1. 연구개발의 범위 ○ 교통약자들의 보행(보도, 횡단보도 등) 및 교통수단(버스, 지하철, 철도, 선박, 항공기 등), 여객시설(버스정류장, 터미널, 철도역사, 여객선터미널, 공항여객터미널 등) 이용에 있어서 이동권 보장을 위한 편의시설 설치기준을 개발하는 것임 ○ 본 연구 개발을 통한 최종 성과물은 표준화된 이동편의시설의 종류 및 세부 설치기준을 제시하고, 이를 통해 법규정을 정비하는 것을 최종 목표로 함 - 교통수단별 편의시설 설치기준 개발 - 여객시설의 편의시설 설치기준 개발 - 보행우선구역내의 보
1. 연구개발의 범위 ○ 교통약자들의 보행(보도, 횡단보도 등) 및 교통수단(버스, 지하철, 철도, 선박, 항공기 등), 여객시설(버스정류장, 터미널, 철도역사, 여객선터미널, 공항여객터미널 등) 이용에 있어서 이동권 보장을 위한 편의시설 설치기준을 개발하는 것임 ○ 본 연구 개발을 통한 최종 성과물은 표준화된 이동편의시설의 종류 및 세부 설치기준을 제시하고, 이를 통해 법규정을 정비하는 것을 최종 목표로 함 - 교통수단별 편의시설 설치기준 개발 - 여객시설의 편의시설 설치기준 개발 - 보행우선구역내의 보행시설물 설치기준 2. 연구개발의 내용 ○ 해외 Barrier-free 모범사례분석 - 일본의 교통수단, 여객시설의 Barrier-free 기준 조사분석 및 현지방문조사 - 유럽의 교통수단, 여객시설의 Barrier-free 기준 조사분석 및 현지방문조사 ○ 보도 및 여객시설의 편의시설 종류 및 설치기준 개발 - 국내 보도 및 여객시설의 편의시설 설치수준 분석 및 평가 - 국내외의 보도 및 여객시설의 편의시설 비교분석 및 현지조사 - 국내 보도 및 여객시설의 편의시설 설치기준 개발 - 여객시설은 버스정류장, 버스터미널, 지하철역사, 철도역사, 선박터미널, 공항여객터미널 등으로 연구범위 한정 ○ 교통수단의 편의시설 종류 및 설치기준 개발 - 국내 교통수단의 편의시설 설치수준 분석 및 평가 - 국내 및 해외의 교통수단의 편의시설 비교분석 - 국내 교통수단의 편의시설 설치기준 개발 - 교통수단은 버스, 지하철차량, 철도차량, 항공기 등으로 연구범위 한정 ○ 보행우선구역내의 보행시설물 설치기준 개발 - 보행우선구역 지정기준 제시 - 보행우선구역 내의 보행시설물 설치기준 개발
Abstract▼
The Act of Improving Transport Mobility for the Transportation poor were established in Korea in 2004 to make for increasing the mobility of the transportation poor for transportation such as pregnant women and handicapped people. This two-year project does not only aim at classifying transportation
The Act of Improving Transport Mobility for the Transportation poor were established in Korea in 2004 to make for increasing the mobility of the transportation poor for transportation such as pregnant women and handicapped people. This two-year project does not only aim at classifying transportation facilities for the weak including sidewalk, public transit, terminal and station, but also develops specific standards for them to be used in designing and constructing them. The kinds and standards of the facilities will be prescribed under the lower level of the act. The results for the first-year of the two-year project are as follows. - Analysis on exemplary cases in advanced countries running a barrier-free act to improve mobility of the transportation poor - Development on establishing the standards of facilities for convenient access and use of the weak for transportation The second-year projert prescribe what kinds of passenger facilities are required to improve the mobility of the transportation poor, in terms of bus terminal, rail transit station, and airport. It is also developing specific standards to install these facilities. The final results of the project are expected to function as a manual or guidance to actually establish the facilities necessary in improving mobility of the transportation poor.
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