보고서 정보
주관연구기관 |
한국교육과정평가원 Korea Institute Of Curriculum & Evaluation |
연구책임자 |
박선화
|
참여연구자 |
김명화
,
주미경
|
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
|
발행년월 | 2010-12 |
과제시작연도 |
2010 |
주관부처 |
국무조정실 |
사업 관리 기관 |
한국교육과정평가원 Korea Institute Of Curriculum & Evaluation |
등록번호 |
TRKO201300029787 |
과제고유번호 |
1105003955 |
사업명 |
인문(한국교육과정평가원) |
DB 구축일자 |
2013-10-26
|
초록
▼
우리나라 학생들은 인지적 측면에서는 국제적으로 매우 높은 수학 성취수준을 보이면서도 정의적 측면에서는 매우 낮은 수준을 보이고 있다. 수학에 대한 낮은 정의적 수준은 학생들의 수학 학업성취도에 영향을 미칠 수 있고, 학생들의 진로 선택에 제약이 될 수 있으며, 수학교육 목표 달성을 어렵게 할 수 있다는 문제의식에서 본 연구는 출발하였다. 본 연구에서는 먼저 수학에 대한 정의적 특성의 개념과 구성요소를 명확히 한 후, 우리나라 학생들의 수학에 대한 정의적 특성의 실태를 조사·분석하였고 우리나라 학생들이 수학에 대한 정의적 특성 형성에
우리나라 학생들은 인지적 측면에서는 국제적으로 매우 높은 수학 성취수준을 보이면서도 정의적 측면에서는 매우 낮은 수준을 보이고 있다. 수학에 대한 낮은 정의적 수준은 학생들의 수학 학업성취도에 영향을 미칠 수 있고, 학생들의 진로 선택에 제약이 될 수 있으며, 수학교육 목표 달성을 어렵게 할 수 있다는 문제의식에서 본 연구는 출발하였다. 본 연구에서는 먼저 수학에 대한 정의적 특성의 개념과 구성요소를 명확히 한 후, 우리나라 학생들의 수학에 대한 정의적 특성의 실태를 조사·분석하였고 우리나라 학생들이 수학에 대한 정의적 특성 형성에 영향을 주는 요인을 고찰한 다음, 이를 바탕으로 학생들의 수학에 대한 정의적 특성을 향상시킬 수 있는 방안을 제시하였다.
가. 수학에 대한 정의적 특성의 의미와 구성 요소
본 연구에서는 선행 연구에서 나타난 수학에 대한 정의적 특성의 의미와 개념을 검토하고, 전문가협의회와 델파이조사에서 나타난 전문가들의 의견을 종합하여 ‘수학에 대한 정의적 특성’을 ‘수학에 대한 경험으로 인하여 형성된 정서, 신념, 동기 등을 포함하는 심리적 특성’으로 정의하였다. 수학에 대한 정의적 특성의 정의에 근거하여 수학의 정의적 특성에 대한 범주를 정서, 신념, 동기로 구분하여 정의하고, 각 범주에 속하는 구성요소들을 정리하여 제시하였다. 정서 범주에는 흥미, 호기심, 수학 불안, 신념 범주에는 수학관, 가치인식, 귀인, 동기 범주에는 목표지향성, 자기효능감, 자기조절력이 구성요소로 포함되었다. 각 범주와 구성요소의 의미는 델파이조사 1차 및 2차 응답에 나타난 전문가들의 의견과 선행 연구에서 나타난 정의를 종합한 후 관련 전문가들의 검토를 거쳐서 정의하였다.
Abstract
▼
This research is to address the questions concerning what affective characteristics are, what components constitutes affect toward mathematics, and how to improve Korean students' affective characteristics toward mathematics. For the purpose, survey questionnaires were administered to a variety of p
This research is to address the questions concerning what affective characteristics are, what components constitutes affect toward mathematics, and how to improve Korean students' affective characteristics toward mathematics. For the purpose, survey questionnaires were administered to a variety of populations who were concerned with school mathematics including school mathematics teachers, university faculty of mathematics education, and students of the three different school levels.
The survey of school mathematics teachers and university faculties asked what they thought of affective characteristics toward mathematics are, and what constitutes affect toward mathematics. Based on this survey, this research defines 'affective characteristics toward mathematics' as 'psychological characteristics including emotion, beliefs, and motivation formulated through a person's experience of mathematics'. Based on this definition, this research identifies three categories of affect toward mathematics: emotion, belief, and motivation. Emotion includes interest, curiosity, and anxiety. Belief include conception of mathematics, values toward mathematics, and attribution. Motivation includes purposefulness, confidence, and self-control.
The survey questionnaire of students were organized based on the three categories. The analysis of survey for middle school students suggests that value ranks the highest. Then, anxiety, self-control, and confidence follow. Interest in mathematics ranks the lowest. Furthermore, all the components except anxiety turn out to be negative in the survey of the 9th graders.
The comparative analysis shows that there is a significant difference (at 5 % level of significance) in interest, confidence, and values with respect to resident areas and that for the 9th graders, there are significant gender differences (at 5 % level of significance) in all the categories. Male students turn out to be more positive in interest, confidence, value, and self-control compared to female counterparts.
Based on the findings, this research presents implications concerning how to improve students' affective characteristics toward mathematics.
First, the government need to develop and provide materials that teachers can use in class to facilitate students' interest and curiosity to mathematics and their understanding of the usefulness and value of mathematics.
Second, the government need to develop mathematics programs of high quality that are specified to function to improve each component of affect identified in this research.
Third, in order for the effective implementation of the developed program, intensive teacher education program and workshops need to be provided to help mathematics teachers change their perspective of affect in teaching and learning of mathematics.
Forth, it is necessary to provide students with opportunity to experience a variety of inquiry activities to witness the significance of mathematics in daily life and human civilization.
Fifth, it is the cultural atmosphere of school mathematics that plays the most powerful influence on students' affective characteristics toward mathematics. The government may contribute to change the highly competitive culture of school mathematics by introducing policies of university admission that recommend the assessment of students' affect toward mathematics.
목차 Contents
- 표지 ... 1
- 연구협력진 ... 4
- 머리말 ... 5
- 연구 요약 ... 7
- 차례 ... 13
- 표 차례 ... 15
- 그림 차례 ... 18
- I. 서론 ... 19
- 1. 연구의 필요성 및 목적 ... 21
- 2. 연구 내용 ... 24
- 3. 연구 방법 ... 26
- II. 선행 연구 검토 ... 31
- 1. 수학에 대한 정의적 특성의 정의와 구성요소 ... 33
- 2. 우리나라 학생들의 수학에 대한 정의적 특성 실태 ... 38
- 3. 수학에 대한 정의적 특성 형성에 영향을 주는 요인 ... 44
- 4. 수학에 대한 정의적 특성 향상 방안 ... 46
- III. 수학에 대한 정의적 특성의 의미와 구성요소 ... 49
- 1. 전문가 의견 조사 결과 ... 51
- 2. 수학에 대한 정의적 특성의 개념화 ... 55
- IV. 우리나라 학생들의 수학에 대한 정의적 특성 실태 분석 ... 59
- 1. 조사 및 분석 방법 ... 61
- 2. 수학에 대한 정의적 특성 실태 조사 결과 분석 ... 66
- 3. 시사점 ... 100
- V. 수학에 대한 정의적 특성 형성에 영향을 주는 요인 분석 ... 103
- 1. 수학에 대한 정의적 특성 영향 요인 조사 결과 분석 ... 105
- 2. 수학에 대한 정의적 특성 관련 요인 분석 ... 122
- 3. 시사점 ... 137
- VI. 수학에 대한 정의적 특성 향상 방안 ... 141
- 1. 수학에 대한 정의적 특성 향상 방안 조사 결과 분석 ... 143
- 2. 수학에 대한 정의적 특성 향상 방안 탐색 ... 150
- 3. 수학에 대한 정의적 특성 향상을 위한 수업의 원리 및 사례 ... 166
- VII. 요약 및 제언 ... 191
- 1. 연구 요약 ... 193
- 2. 정책 제언 ... 205
- 참고문헌 ... 211
- ABSTRACT ... 219
- 부록 ... 221
- [부록 1] 델파이조사 1차질문지 ... 223
- [부록 2] 델파이조사 2차질문지 ... 229
- [부록 3] 1차 설문조사지 ... 243
- [부록 4] 2차 설문조사지 ... 247
- [부록 5] 대학생용 면담 질문지 ... 253
- [부록 6] 1차 설문조사 결과 ... 257
- [부록 7] 대학생 면담 결과 ... 275
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.