보고서 정보
주관연구기관 |
한국교육개발원 Korean Educational Development Institude |
연구책임자 |
정미경
|
참여연구자 |
김갑성
,
류성창
,
김병찬
,
박상완
|
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
|
발행년월 | 2010-12 |
과제시작연도 |
2010 |
주관부처 |
국무조정실 |
사업 관리 기관 |
한국교육개발원 Korean Educational Development Institude |
등록번호 |
TRKO201400001931 |
과제고유번호 |
1105003700 |
DB 구축일자 |
2014-04-19
|
초록
▼
▮주요 연구 결과
본 연구의 구체적인 연구내용은 다음과 같다.
첫째, 교원양성 교육과정에 대한 지식 기반 형성과 1차년도 연구 결과의 공유를 위해 교원양성 교육과정에 대한 이론적 배경을 제시하였다. 둘째, 교원양성 교육과정이 교직 수행에 어느 정도 도움이 되는지 판단하기 위한 준거 개발을 위하여 교사 의 직무를 분석하고 요구되는 전문성을 탐색하였다. 셋째, 교원양성 교육과정 개선방안 설계 시 고려해야 할 우선 순위 판단에 참고 자료로 활용하기 위하여 교사의 직무 내용 별 중요도, 곤란도를 조사하고, 이러한 직무수행에 교원
▮주요 연구 결과
본 연구의 구체적인 연구내용은 다음과 같다.
첫째, 교원양성 교육과정에 대한 지식 기반 형성과 1차년도 연구 결과의 공유를 위해 교원양성 교육과정에 대한 이론적 배경을 제시하였다. 둘째, 교원양성 교육과정이 교직 수행에 어느 정도 도움이 되는지 판단하기 위한 준거 개발을 위하여 교사 의 직무를 분석하고 요구되는 전문성을 탐색하였다. 셋째, 교원양성 교육과정 개선방안 설계 시 고려해야 할 우선 순위 판단에 참고 자료로 활용하기 위하여 교사의 직무 내용 별 중요도, 곤란도를 조사하고, 이러한 직무수행에 교원양성 교육과정의 도움 정도에 대한 교사의 인식을 조사하였다. 넷째, 미래 사회에 적합한 교사양성을 위한 교육과정 구상을 위하여 미래 교사의 역할과 기능, 요구되는 전문성 등을 분석하였다. 다섯째, 교원양성 교육과정 개선 방안 구상에 참고할 수 있도록 핀란드, 일본, 프랑스, 미국 등 주요국의 교원양성 교육과정 운영 사례를 분석하고 시사점을 도출하였다. 여섯째, 교직을 수행하는데 있어 교사의 직무나 교사역량에 비추어 교원양성 교육과정이 충분한지, 교원양성 교육과정에 대한 요구는 무엇인지 조사하였다. 일곱째, 본 연구 결과를 종합하여 교원양성 교육의 질적 수준 제고를 위한 교원 양성 교육과정 개선 방안을 제시하고 이를 실현하기 위한 정책적 지원 및 추진 과제들을 제시하였다.
위와 같은 연구내용을 추진하기 위하여 선행연구물 및 국내ㆍ외 관련 문헌과 인터넷에 탑재된 자료 등을 분석하고 교원교육 및 교육과정 관련 전문가, 사회 주요 분야 전문가를 대상으로 전문가 협의회를 개최하였다. 현직 교원과 교육전문직을 대상으로 교사의 직무와 해당 직무를 성공적으로 수행하는데 필요한 교사역량을 조사하고, 이와 같은 교사역량에 비추어 교원양성 교육과정에 대한 평가 및 요구를 조사하기 위하여 심층 면담을 실시하였다. 또한 교사의 직무역량에 비춘 교원양성 교육과정에 대한 평가 및 요구를 조사하기 위하여 설문조사를 실시하였다. 미래 교사의 역할과 기능, 주요국의 교원양성체제 및 체제별 교육과정 운영 사례 분석을 위해 미국, 일본, 프랑스 사례에 대한 원고 집필을 의뢰하였다.
본 연구 결과 교사에게 요구되는 역량은 교수-학습능력, 대인관계능력, 의사소통능력, 교사 리더십, 교육관ㆍ교직윤리ㆍ봉사정신ㆍ인문학적 소양 등 교직소양 등이며 이외에도 교육과정 이해 및 재구성 능력, 고등사고 기능과 교육내용에 적합한 평가방법 적용능력, 학습자 특성 및 교육내용에 적합한 교수-학습방법 적용능력, 학습자 이해 및 상담 능력, 초ㆍ중등학교 현장에 대한 이해, 교육법 및 행정업무 수행능력, 특기적성 개발과 지도 역량, 이론과 실제의 조화역량, 담당교과 내용 전문성,융복합/통섭적 지식, 창의인성, 학교 및 자원의 연계 능력, 다문화교육 역량, 세계화 교육역량, 생태학적 교육역량 등인 것으로 나타났다. 따라서 교원양성 교육에서 이러한 교사역량을 길러줄 수 있는 교육내용을 강조할 것을 제시하였다.
교원 대상 설문조사, 교원 및 교육전문직 대상 면담조사 결과 나타난 교원양성 교육과정에 대한 요구는 다음과 같다.
우선 교사들이 가장 어려워하는 직무는 생활지도, 학생 및 학부모 관계를 포함한 인간관계, 수업방법 적용 등 세 영역으로 나타났다. 각 주요 직무영역별로 교원양성기관에서 보다 더 강화해야 할 교육 내용에 대하여 조사한 결과를 종합하면 첫째,교과지도 영역에서는 수준별 지도능력, 수업방법 능력, 학생들과 상호작용 능력, 모형 및 이론 적용 능력, 다양한 실습 등이, 둘째, 생활지도 영역에서는 상담능력, 실제 상담 경험, 대화ㆍ소통기법, 학습자의 발달단계 이해 등이, 셋째, 학급운영 영역에서는 학급 소명의식, 학생 이해 및 수용력, 학급운영 프로그램, 사례 교육 등이,넷째, 교육과정운영 영역에서는 변화 흐름 반영, 교육과정 재구성 능력, 현장의 요구를 반영하는 것, 현장 적용력 등이, 다섯째, 학부모관계 영역에서는 학부모에 대한 자세, 학부모 관계능력 등이, 여섯째, 행정업무 영역에서는 기본 문서 작성법,프로그램 기획 및 구성 능력 등이, 일곱째, 전문성 개발 영역에서는 최근 이론 동향에 대한 연수, 변화 적응 연수, 방법론 연수, 현장에 도움 되는 연수 등이 필요하다고 보았다.
또한 전공과목의 경우, 전공과목 이수 비율 확대에 대한 요구가 축소보다 많았으며, 교과내용학과 교과교육학의 이수비율에 대하여는 교과교육과목 이수비율 확대요구가 교과내용학 이수비율 확대요구보다 많았다. 교직과정 구성에 대한 요구는 교육실습 확대와 교직소양과목확대에 대한 요구가 많았으며, 교직이론 개편 방안에 대해서는 조사대상 교원의 과반수 이상이 교육의 이해, 교육방법의 기초, 학습자의 이해, 교직의 이해, 기타 교직이론으로 개편하는 방안이 적절하다고 응답하였다.
교양과목에서 다룰 내용으로는 대인관계능력 및 의사소통능력, 전공과 다른 학문과의 관계 이해, 창의성 증진 프로그램, 정보와 매체활용, 미래사회 변화에 대한 이해 등의 내용이 더 강조될 것을 요구하였다.
현장 교원들이 교원양성 교육과정 개선과 관련된 정책ㆍ제도 영역에서 요구한 내용을 종합하여 정리하면 교원양성 정책 및 제도와 관련해서는 현장과 연계 강화, 인성교육 강화, 교육방법론 교육 강화, 의사소통능력 강화, 시대 변화 반영, 실습ㆍ경험 강화, 사명감ㆍ헌신성 교육 등이었으며, 교원임용 정책 및 제도와 관련해서는 교원 인성 및 자질 평가, 현장 적용력 평가, 인턴과정 도입 등이었다.
Abstract
▼
◨ Results
The contents of this research is as follows. First, it offers theoretical backgrounds for teacher education curriculum both to form a knowledge base for teacher education curriculum issues and to draw a link to the results of the first year's research that has been conducted on the same
◨ Results
The contents of this research is as follows. First, it offers theoretical backgrounds for teacher education curriculum both to form a knowledge base for teacher education curriculum issues and to draw a link to the results of the first year's research that has been conducted on the same topic but with a different group -- pre-service teachers. Second, it explores the concept and nature of teachers' job functions, expertise and competencies to ultimately develop criteria for determining how much a specific teacher education curriculum may contribute to fostering teachers' successful performances.
Third, in order to provide the priority list of significant elements to adopt in reforming teacher education curriculum, the survey was done about the importance of each teacher function, the difficulty levels that in-service teachers experience in performing each role, and the degrees to which particular teacher education curricula they have received are helpful in preparing them to perform each task. Fourth, it analyses the possible roles, functions, and expertise that would be additionally required for the teachers of our future society. Fifth, it offers practical implications as reference points from the analysis of several major cases of teacher education curriculum in Finland, Japan, France and the United States. Sixth, the survey asked whether the teacher education curricula they have experienced are sufficient for preparing them to perform effectively in practice and what they would request in revising teacher education curriculum. Seventh, based upon the synthesis of the research results, it proposes the ways in which teacher education curriculum could be reformulated to booster the quality of teacher education, and presents the ideas of policy reforms and further research to realize the proposals.
In pursuing research aims as above, this research conducts a literature review and a series of interviews with experts both inside and outside of education. In-depth interviews with in-service teachers were conducted to examine their views about teacher roles and competencies, their own evaluations of current programs and requests for better teacher education curriculum organization. A large scale paper-based survey was also conducted to examine their definitions of teacher competencies, their evaluations of current curriculum and requests for any revision. External manuscripts were used, edited or added to cover the topics of future teachers' expertise, and international cases of teacher education systems and curricula.
The results of this research show that the essential competencies required for teaching profession are the capacities related to teaching and learning, interpersonal capabilities, communication skills, teacher leadership, core teacher traits (proper educational perspectives, teacher ethics, service mentality, senses of humanities). In addition, other capacities are also requested for successful teaching practice such as proper understanding of curriculum, curriculum reorganization skills, metacognitive skills, applying proper evaluation tools and teaching skills for various educational contents and students' characteristics, understanding learners, counseling skills, understanding practical issues at K-12 schools, appreciation of educational laws, conducting proper educational administrational procedures, guidance for developing students' specialties, harmonizing theory and practice, expert knowledge of the subject matter, interdisciplinary and consilient understanding of subjects, creativity, liaison-building skills between sources inside and outside of schools, multicultural education, global education, and ecological education. This research emphasizes that teacher education curriculum must include in its organization and contents these core competencies of teaching profession.
The requests that in-service teachers have made through a paper-based survey and a series of in-depth interviews are as follows. The areas of roles that teachers find most difficult to perform are guidance for students' school life, management of proper interpersonal relationship with students and their parents, and practical application of teaching skills. More in particular, regarding subject matter teaching, teachers emphasized the abilities to teach for different levels of students, to adopt proper teaching skills, to interact effectively with students, to apply teaching models and theories to practice, and to coach students' hands-on experiences. Regarding guidance for students' school life, counselling skills, counselling experiences, communication skills, and understanding learners' development stages are particularly emphasized.
With regard to classroom management, they pointed out understanding and embracing students' diversity, managing classroom-based programs, and experiencing related case studies in teacher preparation as the most significant elements. Concerning curriculum management, reflecting flows of situational changes, reformulating curriculum, and reflecting needs from the fields are nominated as the crucial elements by the teachers. Among parents-related roles, having the attitude toward parents and building helpful relationship with parents are emphasized. In administrative roles, document skills for proper forms, and organizing meaningful programs and events are stressed.
Finally, concerning professional development, they emphasized participating in in-service training about contemporary theories and practices, social changes, teaching skills, and practically helpful knowledge.
Regarding reorganizing the ratio among subject matter courses, teacher education courses and liberal arts courses in teacher education curriculum, more people voted for expanding the ratio of subject matter courses than the other types of courses. Within subject matter courses, more teachers wanted teacher education curriculum to include more courses on 'subject matter teaching' than the courses on 'subject matter contents.' For teacher education courses, respondents asked for more courses on practicum and core teacher traits. About a half of all the respondents voted for reducing many education courses (educational psychology, educational philosophy, etc.) into four categories - Understanding Education, Foundation of Educational Methods, Understanding Learners, and Understanding Teaching Profession. For liberal arts courses, they requested teacher education curriculum includes more elements on interpersonal skills, communication skills, interdisciplinary understanding between subjects, creativity development, facilitating information and media, and understanding the changes in the future society.
Regarding teacher-related administrative systems and policy, the respondents emphasized liaison-building between teacher education programs and the fields, reinforcing personality development, emphasizing teaching methods, focusing on communication skills, reflecting social changes, extending experiences and practicum, and educating for sacrificial devotion.
Concerning teacher recruitment, they stressed the importance to evaluate teachers' personality, qualification, adaptability to the field, and the possibility of installing internship programs.
목차 Contents
- 표지 ... 1
- 머리말 ... 3
- 연구요약 ... 5
- 차례 ... 11
- 표차례 ... 16
- 그림차례 ... 19
- Ⅰ 서 론 ... 23
- 1. 연구의 필요성 및 목적 ... 23
- 2. 연구 내용 ... 25
- 가. 연구 추진 체계 ... 25
- 나. 연구 문제 ... 26
- 다. 연구 내용 ... 27
- 3. 연구 방법 ... 30
- 가. 문헌 연구 ... 30
- 나. 전문가 협의회 운영 ... 30
- 다. 면담 조사 ... 31
- 라. 설문 조사 ... 33
- 마. 원고 집필 용역 의뢰 ... 38
- 4. 기대 효과 ... 39
- Ⅱ. 이론적 배경 ... 43
- 1. 교원양성 교육과정의 이해 ... 43
- 가. 교원양성 교육과정의 개념과 구조 ... 43
- 나. 현행 초ㆍ중등 교원양성 체제와 교육과정 구성 현황 ... 53
- 다. 1차년도 연구에서 분석한 교원양성 교육과정의 일반적 실태 ... 61
- 라. 교원양성 교육과정 관련 선행 연구 분석 ... 65
- 마. 교원양성 교육과정의 주요 쟁점 ... 73
- 2. 교사의 직무와 교사 역량 ... 77
- 가. 교사의 직무와 교원양성 교육과정 ... 77
- 나. 교사 역량과 교원양성 교육과정 ... 78
- 3. 미래 교사의 역할 및 요구되는 전문성 ... 82
- 가. 미래사회의 인간과 교사상 ... 84
- 나. 미래 교원의 역량과 교원양성 교육과정 ... 90
- 다. 시사점 ... 91
- Ⅲ. 주요국의 교원양성 교육과정 사례 ... 95
- 1. 핀란드 ... 95
- 가. 교원양성체제 ... 95
- 나. 교원양성 교육과정 ... 96
- 다. 시사점 ... 107
- 2. 일본 ... 110
- 가. 교원양성체제 ... 110
- 나. 교원양성 교육과정 현황: 법 규정을 중심으로 ... 111
- 다. 교원양성 교육과정 운영 사례 ... 115
- 라. 시사점 ... 125
- 3. 프랑스 ... 126
- 가. 교원양성체제 ... 126
- 나. IUFM의 교육과정과 사례 ... 128
- 4. 미국 ... 135
- 가. 미국의 교사교육의 개관 ... 135
- 나. Alverno College: 4년제 학부수준의 교사교육프로그램 ... 136
- 다. University of Virginia의 Curry교육대학: 5년제 교사교육프로그램 ... 140
- 라. Stanford University : 대학원수준의 교원양성프로그램 ... 144
- 마. 시사점 ... 151
- 5. 시사점 ... 154
- 가. 교원양성기관과 학교 현장을 긴밀하게 연계한 교육과정 운영 ... 155
- 나. 연구기반 교원교육 교육과정 강화 ... 156
- 다. 실습기반 교원교육 교육과정 강화 ... 156
- 라. 교원양성학과와 일반학과 간의 교육과정 연계 운영 ... 158
- 마. 학교급 및 교과 간 연계ㆍ통합 교육과정 운영 ... 159
- 바. 교원양성 교육과정 운영 기간 확대 ... 159
- 사. 지역공동체와 연계한 교원양성 교육과정 운영 ... 160
- Ⅳ. 교사 직무와 교원양성 교육과정에 대한 교원의 평가 ... 165
- 1. 교사 직무와 교원양성 교육과정에 대한 교원의 평가 ... 165
- 가. 교과지도 ... 167
- 나. 교과 외 활동지도 ... 169
- 다. 생활지도 ... 170
- 라. 학급경영 및 학교경영 지원 ... 171
- 마. 학부모 및 대외 관계 ... 172
- 바. 전문성 신장 ... 173
- 사. 교직소양 ... 174
- 2. 논의 ... 174
- 가. 교과지도 ... 175
- 나. 교과 외 활동지도 ... 178
- 다. 생활지도 ... 179
- 라. 학급경영 및 학교경영 지원 ... 180
- 마. 학부모 및 대외 관계 ... 181
- 바. 전문성 신장 ... 182
- 사. 교직소양 ... 182
- Ⅴ. 교원양성 교육과정에 대한 현장의 요구 ... 185
- 1. 면담조사 결과 ... 185
- 가. 면담조사 개요 ... 185
- 나. 장학사의 요구 분석 ... 186
- 다. 학교장의 요구 분석 ... 206
- 라. 경력교사들의 요구 분석 ... 223
- 마. 초임교사들의 요구 분석 ... 242
- 바. 종합 ... 257
- 2. 설문조사 결과 ... 261
- 가. 전공과목에 대한 의견 ... 261
- 나. 교직과목에 대한 의견 ... 268
- 다. 교양과목에 대한 의견 ... 272
- 3. 논의 ... 274
- Ⅵ. 교원양성 교육과정 개선 방안 ... 281
- 1. 교원양성 교육과정 개선 방안 제시의 범위 ... 281
- 2. 현 교원양성체제에서의 개선 방안 ... 283
- 가.‘영역’에서의 개선 방안 ... 287
- 나.‘분야’에서의 개선 방안 ... 300
- 3. 교원양성체제 개편을 수반한 교육과정 개선 ... 310
- 가. 교육과정 면에서의 교원양성체제 개편에 대한 필요성 ... 310
- 나. 새로운 교원양성체제에 따른 교육과정 안 ... 311
- Ⅶ. 요약 및 결론 ... 317
- 1. 요약 ... 317
- 가. 연구의 개요 ... 317
- 나. 이론적 배경 ... 321
- 다. 주요국의 교원양성 교육과정 사례 ... 322
- 라. 교사 직무와 교원양성 교육과정에 대한 교원의 평가 ... 325
- 마. 현장 교원의 교원양성 교육과정에 대한 요구 ... 327
- 바. 교원양성 교육과정 개선 방안 ... 330
- 2. 결론 ... 336
- 참고문헌 ... 340
- ABSTRACT ... 350
- 부록 ... 357
- [부록 1] 면담조사지 ... 359
- 1.1 Interview sheet (초임교사용) ... 359
- 1.2 Interview sheet (경력교사용) ... 362
- 1.3 Interview sheet (교장용) ... 364
- 1.4 Interview sheet (교육전문직용) ... 366
- [부록 2] 의견조사지 ... 369
- [부록 3] 의견조사결과표 ... 379
- 끝페이지 ... 440
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.