보고서 정보
주관연구기관 |
한국교육개발원 Korean Educational Development Institude |
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
|
발행년월 | 2012-12 |
주관부처 |
국무조정실 |
사업 관리 기관 |
한국교육개발원 Korean Educational Development Institude |
등록번호 |
TRKO201300030972 |
DB 구축일자 |
2013-12-21
|
키워드 |
학교시설.범죄예방디자인(CPTED).셉테드.평가모형.School Facilities.Crime Prevention Through Environmental Design.CPTED.Evaluation Model.
|
초록
▼
학교에서 발생하는 범죄는 학생간 발생하는 폭력에서부터 외부 침입자에 의한 범죄까지 매우 다양하다. 아울러 최근에는 범죄 건수까지 꾸준히 늘고 있는 추세이다. 범죄를 예방하려는 사회적 관심 속에서 각종 제도적, 행정적 노력들 가운데, 본 연구에서는 학교시설 측면에서 범죄를 예방하기 위한 방안을 찾고자 하였다. 최근 학교시설 범죄예방디자인(Crime Prevention through Environmental Design, ‘CPTED’)에 관한 연구와 가이드라인 등은 제시되고 있으나, 대부분 신축 건물에 반영될 뿐, 기존 학교는 대부분
학교에서 발생하는 범죄는 학생간 발생하는 폭력에서부터 외부 침입자에 의한 범죄까지 매우 다양하다. 아울러 최근에는 범죄 건수까지 꾸준히 늘고 있는 추세이다. 범죄를 예방하려는 사회적 관심 속에서 각종 제도적, 행정적 노력들 가운데, 본 연구에서는 학교시설 측면에서 범죄를 예방하기 위한 방안을 찾고자 하였다. 최근 학교시설 범죄예방디자인(Crime Prevention through Environmental Design, ‘CPTED’)에 관한 연구와 가이드라인 등은 제시되고 있으나, 대부분 신축 건물에 반영될 뿐, 기존 학교는 대부분 CPTED에 취약한 시설 및 환경 속에서 CCTV, 민간경비업체, 배움터지킴이, 학교보안관 등에 의존하는 비용투자대비 실질적인 효과를 거두지 못하고 실정이다.
따라서 본 연구는 기존 학교를 대상으로 시설 및 환경 영역별 범죄에 취약한 부분을 스스로도 진단하게 하고, 처방하여 향후 개선방안까지 강구할 수 있는 실질적인 평가모형을 개발하고자 하였다. 연구는 크게 문헌연구, 해외 사례 조사, 델파이조사, 현장조사, 전문가협의회 등을 통해 평가 도구인 평가지표를 개발하였다. 평가지표별 평가방식 및 배점을 부여하고, 평가지표별 카드형식의 평가모형을 구축하였다. 물론 CPTED 전문가 집단과 현장교원 등에 의해 검증과정을 거쳐서 개발하였다.
Abstract
▼
Crimes that occur in the school vary from the violence among students to the crimes by outside intruders. Moreover, there is a growing trend of increase in crimes. Among the various institutional and administrative efforts amid social interests to prevent crime, this study was conducted to find ways
Crimes that occur in the school vary from the violence among students to the crimes by outside intruders. Moreover, there is a growing trend of increase in crimes. Among the various institutional and administrative efforts amid social interests to prevent crime, this study was conducted to find ways to prevent crimes in terms of school facilities. Although Studies and guidelines on crime prevention through environmental design (‘CPTED’) of school facilities have been presented recently, most of them are reflected to the new buildings, and most of existing schools are with facilities and environment vulnerable to CPTED and haven’t been reaping substantial effect comparing cost investment by merely depending on CCTV, private security companies, school guards, and school sheriff.
Therefore, this study was aimed to develop practical evaluation model that can help existing schools to self-diagnose their facilities and environmental territory that are vulnerable to crime, and prescribe future improvement measures.
First, in literature and international case studies, we redefined school crime in order to match various opinions about the crime that occurs in the school. Based on definitions or scopes in various literatures, we defined school crime “as the crime such as robbery, destruction, violence, theft, rape, or arson that occurs in the school facilities (around the school, boundaries, school lot, and indoor/outdoor facilities) committed by students, teachers, and external intruders.” Also, we explored CPTED-related previous studies, CPTED guidelines home and abroad, and particularly UK’s SBD and SE cases. Through these we extracted previous studies results, guidelines, and practices that can be introduced in our country’s existing schools and drafted evaluation index which is assessment tool, based on discussions and experiences of our research team. We extracted evaluation index by setting evaluation item according to evaluation scope of the main category, and by putting evaluation standard of sub-category into checklist format.
목차 Contents
- 표지 ... 1
- 머리말 ... 3
- 연구요약 ... 5
- 목차 ... 11
- 표 목차 ... 13
- 그림 목차 ... 16
- I. 연구의 개요 ... 21
- 1. 연구의 필요성 및 목적 ... 23
- 2. 연구 내용 및 범위 ... 26
- 3. 연구 방법 ... 27
- 4. 연구의 제한점 ... 31
- II. 선행연구 및 사례분석 ... 33
- 1. 학교 범죄의 개념 및 유형분석 ... 35
- 2. CPTED 관련 선행연구 분석 ... 41
- 3. 국내·외 CPTED 가이드라인 분석 ... 44
- 4. 영국의 SBD제도와 적용 사례 ... 52
- III. 학교시설 범죄예방 디자인 평가도구 개발 ... 63
- 1. 기본방향 ... 65
- 2. 제1차 델파이조사 ... 78
- 3. 현장 조사 ... 97
- 4. 평가 배점 및 평가방식 ... 132
- 5. 2차 델파이조사 ... 144
- 6. 평가지표(안) ... 150
- IV. 학교시설 범죄예방디자인 평가모형 ... 157
- 1. 기본방향 ... 159
- 2. 현장 적용성 검증 ... 161
- 3. 평가모형 ... 173
- 4. 평가 결과의 활용 ... 236
- Ⅴ. 요약 및 정책적 제언 ... 241
- 1. 연구 요약 ... 243
- 2. 정책적 제언 ... 248
- 참고문헌 ... 253
- Abstract ... 255
- 부 록 ... 261
- [부록 1] 제1차 델파이 조사지 ... 263
- [부록 2] 제2차 델파이 조사지 ... 282
- [부록 3] 평가모형 해법 사례 ... 305
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.