보고서 정보
주관연구기관 |
한국정책학회 |
연구책임자 |
김광구
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참여연구자 |
심준섭
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보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
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발행년월 | 2014-02 |
과제시작연도 |
2013 |
주관부처 |
미래창조과학부 KA |
과제관리전문기관 |
한국연구재단 National Research Foundation of Korea |
등록번호 |
TRKO201400005915 |
과제고유번호 |
1345200959 |
DB 구축일자 |
2014-05-31
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키워드 |
반핵,수용성,커뮤니케이션,갈등해소,여론형성Antinuclear,Public acceptance,Communication,Dissolution of conflict,Formation of public opinion
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초록
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요약
○ 본 연구는 효과적인 원자력 커뮤니케이션 채널 구축 방안 마련을 위해 아래와 같이 네 가지의 주된 연구를 실시함
○ 우리나라 원자력 커뮤니케이션에 대한 고찰
- 정부-주민 간 불통요인, 원자력과 관련한 지역주민들의 인식도, 원자력 공론화와 관련한 해외사례(프랑스, 영국)를 검토하고 시사점을 도출
○ 우리나라 원자력 갈등구조의 분석
- 원자력 갈등의 주요 요인을 ‘정치·행정적’, ‘경제적’, ‘개인·심리적’, ‘환경적’ 요인으로 나누어 검토
○ 원자력 발전에 대한 찬·반 논리의 분석
- 우
요약
○ 본 연구는 효과적인 원자력 커뮤니케이션 채널 구축 방안 마련을 위해 아래와 같이 네 가지의 주된 연구를 실시함
○ 우리나라 원자력 커뮤니케이션에 대한 고찰
- 정부-주민 간 불통요인, 원자력과 관련한 지역주민들의 인식도, 원자력 공론화와 관련한 해외사례(프랑스, 영국)를 검토하고 시사점을 도출
○ 우리나라 원자력 갈등구조의 분석
- 원자력 갈등의 주요 요인을 ‘정치·행정적’, ‘경제적’, ‘개인·심리적’, ‘환경적’ 요인으로 나누어 검토
○ 원자력 발전에 대한 찬·반 논리의 분석
- 우리나라의 탈핵운동의 역사적 전개과정과 특징을 분석하고 탈핵운동의 반대주장 논리 고찰
- 반핵단체와의 불통요인을 고찰하고 원자력에 대한 공통의 관심이슈 및 협력대안을 도출
○ 효과적인 원자력 커뮤니케이션 방안의 도출
- 원자력 소통체계 구축방안으로 유럽의 과학기술 관련 갈등조정 방법론인 'ESTEEM'과 ‘덴마크 시민과학회의’ 사례를 검토하고 시사점을 도출
- 올바른 여론형성 전략개발 방안으로 ‘위험 커뮤니케이션’과 ‘온라인 커뮤니케이션 채널’의 활용을 제시
Abstract
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Ⅱ. Study Objectives
□ Nuclear Power Industry across the world was devastated by Fukushima Daiichi Nuclear Disaster that occurred when the nuclear power plant was hit by the tsunami triggered by the Tōhoku earthquake on 11 March 2011, and in the aftermath of the disaster negative perception of nuc
Ⅱ. Study Objectives
□ Nuclear Power Industry across the world was devastated by Fukushima Daiichi Nuclear Disaster that occurred when the nuclear power plant was hit by the tsunami triggered by the Tōhoku earthquake on 11 March 2011, and in the aftermath of the disaster negative perception of nuclear power have been commonplace.
□ Also, recent incidents, accidents, illegalities and corruption in Nuclear Power Industry including cover-up of the power failure at Gori Nuclear Power Plant on February 2012 and supply fraud at Yonggwang nuclear power plant have caused distrust and resistance on nuclear power and Nuclear Power Industry’s status fell greatly.
○ This formed public opinion against nuclear power at home and abroad at the same time triggering anti-nuclear power plants and denuclearization movement again.
□ It is time to bring variety in direction of nuclear policy and policy-making process due to unstable and uncertain Nuclear Power Policy domain.
○ Furthermore, widespread anxiety among local residents adjacent to power plants, ani-nuclear power plants and denuclearization movement groups’ organized activity reflects the problems of government’s exclusive decision-making structure on nuclear policy.
□ It is perceived that one of the reasons why a series of confrontations and conflict scale are increasing rapidly is absence of trust followed by absence of communication between major stakeholders –governments, entrepreneurs, experts, the people including local residents, civic groups etc. –concerned with Nuclear Policy Decision structure and absence of effective communication system.
○ It cannot be overemphasized how important ‘communication’ is in Nuclear Policy Process. ‘Communication’ is not government’s one-way notification anymore but cooperation that naturally occurs when core stakeholders participate in government’s decision-making process and share the process.
□ Therefore, it is required to set up effective communication channels for resolving conflicts and establishing trust, and there is a tremendous need to prepare a measure to help people to appreciate nuclear power properly through analysing denuclearization movement’s opinion and features from an objective point of view.
Ⅲ. Contents of Study
□ Analysis from various aspects is required to set up communication channels for nuclear policy
□ First, study on communication channels for nuclear policy in Republic of Korea
○ Study on conflict causes concerned with Risk Communication between governments and local residents adjacent to nuclear power facilities.
○ Examining the local residents’ perception toward nuclear power based on research survey that the local residents responded before and after Fukushima Daiichi nuclear disaster
○ To analyse abroad cases(France, United kingdom) of publicizing nuclear power and to deduct an implication
□ Second, analysis on structural conflicts on nuclear power in Korea
○ To examine theoretical background of nuclear power conflicts, and to research types of conflicts between major stakeholders of nuclear power conflicts
○ To categorize main factors of nuclear power conflicts into 4 factors including ‘political·administrative’, ‘economic’, ‘personal·psychological’, ‘environmental’ and to examine them
□ Third, Analysis of pros·cons on nuclear power development
○ To predict denuclearization movement’s arguments in the future by analysing how denuclearization movements developed and their features in macroscale
○ Study on factors that caused communication failure with anti-nuclear power groups, and to prepare mutual cooperation and shared interests in nuclear power
□ Fourth, plan for effective communication channels for nuclear policies
○ To study ‘Enabling Science and Technology through European Electron Microscopy’ and Danish Board of Technology as a plan for Nuclear Power Communication System and to deduct an implication
○ To suggest an application of ‘Risk Communication’ and ‘Online Communication’ channels to establish a strategy for right public sentiment
Ⅳ. Expected Effects of study
□ First, monitoring major anti-nuclear movement’s primary argument and activity through analysing environmental organizations and anti-nuclear groups’ arguments on nuclear power
□ Second, establishment of strategies to settle down social conflicts and to cooperate through constructing effective communication channels among stakeholders for public acceptability of nuclear power
□ Third, provision of fodder for public’s agreement on nuclear power through proposing a direction for improvement, and through analysis of nuclear power related group‘s pros and cons
목차 Contents
- 표지 ... 1
- 제출문 ... 2
- 보고서 요약서 ... 3
- 요약문 ... 4
- Summary ... 7
- Contents ... 11
- 목차 ... 14
- 표 목차 ... 16
- 그림 목차 ... 17
- 제 1장 서 론 ... 18
- 제 1절 연구의 배경 및 필요성 ... 18
- 제 2절 연구의 내용 ... 20
- 제 3절 연구의 방법 ... 21
- 제 4절 연구의 기대효과 ... 22
- 제 2장 우리나라의 원자력 커뮤니케이션 ... 23
- 제 1절 국내 원자력 커뮤니케이션 현황 진단 ... 23
- 1. 국내의 주요 원자력 관련 이슈 전개과정 ... 23
- 2. 현재의 원자력 커뮤니케이션 방식 ... 26
- 3. 원자력 커뮤니케이션 실태분석 ... 29
- 4. 원자력 커뮤니케이션의 문제점 ... 44
- 제 2절 원자력 공론화 해외사례 ... 45
- 1. 프랑스 ... 45
- 2. 영국 ... 50
- 제 3장 원자력 갈등구조 분석 ... 63
- 제 1절 원자력 갈등의 이론적 논의 ... 63
- 1. 국책사업과 공공갈등 ... 63
- 2. 공공사업 갈등의 유형과 특징 ... 66
- 제 2절 원자력 갈등의 주요 행위자 ... 71
- 1. 원자력 수용을 둘러싼 행위자간 갈등의 유형 ... 71
- 2. 원자력 갈등의 행위자간 네트워크 구조 ... 77
- 제 3절 원자력 갈등의 주요 요인 분석 ... 78
- 1. 정치.행정적 요인 ... 78
- 2. 경제적 요인 ... 79
- 3. 개인적.심리적 요인 ... 81
- 4. 환경적 요인 ... 82
- 제 4장 원자력 발전에 대한 찬.반 논리 분석 ... 83
- 제 1절 우리나라 반핵운동의 역사적 고찰 ... 83
- 1. 반핵운동의 태동기 ... 83
- 2. 반핵운동의 발전기 ... 84
- 3. 반핵운동의 쇠퇴기 ... 85
- 4. 반핵운동의 부활기-후쿠시마 사고 이후 ... 88
- 제 2절 원자력 에너지에 대한 논쟁 및 불통요인 고찰 ... 90
- 1. 원자력 에너지에 대한 논쟁 ... 90
- 2. 원자력 발전의 주요 찬반논리 ... 96
- 3. 반핵단체와의 불통요인 ... 98
- 제 3절 원자력에 대한 공통의 관심이슈 및 협력대안 ... 101
- 1. 공론화의 필요성 및 개념 ... 101
- 2. 대표적인 공론화 사례 ... 103
- 3. 한국의 사용후핵연료 공론화위원회의 특징과 한계 ... 106
- 4. 원자력에 관한 공통의 이슈와 협력안 ... 109
- 제 5장 효과적인 원자력커뮤니케이션 방안 ... 111
- 제 1절 효과적인 커뮤니케이션에 있어 공공 신뢰의 중요성 ... 111
- 1. 원자력에 있어서 공공신뢰의 중요성 ... 111
- 2. 원자력 관련 부정적 사건 이후 공공신뢰의 변화 ... 112
- 3. 원자력의 신뢰확보의 방향성 ... 112
- 제 2절 원자력소통체계 구축방안 ... 113
- 1. 유럽의 과학기술 관련 갈등조정 방법론(ESTEEM) ... 114
- 2. 덴마크 시민과학회의 ... 118
- 제 3절 올바른 여론형성 전략개발 ... 124
- 1. 위험 커뮤니케이션 ... 125
- 2. 온라인 커뮤니케이션 채널의 활용 ... 128
- 제 6장 결 론 ... 130
- <참고문헌> ... 132
- 끝페이지 ... 138
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