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Kafe 바로가기주관연구기관 | 한국철도기술연구원 Korea Railroad Research Institute |
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연구책임자 | 강윤석 |
참여연구자 | 이일화 , 김성일 , 안성권 , 이성진 , 여인호 , 김현민 , 손승완 , 윤상호 , 윤원민 , 이강명 |
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 | 한국어 |
발행년월 | 2012-11 |
주관부처 | 국토해양부 |
사업 관리 기관 | 한국건설교통기술평가원 Korea Insitute of Construction & Transportation Technology Evaluation and Planning |
등록번호 | TRKO201300027815 |
DB 구축일자 | 2014-01-13 |
키워드 | 궤도유지보수.궤도틀림.열화손상피로균열.콘크리트궤도.특수교량.Track Maintenance.Track irregularity.Damage/Fatigue Crack.Concrete Track.Cable Supported Bridge. |
III. 연구개발의 내용 및 범위
본 연구의 5차년도 연구내용 및 범위는 다음과 같다.
□ 5차년도 연구내용 및 범위
▪ 콘크리트 궤도의 급속보강공법 성능개선 및 시방서 작성
- 복원 및 충전재료의 장기거동특성 평가
- 현장 적용성 향상을 위한 공법의 성능개선
- PRCG 공법 시방서 및 유지보수지침 작성
▪ 유지보수 요건의 현장시험/성능검증
- 경부고속선 2단계 콘크리트 궤도구간 현장 측정
- 레일용접부 구름접촉 피로시험
- 열차변동하중파형 재하 레일피로시험
▪ 차세대 특
III. 연구개발의 내용 및 범위
본 연구의 5차년도 연구내용 및 범위는 다음과 같다.
□ 5차년도 연구내용 및 범위
▪ 콘크리트 궤도의 급속보강공법 성능개선 및 시방서 작성
- 복원 및 충전재료의 장기거동특성 평가
- 현장 적용성 향상을 위한 공법의 성능개선
- PRCG 공법 시방서 및 유지보수지침 작성
▪ 유지보수 요건의 현장시험/성능검증
- 경부고속선 2단계 콘크리트 궤도구간 현장 측정
- 레일용접부 구름접촉 피로시험
- 열차변동하중파형 재하 레일피로시험
▪ 차세대 특수교량 설계 안 제시
- 특수교량 운행한계 검토를 위한 S/W의 검증 및 적용
▪ 시운전 대비 선로 구축물 성능평가 및 유지보수 요건 정립
- 고속선 현장시험 성능평가 기준연구
- 시운전 구간 궤도틀림, 선형경합, 평가 및 유지보수 요건 정립
- 장경간/고속화를 고려한 승차감 확보를 위한 연직변위 기준(안) 제시
▪ 실용화 방안 제시
- 개발 연구성과의 경제성 평가 및 실용화 방안 제시
III. Task
• The Field of Track Maintenance
- Development of tack-bed restoration technique & detecting method
- Detecting & analysis for track components degradation & fatigue damage (Laboratory test (RCF & Wearing tests for rail Rail Fatigue test) & field test)
- Development of maintena
III. Task
• The Field of Track Maintenance
- Development of tack-bed restoration technique & detecting method
- Detecting & analysis for track components degradation & fatigue damage (Laboratory test (RCF & Wearing tests for rail Rail Fatigue test) & field test)
- Development of maintenance criteria of track components (Specification)
- Development of long-wave track irregularity assessment technique & maintenance standards for long-wave track irregularity (completion in the 4th year of 2nd phase)
• The Field of Performance Improvement of Railway system
- Theoretical and experimental Investigation of traffic safety and serviceability for cable-supported railway bridges / Traffic safety estimation technique
- Software development for dynamic analysis of cable-supported railway bridges considering high-speed train loads and seismic loads
- Verification and supplementation of criteria & overlap condition of track alignments (completion in the 4th year of 2nd phase)
과제명(ProjectTitle) : | - |
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연구책임자(Manager) : | - |
과제기간(DetailSeriesProject) : | - |
총연구비 (DetailSeriesProject) : | - |
키워드(keyword) : | - |
과제수행기간(LeadAgency) : | - |
연구목표(Goal) : | - |
연구내용(Abstract) : | - |
기대효과(Effect) : | - |
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