보고서 정보
주관연구기관 |
한국교육개발원 Korean Educational Development Institude |
연구책임자 |
김양분
|
참여연구자 |
임현정
,
신혜숙
,
남궁지영
,
양수경
,
이병식
,
임후남
,
최정윤
|
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
|
발행년월 | 2011-12 |
과제시작연도 |
2011 |
주관부처 |
국무조정실 |
사업 관리 기관 |
한국교육개발원 Korean Educational Development Institude |
등록번호 |
TRKO201400001907 |
과제고유번호 |
1105004855 |
사업명 |
한국교육개발원 |
DB 구축일자 |
2014-04-19
|
키워드 |
한국교육종단연구2005.종단조사.인지적 성장.정의적 성장.특수목적고등학교 효과.횡단면 가중치.종단면 가중치.KELS 2005.longitudinal study.cognitive growth.noncognitive growth.effect of special-purpose high school.crosssectional weight.longitudinal weight.
|
초록
▼
이 연구는 2005년도 전국 150개 중학교 1학년 학생 6,908명이 가정, 학교, 사회에서 경험하고 있는 교육 활동과 학습, 그리고 인지적ㆍ비인지적 성취 수준의 변화와 성장을 매년 조사하는 한국교육종단연구 2005의 2단계 첫 번째 조사인 7차년도 보고서이다.
한국교육종단연구 2005는 2005년 중학교 1학년 학생을 대상으로 조사를 수행한 이래로 동일 학생을 매년 추적 조사하고 있다. 이 보고서는 2011년 시행된 7차년도 조사에 대한 보고와 이미 데이터 수립이 완료된 1∼6차년도 데이터에 대한 기초 분석과 특수목적고등학
이 연구는 2005년도 전국 150개 중학교 1학년 학생 6,908명이 가정, 학교, 사회에서 경험하고 있는 교육 활동과 학습, 그리고 인지적ㆍ비인지적 성취 수준의 변화와 성장을 매년 조사하는 한국교육종단연구 2005의 2단계 첫 번째 조사인 7차년도 보고서이다.
한국교육종단연구 2005는 2005년 중학교 1학년 학생을 대상으로 조사를 수행한 이래로 동일 학생을 매년 추적 조사하고 있다. 이 보고서는 2011년 시행된 7차년도 조사에 대한 보고와 이미 데이터 수립이 완료된 1∼6차년도 데이터에 대한 기초 분석과 특수목적고등학교의 효과 분석에 관한 심층 분석 결과 보고를 주요 내용으로 한다1).
본 보고서는 1차년도부터 7차년도까지 사용된 조사 내용, 조사 도구, 조사 결과를 종합 정리하여 제시하였다. 1~5차년도의 횡단면 가중치와 종단면 가중치에 근거하여 6차 년도 횡단면 가중치와 종단면 가중치를 산출하였다. 그리고 지난 6년간 학생들의 교육경험과 성장에 관한 기초 통계를 분석하였다. 또한, 새로운 입학전형으로서 주목받고 있는 특수목적고등학교의 학교효과를 고등학교 3학년에 실시한 대학수학능력검사 결과에 대해서 분석하였다.
Ⅱ장에서는 2단계 조사 모형과 조사 내용을 구안하기 위한 시사점을 추출하기 위해서국내ㆍ외 패널을 검토하고 이들의 고등교육 설문 내용을 분석하고 고등교육 이슈와 취업자 조사와 입대자 관련 조사 연구를 분석하였다. 국내 패널로서는 한국직업능력개발원의 한국교육고용패널조사, 한국고용정보원의 대졸자직업이동경로조사와 청년패널조사를 분석하였고, 국외 패널로는 미국의 고등교육연구소(HERI)에서 주관하는 TFS(The CIRP Freshman Survey)와 YFCY(Your First College Year Survey), CSS(College Senior Survey)와 미국의 인디애나대학교에서 개발한 NSSE(National Survey of Student Engagement), BCSSE(Beginning College Survey of Student Engagement)를 분석하였다. 분석의 틀은 Astin(1970)의 투입-환경-산출모형과 Dey 등(1997)의 연구를 중심으로 구성한 것이다. 한편 고등교육에서 사회적으로 가장 중요하게 다루어지고 있는 문제가 무엇인지를 파악하기 위해서 한겨레신문과 중앙일보, 한국대학신문, 대학교육지를 분석하였다.
Ⅲ장에서는 이 연구의 기본 설계와 함께, 2단계 조사 모형으로서 연구 모형, 조사 주기, 조사 대상 및 표본 관리, 조사 방법, 조사 내용을 제시하였다.
고교 졸업 이후의 조사 연구모형에서는 중등학교의 1단계와 고교 졸업 이후 조사의 2단계, 그리고 30세 때의 조사의 3단계의 관계를 구조화하였다. 조사 주기는 19세와 20세에는 1년 주기로 그리고 26세까지는 2년 주기로 조사를 실시하며 조사 대상은 대학생, 취업자, 진학준비자, 취업자 및 구직자, 입대자 등으로 나뉘며 조사 대상은 9개 유형으로 구분된다. 표본 관리는 위탁기관을 통해서 하며, 조사 방법은 인쇄된 설문지와 연필을 사용한 개인면접조사 컴퓨터보조 조사 등 면대면 조사 방식으로 하며 인터넷 조사 등 성공률을 높이기 위한 다양한 방법을 강구한다. 2단계 7차년도의 조사에서는 학생을 대상으로 조사를 하며 조사 대상별 조사 영역을 구안하여 제시하고 각 영역의 조사 내용을 구체적으로 제시하였다.
Ⅳ장에서는 1단계(1~6차년도) 조사 결과를 조사 대상의 설문지 종류별로 조사 성공률을 제시하였다. 7차년도 조사는 현재 조사 중에 있기 때문에 본 연구보고서에서는 제시하지 못하였다. 7차년도 조사 결과는 조사가 완료되는 시점에 제시될 것이다. 학생 설문지를 기준으로 성공률을 살펴보면, 원표본 6908명 대비 1차년도 98.8%, 2차년도95.5%, 3차년도 95.1%, 4차년도 91.1%, 5차년도 78.3%, 6차년도 76.2%로서 4차년도까지는 90%를 상회하다가 5차년도 이후는 성공률이 급락하였다. 고등학교 졸업 이후 조사대상이 취업 또는 대학교 1학년이 되는 7차년도에는 학교를 통한 조사가 불가능하게 되어 지금까지의 성공률을 유지하기 위해서 조사 방법을 전면적으로 개편하였다.
6차년도 횡단적 가중치와 종단적 가중치 방법을 제시하고 가중치 산출 전과 후의 차이를 비교하였다. 가중치 산출 외에 기초 통계 분석과 회귀분석에 가중치를 활용하는 방법을 예시하였다.
Ⅴ장에서는 한국교육종단연구 2005의 1~6차년도의 데이터에 가중치를 적용하여 학생들의 경험과 성장 대한 기초분석 결과를 보고하였다. 성별, 아버지 학력, 고등학교1학년 재학 당시의 고교 유형별 평균 및 빈도의 차이분석을 실시하였다.
기초 분석 결과를 각 영역별로 요약하면 다음과 같다.
▣ 가정에서의 교육경험과 부모의 교육적 지원
부모의 학업적 지원은 대학입시를 앞둔 고등학교 3학년 시기를 제외하고는 중학교 때 더 많이 이루어지고 있으며, 정서적 지원은 반대로 중학교 시기와 고등학교 3학년 시점을 제외하고는 고등학교 때가 더 높은 것으로 나타났다. 과외 참여는 중학교 시기에 더높게 나타났으나, 고등학교 3학년 시기에는 수학과목 과외 참여가 다른 과목에 비해 높은 것으로 나타났다. 월 평균 총 교육비 지출 정도는 부의 교육 수준과 고등학교 유형에 따라 큰 차이를 보였다.
▣ 학교 내 교육경험 및 학교 풍토
학생들의 교과별 이해도는 학년이 올라갈수록 감소하는 경향을 보이나 전반적으로 41~60% 이상 수업을 이해한다고 응답하여 자신에 대한 수업 이해도를 높게 인식하고 있다. 수업 집중시간은 큰 변화 없이 전반적으로 약 30분 정도이다. 학생이 인식하는 교사의 성취 압력은 진학을 앞둔 중학교 3학년과 고등학교 3학년 시점에 가장 높게 나타나고 있다. 중학교 시기에는 일반계고등학교 학생의, 고등학교 시기에는 자립ㆍ특수목적고등학교 학생의 교사의 성취압력에 대한 인식이 가장 높았다. 교사의 열정 및 지식은 전반적으로 평균 3점 이상으로 긍정적으로 인식하였으며 학년이 올라갈수록 조금씩 감소하였다. 학교유형별로는 자립ㆍ특수목적고등학교의 경우 고등학교 진학 이후 높게 유지하였으며, 전문계고등학교의 경우 고등학교 진학 이후 가장 낮게 인식하였고, 기타는 고등학교 진학 후에 일반계고등학교와 같은 수준을 유지하여 학생들이 인식하는 교사의 열정 및 지식은 학교유형에 따라 많이 달라짐을 알 수 있었다.
▣ 학생 활동과 시간 활용
자기주도학습시간은 중학교 시기에 감소하다가 고등학교 진학 후 서서히 증가하며 특히 고등학교 3학년 때는 급격히 증가하는 것으로 나타났다. 반면 학원 및 과외 시간은 약 3시간 정도를 할애하다가 고등학교 3학년 시점에서 급격히 감소하는 것으로 나타났다. 교과, 부모학력과 학교유형별로 중학교와 고등학교 시기 학습시간 활용에 있어 차이가 큰 것으로 나타났다.
▣ 학생의 장래 포부 및 계획
학생들의 자신에 대한 교육적 기대와 포부는 상당히 높은 편으로, 6개년 모두 약 60%의 학생들이 대학교까지 교육을 받을 예정이라고 답하고 있다. 그리고 학년이 올라갈수록 석사까지 교육을 받을 예정이라고 응답한 비율이 높아지는 경향이 있었다.
대학진학에 영향을 주는 요인으로는 ‘가족’이 대학 결정에 가장 많은 영향을 주는 것으로 나타났으며 특히 부의 교육수준이 높을수록 ‘가족’이 대학진학 결정에 많은 영향을 주는 것으로 나타났다. 한편 학원 관련자는 가장 낮은 영향을 미치는 것으로 나타났다. 학생들이 대학을 선택하는 우선 순위는 ‘대학의 명성과 인지도’를 가장 중요시하였으며 ‘졸업 후 취업에 유리해서’라는 응답도 높게 나왔다. 학과 선택 이유로는 ‘흥미 및 적성’,‘졸업 후 취업에 유리해서’의 순이었다. 대학 입시 준비 시 ‘정시모집에 집중’하는 것으로 나타났으며 전문계고등학교와 기타고등학교 재학생의 경우는 수시 집중도가 높아 학교 유형에 따른 차이를 보였다. 대학 진학 정보는 주로 ‘재학 중 고등학교’에서 취득하는 것으로 응답하였다.
취업을 원하는 학생의 경우 취업 이유에 대해 주로 ‘돈을 벌고 싶어서’ 이었으며 취업결정 시기는 ‘고등학교 3학년 진급 후’인 것으로 나타났다. 또한 취업 정보는 ‘인터넷’을활용하는 비율이 가장 높았으며 취업 후 대학 진학 계획에 대해서는 43% 정도가 진학계획이 없는 것으로 응답하고 있다.
▣ 생애목표의식
학생들이 생애 목표에 대하여 신체적 건강, 물질적 부, 명예, 사회적 공헌, 인간관계, 가정화목, 자기성장, 종교, 여가 총 9개의 생애 목표 중 종교를 제외하고는 모두 보통이상의 의식 수준을 가지고 있는 것으로 나타났다. 인간관계가 5점 만점에 3.74로 가장높았으며 다음으로 자기성장이 3.67로 높게 나타났다. 종교가 2.68로 가장 낮게 나타났으며 사회적 공헌이 3.20으로 종교 다음으로 낮게 나타났다. 학생들의 생애목표의식 수준은 종교를 제외하고는 모두 보통 이상으로 학생 개인적으로는 의미 있는 삶을 지향하며 사회적으로는 미래사회 발전에 긍정적으로 기여할 것으로 예상된다.
신체적 건강의 경우 남학생의 목표의식이 여학생보다 높았으며 사회적 공헌 영역에서는 여학생의 목표의식이 높게 나타났다. 부의 교육수준이 높은 학생일수록 생애목표의 식 수준이 높게 나타났다. 목표의 내용에 따라서 학교 유형별 차이를 보이고 있다. 즉 신체적 건강, 명예, 사회적 공헌, 인간관계, 가정화목, 자기성장 등에서 다른 유형보다 자립ㆍ특수목적고등학교 진학 학생이 높았으며, 전문계고등학교 진학 학생의 경우는 가장 낮았다.
Ⅵ장에서는 종단 자료의 활용 가능성을 검토하기 위해서 대학수학능력시험 성적에 대한 특수목적고등학교의 효과 분석을 하였다. 이 분석의 목적은 일반계고등학교 학생들 에 비해서 특수목적고등학교 학생들의 대학수학능력시험 점수가 더 크게 향상되었는지, 만약 이러한 학교효과가 존재한다면, 특수목적고등학교의 어떤 교육 환경이 학생들의 성취도 향상에 기여했는지 살펴보고자 하는 것이다. 분석 자료는 한국교육종단연구의 1∼6차년도 자료를 이용하였다. 연구 대상은 고등학교 3학년이지만, 고등학교 기간의 학생 및 학교 과정에 따라서 대학수학능력시험 점수가 얼마나 향상되었는가가 쟁점이기 때문에, 배경변인들에 대해서 기본적으로 고등학교 3년의 자료를 이용하였다. 일반계고등학교와 외국어고등학교ㆍ국제고등학교, 과학고등학교 학생들만 대상으로, 대학수학능력시험 점수와 배경변인들에서 결측치가 없는 총 2,545∼2,620 사례가 분석에 포함되었다. 분석 방법으로는 통상최소자승법(OLS)과 분위회귀분석(Quantile regression)을 사용하였다. 분석 결과, 특수목적고등학교의 성취도 향상 효과가 있었고, 그 상당 부분은 선발 효과로 보이지만, 학교 교육 환경에 따른 차이도 여전히 존재하였다. 특히, 외국어 영역 점수에 대한 분위회귀분석에서 최상위 분위에서 외국어고등학교 효과가 중ㆍ상위 분위와 큰 차이가 없었다. 그렇지만 수능 총점을 활용할 때는 최상위분위에서 특수목적고등학교의 효과가 줄어들었다. 이러한 결과는 최소한 영어에 대해서는 외국어고등학교의 수월성 교육의 효과가 존재하나 성적 면에서 뛰어난 학생들의 경우에는 특수목적고등학교를 가나 일반계고등학교를 가나 수능 총점에 있어서는 차이가 나타나지 않는것으로 보인다. 또한 아직 통제되지 않은 다른 배경 변인들의 영향력이 남아 있을 수 있다는 점에서 특수목적고등학교의 선발 효과가 더 커질 가능성은 존재한다.
마지막으로 Ⅶ장에서는 기초 분석 결과와 특수목적고등학교 효과 분석 결과로 정책적 시사점과 종단 자료 수집 및 활용을 위한 인프라 구축을 위한 제언을 제시하였다. 기초분석 결과와 특수목적고등학교 효과 분석 결과를 토대로 한 정책적 시사점은 다음과 같다.
첫째, 가정배경으로부터 기인하는 교육지원의 차이에 대한 배려가 필요하다.
둘째, 학교를 학생의 학습을 지원하고 보장하는 공간으로 변화시켜야 한다.
셋째, 자기주도학습시간을 증진할 수 있도록 지원하여야 한다.
넷째, 중ㆍ고등학교 시기에 학생들이 진로를 계획하고 추진할 수 있도록 다양한 진로와 진학 프로그램을 개발하여 지원하는 등 학교 지원 체제를 개발하여 제공할 필요가 있다.
다섯째, 생애 목표의 발달 경향을 확인할 필요가 있다.
여섯째, 특수목적고등학교의 새로운 입학 전형인 자기주도학습전형과 대학입학사정관제의 성공적 추진이 필요하다.
일곱째, 특수목적고등학교의 일반 명문고가 아니라 특수목적 고등학교로서의 원래 목적을 구현하여야 한다.
한국교육종단연구 2005 를 통해 보다 활용 가능성이 높은 종단 자료를 수집ㆍ분석하여 교육정책 및 학교교육에 기여하기 위해서 고려해야 할 사항은 다음과 같다.
첫째, 조사 분석 활성화를 위해서 데이터 간 연계를 허용하는 특별법이 제정되어야 한다.
둘째, 종단 자료 제공 체재를 개선하여 안정적으로 구축할 필요가 있다.
셋째, 국가 수준의 교육통계위원회가 만들어져서 데이터의 표준화를 시행하고 통계자료의 기준을 개발 보급하며 국가수준의 데이터 웨어하우스가 구축될 필요가 있다.
넷째, 한국교육종단연구의 중등교육 이후의 성공적인 조사를 위한 지원이 이루어져야 한다.
다섯째, 한국교육종단 자료의 활용을 활성화할 필요가 있다.
여섯째, 한국교육종단연구 2단계 조사에서도 정책 관련 집중 조사 항목을 선정하고 분석하여야 한다.
Abstract
▼
This is the seventh annual report of Korean Education Longitudinal Study 2005(KELS:2005). KELS:2005 started in 2005 with 6,908 sixth grade student samples in 150 middle schools. Since then, it has traced the students yearly to investigate not only their learning and educational activities experience
This is the seventh annual report of Korean Education Longitudinal Study 2005(KELS:2005). KELS:2005 started in 2005 with 6,908 sixth grade student samples in 150 middle schools. Since then, it has traced the students yearly to investigate not only their learning and educational activities experienced in family, school, and social settings but also the cognitive and non-cognitive development. This report presents a summary of research materials, tools in the seventh year, and findings through the six years. Basic statistics on the educational experiences and growth were analyzed, and the effect of special purpose high school effect on Scholastic Aptitude Test was also investigated.
Chapter 2 presents the analyses for higher education using domestic and international sources of surveys and the surveys on the employed people and also individuals who were recently drafted into the military. The purpose of these analyses is to receive implication about survey model and contents necessary for the second stage of KELS 2005. These analyses used both domestic and international panel datasets. Domestic panel data were as follows: Korean Education & Employment Panel administered by Korea Research Institute for Vocational Education and Training, Graduates Occupational Mobility Survey and Youth Panel provided by Korea Employment Information Service. International panel data are The CIRP Freshman Survey(TFS), Your First College Year Survey(YFCY), and College Senior Survey(CSS) administered by Higher Education Research Institute(HERI), and National Survey of Student Engagement(NSSE) and Beginning College Survey of Student Engagement(BCSSE) developed by Indiana University in the United States. These panels were analyzed using Input-Environment-Output model developed by Astin(1970) and analyses by Dey et al(1997). This study also referred to Hankyoreh Newpaper, Joonang Daily, University News Network(UNN), and Journal for University Education to recognize important social issues and problems currently raised in the field of higher education in Korea.
Chapter 3 describes research design, model, survey period, survey subjects, survey methods and contents, and sample management for the second stage of KELS 2005. We structuralized the relationship among the first stage of surveys when the sample was enrolled in secondary schools, the second stage after the sample graduated from high school, and the third stage when the individuals in the sample became age 30. A sample was surveyed every year at age 19 and 20, and every two years after age 20 until age 26. Survey subjects were divided into 9 categories such as individuals enrolled in higher education institutions, individuals in the middle of the college admission process, the employed, job seekers, and individuals who are drafted into the military. Commissioned institution was in charge of sample management. Main survey method was a face-to-face survey method in which each individual was interviewed using a paper-version of a questionnaire in addition to a supplementary web-based questionnaire. Various methods were used in order to increase response rates of survey participants. The 7th wave ofthe survey targets students with more specified contents in each area of questions.
Chapter 4 presents the response rate by each subject of questionnaire conducted in the first stage of KELS 2005, which is from the 1st wave to the 6th wave.
The response rate of the 7th wave of the survey is not available in this chapter because it is currently being administered. A forthcoming report will present the results by the time the survey is finished. In terms of the student questionnaire, among 6,908 respondents in the original sample, the response rates were 98.8% in the 1st wave, 95.5% in the 2nd wave, 95.1% in the 3rd wave, 91.1% in the 4th wave, 78.3% in the 5th wave, and 76.2% in the 6th wave, which indicated that the attrition rates increased in the 5th and 6th waves. The overall survey method was restructured from the 7th wave in which the survey subjects are the employed and college students. It is because it becomes difficult to conduct the survey through the channel of schools. The last part of this chapter describes how cross-sectional and longitudinal weights are calculated, and results with or without weights are compared. These weights are also used in the basic statistics and regression analyses.
Chapter 5 presents basic analyses of students’ experience and growth using the first 6 waves of weighted data. Specifically, mean and frequency differences were presented by groups that were characterized as gender, father’s education, and types of high schools.
The results from basic analyses are summarized as follows.
[Students’ educational experience at home and parents’ academic support for their child]
Parents’ academic support was dominant during years in the middle school except for the senior year in high school. However, parents’ emotional support was stronger during high school years than middle school years. Overall participation rate in individual tutoring was most prevalent during middle school years. In the senior year of high school, on average, the most common academic subject for individual tutoring was Mathematics. Differences in households’ monthly education expenditures were dramatic between groups categorized as father’s education and types of high school.
[Students’ educational experience within schools and school climate]
The degree of students’ understanding of academic subjects reported by students decreased as grade levels increased. On average, students reported that they understood 41%~60% of lectures, which implies that students assessed their understanding at a fairly high level. The average degree of students’ concentration level on lectures was about 30 minutes, and this result has remained similar throughout 6 waves of surveys. Students’ assessment in terms of their teachers’ emphasis on students’ academic achievement was most dominant during the senior years in both middle school and high school when students experienced transition to high school and post secondary education, respectively. Among students in middle schools, students who were enrolled in general high schools in the 4th wave reported that their teachers’ emphasis on their students’ achievement was higher compared to the teachers’ emphasis toward students who were enrolled in other types of high schools.
Among high school students, ones who were enrolled in special- purpose high schools reported that their teachers’ emphasis was stronger than teachers who taught in other types of high schools.
On average, students’ assessment of their teachers’ passion and knowledge was 3 out of 5, which was relatively high. However, it slowly decreased as students moved to the next grade level. This assessment on teachers’ passion and knowledge differed by types of high school students attended. For example, students enrolled in special-purpose high schools and independent high schools rated their teachers’ passion and knowledge at a high level throughout their high school years whereas students who attended vocational high schools rated their teachers at a low level. Students enrolled in other types of high schools placed their teacher at a similar rank that students in general high school did.
[Student activities and time management]
Self-regulated study time decreased during middle school years whereas it increased during high school years with the most dramatic increase in the 12th grade. On average, students spent three hours per day for their private tutoring, but it dramatically decreased in the 12th grade. There was a dramatic difference in students’ time management for their study depending on academic subjects, parental education levels, and school types.
[Students’ aspiration and plans]
Students’ educational aspiration was high; in all 6 waves of surveys, about 60% of respondents reported that they plan to receive college education. In addition, as students’ grade levels increase, the proportion of students who reported that they intend to pursue education in graduate schools rose.
Family was the most influential factor in deciding college enrollment. Especially, this family factor played a more important role for students whose fathers have high levels of education. People employed in private tutoring institutions were the least influential factor in the decision of college enrollment. Students valued schools’ reputation and name the most when they decide which colleges to apply for followed by employers’ college preference. Students’ interest, aptitude, and labor market preferences played important roles when students decide their majors in colleges. Most students, on average, target the “scheduled” college admissions. However, students enrolled in vocational high schools or other types of high schools focused more on nonscheduled admissions compared to their peers in general high schools. Thus, types of admission that students preferred were different by types of high schools. In addition, students reported that they acquired most of the information about college admissions through their high schools.
For students who plan to enter the labor market right after they graduate from high schools, the most important reason for doing so is to earn income. Students report that they decide whether they will work after high school during their senior year of high school. The most common method of receiving career-related information was through the internet, and 43% of these students who plan to work reported that they did not have a plan to receive higher education in the future.
[Students’ consciousness on their lifetime goals]
Students possessed above-average levels of consciousness on most categories of lifetime goals such as physical health, wealth, honor, social contribution, human relationships, family happiness, self-growth and leisure except for religion. Students placed the most importance on human relationships(3.74 out of 5) followed by self-growth(3.67) whereas respondents placed the least importance on religion and social contribution at 2.68 and 3.20, respectively.
Results suggested that students pursue a meaningful life at the individual level and were expected to contribute to the development of future society. Male students placed more importance on their physical health than female students whereas female students had more consciousness on social contribution compared to male students. Students whose fathers had higher levels of education showed greater levels of consciousness on their lifetime goals. In addition, the level of consciousness on these goals differed by school types. For instance, students enrolled in special-purpose and independent high schools reported higher values on physical health, honor, social contribution, human relationships, family happiness, and self-growth whereas students in technical high schools placed the least values on these lifetime goals.
Chapter 6 describes analyses that observe the effect of special-purpose high schools on the results of CSAT in order to test the possibility for the further use of KELS 2005. The purpose of these analyses is to observe whether there is a greater increase in test scores in CSAT for students in special-purpose high schools compared to students in general high schools. If a positive school effect is detected, this report tries to answer what factors in special-purpose high schools contribute to this positive impact on students’ academic achievement. These analyses are conducted using the data during 6 years of secondary schools in KELS 2005 and try to observe influences of various factors related to students and their high schools. This study also uses a number of variables that indicate students’ background characteristics that are collected during three years of high schools. When we restrict the sample to students’ enrolled in general, foreign language, international, and science high schools, the sample size that includes complete data is only reduced to 2,545~2,620. Using this complete sample, this study uses Ordinary Least Square(OLS) and quantile regression in the analyses. Results suggested that there is a positive effect of going to special-purpose high schools on students’ academic achievement. Even though this positive result seems to be explained by selection bias, there were stark differences in the educational environment between general and special-purpose high schools. Especially, based on the results from quantile regression analysis, there was a greater impact in scores of English test in CSAT among students in the highest quantile of achievement compared to their peers in the high and middle quantile. However, using total scores of CSAT, the effect of special-purpose high schools decreased. These results imply that foreign language high schools increased students’ achievement in English and high achieving students performed well overall regardless of the type of high schools they attend. Since this study faces many unobserved students’ characteristics that this study fails to control for, the true effect of special-purpose high schools is questionable.
Lastly, based on the results derived from basic analyses and the analysis to detect the effect of special-purpose high schools, Chapter 7 presents policy implications and proposals for establishing infrastructure for longitudinal data collection and its use. Policy implications based on the results of this study are as follows. First, it is necessary to have more consideration on differences in educational support resulting from household backgrounds. Second, schools need to be transformed into a place that supports and guarantees students’ learning. Third, it is crucial to support students to have enough time for their self-regulated learning. Fourth, programs to support students’ career paths and school enrollment need to be developed in order to help students design their career paths when they are in secondary schools. Fifth, it is important to assess growth in consciousness of students’ lifetime goals. Sixth, successful establishment of an admission process for self-regulated learning and the admission officer system is crucial. Seventh, special-purpose high schools should be differentiated from high-achieving general high schools.
There are several considerations required for further analyses using various longitudinal datasets in order to enhance educational policies and schooling.
First, a special law should be enacted for allowing links between datasets to motivate further research. Second, a system of providing longitudinal data needs to be enhanced and stabilized. Third, it is crucial to establish a national committee for educational statistics that conducts standardization of data and develops standards for statistical and builds national data warehouse. Fourth, additional support for the second stage of KELS 2005 is needed to administer successful surveys for students after secondary education. Fifth, KELS 2005 dataset needs to be analyzed further for various purposes. Sixth, in the second stage of KELS 2005, survey items related to educational policies should be designed and analyzed.
목차 Contents
- 표 지 ... 1
- 머리말 ... 3
- 연구요약 ... 5
- 차 례 ... 13
- 표차례 ... 15
- 그림차례 ... 19
- Ⅰ. 서 론 ... 23
- 1. 연구의 필요성 및 목적 ... 23
- 2. 연구의 내용 ... 28
- 3. 연구 방법 ... 34
- Ⅱ. 국내ㆍ외 조사 분석 ... 45
- 1. 국내 패널 분석 ... 45
- 2. 국외 패널 분석 ... 52
- 3. 국내ㆍ외 고등교육 설문 분석 ... 58
- 4. 고등교육 이슈 분석 ... 84
- 5. 취업자 및 군입대자 설문 분석 ... 89
- 6. 2단계 조사 모형과 조사 문항 개발의 시사점 ... 92
- Ⅲ. 조사 설계 ... 97
- 1. 조사 계획 및 표본 설계 ... 98
- 2. 1단계 조사 모형 ... 103
- 3. 2단계 조사 모형 및 조사 내용 ... 109
- Ⅳ. 조사 현황 및 가중치 산출 ... 141
- 1. 1단계(1∼6차년도) 조사 현황 ... 141
- 2. 6차년도 가중치 산출 ... 156
- Ⅴ. 기본 분석 : 학생들의 교육경험과 성장 ... 183
- 1. 학생들의 정의적ㆍ인지적 성장 분석 ... 183
- 2. 분석 방법 ... 185
- 3. 분석 결과 ... 185
- Ⅵ. 집중 분석 : 수능성적에 대한 특수목적고등학교 효과 분석 ... 235
- 1. 서론 ... 235
- 2. 기존문헌 검토 ... 237
- 3. 연구방법 ... 240
- 4. 분석 결과 ... 248
- 5. 결론 ... 258
- Ⅶ. 요약 및 정책적 제언 ... 263
- 1. 요약 ... 263
- 2. 정책적 제언 ... 272
- 참고문헌 ... 286
- ABSTRACT ... 295
- 부 록 ... 305
- [부록 1] 부록표 ... 309
- [부록 2] 조사연도별 설문 항목 ... 358
- [부록 3] 7차년도 설문지 ... 377
- 끝페이지 ... 452
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.