보고서 정보
주관연구기관 |
한국해양수산개발원 Korea Maritime Institute |
연구책임자 |
황기형
|
참여연구자 |
박광서
|
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
|
발행년월 | 2009-12 |
과제시작연도 |
2009 |
주관부처 |
국토해양부 |
과제관리전문기관 |
한국해양수산개발원 Korea Maritime Institute |
등록번호 |
TRKO201100007144 |
과제고유번호 |
1105002533 |
사업명 |
경제(한국해양수산개발원) |
DB 구축일자 |
2013-04-18
|
초록
▼
세계박람회의 역사적 기원을 찾자면 고대 시대로까지 거슬러 올라가야 하지만, 산업혁명 이후 인류 사회의 물질문명과 기술의 발전상을 배경으로 하는 근대적 의미의 세계박람회는 1851년 개최된 런던박람회가 그 효시이다. 런던박람회의 대성공으로 세계박람회는 세계 각국에서 빈번하게 개최 되었고, 20세기에 들어서도 2차례의 세계대전과 냉전체제의 형성 및 해체
등 세계 정치와 경제 질서가 요동치는 가운데서도 꾸준히 이어져 왔다.
세계박람회는 올림픽, 월드컵과 함께 흔히 세계 3대 이벤트로 불린다. 참가국의 범위나 투자 규모로 봤을
세계박람회의 역사적 기원을 찾자면 고대 시대로까지 거슬러 올라가야 하지만, 산업혁명 이후 인류 사회의 물질문명과 기술의 발전상을 배경으로 하는 근대적 의미의 세계박람회는 1851년 개최된 런던박람회가 그 효시이다. 런던박람회의 대성공으로 세계박람회는 세계 각국에서 빈번하게 개최 되었고, 20세기에 들어서도 2차례의 세계대전과 냉전체제의 형성 및 해체
등 세계 정치와 경제 질서가 요동치는 가운데서도 꾸준히 이어져 왔다.
세계박람회는 올림픽, 월드컵과 함께 흔히 세계 3대 이벤트로 불린다. 참가국의 범위나 투자 규모로 봤을 때 이러한 평가가 전혀 근거 없는 것은 아니지만, 20세기 후반이 되면서 세계박람회에 대한 회의론이 대두되기 시작했다. 세계적으로 교류가 확대되고 매체(media)가 다양해지면서 세계박람회의 모형은 과거처럼 유효하지 않다는 것이다. 사실 최근의 사례를 보면 이와 같은 회의론이 전혀 근거가 없는 것은 아니다. 세계 3대 이벤트라고는 하지만, 월드컵이나 올림픽만큼 세계박람회에 대한 대중의 관심은 높지 않다.
Abstract
▼
○ The impact of an international exposition worth billions of dollars reaches every corner of the hosting society. For example, a successful expo brings about lasting ripple effects on the national economy, such as enhanced national status, invigorated local economy, development of relevant industri
○ The impact of an international exposition worth billions of dollars reaches every corner of the hosting society. For example, a successful expo brings about lasting ripple effects on the national economy, such as enhanced national status, invigorated local economy, development of relevant industries and accelerated advancement of cutting-edge technology. However, a failed expo doesn't generate expected benefits, while post management of facilities incurred huge costs.
○ Therefore, the success of the 2012 Yeosu Expo is imperative, not an option. Since its theme is “Living Ocean and Coast,” a big responsibility falls on the maritime and fisheries sector. Against this backdrop, this study was conducted to provide requirements and measures for a successful Yeosu expo.
○ Compared to decades ago, competition to host international expositions has become quite fierce. And the rationale to use that as a medium to achieve certain purposes hasn't changed at all. An international expo is a global event where two way communications and interaction between information holders and receivers are done person-to-person on the sight. For this reason, it is called “the 5th medium,” along with digital media and satellite broadcasting. Current changes in the status of international expositions are mainly due to the requirements and models presented by the Bureau of International Expositions, rather than their limitations as media.
○ Under the BIE guidelines, international expositions are unique and different from other commercial events. They are one of a few global events organized by nations where each nation partakes under the great theme, “co-prosperity of the humanity.” Thus, a global exposition of this magnitude is undoubtedly huge in their size. Billions of dollars are directly spent on them. The success of this national project lasts three to six months, long after the event. Although each nation has its own goals, global expositions are usually held for the following reasons: to enhance national status or image, to address local imbalances, to develop relevant industries and to invigorate cities and local economies.
○ For this reason, success for international expos is imperative. Investments are poured in efficiently according to their policy objectives and goals. This study outlines two sets of requirements needed to host a successful expo: as a successful event and as successful policies. A successful national event requires active public and local support, enough visitors, enough participating nations, a fruitful realization of theme and tourist attractions. On the other hand, successful policies call for clear and shared goals, effective operation and business environment.
○ Based on these requirements, the study analyzed the current conditions for the Yeosu Expo and strengths and weaknesses of the preparations. The result shows the following:
- First, a survey has it that Korean people are mostly positive about the Yeosu Expo. However, more marketing and PR efforts are necessary to encourage them to actually participate in the event.
- Second, the early decisions of major nations to join the expo are critical to attract more participants. Nations in North America and Europe need additional attention because their participation affects others.
- Third, contents with logical coherence are essential to realize the theme to the fullest. Based on these contents, the overhaul spatial structure should be corrected and complemented. The function of expo facilities should be designated accordingly as well.
- Fourth, events which can attract large crowds and other tourist products should be developed for greater satisfaction of visitors to the Yeosu Expo. New profit models need to be devised based on current economic conditions.
- Fifth, for better policy effects of the Yeosu Expo, a comprehensive afterwards plan for the expo site should be prepared in line with the long term development plans for Yeosu. The overhaul spatial structure and design of exhibition halls need to be modified within the permissible limits after the event to boost the usage of facilities and the site.
- Last, nations around the world recently recognized the importance of the ocean for their long term economic and social development. This international mood will help to realize political and social goals of the expo, such as magnified significance of the 2012 Yeosu Expo, raised national status on the international stage and enhanced public awareness about the ocean.
목차 Contents
- 표지...1
- 차례...5
- Executive Summary...14
- 제1장 서 론...17
- 1. 연구의 배경 및 필요성...17
- 2. 연구의 목적...19
- 3. 연구의 범위와 방법...20
- 1) 연구의 내용 및 범위...20
- 2) 연구의 방법...21
- 3) 선행연구 검토...22
- 제2장 세계박람회의 성격과 성공조건...25
- 1. 세계박람회의 역사...25
- 1) 세계박람회의 기원...25
- 2) 19세기의 세계박람회...26
- 3) 20세기 전반기의 세계박람회...27
- 4) 국제박람회기구의 설립...28
- 5) 20세기 후반기 세계박람회...30
- 6) 21세기의 세계박람회...33
- 7) 세계박람회의 주제별 분류...34
- 2. 세계박람회의 목적과 개최 효과...36
- 1) 세계박람회의 위상 변화...36
- 2) 세계박람회의 성격...40
- 3) 세계박람회의 개최 목적...42
- 4) 세계박람회의 효과...43
- 3. 세계박람회의 성공 조건...45
- 제3장 여수 세계박람회 개최 목적 및 여건 분석...52
- 1. 여수 세계박람회 개최 목적...52
- 2. 여수 세계박람회 유치 경과...54
- 3. 개최지 여건 분석...56
- 1) 지리적 여건...56
- 2) 자연적 여건...57
- 3) 사회경제적 여건...59
- 4) 관광자원 현황...62
- 4. 개최지 발전전략...66
- 1) 상위 발전계획...66
- 2) 여수시 발전계획...68
- 5. 개최지 SWOT 분석...71
- 제4장 세계박람회 사례 분석...73
- 1. 분석대상 세계박람회...74
- 2. 최근 개최된 세계박람회 사례 분석...75
- 1) 하노버 세계박람회...76
- 2) 아이치 세계박람회...81
- 3) 사라고사 세계박람회...89
- 4) 상하이 세계박람회...95
- 3. ‘해양’ 주제의 세계박람회 사례 분석...100
- 1) 오키나와 세계박람회...100
- 2) 세비야 세계박람회...105
- 3) 제노바 세계박람회...111
- 4) 리스본 세계박람회...114
- 4. 대전 세계박람회 사례 분석...118
- 1) 일반 현황...118
- 2) 개최 목적...120
- 3) 우수한 점...120
- 4) 미흡한 점...121
- 5. 종합평가 및 시사점...123
- 1) 종합평가...123
- 2) 시사점...124
- 제5장 여수 세계박람회 추진상황 검토...130
- 1. 전반적 추진상황...130
- 2. 박람회 기본계획의 내용 검토...131
- 1) 주제 및 전시연출 구상...132
- 2) 박람회장 조성...135
- 3) 교통ㆍ숙박 대책...137
- 4) 홍보ㆍ마케팅...138
- 5) 사후활용...140
- 3. 추진 현황 및 향후 계획...141
- 4. 준비상황 종합평가...145
- 제6장 여수 세계박람회의 성공개최 방안...147
- 1. 여수 세계박람회의 강점과 약점 분석...147
- 1) 이벤트로서의 성공조건...148
- 2) 정책으로서의 성공조건...154
- 2. 여수 세계박람회의 성공 개최를 위한 과제...156
- 1) 논리적 완결성을 갖춘 콘텐츠 구축...158
- 2) 박람회장 지역의 사후 재개발을 위한 타당성 조사 수행...159
- 3) 국민의 참여동기 유발을 위한 홍보ㆍ마케팅 전략 수립...162
- 4) 관람객 만족도 증진을 위한 수요자 중심의 이벤트 기획 및 연계 관광상품 개발...162
- 5) 광역 교통망의 적기 확충...164
- 6) 주요 선진국의 조기 참가 확정을 위한 유치활동 강화...164
- 7) 수익사업 및 민자유치를 위한 노력 강화...166
- 3. 해양기반 경제의 미래상, ‘Blue Economy’ 개념 정립...168
- 1) Blue Economy 용어의 사용 사례...168
- 2) 세계 각국의 해양정책 동향...173
- 3) Blue Economy의 정의, 배경 및 조건...182
- 제7장 결 론...189
- 참고문헌...192
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.