보고서 정보
주관연구기관 |
숭의여자대학교 |
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
|
발행년월 | 2014-02 |
주관부처 |
농촌진흥청 Rural Development Administration(RDA) |
등록번호 |
TRKO201400011464 |
DB 구축일자 |
2014-07-05
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초록
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Ⅳ. 연구개발결과
1. 각 세부과제별 연구대상의 애로사항 및 개선사항
○ 6차 산업 유형 분류 후 각 세부과제별 대상마을 선정과 애로 사항 파악 및 개선
2. 농촌 체험마을의 농ㆍ특산물 포장재선호도 분석 및 포장재개발
○ 농ㆍ특산물에 대한 소비자 구매의도, 구매 시 고려사항, 의사결정, 포장 선호도등의 구매 행태를 파악함으로써 농ㆍ특산물의 생산 및 판매 활성화 도모하고자 농촌체험관광객과 6차 산업박람회 참가자를 대상으로 선호도조사를 실시한 결과, 농촌체험마을에서 구입하는 농특산물의 종류는 곡류 및 감자류가 (4
Ⅳ. 연구개발결과
1. 각 세부과제별 연구대상의 애로사항 및 개선사항
○ 6차 산업 유형 분류 후 각 세부과제별 대상마을 선정과 애로 사항 파악 및 개선
2. 농촌 체험마을의 농ㆍ특산물 포장재선호도 분석 및 포장재개발
○ 농ㆍ특산물에 대한 소비자 구매의도, 구매 시 고려사항, 의사결정, 포장 선호도등의 구매 행태를 파악함으로써 농ㆍ특산물의 생산 및 판매 활성화 도모하고자 농촌체험관광객과 6차 산업박람회 참가자를 대상으로 선호도조사를 실시한 결과, 농촌체험마을에서 구입하는 농특산물의 종류는 곡류 및 감자류가 (45.0%)로 가장 많았고, 채소류(25.7%), 과실류(13.7%), 특용작물(7.3%), 가공(4.6%)류의 순으로 높게 나타났으며, 체험마을을 방문한 소비자들은 농ㆍ특산품 구매 시 우선 생각하는 것은, 품질 면에서는 ‘신선도’와 ‘브랜드’를 상품성면에서는 ‘품질인증’과 ‘출하산지’를 우선적으로 고려하는 것으로 나타남.
○ 포장단위 선택기준 및 상품성 선호도 조사 결과, 체험마을의 농·특산물을 구입할 때 선호하는 포장 형태로는 박스포장재 36.7%(40명)로 가장 많았으며, 종이포장재 25.7%(28명), 스티로폼 12.8%(14명), 비닐포장재가 8.3%순으로 나타났으며, 농·특산물에 고급포장재 선호도 12.8%(14명)의 응답률을 보이고 있음. 이는 농·특산물에도 고급재품을 선호하는 소비자층이 늘어나고 있음을 보여주고 있음.
3. 디자인 개선 및 메뉴개발
○ 1차 농산물의 상품 특성과 농가의 이미지를 분석하여 색채 및 디자인계획을 수립하고 자연과 조화된 깨끗한 이미지의 일러스트와, 전통문양의 적용을 통해서 기 개발된 제품의 디자인을 개선하였고, 새로 개발된 제품의 포장디자인을 다음과 같이 개발함.
- 기 개발된 제품 개선: 아스파라거스 액즙 1건, 곡류 2건, 효소분말 3건
- 신규 개발 제품 : 논산 딸기마을의 쌀떡복이용 포장디자인, 철원영농조합법인의 효소
○외식중심형 로컬 푸드 농가의 가공상품화를 위한 디자인 개발
-미마지 방문객대상 염색가공 의류의 디자인개발
-아동복 7건, 여행복 7건, 남성복 2건, 소품 8건
○외식중심형 로컬 푸드의 메뉴개발 및 조리방법 전수
-임실치즈마을의 감자명란 그라탕외 5가지 메뉴개발
-수리수리 봉봉의 단감고추장 소스 이용한 함박스테이크 메뉴개발
-안동화련의 연근소고기탕수 및 떡갈비 메뉴개발
-서산 꽃송아리 게국지 맛 개선 및 식감유지법 전수
-원주 토요 영농조합법인 잡곡밥 효능 정보제공
-포천 청산별미 버섯완자 먹물 스파게티
-양평 광이원의 연잎잡곡밥 및 소스맛 개선
4. 상품화를 위한 마을 브랜드 개발 및 평가
○ 양평 뚱딴지 마을의 수입구조 개선을 위한 마을창업아이템과 1차 농산물인 뚱딴지(돼지감자)의 부가가치를 높일 수 있는 가공 상품화를 위한 마을브랜드 및 CI, BI를 개발하여, 상품등록을 신청하였으며, 뚱딴지의 홍보내용에 들어갈 뚱딴지의 효능분석에 관한 기존연구 결과물들을 토대로 인용 화 방안 제시와 체험마을의 특성을 살려 캐릭터 개발을 수행함.
○ 자연사랑 영농조합법인의 토탈 베리의 BI의 개발을 통해 상품화의 다양성, 사업의 확장성을 위한 통합이미지를 개선하였으며, 브랜드 평가를 통해 개선된 이미지를 확인할 수 있었음.
5. 체험프로그램 선호도 분석 및 개발
○ 시장세분별 선호도 파악과 그에 따른 현실적 프로그램개발을 위한 농촌 체험 프로그램선호도 분석을 실시한 결과, 농특산물 생산가공 견학 프로그램이 각 집단별 선호도가 가장 큰 차이가 나타나는 것으로 보였고, 농어촌 자연학습 프로그램, 전통놀이, 치유 명상 프로그램, 건강관리, 농가생활풍습, 레저스포츠 순으로 그 차이가 나타나나는 것으로 보임.
○농어촌 체험관광마을에 대한 주요 정보원천은 관광안내지/팜플렛(24.7%)의 비중이 가장 높았으며, 인터넷/블로그/SNS(22.3%)도 높은 비중을 차지해 신문/라디오/TV 등의 미디어 매체보다 더욱 영향력이 있는 것을 알 수 있음.
6. 체험프로그램 상품 기획 및 개발과정의 매뉴얼 제작
○ 사람들의 관심사 파악(선호도 조사등)과 체험아이템 및 차별성 고려
-체험객의 기본 욕구, 생활욕구, 상품욕구
-독창성, 참신성, 매력성, 차별성, 가격경쟁력, 타이밍, 신뢰성등 고려
○ 상품기획 및 개발과정
-기업에 홍보 및 유통자문, 농업기술센터 및 가공지원센터에 교육 및 창업지원 자문
-대학산학협력단등의 작물관련 연구소와 Network구축등을 통해 상품성 검증하기
○ 홍보전략의 방법 제시
-축제, 농가식당경영, 박람회, 교육, 팸투어등의 시연회 개최 및 체험기회 제공
-SNS를 통한 체험관광 상품 개발 프로세스개발 공개
-블로그 및 SNS방법 손쉽게 사용할 수 있는 방법 제공
○ 농촌에서 체험할 수 있는 농촌관광프로그램제공
-문화체험(농가, 동물, 농촌생활, 농작물관리, 요가 및 명상)
-만들기 체험(향토요리, 전통공예품, 작물, 약선요리등)
-자연체험(생태학습, 관찰, 감상)
-모험체험(레포츠, 건강, 미용)
7. 6차 산업화와 마을 홍보 및 네트워크 확대
○ 이슬촌 마을의 크리스마스 축제에 대한 홍보개선을 위한 마을 리플렛 제작과 이슬촌마을의 특성을 잘 살릴 수 있는 크리스마스축제 스토리텔링 개발하여 SNS에 홍보하였으며, 외국인 관광객 유치 및, 해외동포의 고국 방문체험 프로그램홍보의 일환으로 미마지, 광이원, 양평 뚱딴지 마을의 체험프로그램과 6차 산업화에 대해 아리랑 TV에 홍보함으로써, 체험 방문객증가와 관심도 증가.
○ 청산별미, 토요, 광이원, 창죽 테마영농조합법인의 스포츠서울, 한국 스포츠에 홍보지원을 실시하여 6차 산업화에 대한 선도모델로서의 사업확장과 6차 산업화 파급효과 기대함.
○ 마을홍보 및 마케팅 전략요구에 따라 SNS활용한 홍보전략 매뉴얼 개발
8. 외식형 로컬푸드의 서비스 품질개선방안 도출 및 경영 매뉴얼개발
○ 외식형 로컬푸드의 서비스 품질 개선 방안 도출: 농가맛집을 방문한 고객을 대상으로 서비스품질 및 방문동기등에 대한 선호도 조사 결과, 음식문화를 즐기면서 친구와 동료 친목도호 형태로 이루어 지고 있으며, 외식중심형 농가레스토랑 1인당 소요비용은 3만원대 미만이며, 주변사랑 권유가 가장 많은 것으로 나타남. 무조건 비싸거나 저렴한 요금의 구성이 아닌 다양하며 선택을 할 수 잇으며, 농촌지역의 독특한 음식문화를 즐길 수 있도록 구성하여 입소문에 강한 바이럴 마케팅을 펼칠 필요가 있음을 시사함.
○ 로컬푸드 식재료를 이용한 최신 트랜드 반영의 메뉴개발 및 맛 개선 지원과 단골고객중요성 및 방법, 종사원 서비스관리, 농산물 품질관리, 원가계산, 세무혜택, 매장의 인력 수급 및 서비스 품질 관리 등 현장 자문을 통한 교육과 경영자문 모델화 제시
9. 가공 및 체험상품화를 위한 판로확대 지원
○ 미마지의 천연염색의 가공 상품의 판로확대를 위해 한국관광 명품 점 입점지원과 철원 영농조합법인의 틈새 품목개발의 판로학대를 위해 농협 a마켓의 입점지원을 (www.nhamarket.com) 통해 추후, 수입구조 개선 및 상품화 확산성과 파악 가능.
Abstract
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Ⅳ. Research & Development Results
1. Problems and improvements for specific tasks
○ Categorize 6th industry types, identify villages for specific tasks and identify problems and areas for improvement
2. Agriculture and Specialty Goods Packaging Material Preference Level Analysis & Packaging
Ⅳ. Research & Development Results
1. Problems and improvements for specific tasks
○ Categorize 6th industry types, identify villages for specific tasks and identify problems and areas for improvement
2. Agriculture and Specialty Goods Packaging Material Preference Level Analysis & Packaging Development for Rural Tourism Villages
○ Identify customer purchasing trends of agriculture and specialty goods through purchasing intention, consideration, decision-making, packaing preference and etc. Survey on rural tourism village and 6th Industry Expo visitors show people purchased products in the following order: grains and potato (45.0%), vegetables (25.7%), fruits (13.7%), cash crops (7.3%) processed goods (4.6%). Visitors most value 'freshness' and 'brand' in terms of quality and 'quality certification' and 'product origin' in terms of product quality.
○ Survey on packaging material preference show customers preferred the materials in the following order: box (36.7%, 40 customers), paper (25.7%, 28 customers), styrofoam (12.8%, 14 customers), plastic (8.3%). 12.8% (14 customers) responded positively for high quality packaging material, which shows the increasing number of customers who prefer such material.
3. Design Improvement & Menu Development
○ Analyze primary industry agricultural goods' features and farm image, make color and design plans. Improve product design with clean illustrations that harmonizes well with nature, and developed pacakging design for newly developed products.
- Improvement of current product: asparagus juice (1 item), grains (2 items), enzyme power(3 items)
- New product development: packaging design of Nonsan Strawberry Village for rice ddeokbokgi, enzymes from Cheolwon Farming Association
○Design development to promote processed goods at dining-oriented local food farms
-Mimagi dye processed clothes design development - kids (7 items), travel wear (7 items), men's wear (2 items), props (8 items)
○Menu development for dining-oriented local food and passing on recipes
-Menu development of 5 menu items including potato pollack roe gratin at Imsil Cheese Village
-Hamburger steak with persimmons hot pepper paste menu development at Suri Suri Bong Bong
-Lotus root sweet and sour beef and Ddeokgalbi menu development at Andong Hwaryun
-Geogukji taste improvement and menu preservation knowhow pass on at Seosan Ggotsongari
-Provide information for benefits of multigrain rice at Wonju Staurdays Farming Association
-Mushroom wonton squid ink spagetti at Pocheon Cheongsan Byulmi
-Taste improvement of lotus leaf multigrain rice and sauce at Yagpyong Gwangyiwon
4. Development & Evaluation of Village Brand for The Commercialization
○ In order to increase the value of Jerusalem Artichokes as processed product and to improve the revenue structure of Yangpyung Jerusalem Artichokes village with town establishment items, village brand, CI and BI have been developed & registered.
Furthermore, the material for the promotion has been suggested based on the previous studies for the effectiveness analysis of Jerusalem Artichokes as well as developing the character with specialties of experience village.
○The combined image for the diversity of merchandise and the expandabilty of business has been improved through BI development of Total Berry of Nature Love Agricultural Association Corporation, and the improved image has been verified by a brand evaluation.
5. Development & Analysis of Experience Program Preference
○ Farming experience program preference analysis has been carried out to apprehend the preference on each market segments and the development of practical program. The analysis shows that the field trip program for Agro-speciality process/produce presents the most wide difference in the preference among each segments, and it is followed by nature study program, traditional game, healing & meditation program, health management, farm living customs, and leisure sports in preference differential orders.
○ The major information source about a farm/fishery experience village are a travel brochure/pamphlet(24.7%) and internet/blog/SNS(22.3%), so that it has more influence than the mass media such as newspaper/radio/TV.
6. Planning an experience program and producing a manual for the development process.
○ Apprehend the interest of people(preference survey) and consider experience item & its differentiation.
- Basic needs, living needs, and merchandise needs of experienced people.
- Consider a creativity, freshness, attractiveness, differentiation, a competitive price, timing, and a reliability.
○ A program planning & a development process
-Consult with corporations for a promotion & a distribution, and consult with the agricultural technology center and support center for an education & a foundation support.
- Verify a marketability through establishing a network among research institutes such as an educational-industrial complex.
○ Present methods of the promotion strategy.
- Provide experience opportunites for festival, managing farm dining, exhibition, education, and tour.
- Develop an experience tour program through SNS, and present a process development.
- Provide an easy access through blog & SNS.
○ Offer Agricultural tour programs in a farm culture
-Culture experience(Farm, animal, living customs, crop management, and yoga & meditaion)
-Making experience(local dishes, traditional craftworks, crop, and cooking)
-Nature experience(ecology study, observation, and appreciation)
-Adventure experience(leisure sports, health, and beauty care.)
7. The 6th industrialization and Village promotion & network expansion.
○ In order to promote the characteristic of YiSulchon village, the village leaflet for Christmas Festival in ISulchon village and the storytelling for Christmas Festival had been developed & promoted through SNS. In addition to that, the 6th industrialization & experience programs of Mimagi, Kwangyiwon, and Yangpyung Jerusalem Artichokes had been promoted at Arirang TV as a part of homeland visit experience program for overseas Korean, which led to increase interests and the number of visitors.
○ We are expecting a ripple effect of the 6th industrialization and business expansion as a leading model of the 6th industrialization after promotion supports at Sports Seoul and Hankuk Sports by Chungsanbyulmi, Toyo. Kwangyiwon, and Changzuk theme agriculture association corporations.
○ Establish a promotional strategy manual using SNS according to strategic needs of village promotion & marketing
8. Develop a management manual & a service quality improvement method of local food service
○ Develop a service quality improvement method: The survey of service quality & reason of visit has been made with dining customers. The survey result shows that customers prefer to spend less than 30,000 won per person, visit mostly with friends, and select a diner based on the recommendation of surrounding people. It suggests that the menu of dinings shall be consisted with local dishes in various price ranges to choose from, so that viral marketing strategy is the best way to promote unique local dishes to customers.
○ Suggest education and management consulting model for develop new dishes using local food materials with the latest trend, importance of frequent customers and its management, employee service management, farm product quality control, cost accounting, and tax benefits.
9. Support a sales expansion for process & experience commercialization
○ Support processed product of natural dye of Mimagy to be entered at National Souvenir Center for increasing sales channel. Support niche product of Chulwon Agriculture Association Corportion to be entered at Nonghyup A market(www.nhamarket.com) for improving revenue.
○ Maximize the viral effect through a viral marketing strategy.
목차 Contents
- 표지 ... 1
- 제출문 ... 2
- 요약문 ... 3
- SUMMARY ... 12
- 목차 ... 24
- 제 1 장 서 론 ... 25
- 제 2 장 국내외 기술개발 현황 ... 26
- 제1절 국내연구현황 ... 26
- 제2절 국외연구현황 ... 26
- 제 3 장 연구개발수행 내용 및 결과 ... 28
- <제 1세부과제> 1차 농산물을 활용한 상품화 연계기술 개발 및 평가 ... 28
- 제1절 연구내용 및 방법 ... 28
- 제2절 상품화 연계 기술 개발 ... 29
- <제 2세부과제 : 농업인 주도의 외식형 로컬푸드의 경영메뉴얼 개발 및 적용> ... 54
- 제1절 연구내용 및 방법 ... 54
- 제2절 상품화 연계 기술 개발 ... 55
- <제 3세부과제 : 전통가공식품의 상품 특성에 따른 시장세분화 및 홍보 전략 개발과 고객계층을 고려한 지역자원을 활용한 교육ㆍ체험 프로그램 개발 및 적용ㆍ평가> ... 73
- 제1절 연구내용 및 방법 ... 73
- 제2절 상품화 연계 기술 개발 ... 73
- 제 4 장 연구개발목표 달성도 및 대외기여도 ... 81
- 1절 목표대비 대외 달성도 ... 81
- 제 2절 : 정량적 성과(논문게재, 특허출원, 기타) ... 84
- 제 5 장 연구개발결과의 활용계획 ... 89
- 제 6 장 연구개발과정에서 수집한 해외과학기술정보 ... 90
- 제 7 장 기타 중요 변동사항 ... 90
- 제 8 장 국가과학기술종합정보시스템에 등록한 연구장비 현황 ... 90
- 제 9 장 참고문헌 ... 91
- 끝페이지 ... 94
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