보고서 정보
주관연구기관 |
한국해양수산개발원 Korea Maritime Institute |
연구책임자 |
전형진
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참여연구자 |
김정현
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보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
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발행년월 | 2010-12 |
과제시작연도 |
2010 |
주관부처 |
국토해양부 |
과제관리전문기관 |
한국해양수산개발원 Korea Maritime Institute |
등록번호 |
TRKO201100007173 |
과제고유번호 |
1105003242 |
사업명 |
경제(한국해양수산개발원) |
DB 구축일자 |
2013-04-18
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초록
▼
2012 여수세계박람회 관람객 수는 800만 명을 초과할 것으로 예상된다. 박람회 개최기간(93일) 일평균 관람객은 8만 6,043명이며, 피크수요를 고려한 일간 최대 관람객은 14만 1,970명으로 예상된다.
일간 최대 관람객 중에서 내국인은 13만 2,123명, 외국인은 9,847명으로 내국인의 수송수단별 이용률은 승용차 31.0%, 버스 38.5%, 철도 25.5%, 해운 및 항공은 5.0%로 예측되고 있다. 또한 내국인 관람객의 40%가 수도권에 분포하며, 수도권 관람객의 64%가 버스, 철도 등 대중교통을 이용할 것으
2012 여수세계박람회 관람객 수는 800만 명을 초과할 것으로 예상된다. 박람회 개최기간(93일) 일평균 관람객은 8만 6,043명이며, 피크수요를 고려한 일간 최대 관람객은 14만 1,970명으로 예상된다.
일간 최대 관람객 중에서 내국인은 13만 2,123명, 외국인은 9,847명으로 내국인의 수송수단별 이용률은 승용차 31.0%, 버스 38.5%, 철도 25.5%, 해운 및 항공은 5.0%로 예측되고 있다. 또한 내국인 관람객의 40%가 수도권에 분포하며, 수도권 관람객의 64%가 버스, 철도 등 대중교통을 이용할 것으로 예상된다.
Abstract
▼
The Korean passenger transportation market continued to expand. However, marine transportation demand for the 2012 Yeosu World Expo is expected to remain low due to geographical limits. It is practically difficult to transport visitors via sea between Yeosu and metropolitan area where most domestic
The Korean passenger transportation market continued to expand. However, marine transportation demand for the 2012 Yeosu World Expo is expected to remain low due to geographical limits. It is practically difficult to transport visitors via sea between Yeosu and metropolitan area where most domestic and foreign visitors come. Small demand makes the regular routes between Yeosu and Japan and China unviable. However, temporal international routes can be an option, given that marine tourism can link Yeosu to nearby areas. Possible routes for coastal passenger ships are the Jeju-Yeosu, Inchon-Yeosu and Masan-Tongyong lines.
Therefore, the government, municipalities and the organizing committee should cooperate to build and invigorate marine transportation networks. The following measures are necessary for this purpose.
First, profitability of participating companies should be secured through various supporting measures. For example, loss from ship operation during the Expo needs to be supplemented. Port and terminal use fees, safety management fees and other costs should be reduced as well.
Second, if newly built routes during the Expo continue to operate in the future, these routes should be considered as new routes so that the current license standards cannot be applied.
Third, passenger transportation companies should be offered independence for their ship increase or reduction, if they participated in the marine transportation network for the Yeosu Expo. They should receive special treatment if auxiliary routes require additional companies.
Fourth, cruise ships should be allowed to use the Yeosu New Port. Then, they can go around the Expo site and nearby areas.
Lastly, port operation plans need to be rescheduled so that costal cruise ships, car ferries, and cruise ships can use the international passenger port (cruise port), international passenger port and coastal passenger port, respectively.
목차 Contents
- 표지...1
- 머리말...3
- 차례...5
- Executive Summary...10
- 제1장 서 론...12
- 1. 연구의 필요성...12
- 2. 연구의 목적...13
- 3. 연구의 추진방법...13
- 제2장 우리나라 해상여객운송시장 현황...15
- 1. 국제여객...15
- 2. 연안여객...21
- 1) 여객선 이용 현황...21
- 2) 여객선 항로 현황...26
- 제3장 여수세계박람회 해상교통수요 검토...33
- 1. 박람회 관람객의 교통수단 이용전망...33
- 1) 종합기본계획의 교통수요 예측...33
- 2) 교통수단별 이용전망 조정...35
- 2. 박람회 관람객의 해상교통 이용전망...38
- 1) 국제여객...38
- 2) 연안여객...38
- 제4장 해상교통시설계획 및 해상교통망 개설방안...40
- 1. 해상교통시설계획...40
- 1) 해상교통시설 건설...40
- 2. 해상교통망 개설 가능성 검토...43
- 1) 국제여객선...43
- 2) 연안여객선...44
- 3) 유람선 항로...48
- 4) 연안크루즈와의 연계...49
- 제5장 해상교통망 활성화를 위한 지원대책...50
- 1. 수익성 확보를 위한 지원대책...50
- 1) 운항손실 보조...50
- 2) 항만비용 감면...51
- 2. 제도적 지원대책...52
- 1) 면허기준 적용 완화...52
- 2) 참여사업자에 대한 인센티브...54
- 3) 유람선의 여객부두 접안 허용...54
- 3. 부두운영계획 조정...55
- 제6장 결론 및 정책 제언...57
- 1. 요약 및 결론...57
- 2. 정책 제언...59
- 참고문헌...61
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