보고서 정보
주관연구기관 |
에너지경제연구원 Korea Energy Economics Institute |
연구책임자 |
정우진
|
참여연구자 |
도현재
,
정웅태
,
박지민
,
김윤경
,
홍선경
|
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
|
발행년월 | 2013-11 |
과제시작연도 |
2013 |
주관부처 |
산업통상자원부 |
사업 관리 기관 |
에너지경제연구원 Korea Energy Economics Institute |
등록번호 |
TRKO201400003385 |
과제고유번호 |
1105007765 |
사업명 |
에너지경제연구원 |
DB 구축일자 |
2014-05-07
|
초록
▼
3. 연구결과 및 정책제언
산업연관표에 의한 자원개발의 산업유발 분석 결과를 볼 때 해외석유가스개발사업의 유발효과는 자동차나 반도체 등 다른 산업에 비해서 낮다고 평가할 수 없다. 그러나 본 연구의 분석결과가 해외유전개발사업에 대한 우리나라의 2차 및 3차 산업의 수주를 고려한 시나리오를 가정하고 있으므로 이러한 수주가 이루어져야 한다는 것을 전제로 하고 있다. 하지만 현재의 우리나라 해외 유전개발 투자는 대부분지분투자 중심이고 아직 석유가스개발부문의 산업생태계가 조성되지 못해 자원개발 투자가 국내 산업에 미치는 유발효과는 앞
3. 연구결과 및 정책제언
산업연관표에 의한 자원개발의 산업유발 분석 결과를 볼 때 해외석유가스개발사업의 유발효과는 자동차나 반도체 등 다른 산업에 비해서 낮다고 평가할 수 없다. 그러나 본 연구의 분석결과가 해외유전개발사업에 대한 우리나라의 2차 및 3차 산업의 수주를 고려한 시나리오를 가정하고 있으므로 이러한 수주가 이루어져야 한다는 것을 전제로 하고 있다. 하지만 현재의 우리나라 해외 유전개발 투자는 대부분지분투자 중심이고 아직 석유가스개발부문의 산업생태계가 조성되지 못해 자원개발 투자가 국내 산업에 미치는 유발효과는 앞의 산업연관표에서 측정된 것 만큼 나타난다고 할 수 없다. 실제로 아직 우리나라산업의 해외자원개발 사업참여도는 매우 낮은 편이다.
그러나 그동안의 사례를 볼 때 소수이기는 하지만 우리 기업이 운영권을 갖고 광구투자를 했을 때는 국내 산업들의 사업참여도가 높음을 입증하고 있다. 석유공사가 운영권을 갖고 주도적으로 개발한 사업의 경우 총 투자비 중 43%가 국내 기업에 다시 수주되었다. 대우인터네셔널(주)이 운영권을 갖고 탐사부터 투자해 2012년에 생산을 개시한 미얀마 해상 A-1, A-3광구의 경우도 총 $31억의 투자비중 $15억상당의 4만톤급 해상가스 플랫폼과 126km 해저파이프라인 구축을 현대중공업에 수주하여 전체 투자비의 절반 정도가 우리나라의 기업에 돌아갔다. 이는 자원개발 투자의 국내 산업유발효과를 높이려면 우선지분투자보다는 운영권 투자가 많아야 한다는 점을 시사하고 있다.
또, 석유가스개발과 관련된 산업들중에는 IT나 기계산업, 플랜트,건설 및 인프라산업 등 우리나라가 국제적인 경쟁력을 갖추고 있는산업들이 적지 않다. 따라서 이러한 산업들을 광구개발 전문 기업으로 육성한다면 우리나라도 해외석유가스 개발사업이 국내 다양한 산업들의 부가가치를 확대 할 잠재력은 높다고 볼 수 있다.
따라서 향후 해외자원개발 정책은 단순한 투자확대보다는 국내 기업이 광구사업을 주도할 수 있는 운영권 투자를 확대시키고 자원개발에 대한 국내 산업생태계를 육성하는 다각적인 정책적 노력이 필요하다. 또한 해외자원개발을 통한 국내 산업 유발효과를 크게 하려면 우선 우리 기업들이 실질적인 자원개발 경험을 할 수 있는 기회를 만드는 것이 중요하다. 이를 통해 경험과 Track record를 쌓고 이를 기반으로 자원개발 사업에 독자적으로 경쟁할 수 있는 역량을 키워야 할 것이다. 이는 기업의 노력만으로는 어렵고 국내 산업들의 광구개발 참여를 유인하거나 지원하는 정책 환경이 조성되어야 한다.
Abstract
▼
1. Research Purpose
Korean government has implemented financial supports to the Korean companies for the overseas resource developments. But Public opinion that its effect on the national economy is meager has been on the rise.
In other words, while overseas resources development has contribut
1. Research Purpose
Korean government has implemented financial supports to the Korean companies for the overseas resource developments. But Public opinion that its effect on the national economy is meager has been on the rise.
In other words, while overseas resources development has contributed to the wealth accumulation of companies, the promotion of people's economic benefit has not been satisfying enough than initially expected.
The purpose of this research is to analyze how much overseas resources development makes contributions to the national economy and industries of Korea. However, Korea’s overseas resources development is still on the initial stage and the performance records have not been accumulated enough to make quantitative analysis.
Therefore, this research makes an assumption that Korea reaches on the matured and stable stage of overseas resources development business and implements effective overseas investments. And then, this study tried to measure the effect of the investment on the national economy and its industries. To do so, we firstly analyzed the value chain and the potential of the resources development industries.
Based on the input-output table analysis, this research also analyzed how much overseas resources development effects on the domestic economy and industries, such as job creation, balance of international payments, and added values. For this purpose, we benchmarked the input-output table of resource rich countries and resource poor countries and inferred the input-output table of Korea in the field of overseas resources development. In addition, we tried to measure the inducing positive effects of overseas resources development in domestic industries.
The purpose of this research is to suggest the types of overseas resources development that are enable to enhance the national industries and to propose the ways of cooperation between the resources development industries and other domestic industries related to resources development, rather than to quantitatively measure the effect of overseas resources development on the national economy and industries of Korea. The scope of this research is limited to oil and gas sectors due to a limited time frame.
2. Summary
Overseas resources development can effect on domestic macroeconomy such as the international balance of payments, foreign investment, added value, industry creation, and employment, as well as on the national energy sector. However, in terms of the international balance of payments, the investments to overseas oil and gas development have more outflow of foreign currency than inflow because Korea is still on the initial stage of the overseas oil and gas investments. Therefore it would take more time to retrieve the amount of its initial investments and to assess the effect on the international balance of payments.
In addition, overseas resources development has little direct influence on the decrease of domestic oil price. This is not a concern for Korea alone but most of other countries. Domestic petroleum products are usually set under the international oil prices even in most of countries being able to produce enough oil domestic fields. In other words, the differences of oil price between Korea and other countries is not because of scale of resources developments, but the relatively high tax rate.
According to GBI research, the market size of oil and gas projects all over the world was reported about 150 billion dollars(2012). Despite of this big market, there have been few cases that Korean companies participated in overseas Korean oil and gas projects for the following several reasons.
First, most of the investments in overseas resources development have been made as a type of equity investment. Because the equity investors do not participate in the project management, it is difficult to use Korean companies in the investment of the oil and gas projects.
Second, Korean industries of resources development have not been grown enough. That is, Korea does not have the companies with advanced technology and expertise that can make Korea competitive in overseas resources development. That fact makes the investment of Korea to overseas development projects have little effect on the national economy and its industries.
However, in order to see the inducing effects on domestic economy and industries, this research assumes that Korean industries for oil and gas developments would develop and mature enough. Under the assumption, this study implemented macroeconomic analysis model and input-output table analysis.
In an macroeconomic analysis, the amount of capital recovery from overseas oil and gas projects was used as the performance record in overseas resources development. The analysis showed that a current balance increased 1.383% in 2002 and 2.226% in 2011 from the capital recovery of overseas oil and gas developments. It also showed that real GDP rose 0.121% in 2002 and 0.401% in 2011.
In the analysis of the inducing effects of overseas oil and gas developments on domestic industries, this study set the scenario for the ratio of domestic industry uses in the overseas oil and gas development projects from 10 to 40%. The analysis shows that the inducing effects on domestic production of overseas resources development are more than 1 times and 0.5 times in inducing added value and 0.3 times in raising income of employers.
This study compared inducing effects of oils and gas development projects in domestic economy with car industry, electronic equipment industry including semiconductor, textile and construction industry
3. Policy Suggestions
According to this research analysis, inducing effects of overseas oil and gas development in national economy are as much potential as that of the car and semiconductor industries. However, this potential come from the assumption that the Korean secondary and the tertiary industries are actively involved to the oil and gas development projects.
However, the current investment type for overseas development businesses are usually equity investments and the domestic industries related oil and gas developments are still in a initial stage.
However, in a few cases of the investments of Korea have proven that the investments to direct operation of Korean company in the overseas energy development projects can promote the business participation of domestic companies. For instance, Korean companies have benefited a 43% of total investments in overseas KNOC(Korea National Oil Corporation)-initiated projects. A-1 and A-3 gas development projects that Daewoo International invested in Myanmar from the early stage of exploration are also good examples to show us the importance of the investment with the operation rights. Daewoo International ordered a Korean company, Hyundai Heavy Industry, 1,500 million dollars(almost a half amount of the total investment) of offshore gas platform and 126km of underwater pipelines. That means we should invest to the operation rights rather than the equity in order to promote the domestic industries from overseas resources development.
Therefore, the investment policies for the overseas resources development projects with operation ship should be strengthened in line with the support policies to fostering domestic industries related to the oil and gas developments. Moreover, it is very important to support Korean companies to accumulate their practical experiences on resources development. We also need to build up our track records in order to make business competences in global resources development.
The effort of companies alone is not sufficient to make changes.
Multifaceted supports by the policies are essential.
목차 Contents
- 표지 ... 1
- 참여연구진 ... 4
- 요약 ... 6
- ABSTRACT ... 14
- 제목 차례 ... 20
- 표 차례 ... 24
- 그림 차례 ... 26
- 제1장 서 론 ... 28
- 제2장 해외자원개발의 국내 파급효과 ... 32
- 1. 자원개발 추진 현황 ... 32
- 2. 일반적 자원개발 효과 ... 33
- 3. 해외자원개발의 국내 경제ㆍ산업 파급 현황 ... 35
- 가. 석유개발 수익의 국제수지 효과 ... 35
- 나. 석유가격 인하 효과 ... 37
- 다. 해외석유개발의 국내 산업 파급 현황 ... 39
- 라. 자원안보 등 무형의 효과 ... 40
- 제3장 유전개발 관련 산업군의 종류와 특징 ... 44
- 1. 자원개발 관련 산업군의 개념과 위상 ... 44
- 가. 자원개발 산업군의 형태와 규모 ... 44
- 나. 자원개발 산업군의 분류와 기준 ... 46
- 2. 석유ㆍ가스 개발의 밸류체인과 산업 형태 ... 48
- 가. 석유ㆍ가스의 밸류체인과 산업 특성 ... 48
- 나. 상류부문의 밸류체인 특성 ... 50
- 1) 탐사 및 평가((Exploration & Evaluation) ... 51
- 2) 시추(Drilling) ... 52
- 3) 완결 및 생산(Completion & Production) ... 53
- 3. 유전개발 관련 산업과 특징 ... 54
- 가. 유전개발 연관 산업 ... 54
- 나. 유전개발 관련 산업의 특징 ... 56
- 제4장 유전개발 산업의 국내외 현황 ... 58
- 1. 국제 현황 ... 58
- 가. 유전개발 관련 산업 시장 규모 ... 58
- 1) 세계 시장 규모 ... 58
- 2) 개발 단계별 시장규모 ... 60
- 나. 유전개발 서비스 기업의 현황과 특성 ... 61
- 다. 밸류체인별 서비스 산업 현황과 시장 추이 ... 63
- 1) 탐사 및 평가 ... 63
- 2) 시추(Drilling) 시장 ... 65
- 3) 완결 및 생산부문 시장 ... 67
- 2. 국내 유전개발 관련 산업 현황 ... 68
- 가. 유가스전 개발 서비스 산업 현황 ... 68
- 나. 해양 플랜트산업과 해상 유전개발 ... 70
- 1) 우리나라의 해양플랜트 산업의 경쟁력 ... 70
- 2) 해양플랜트산업과 자원개발 사업 관계 ... 73
- 제5장 해외석유가스개발사업의 경제적 효과 분석 ... 76
- 1. 해외석유가스개발사업의 경제적 효과 분석의 필요성 ... 76
- 2. 분석모형 ... 77
- 가. 거시경제모형분석 ... 77
- 나. 산업연관분석 ... 79
- 3. 해외석유가스개발사업 반영의 산업연관표 ... 82
- 가. 석유가스개발사업의 투입구조 ... 82
- 나. 석유가스개발사업의 산출구조 ... 90
- 다. 우리나라의 석유가스개발사업에서의 국산과 수입재화투입구조 ... 90
- 라. 해외석유가스개발산업의 투입구조 ... 96
- 마. 해외석유가스개발사업 반영의 산업연관표 작성 ... 99
- 4. 해외석유가스개발사업의 거시경제 효과 분석 ... 101
- 가. 모형 ... 101
- 1) 최종수요부문 ... 102
- 2) 재정부문 ... 104
- 3) 금융부문 ... 104
- 4) 대외부문 ... 105
- 5) 임금ㆍ물가부문 ... 107
- 6) 노동부문 ... 109
- 7) 해외자원개발사업 성과 추정 부문 ... 109
- 나. 결과 ... 110
- 5. 해외석유가스개발사업의 유발효과분석 ... 117
- 가. 해외 주요국의 석유가스개발사업의 유발효과분석 ... 117
- 나. 시나리오 설정 ... 126
- 다. 시나리오별 유발효과분석 ... 131
- 라. 타 산업과의 생산유발효과 비교 ... 136
- 6. 결과 ... 144
- 7. 분석의 시사점 ... 147
- 제6장 결론 및 정책제언 ... 150
- 참고문헌 ... 153
- 부록(거시경제모형 행태식) ... 158
- 끝페이지 ... 180
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.