보고서 정보
주관연구기관 |
성균관대학교 SungKyunKwan University |
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
|
발행년월 | 2013-10 |
주관부처 |
미래창조과학부 KA |
등록번호 |
TRKO201400006466 |
DB 구축일자 |
2014-05-31
|
키워드 |
연구장비전문가.국제공인시험기관.분석전문가.비교숙련도.전문교육기관.협력교육기관.Network.Curriculum.KOLAS.
|
DOI |
https://doi.org/10.23000/TRKO201400006466 |
초록
▼
연구결과
성균관대학교는 본 사업을 통하여 전문교육기관(성균관대학교) 및 교육협력기관(연세대학교, 경희대학교)에서에서 총 11권 교재(장비 2종당 1권)를 만들어 핵심장비 20종 및 자율장비 2종의 교육 및 실습, 6개의 심화 및 현장실습 과정 등 총 1,640시간(핵심 및 자율장비 교육 400시간, 심화실습 및 현장실습 교육 1,472시간)의 교육과 NFEC과 충남대학교 분석전문대학원에서 주관한 기본 교육 200시간(기초과학교육 40시간, 이론공통 및 안전관리교육 160시간) 총 1,840시간 교육을 통하여 총 9명(1명 중도
연구결과
성균관대학교는 본 사업을 통하여 전문교육기관(성균관대학교) 및 교육협력기관(연세대학교, 경희대학교)에서에서 총 11권 교재(장비 2종당 1권)를 만들어 핵심장비 20종 및 자율장비 2종의 교육 및 실습, 6개의 심화 및 현장실습 과정 등 총 1,640시간(핵심 및 자율장비 교육 400시간, 심화실습 및 현장실습 교육 1,472시간)의 교육과 NFEC과 충남대학교 분석전문대학원에서 주관한 기본 교육 200시간(기초과학교육 40시간, 이론공통 및 안전관리교육 160시간) 총 1,840시간 교육을 통하여 총 9명(1명 중도탈락)의 연구장비 엔지니어를 양성하였고 대학 공동실험관(공동기기원) 및 연구소, 민간기업 등 취업수요처 발굴을 위해 네트워크를 구축 및 정보교류 등을 통한 적극적 홍보를 통해 전원취업을 시켰다.
취업현황을 살펴보면 취업기관별로 대학 5명(성균관대학교 4명, 연세대학교 1명), 기업체 3명(보성환경개발, 올리패스, 중외신약), 관공서 1명(강원도청)이며, 고용형태별로 정규직 3명, 계약직 6명(계약직 1명은 고용 후 정규직 전환 검토)으로 9명 전원 취업 하였다.
교육생에게 장비분석의 기본이 되는 일반화학교육을 추가로 실시하였으며,GLOBAL 분석역량강화를 위해 영어회화 교육과 국제공인시험기관(KOLAS) 수준의 시험능력 확보를 위해 KS Q ISO/IEC 17025 실무자 교육 40시간, 측정불확도 교육 40시간 등 총 80시간을 교육하여 9명 전원 국제공인시험기관 실무자 자격을 취득하였다.
그리고, 본 사업의 교육생 들을 위한 공통교재 5종(GCMS, AAS, XRF, XRD, TEM)을 개발하였으며 추가로 1종(SEM)의 교재 개발을 지원하였다.
Abstract
▼
Purpose
Aiming to nurture specialized talents who will have competitive research competency in natural sciences for international research strength and domestic research support by developing and applying scientific and systematic education curriculum and practicum for students
Contents
Thr
Purpose
Aiming to nurture specialized talents who will have competitive research competency in natural sciences for international research strength and domestic research support by developing and applying scientific and systematic education curriculum and practicum for students
Contents
Through this project, Sungkyunkwan University and Education partners (Yonsei University, Kyunghee University) trained nine Research Equipment Engineers with 11 books(1book per 2 equipments in a total of 20 kinds of core equipment and self-selected two kinds of equipment) through 1,840 hours, including a total of 1,640 hours(400 hours training the core and self-selected equipment , further training field training exercises 1472 hours) and Basic training 200 hours(40 hours basic science education theory, common and Safety management Training 160 hours in Chungnam National University) and nine Research Equipment Engineers were employed by promoting companies, research institutes, University cooperative research facilities.
Looking at the status of employment, five peoples were employed in university institution and three people were employed in company and one people was employed in government. looking at another status, number of the permanent position is three and number of the temporary position is six.
We trained general Chemical based analysing equipment and English communication and KS Q ISO/IEC 17025 in 40hr and Uncertainty measurement in 40hr. nine people took a license of tester of KOLAS testing laboratory And we developed five common teaching materials(GCMS, AAS, XRD, XRF, TEM) and supported developing one teaching materials(SEM) for the following students).
Expected Contribution
- Securing national competitiveness by producing professional equipment engineers in research and industry
- Contributing to utilization of the national research facility through ensuring reliable research equipment engineers.
목차 Contents
- 2012년도 연구장비엔지니어양성사업 최종보고서 ... 1
- 연구결과_한글 요약문 ... 2
- 연구결과_영문요약문(SUMMARY) ... 3
- 목차 ... 4
- Ⅰ. 연구개발과제의 개요 ... 5
- 1. 사업 목표 ... 5
- 2. 사업 주요연혁 ... 5
- 3. 사업개요 ... 5
- 4. 사업 수행 조직 ... 6
- 5. 참여 인력 현황 ... 8
- 6. 사업비 현황 ... 10
- Ⅱ. 교육운영의 추진 전략 및 체계 ... 11
- 1. 교육운영 추진 전략 ... 11
- 2. 교육운영 추진체계 ... 11
- Ⅲ. 교육운영 및 교육생의 관리 ... 13
- 1. 교육운영 실적 ... 13
- 2. 교육생 관리 체계화 ... 17
- Ⅳ. 연구장비 교육과정 및 교재개발 결과 ... 20
- 1. 교육 및 교재개발 결과 ... 20
- 2. 교육교재 ... 29
- Ⅴ. 연구장비 엔지니어 양성 활성화 ... 31
- 1. 교육생 취업 현황 ... 31
- 2. 교육생 취업 지원 노력 ... 32
- Ⅵ. 계획대비 목표달성도 ... 34
- 1. 목표달성도 ... 34
- 2. 연구개발 성과 ... 35
- Ⅶ. 기대효과 및 활성화방안 ... 40
- 1. 기대효과 ... 40
- 2. 활성화방안 ... 40
- Ⅷ. 참고문헌 ... 42
- 부록(교재 6종) ... 43
- 끝페이지 ... 653
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.