline in trading volume of agricultural products and customers in traditional markets are identified as nearby large scale stores and a backward environment of the markets. The type of sales in traditional market stores is mostly retail while prices are decided based on margins from their respective purchase prices or changes in freshness of products. From the perspective of merchants, it is identified that both distribution and commercial aspects are needed to secure more customers and to increase sales.
The major issue in operating a store is low profitability due to nearby large scale stores while the identified solutions to this issue are to reduce distribution costs by group purchase, to expand the mandatory holidays for large scale marts, and to improve the market environment.
It is investigated that the merits and competitiveness of traditional markets as a result of analysis on customers, recognition are inexpensive prices considering the product quality whereas the markets have various problems with facilities, products, and system. Especially it is identified and importantly noted that improvement on the trading system as a measure for vitalizing agriculture product trade in traditional markets is primarily requested from both traditional market oriented consumers and large scale store oriented consumers.
The measures for improving the distribution system of agriculture products in traditional markets considering both competitiveness factors and competitiveness degradation factors are presented as follows; ① establishing a system with low cost and high efficiency between wholesale markets and traditional markets, ② establishing a direct trading system between the organization of producing sites and the organization of traditional markets, ③ associating traditional markets with major distribution centers in producing sites and consumption sites. The measures for improving the agriculture product trading system are presented as follows; ① establishing a new management system for traditional markets, and adoption a new trading technique, and improving of management capability, ② enhancimg trading transparency and product credibility of traditional markets, ③ satisfying the needs of the shopping environment for consumers. For the establishment of a merchants cooperative, stores handling the same kind of products are most likely to organize a cooperative. It is feasible to establish a federation of 2~4 cooperatives in traditional markets handling a relatively high ratio of agriculture products within a metropolitan area, or establish merchant cooperatives among merchants handling a similar kind of products within a single unit of market. Moreover, it is essential to change the perspective from the relationship of competition between traditional markets and large scale stores to a complementary relationship by enhancing the merits of traditional markets in order to improve the distribution system of agriculture products and to solidify their competencies. Rather than the re striction on large scale stores and the one-way support to traditional markets, it is necessary to provide regulatory policies to change the relationship to a win-win structure while various agencies of government need to share duties and play roles as mediators to promote the win-win relationship between traditional markets and large scale stores.
목차 Contents
- 표지 ... 1
- 머리말 ... 3
- 요약 ... 5
- ABSTRACT ... 9
- 차례 ... 13
- 표 차례 ... 15
- 그림 차례 ... 19
- 제1장 서론 ... 21
- 1. 연구의 필요성 ... 21
- 2. 연구 목적 ... 23
- 3. 선행연구 검토 및 본 연구의 차별성 ... 23
- 4. 주요 연구 내용 ... 34
- 5. 연구 범위 및 방법 ... 36
- 제2장 전통시장 현황과 농산물 유통 ... 39
- 1. 전통시장 현황 ... 39
- 2. 전통시장 농산물 유통 현황 ... 48
- 3. 정부의 전통시장 육성사업 지원정책 ... 56
- 제3장 전통시장 농산물 유통체계 조사 분석 ... 65
- 1. 조사 개요 ... 65
- 2. 조사 결과 ... 66
- 제4장 전통시장에 대한 소비자 인식 분석 ... 95
- 1. 조사 개요 ... 95
- 2. 소비자의 전통시장 인식 분석 ... 98
- 제5장 전통시장의 농산물 유통체계 개선 방안 ... 121
- 1. 전통시장의 경쟁력 현안 ... 121
- 2. 전통시장의 농산물 유통체계 개선 방안 ... 126
- 부록 전통시장 활성화 국내외 사례 분석 ... 147
- 참고 문헌 ... 164
- 끝페이지 ... 165
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