$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

한국의 교육개발협력사업 성과평가 모형 개발 연구
Study on Development of Performance Evaluation Model for Educational Development Cooperation Projects in Korea 원문보기

보고서 정보
주관연구기관 한국교육개발원
Korean Educational Development Institude
연구책임자 김진희
참여연구자 장혜승 , 박환보 , 박주형 , 김새봄 , 하연섭 , 김철희
보고서유형최종보고서
발행국가대한민국
언어 한국어
발행년월2013-12
과제시작연도 2013
주관부처 국무조정실
사업 관리 기관 한국교육개발원
Korean Educational Development Institude
등록번호 TRKO201400000276
과제고유번호 1105008262
사업명 한국교육개발원
DB 구축일자 2014-08-09

초록

□ 연구결과(한국의 교육개발협력사업 성과평가 모형)
본 연구의 결과인 한국의 교육개발협력사업 성과평가 모형에서는 평가의 목적, 평가시스템, 평가의 실제 및 평가지표 측면, 평가결과 활용을 제시하였다.
먼저, 평가의 목적에서는 사업평가를 통해 교육ODA 사업 성과의 개선뿐만 아니라, 한국의 교육 ODA에 대한 책무성 보장 차원에서 효과적인 개발평가를 위해서는 평가의 명확한 역할 설정, 그리고 사업목표의 명확화가 필요하다는 점을 강조하였다. 국가 수준에서 교육ODA 사업에 대한 명료한 비전과 목표가 설정되어야만 교육분야 개발

Abstract

■ Research Findings (PME of Korean Educational Development Cooperation)
The outcome of this study, “PME of Korean Educational Development Cooperation” suggests objective, system, practice, objectively verifiable indicators(OVIS) and application of results.
First of all, in the section of objec

.
As discussed above, the study shows different types of evaluation criteria, indicators with diverse significance that can be utilized in accordance with characteristics of the educational ODA. Evaluation criteria for educational ODA can be distinguished with ones for other sectors in two aspects: first, by adding gender mainstreaming into five criteria presented by OECD DAC, the significance of education for women was taken into consideration as well as enhancement in effectiveness and sustainability, compatible to objective of educational program, can be achieved. second, different gravity of evaluation criteria for tangible and intangible educational ODA should be applied. In other words, whereas effectiveness should be emphasized for tangible projects, impact and sustainability would have less significance in intangible projects with features of 'medium-and long-term plan' and 'sustainable impact,' as it will be hard to estimate clear impact of the projects in a short period of time. The research findings will be utilized as a meaningful reference for the case of performance evaluation of educational development cooperation.
The most important factor in application of evaluation results is feedback. This paper stresses quality improvement through evaluation by systematically reflecting results of evaluation into project design and policy. Features of education sector such as medium-and long-term plan and invisibility of education effect should be effectively mirrored in the feedback and lessons from the evaluation should be accommodated into policy design and binding force in implementation.
Ultimately, performance of education projects must be continuously evaluated and upgraded in order to promote educational development in true sense, in that results of evaluation should be reflected to growth of learners and social development of recipient countries. Consequently, it is urgent to establish framework for evaluation on educational development cooperation and to cultivate culture to reasonably utilize the results in the near future.
Last but not least, the study presents nine pivotal policy suggestions for improvements in PEM of Korea based on the research findings.
○ Establish objectives and principles of Korean Educational ODA on National level
○ Recall the importance of performance evaluation in educational development coopera tion projects
○ Launch PEM in all phase of educational development and cooperation projects
○ Perceive multi-faceted performance evaluation reflecting feature of educational de velopment cooperation
○ Consider variance of evaluation indicators in educational development cooperation projects
○ Utilize evaluation methods suitable for objective and capacity of evaluators
○ Strengthen expertise and role of evaluation personnel in educational development cooperation projects
○ Emphasize the gravity of contextual and participatory approach in evaluation of educational development cooperation projects
○ Reinforce feedback mechanism to effectiveness of educational development cooperation projects

목차 Contents

  • 표지 ... 1
  • 머리말 ... 3
  • 연구요약 ... 5
  • 목 차 ... 13
  • 표목차 ... 15
  • 그림목차 ... 18
  • 영문약어 ... 19
  • Ⅰ 서 론 ... 21
  • 1 연구의 필요성 및 목적 ... 23
  • 2 연구 범위 및 내용 ... 27
  • 3 연구 방법 ... 29
  • Ⅱ 교육 개발협력 평가의 이론적 배경 ... 43
  • 1 교육 개발협력 평가의 이론적 배경 ... 45
  • 2 한국의 교육개발협력 성과평가 동향 및 특성 ... 50
  • Ⅲ 해외의 교육개발협력 성과평가 동향 및 특성 ... 77
  • 1 교육개발협력 성과평가(국제기구를 중심으로) ... 79
  • 2 교육개발협력 성과평가(국가별 원조기관을 중심으로) ... 118
  • 3 종합비교 및 시사점 ... 164
  • Ⅳ 교육개발협력사업 성과평가에 대한 델파이 조사 결과 분석 ... 169
  • 1 교육개발협력사업 성과평가 모형의 개요 ... 171
  • 2 교육개발협력사업 성과평가의 기준 ... 177
  • 3 교육개발협력사업의 단계별 평가기준 ... 183
  • 4 소결 ... 184
  • Ⅴ 한국의 교육개발협력사업 성과평가 모형 ... 187
  • 1 평가의 목적 ... 190
  • 2 평가시스템 ... 193
  • 3 평가의 실제 ... 197
  • 4 평가지표 측면 ... 202
  • 5 평가결과 활용 ... 224
  • Ⅵ 요약 및 정책제언 ... 227
  • 1 요약 ... 229
  • 2 한국 교육개발협력 성과평가 발전을 위한 정책제언 ... 232
  • 참고문헌 ... 245
  • Abstract ... 253
  • 부 록 ... 263
  • 부록 1. 면담조사 질문지(기관용) ... 265
  • 부록 2. 면담조사 질문지(개별 전문가 면담용) ... 285
  • 부록 3. 1차 델파이조사 질문지 ... 289
  • 부록 4. 2차 및 3차 델파이조사 질문지 ... 296
  • 부록 5. 한국의 교육개발협력사업 성과평가 모형 개발 연구 추가 질문지 ... 309
  • 끝페이지 ... 320

표/그림 (103)

연구자의 다른 보고서 :

참고문헌 (25)

과제요약정보
과제명(ProjectTitle) : -
연구책임자(Manager) : -
과제기간(DetailSeriesProject) : -
총연구비 (DetailSeriesProject) : -
키워드(keyword) : -
과제수행기간(LeadAgency) : -
연구목표(Goal) : -
연구내용(Abstract) : -
기대효과(Effect) : -
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로