보고서 정보
주관연구기관 |
국립원예특작과학원 |
연구책임자 |
박무용
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참여연구자 |
권헌중
,
한주화
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보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
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발행년월 | 2012-01 |
과제시작연도 |
2011 |
주관부처 |
농촌진흥청 |
사업 관리 기관 |
농촌진흥청 Rural Development Administration |
등록번호 |
TRKO201400000592 |
과제고유번호 |
1395021772 |
DB 구축일자 |
2014-05-07
|
초록
▼
□ 과제명 : 국내 신육성 사과품종 수출확대를 위한 기술 체계화 연구
▶ 연구목적
○ 본 연구에서는 국내 육성 품종을 수출할 수 있는 신시장을 발굴하기 위해서 지리적 또는 계절적 요인으로 수출 가능성이 높은 극동러시아(블라디보스톡, 하바롭스크), 중국(북경)에 대한 사과시장의 특성을 파악하고 이를 기초로 생산과 유통 현장에서 적용할 수 있는 수출대상국별 맞춤형 매뉴얼의 개발 및 마케팅 전략을 수립함으로서 국제경쟁력을 확보하고 수출활로의 개척에 일조하고자 한다.
▶ 주요연구내용
○ 1세부과제명 : 국내 육성 품종
□ 과제명 : 국내 신육성 사과품종 수출확대를 위한 기술 체계화 연구
▶ 연구목적
○ 본 연구에서는 국내 육성 품종을 수출할 수 있는 신시장을 발굴하기 위해서 지리적 또는 계절적 요인으로 수출 가능성이 높은 극동러시아(블라디보스톡, 하바롭스크), 중국(북경)에 대한 사과시장의 특성을 파악하고 이를 기초로 생산과 유통 현장에서 적용할 수 있는 수출대상국별 맞춤형 매뉴얼의 개발 및 마케팅 전략을 수립함으로서 국제경쟁력을 확보하고 수출활로의 개척에 일조하고자 한다.
▶ 주요연구내용
○ 1세부과제명 : 국내 육성 품종의 신수출 시장 개척을 위한 전략 개발
- 현지 소비자의 사과 선호도 조사결과를 살펴보면, 극동 러시아는 “보통맛”, “빨간색” 또는 “초록색”, “강한 향”, “보통 육질”, “과즙이 많은 사과”를 선호하는 것으로 나타났으며, 중국 북경지역은 “단맛”, “빨간색”, “보통 향”, “딱딱한 육질”, “과즙이 많은 사과”를 선호하는 것으로 나타났다.
- 극동 러시아, 중국 북경 지역의 현지 소비자를 대상으로 조사한 개방형 가상평가법(Contingent Valuation Method : CVM) 자료를 바탕으로 Tobit 모형에 의한 한국 사과의 지불의사가격은 극동 러시아의 경우 129.00루블/kg로 중국산 보다는 높았으나 미국산 및 뉴질랜드산과는 비슷한 수준으로 나타났으며, 중국의 경우 13.96위엔/kg으로 중국산 후지(일반) 보다는 높았지만 중국산 후지(브랜드)와 타 수입사과 보다는 낮았다.
- 사과의 재배 및 육성 현황과 극동 러시아 및 중국 현지 소비자의 사과 선호도를 기초로 할 때, 수출이 가능한 품종으로는 후지, 홍로, 감홍이 있으며, 현재는 국내 사과가격이 상승하여 수출이 어렵지만 향후 수급상황이 변동할 경우 극동 러시아에는 후지(일반), 감홍(고급)이 수출가능 할 것으로 보이며, 중국 북경지역에는 후지(일반), 홍로(고급)이 가능할 것으로 판단된다.
- 한국 사과에 대한 지불의사가격은 중간 정도인 것으로 나타났는데 이는 구매의향을 고려할 때 다소 낮은 수준으로 현지 시장에 사과가 충분히 공급되지 않은 것이 가장 중요한 요인인 것으로 판단된다. 따라서 수출 초기에는 중가 정도의 후지 사과를 중심으로 시장에서 점차 물량을 확대하면서 인지도를 높인 후에 감홍, 홍로의 고급사과를 수출하는 것이 조기에 정착할 수 있는 가장 합리적인 방법으로 판단된다.
○ 2세부과제명 : 국내 육성 품종의 수출 확대를 위한 맞춤형 매뉴얼 개발
- 국내 육성 홍로 품종의 수확시 목표로하는 과중이 330g 할 경우에는 6월 20일경의 종경 및 횡경이 각각 43mm 이하, 42mm 이하인 과실을 적과해야 하고, 7월 10일경에는 각각 54mm 이하, 62mm 이하, 7월 30일경에는 각각 64mm 이하, 71mm 이하인 과실들을 적과해야 함.
- ‘홍로’와 ‘감홍’ 품종에서 350g 이상의 대과의 생산비율을 목표로 할 경우에는 나무 당 착과량이 60~80과가 적당한 것으로 판단되었고, 280g 이하의 소과 비율을 높이기 위해서는 주당 착과량이 100~120개가 적당한 것으로 판단되었음.
Abstract
▼
○ Title : Investigation of systematization for export expansion in apple cultivars that breeding on internal program
Domestic apple prices had fluctuated 71.1% for Fuji and 59.3% for Hongro in a monthly average from 2006 to 2010. Exports are significant in apple industry because stabilization of
○ Title : Investigation of systematization for export expansion in apple cultivars that breeding on internal program
Domestic apple prices had fluctuated 71.1% for Fuji and 59.3% for Hongro in a monthly average from 2006 to 2010. Exports are significant in apple industry because stabilization of domestic apple supply and demand can be achieved by creation of new demand through exports.
Apple exports in Korea had showed a continuous downward trend since 2002 and then had become increasing from 2007 in which its volume and amount of money increased 31.6% and 34.7 percent over the previous year respectively. Apple exports increased sharply 113.3% in volume and 109.5% in amount of money over the previous year. However, exports of Korea apples to Taiwan, which is their largest exporting country, accounted for 95.3% in 2005, 92.0% in 2006, 96.7% in 2007, 88.3% in 2008 of total Korean apple exports.
The concentration of Korean apple exports to Taiwan requires diversification of their exporting countries.
Hence, this study attempts to grasp the characteristics of apple markets in the Russian Far East (Vladivostok, Khabarovsk) and China (Beijing), where Korea has a good chance to export apples owing to their geographic or seasonal factors, in order to find new markets which our domestic varieties can be exported to. And then, based on its results, it tries to contribute to securing international competitiveness and developing new markets for Korean apple exports through developing country-specific manuals and marketing strategies, which can be applied to production and marketing.
This study consists of two subjects : "development of strategies to explore new markets to which domestic varieties of apples can be exported" and "development of country-specific manuals for expanding exports of domestic varieties of apples". The main results from the first subject are as follows:Apple market survey results show that Vladivostok has a Chinese-led low-price market, a U.S. and New Zealand-led medium-price market and a Japanese-led high-price market.
They also show that Khabarovsk has a Russian and Chinese-led low-price market, a U.S. and New Zealand-led medium-price market but no Japanese apple imports. They also show that China(Beijing) has a Chinese(ordinary quality)-led low-price market, a U.S., Chilean and Chinese(brand, high quality)-led medium-price market, a New Zealand-led high-price market but no japanese apple imports.
The results from surveying Local consumer's preferences show that properties of apples which consumers in Russian Far East prefer are "medium sweet", "red" or "green", "strong flavor", "medium flesh," "a lot of juice". And properties of apples which consumers in China(Beijing) are "sweet", "red", "normal direction", "hard meat", "a lot of juice".
The results from estimating willingness to pay for Korean apples using Tobit model based on data drawn from applying Contingent Valuation Method(CVM) to local consumers in Russian Far East and China(Beijing) show that it is 129.00 rubles/kg, which is higher than Chinese apple price but is similar to U.S. and New Zealand apple prices in Russian Far East. They also show that it is 13.96 yuan/kg, which is higher than Chinese Fuji(ordinary quality) price but lower than Chinese Fuji(brand, high quality) and other import prices.
As apple production and local consumer's preferences in Russian Far East and China are taken into consideration, the varieties of apples which is feasible for exporting to those regions are Fuji, Hongro and Gamhong. The rise of apple prices in Korea prevents Korean apples from being exported at the present time. However future changes in supply and demand would make export of Fuji(ordinary quality) and Gamhong(premium) to Russian Far East and export of Fuji(ordinary quality) and Hongro(premium) to China feasible.
The survey results that local consumers' willingness to pay for Korean apples is at medium level is assessed to be a little low taking their willingness to purchase for Korean apple. Insufficient supply of Korean apples to those areas may cause such results. Hence, medium-price Fuji should be the major variety at early stage of exports, and then the premium apples, such as Hongro and Gamhong, should be exported as volume of exports increases and degree of acknowledgment for Korean apples rises. This is the most efficient way to make Korean apple settled in those areas in an early stage.
목차 Contents
- 제출문 ... 1
- 요약문 ... 3
- SUMMARY ... 6
- 목차 ... 8
- 제1장 서 론 ... 10
- 제1절 국내 육성 품종의 신수출 시장 개척을 위한 전략 개발 ... 10
- 제2절 국내 육성 품종의 수출 확대를 위한 맞춤형 매뉴얼 개발 ... 11
- 제2장 국내외 기술개발 현황 ... 13
- 제1절 국내 육성 품종의 신수출 시장 개척을 위한 전략 개발 ... 13
- 제2절 국내 육성 품종의 수출 확대를 위한 맞춤형 매뉴얼 개발 ... 14
- 제3장 연구개발수행 내용 및 결과 ... 16
- 제1절 국내 육성 품종의 신수출 시장 개척을 위한 전략 개발 ... 16
- 1. 연구개발 수행내용 ... 16
- 가. 국내 사과산업의 일반현황 ... 16
- 나. 극동러시아 사과시장의 동향 및 소비자 선호도 조사 ... 16
- 다. 중국 사과시장의 동향 및 소비자 선호도 조사 ... 20
- 라. 극동지역에 대한 사과 수출전략 ... 21
- 2. 연구결과 ... 23
- 가. 국내 사과산업의 일반현황 ... 23
- 나. 극동러시아 사과시장의 동향 및 소비자 선호도 조사 ... 33
- 다. 중국 사과시장의 동향 및 소비자 선호도 조사 ... 61
- 라. 극동지역에 대한 사과 수출전략 ... 82
- 제2절 국내 육성 품종의 수출 확대를 위한 맞춤형 매뉴얼 개발 ... 90
- 1. 재료 및 방법 ... 90
- 가. 홍로 ... 90
- 나. 감홍 ... 91
- 2. 연구결과 ... 91
- 가. 홍로 ... 91
- 나. 감홍 ... 98
- 3. 고 찰 ... 100
- 제4장 연구개발목표 달성도 및 대외기여도 ... 103
- 제1절 목표대비 달성도 ... 103
- 제2절 정량적 성과 ... 104
- 제5장 연구개발결과의 활용계획 ... 105
- 제6장 중요 변동사항 ... 106
- 제7장 참고문헌 ... 107
- 제1절 국내 육성 품종의 신수출 시장 개척을 위한 전략 개발 ... 107
- 제2절 국내 육성 품종의 수출 확대를 위한 맞춤형 매뉴얼 개발 ... 108
- <참고 1> 연차평가 지적사항 및 조치결과 ... 110
- 주요 결과 요약서 ... 115
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