보고서 정보
주관연구기관 |
한국소비생활연구원(사) |
연구책임자 |
김연화
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참여연구자 |
진선미
,
윤명
,
이혜영
,
이기백
,
이수현
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보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
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발행년월 | 2011-04 |
과제시작연도 |
2010 |
주관부처 |
식품의약품안전청 |
사업 관리 기관 |
식품의약품안전청 Korea Food & Drug Administration |
등록번호 |
TRKO201100007756 |
과제고유번호 |
1475005799 |
DB 구축일자 |
2013-04-18
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키워드 |
인터넷,인식도,소비자Internet,Awareness and Attitudes,Consumer
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초록
▼
○ 재래시장, 슈퍼마켓, 대형마트, 백화점 등의 식품 유통 형태에서 현재 무점포 유통인 인터넷 등 통신 판매 형태의 모바일 홈쇼핑 시장이 매우 빠르고 거대한 시장으로 변화된 실정이다.
○ 오프라인 시장과는 달리 인터넷 및 통신판매업소 등 온라인 시장에서는 소비자와 공급자가 온라인상에서 만나 판매와 구매가 이루어지기 때문에 소비자는 구매 상품에 대한 정확한 정보나 확인이 어렵고, 온라인 판매업자(온라인 개인 판매업자 포함)의 전문성이나 상품 판매의 연속성 등을 확보하기 어렵다는 문제점이 상존해 있다. 특히, 온라인 판매업소를 통
○ 재래시장, 슈퍼마켓, 대형마트, 백화점 등의 식품 유통 형태에서 현재 무점포 유통인 인터넷 등 통신 판매 형태의 모바일 홈쇼핑 시장이 매우 빠르고 거대한 시장으로 변화된 실정이다.
○ 오프라인 시장과는 달리 인터넷 및 통신판매업소 등 온라인 시장에서는 소비자와 공급자가 온라인상에서 만나 판매와 구매가 이루어지기 때문에 소비자는 구매 상품에 대한 정확한 정보나 확인이 어렵고, 온라인 판매업자(온라인 개인 판매업자 포함)의 전문성이나 상품 판매의 연속성 등을 확보하기 어렵다는 문제점이 상존해 있다. 특히, 온라인 판매업소를 통해 구입하려는 상품이 식품인 경우 정확한 맛이나, 향, 식품의 보관 상태나 위생상태 등의 파악이 어렵고, 식품 정보로 주어지고 있는 기본 정보 또한 공급자가 정보를 명시해 주지 않는 이상은 소비자가 확인할 방법이 없기 때문에 소비자의 불만과 분쟁이 증가하고 있는 실정이다.
○ 이에 본 연구에서는 인터넷 판매 식품에 대한 소비자의 불만 등에 대한 사례와 실태, 인식도 조사를 수행하여 현재의 인터넷 판매 식품의 문제점을 파악해 보고자 하였다.
○ 2010년 1월부터 11월 까지 전국 소비자단체 상담센터에 접수 된 인터넷판매식품에 대한 상담 총 220건 중 식품류별 접수 현황은 ‘농산물(36.8%)’ 81건으로 가장 많은 것으로 나타났으며, 불만사례별 접수 현황은 ‘품질불량(33.6%)’이 총 220건 중 74건으로 가장 많은 것으로 나타났으며, 구입처별 접수현황은 ‘옥션(34.5%)’이 총 220건 중 76건으로 가장 많은 것으로 나타났다.
○ 식품의 인터넷 판매 식품의 위생 관리 실태 조사를 실시한 결과, 항목별 준수 현황으로는 제품명(99.5%), 판매자(99.0%), 제조자(94.0%), 내용량(94.0%), 원산지(89.5%) 순으로 항목별 준수율이 가장 높았으며, 반면 제조연월일(4.0%), 포장상태 및 보관방법(16%) 항목은 준수율이 20%에도 미치지 못했다. 원산지 항목 표시의 경우 89.5%의 높은 준수율로 나타났으며, 이 중 7.0%는 원재료의 원산지만을 표시하고 있었다. 포장상태 및 보관방법에 대한 정보를 충분히 표시한 제품은 전체 200개 제품 중 32개로 16%로 나타났으며 포장상태만 표시되어 있거나 보관방법만 표시되어 있는 제품은 23.0%로 나타났다.제조연월일과 유통기한이 정확히 표시되어 있는 제품은 각각 8개(4.0%)와 52개(26.0%)로 대다수의 제품이 제조연월일이 표시되어 있지 않았다.
○ 인터넷 판매 식품의 안정성을 평가하기 위해 검사한 결과 총 58개 제품 중 부적합 제품은 2개 제품으로 나타났다. 검사 결과로는 대체적으로 인터넷 판매 식품에 문제가 없는 것으로 나타났지만, 축산물가공품 및 수산물가공품 등에서는 부적합 제품이 판매되고 있는 것으로 보아, 향후 철저한 관리체계가 필요한 것으로 보여졌다. 특히 부적합 제품 모두 대장균 및 대장균군의 기준치를 초과한 것으로 나타나, 특히 제조 및 배송 시 철저한 위생관리가 필요하였다. 대장균군 기준치를 초과, 부적합으로 나타난 제품은 업체의 소명 의견으로 대장균군 검출원인으로 슬라이스 공정시 cultter날이 오염되어 제품에 혼입 가능성이 있었다고 추정하였으며, 업체 측에서는 관리방안으로 슬라이스기소독 process 변경(알코올 분무방식→침지 소독방식), 미생물 전용 실험실 확보 및 시험설비 설치, 작업자 화장실에 손소독기 설치, 대장균 검출로 인한 작업자 위생 교육을 실시하겠다고 통보받은 바 있다. 또한 판매 쇼핑몰에서는 인터넷 판매 식품의 배송상품 온도 및 포장상태 점검과 기준규격시험 실시 확대, 기준규격 이외의 식중독균 정기검사 횟수 증가, 기존 명절시즌 집중 된 점검 일정을 비수기에도 방문 점검을 하겠다 하였다.
○ 인터넷 판매 식품에 대한 소비자 인식도 조사를 실시한 결과,
☞ 전자상거래 시 온라인 판매 영업소가 표시하도록 규정하고 있는 필수 항목의 중요성을 확인하였다.
☞ 현재 스마트폰 등의 대중화로 인한 모바일 시장은 급속히 팽창하고 있는 추세에서 인터넷 판매 사이트의 식품 정보 제공도는 매우 미비한 수준으로 소비자의 기대에 크게 미치지 못하고 있음을 확인하였다.
☞ 온라인 시장에서의 필수 중요 정보 사항 제공에 대한 정책적 보완이 필요한 것으로 나타났다.
☞ 교육을 받을 권리(1.69점), 알 권리(2.07점) 인식도 매우 저조하여 소비자 정보 제공 및 교육 연계강화가 필요한 것으로 나타났다.
☞ 인터넷 판매 식품에 대한 신뢰도 향상을 위하여 인터넷 판매 식품 관리가 강화될 필요성이 있는 것으로 나타났다(안전할 권리 2.23점, 안전하고 쾌적한 소비생활 환경에서 소비할 권리 2.37점).
☞ 업계의 소비자 중심형 사고 지양을 위한 사업자 대상 의식 교육이 필요한 것으로 나타났다.
○ 인터넷 식품 구입과 관련 소비자의 알권리 충족을 위하여 인터넷 식품 구매 안전 가이드를 교육하기 위해 소비자 대상 교육을 10회(총 720명)를 실시하였으며, 소비자가 인터넷 식품 구입 시 정보확인 및 안전한 식품 구입을 유도하고자 하였다.
Abstract
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○ The actual circumstances are that the food distribution type such as conventional market, supermarket, large-sized mart & department store are transformed to mail order sales form of mobile home shopping market such as internet which is nonstore retailing distribution, and its size gets large rapi
○ The actual circumstances are that the food distribution type such as conventional market, supermarket, large-sized mart & department store are transformed to mail order sales form of mobile home shopping market such as internet which is nonstore retailing distribution, and its size gets large rapidly.
○ Given that the sales & purchase are completed in on-line market such as internet & mail order sales store, etc. by meeting between consumers and the sellers on line not like off-line market, there are the constant problems which the consumers feel the difficulties to get and check the accurate information about the goods and the sellers(including individual on-line sellers) feel the difficulties to acquire the specialty & continuity of goods sales. Especially, in case of the foods which try to buy from on-line sellers, dissatisfaction and dispute of consumers are getting increased because it is hard to grasp the exact taste or flavor, conditions of storage & sanitation of them and the consumers have no way to check the basic information about the foods unless the sellers specify them.
○ This study is willing to grasp the problems of current internet sales foods by performing investigation of cases, actual circumstances & recognition level about dissatisfaction of consumers regarding internet sales foods.
○ Out of total 220 consultation cases which the consulting centers of nation-wide customer groups received since January to October, 2010, farm products were the most taking 81 cases(36.8%), ' quality problem' was the most taking 71 cases(33.6%) and ' Auction' was the most taking 76 cases(34.5%) regarding the sellers.
○ As the results of investigation into sanitation management status of internet sales foods, the highest observance rate for each items was product name(99.5%), seller(99.0%), manufacturer(94.0%), volume of contents(94.0%) & country of origin(89.5%) in sequential order while items such as manufacturing date(4.0%) and packing condition & storage method(16%) didn' t satisfy observance rate of 20%. In case of marking country of origin, it showed high observance rate at 89.5% and 7% out of that marked country of origin for the materials only. The products which showed the information about packing status & storage method at enough level were 32 products out of total 200 taking 16% and the products which showed packing status or storage method only was 23.0%. Most of products did not show manufacturing date as the products which showed correct manufacturing date & period of circulation were 8(4.0%) and 52(26.0%) only.
○ As the results of safety evaluation & inspection of internet sales foods, 2 products turned out to be inadequate out of total 58. Inspection results showed that the internet sales foods didn' t show problem generally, but thorough managing system seems to be required for stock farm products and marine products, etc. because inadequate products were being sold. Especially, given that both inadequate products were shown to have colitis germs and group of colitis germs more than limit level, thorough sanitation control is required during manufacturing & transportation. The manufacturers of inadequate products due to exceeding limit of colitis germs group explained that the polluted cutter blades infected the products during slice procedure for the reason of detecting colitis germs group and notified us of that, as the managing measure, they will change disinfection process of slicing machine(alcohol spraying method→soakage disinfection method), secure the germ exclusive laboratory, install test facilities & hand sanitizer at workers' restroom and execute sanitation education to the workers. Also, the sales shopping mall reported that they will check transportation temperature & packing status of internet sales foods, reinforce standard specification tests, increase the number of regular tests of detecting food poisoning bacillus other than standard specification and execute visiting audit in the slack season too which' s schedule were normally concentrated in existing festive season.
○ Results of investigating customers' recognition level against internet sales foods,
☞ It is confirmed that the essential items which stipulates on-line sellers to specify are important.
☞ While mobile market is being rapidly expanding due to popularization of smart phone, the level of food information presentation by internet sales site does not satisfy the expectation of customers in large.
☞ It indicates that supplementation policy in presenting the important essential information in on-line market is required.
☞ It indicates that information presentation & reinforce education are required given low level of right to be educated(1.69 points) and to know(2.07 points).
☞ It indicates that it is necessary to reinforce management of internet sales foods to improve reliability of internet sales foods.(right to be safe 2.23 points, right to consume in safe & comfortable consuming environment 2.37 points)
☞ It indicates that consciousness education targeting the sellers is required for customer-oriented thinking of the sellers.
○ The education targeting the customers executed 10 times(total 720 persons) to teach purchasing safety guide of internet foods for satisfying the right to know of customers regarding purchasing internet sales foods and willing to guide to check product information and buy of safe foods during purchasing internet sales foods.
목차 Contents
- 표지...1
- 제출문...3
- 목차...4
- I. 총괄연구개발과제 요약문...6
- 1. 국문요약문...6
- 2. 영문요약문...8
- II. 총괄연구개발과제 연구결과...10
- 제1장 총괄연구개발과제의 목적 및 필요성...10
- 제2장 총괄연구개발과제의 내용 및 방법...12
- 제3장 총괄연구개발과제의 최종결과 및 고찰...14
- 제4장 총괄연구개발과제의 연구성과...211
- 제5장 총괄주요연구 변경사항...212
- 제6장 총괄참고문헌...212
- 제7장 총괄첨부서류...212
- III. 총괄 연구개발과제 연구결과...213
- 총괄 연구개발과제 요약문...213
- 총괄 요약 보고...215
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