보고서 정보
주관연구기관 |
식품의약품안전평가원 |
연구책임자 |
김수창
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보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
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발행년월 | 2010-12 |
과제시작연도 |
2010 |
주관부처 |
식품의약품안전청 |
과제관리전문기관 |
식품의약품안전평가원 National Institute of Food and Drug Safety Evaluation |
등록번호 |
TRKO201200006730 |
과제고유번호 |
1475005705 |
DB 구축일자 |
2013-05-20
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키워드 |
영양교육,식생활,특별법,캠페인Nutrition education,Dietary Life,The Special Act,Campaign
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초록
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어린이 식생활안전관리 특별법 시행 이후 정책에 대한 이해를 돕고 어린이들이 건강하고 바른 식생활을 실천할 수 있도록 학교 및 지자체 등 일선에서 활용할 수 있는 교육.홍보 프로그램의 개발이 요구되었다. 이에 본 연구사업을 통하여 동영상 개발, 초등학교 영양교육 지원, 영양교사 및 학부모 교육, 대국민 홍보 캠페인, 고열량·저영양식품 현장 확인프로그램 개발, 표어.포스터 공모전 등을 실시하여 어린이 식생활안전관리를 위한 환경 조성에 기여하고자 하였다.
교육의 대상자인 어린이, 학부모 등의 흥미 유발을 위하여 스토리 전개 방식으로
어린이 식생활안전관리 특별법 시행 이후 정책에 대한 이해를 돕고 어린이들이 건강하고 바른 식생활을 실천할 수 있도록 학교 및 지자체 등 일선에서 활용할 수 있는 교육.홍보 프로그램의 개발이 요구되었다. 이에 본 연구사업을 통하여 동영상 개발, 초등학교 영양교육 지원, 영양교사 및 학부모 교육, 대국민 홍보 캠페인, 고열량·저영양식품 현장 확인프로그램 개발, 표어.포스터 공모전 등을 실시하여 어린이 식생활안전관리를 위한 환경 조성에 기여하고자 하였다.
교육의 대상자인 어린이, 학부모 등의 흥미 유발을 위하여 스토리 전개 방식으로 정책 소개를 위한『어린이 식생활안전 홍보 동영상』을 제작하였고, 어린이의 눈높이에 맞는 캐릭터(『딩가』)를 활용하여 고열량.저영양 식품 안내 포스터 및 L-폴더를 제작하여 전국 교육청 및 지자체 등에 배포하였다.
초등학교에서 영양교육 매체 부족에 대한 지적이 있어 전국 초등학교 대상으로 수요조사를 실시하여 총 84개교에 식약청에서 기 개발하였던 당, 나트륨, 트랜스지방 교재를 배포하고 교육 실시 전(사전).후 (사후), 교육 3개월 후(추후)의 효과 평가를 실시하였다. 그 결과, 사후 지식 점수와 태도변화가 유의적으로 상승하였으나 추후에는 그 효과가 유의적으로 낮아져 정기적이고 반복적인 교육이 필요함을 알수 있었다.
또한 학교에서 영양교육 활성화를 위해서는 정기적인 영양교육을 시행할 수 있도록 수업시수 확보와 함께 교육 주체인 담당 교사(영양교사)의 교육 역량 강화가 필요하다고 판단하여 “영양교사 대상 전문교육 프로그램”을 신규로 개설하여 운영하였다. 교사 교육 후 만족도 평가를 실시한 결과 만족도가 높게 평가되었다.
어린이 식생활안전.영양교육은 학교에서 뿐만 아니라 가정과 학교 주변 등 지역사회의 사회적 동참 분위기 확산이 중요하므로 교육청과 연계하여 학부모 대상 교육을 실시하였고, 지방청.산업체와 협조 체계를 통하여 어린이 체험학습 프로그램을 개발.운영하였다.
또한 고열량.저영양 식품에 대한 이해를 높이고 어린이 비만예방을 위하여 제품 구매 시점에서 휴대폰을 이용하여 고열량.저영양 식품 해당여부를 판별할 수 있도록 『고열량.저영양 식품 알림-e』 프로그램을 개발하였다. 이는 판매자, 소비자, 관리자가 현장에서 활용할 수 있도록 지난 해 개발되었던 웹 버젼 고열량.저영양 식품 판별프로그램을 일반폰 및 안드로이드폰 단말기에서 활용할 수 있도록 한 것으로서 이동통신 3사(SKT, LGT, KT) 등록을 완료하여 무료로 다운로드 받을 수 있도록 하였다.
이와 더불어 고열량.저영양 식품에 해당되는 어린이 기호식품을 알리기 위해 자체 모니터링한 자료와 제조.수입사로부터 제출받은 영양성분 자료를 정리하여 총 6천7백여건(‘10. 3월말 기준, 6,684건)에 이르는 어린이 기호식품을 고열량.저영양 식품 해당 여부를 판별하여 홈페이지에 제품명 순으로 공개하였고, 매월 정기적으로 목록을 업데이트하고 있다.
어린이 식생활안전관리 특별법이 시행된 지 1년이 넘었지만 시행 이후 추진되는 정책에 대한 인지도가 아직 낮아 다양한 방법으로 대국민 홍보 캠페인을 실시하였다. 가두 캠페인 실시 및 교육청.서울시과 함께한 건강증진페스티벌 개최, 식품안전의 날 정책홍보관 운영, 제1회 어린이 식생활안전 표어.포스터 공모전 개최, 지자체 공무원 및 전담관리원 대상 교육을 수시로 실시하여 어린이들이 올바른 식품을 선택할 수 있는 능력을 키우는 한편, 안전하고 영양을 고루 갖춘 식품이 어린이들에게 제공되어야 한다는 특별법의 취지를 알리기 위해 노력하였다.
Abstract
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After the Special Act on the Safety Management of Children' s Dietary Life came into effect, a program for education and PR that schools and the local government could use was required to help the public’s understanding the policy and to lead children to have healthy and balanced eating habits. This
After the Special Act on the Safety Management of Children' s Dietary Life came into effect, a program for education and PR that schools and the local government could use was required to help the public’s understanding the policy and to lead children to have healthy and balanced eating habits. This study aims to contribute to foster the right environment for children’s eating habit safety management by video development, nutrition education for elementary students, educating nutrition teachers and parents, PR campaign to the public, field check program development for high calorie foods with low nutritional values, and slogan · poster competition.
Children dietary life safety PR Video was made in a way of storytelling to motivate children and parents to introduce the policy, and high calorie foods with low nutritional values guide poster and L-folder using a character, Dingga, with children’s eye level, was produced and distributed to the local government.
As there was a critic on lack of nutrition media for elementary schools, after surveying the demand in elementary schools, textbooks of sugar, sodium, and trans fat that the Food and Drug Administration had already developed were distributed to 84 schools, and evaluated the effect both before education, after education and after 3 months. As a result, there was a significant difference after education. But, as time passed, the effect became lowered significantly, indicating that it was necessary to have a regular and repeated education.
In addition, for the purpose of activating the nutrition education at school, class hours for regular nutrition education were reserved and “the professional education program for nutrition teachers” was started and run to strengthen nutrition teachers’ capacity. After training, assessment results showed teachers’ satisfaction was very high.
Children’s dietary life safety·nutrition education could be successful with the help of home and community as well as schools, so the education for parents was executed linked with the office of education, and children experiential learning program was developed and operated connected with Offices for the regional KFDA and industries.
Additionally, ‘high calorie foods with low nutritional values announce-e’ program was developed to distinguish whether it was high calorie.low nutrition food through mobile phone at the moment when the food was purchased to help understanding of high calorie.low nutrition foods and to prevent children’s obesity. The web-version high calorie.low nutrition food distinction program which was developed last year was attached to general phones and Android phones for seller, consumer, and manager to use by free downloading by registering on 3 wireless service provider (SKT, LGT, KT).
To inform children’s’ preferred food with high calorie foods with low nutritional values by arranging data through its own monitoring and by arranging nutrition facts data which manufacturer.importer reported, in total 6700 children favorite foods were posted on homepage indicating whether they belonged to high calorie.low nutrition foods in order of products’ name, and the list is updating regularly every month.
Although one year passed after the Special Act on the Safety Management of Children' s Dietary Life was executed, the public’s awareness was still low about the policy, so PR campaign to the people was executed in a various way. The effort to strengthen children’s capability to choose a right food and to inform the purpose of the special act which right and nutritious foods should be provided to children was made by street campaign, health promotion festival, holding a policy exhibition hall on a food safety day, the first children eating habit safety slogan.poster competition, and education for local government officials and managers with full responsibilities.
목차 Contents
- 자체연구개발과제 최종보고서 ... 1
- 요약문 ... 2
- Summary ... 3
- 목차 ... 4
- 제1장 연구개발과제의 개요 ... 5
- 제1절 연구개발과제의 목표 ... 5
- 제2절 연구개발과제의 필요성 ... 5
- 제2장 연구개발과제의 국내.외 연구개발 현황 ... 10
- 1. 국내 기술개발 현황 ... 10
- 2. 국외 기술개발 현황 ... 11
- 제3장 연구개발과제의 연구수행 내용 및 결과 ... 16
- 제1절 연구수행을 위한 추진전략 ... 16
- 제2절 연구수행 내용 ... 17
- 제3절 연구수행 결과 ... 20
- 제4장 연구개발과제의 연구결과 고찰 및 결론 ... 80
- 1. 어린이 식생활안전관리 특별법 관련 교육.홍보 매체 및 프로그램 개발 ... 80
- 2. 어린이 식생활 안전관리 교육 전달 체계 구축 연구 ... 80
- 3. 휴대폰 활용 “모바일 버전 고열량.저영양 판별 프로그램” 개발 ... 82
- 4. 어린이 건강 식생활 캠페인 (Good Food! Healthy Life!) 개최 ... 83
- 제5장 연구개발과제의 목표달성도 및 관련분야에의 기여도 ... 84
- 1. 예상목표 대비 달성결과 ... 84
- 2. RFP외 도출 내용 ... 85
- 3. 관련 연구분야에의 기여도 ... 85
- 제6장 연구개발과제 연구개발 결과 활용계획 ... 87
- 제1절 활용성과 ... 87
- 제2절 활용계획 ... 87
- 제7장 참고문헌 ... 90
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