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Kafe 바로가기주관연구기관 | 농식품신유통연구원 |
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보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 | 한국어 |
발행년월 | 2013-01 |
과제시작연도 | 2012 |
주관부처 | 농촌진흥청 Rural Development Administration(RDA) |
등록번호 | TRKO201300014062 |
과제고유번호 | 1395026248 |
사업명 | 농업기술경영연구 |
DB 구축일자 | 2013-12-21 |
DOI | https://doi.org/10.23000/TRKO201300014062 |
Ⅲ. 연구개발의 내용 및 범위
[주요 농산물의 유통채널별 포장 및 포장비 실태조사]
○ 주요 농산물의 유통채널별 포장 현황
- 산지, 도매, 소매, 최종소비자에 이르기까지 단계별 포장 실태 조사
- 포장재 사용실태 및 포장 관련 문제점 개선을 통한 포장재비 절감 방안
- 최종소비자가 선호하는 포장 규격 및 형태와 포장 문제점 제시
○ 주요 농산물의 유통채널별 포장비 실태조사
- 출하규격별 포장재비 및 산지단계에서의 물류비 조사
[주요 농산물 규격 포장의 경제성 분석 및 포장 개선 방안]
Ⅲ. 연구개발의 내용 및 범위
[주요 농산물의 유통채널별 포장 및 포장비 실태조사]
○ 주요 농산물의 유통채널별 포장 현황
- 산지, 도매, 소매, 최종소비자에 이르기까지 단계별 포장 실태 조사
- 포장재 사용실태 및 포장 관련 문제점 개선을 통한 포장재비 절감 방안
- 최종소비자가 선호하는 포장 규격 및 형태와 포장 문제점 제시
○ 주요 농산물의 유통채널별 포장비 실태조사
- 출하규격별 포장재비 및 산지단계에서의 물류비 조사
[주요 농산물 규격 포장의 경제성 분석 및 포장 개선 방안]
○ 출하규격별 산지 및 농가 효용 분석
- 다양한 소포장 규격이 사용되고 있는 가운데 효용이 높은 규격 분석
- 출하규격별 물류비, 마진 분석
○ 규격 포장재의 물류기기와의 정합성 분석
- 소포장 농산물의 물류기기 이용 촉진을 위한 재활용용기 및 파렛트와의 정합성 분석
○ 직거래 농업인의 포장재 사용 실태 및 개선 과제
[농산물 저온유통시스템에 대한 산지의 대응방안]
○ 유통경로별 저온 유통실태분석
- 유통경로별 저온저장실태 및 운영현황(저장 제품별 구분)
- 저온저장 제품별 유통마진 및 유통비용(직·간접비, 감모율 등)
- 유통단계별 저온저장 제품에 대한 수요파악
- 저온유통시설 운영 우수 사례 조사 분석
○ 저온저장 제품별 소비자 수요조사 분석
- 저온저장 제품유형별 소비자 수요파악
- 제품유형별 소비자의 지불의사 가격 파악
○ 국내 유통경로별 산지의 대응전략 개발
- 저온저장제품 유형별 시스템 개발
· 저온저장제품 유형별 저온저장 시스템(저장, 수송 등) 파악
· 정부의 저온저장 유통시스템 정책지원 방향
· 유통단계별 저온저장 유통시스템 설치 의사결정 지원
This study surveys distribution costs of apple, Korean pear, Korean melon, cherry tomato, radish, strawberry, mandarin, grape, peach, green pepper. The survey results show that producers can get higher income with small consumer packages.
Although small consumer packages increase packaging and so
This study surveys distribution costs of apple, Korean pear, Korean melon, cherry tomato, radish, strawberry, mandarin, grape, peach, green pepper. The survey results show that producers can get higher income with small consumer packages.
Although small consumer packages increase packaging and sorting/processing costs, they bring more income to producers due to higher selling prices.
If reducing compression strength and the number of printing colors applied on packages, we can save 7,446 million won for strawberry, 708 million won for mandarin, 5,976 million won for grape, 3,011 million won for peach, and 1,877 million won for green pepper.
Consumers prefer small consumers packages as demographic variables change. For apple and Korean pear, consumers are concerned about waste problem caused by over-packaging. For strawberry, consumers like well-sorted products. Consumers also want indication of varieties for peaches and indication of weight for green pepper.
Economic benefits of small consumer packages are different by products. Survey results are as follows. For apple and Korean pear, packages of 10 Kg unit can bring more income to producers than packages of 15 kg unit. For cherry tomato, packages of 500g can make more income to producers than packages of 750g unit. For Korean melon, packages of 10 Kg unit can make the most profit to producers among other types of package sizes.
It is shown that the size of returnable plastic containers are not consistent with the size of consumer packages. Because of this problem, returnable plastic containers are not used widely in strawberry and mandarin. In order to increase the use of returnable plastic containers, it is required to develop the size of consumer packages which is consistent to returnable plastic containers.
Consumption of apple during off-season (March - July) increases as low temperature storage is widely applied. It is shown that the variables affecting purchase of apple are price, quality, texture, origin of production, age, and education level. It is also shown that the variables affecting off-season apple purchase are texture(60.0%), price(17.0%), food safety(16.5%), packaging method(6.4%). In order to increase consumption during off-season, it is required to harvest apple appropriate period and establish cold chain system.
For risk averse producers, the optimal selling time is December when they can get the highest utility. For risk loving producers, the optimal selling time is September when they can get the highest utility.
According to the results of this study production site of adaptive strategies for low temperature distribution system is supply of between season increases from march to July year after year, variables which effected when consumer buying apple are price, quality, texture, country of origin. demographic variables are age, education level.
Price, quality(taste), country of origin, age, education level has a negative influence on the preference of the apple in between season but texture have a positive influence.
As a result of importance analysis for variables which effected when consumer buying apple well taste is the most important factor, price, safety, packing method are the next best things.
Therefore, to make product which increased a apple consume during between season must be selected species that remain apple's well taste preferentially.
The next thing product is harvested at an appropriate time for long-term storage.
Also prevent well taste of declines in the process from storage, transport, and sales processing need to manage cold chain system.
Optimal post-harvest of apple farmhouse is good at December to risk-averting farmhouse because they have 0.210% approaching the highest utility level and then when they ship at October their achievement possibility of the highest efficiency level is 0.181%.
For risk-lover farmhouse in unit quantity spedition, if they ship at september, they can achieve the highest utility level about 0.377% in sequence shipping at August the highest utility level about 0.200%.
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