보고서 정보
주관연구기관 |
아주대학교 National Institute of Environmental Research |
연구책임자 |
정현미
|
참여연구자 |
권오상
,
최인철
,
박수정
,
조양석
,
유순주
,
김영석
,
김창수
,
김은석
,
안경희
|
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
|
발행년월 | 2013-12 |
과제시작연도 |
2013 |
주관부처 |
농촌진흥청 Rural Development Administration(RDA) |
과제관리전문기관 |
국립환경과학원 National Institute of Environmental Research |
등록번호 |
TRKO201400012176 |
과제고유번호 |
1485011784 |
사업명 |
생활환경조사연구 |
DB 구축일자 |
2019-11-16
|
초록
▼
시·군 단위 하수도정비계획 수립에 따른 중복설치 방지 및 효율적인 운영관리를 위해 우리나라는 유역하수도 제도를 도입하였다 (‘12.12.1.하수도법 개정,2013년 2월부터 시행). 하수도 시설을 유역단위로 설치 관리할 수 있도록 하는「유역하수도 정비계획」은 「국가하수도 종합계획」의 하위개념이면서 시·군이 수립하는 「하수도 정비 기본계획」의 상위개념이다.
시·군 경계를 초월한 20년 단위의 유역하수도 정비계획은 공공수역의 이용목적에 따른 수질개선을 우선적으로 고려하여 수립할 수 있고, 지자체 단위에서 행정구역 경계를 초월한 광
시·군 단위 하수도정비계획 수립에 따른 중복설치 방지 및 효율적인 운영관리를 위해 우리나라는 유역하수도 제도를 도입하였다 (‘12.12.1.하수도법 개정,2013년 2월부터 시행). 하수도 시설을 유역단위로 설치 관리할 수 있도록 하는「유역하수도 정비계획」은 「국가하수도 종합계획」의 하위개념이면서 시·군이 수립하는 「하수도 정비 기본계획」의 상위개념이다.
시·군 경계를 초월한 20년 단위의 유역하수도 정비계획은 공공수역의 이용목적에 따른 수질개선을 우선적으로 고려하여 수립할 수 있고, 지자체 단위에서 행정구역 경계를 초월한 광역단위로 관리하는 운영ㆍ관리 연계처리나 통합방안을 도출하여 처리장의 설치 및 유지관리의 중복투자를 방지하고 효율적으로 경영을 개선할 수 있다. 수질오염총량제도에 따르면 현재 처리장 규모, 방류수 수역 (Ⅰ,Ⅱ,Ⅲ,Ⅴ지역) 등에 따라 획일적으로 적용하고 있는 하폐수처리장 배출허용, 방류수 기준을 오염물질 배출총량 개념을 도입하여 별도 기준 설정하는데, 강화항목 및 강화 시기는 수질상황, 공사기간 등을 고려하여 지자체와 협의하여 결정한다.
Abstract
▼
Treatment technology based sewage effluent limitation was proposed with the introduction of Watershed-Sewage Maintenance Plan in Korea, Feb. this year. Supporting this new policy, this research was performed to propose methodology of selection and assessment of best practicable technology (BPT) base
Treatment technology based sewage effluent limitation was proposed with the introduction of Watershed-Sewage Maintenance Plan in Korea, Feb. this year. Supporting this new policy, this research was performed to propose methodology of selection and assessment of best practicable technology (BPT) based on sewage treatment performance, effluent water quality and cost analysis, using data from Statistics of Sewage, tele-monitoring system (TMS), questionnaire and actual survey.
The effluent limitations (EFLs) of basic 5 parameters (BOD, COD, SS, T-N, T-P) for BPT proposed by previous studies were calculated and evaluated; upper 95% and 99% confidence levels with monthly average (monthly 4 days or 10 days average) and daily maximum data, and monthly option limitations and daily option limitation reflecting option long term averages (LTA) and variability factors(VF).
Candidate sewage plants met the proposed EFLs of LTA (more than 50 percentile) of 4 parameters or more (SS, T-N, T-P and BOD or COD) in normal operation were extracted as best practicable technology. Out of 83 plants fullfilled this EFLs, 10 were with secondary process (4 activated sludge, 5 oxidation ditch), and 73 were with advanced treatment technology (31 SBR, 17 A2O, 15 Media, 6 MBR, 3 Microorganism and 1 other).
Candidate sewage plants met the proposed EFLs falling into top 95 percentiles of 3 parameters or more were 6. All were advanced treatment techniques with 3 MBR, 1 Media and 2 SBR. These technologies could be called as best available techniques (BAT). Life cycle cost(LCC) analysis was applied for the best technologies. MBR and activated sludge lines costed less than SBR, Media, A2O, and Oxidation Ditch lines.
Two sewage treatment plants were selected for evaluation of best practicable or available technology corresponding to the results of the actual monitoring survey. The actual measured value will be statistically analyzed when the actual monitoring is completed next year. Importance of quality control and maintenance of analysis tool can not be emphasized enough.
The expected outcome of the 3 years research is to suggest technical basis of best practicable technology for publicly owned sewage treatment works and evaluation guidelines(draft) of the best practicable technology. The results is expected to support setting-up individual effluent water quality standard based on the treatment technology under Watershed-Sewage Maintenance, and Total Maximum Daily Loads(TMDLs) of watershed management.
목차 Contents
- 표 지 ... 1
- 목 차 ... 3
- 표 목 차 ... 4
- 그 림 목 차 ... 6
- Abstract ... 7
- Ⅰ. 서 론 ... 9
- Ⅱ. 이론적 배경 ... 11
- 1. 유역하수도 제도 ... 11
- 2. 최적처리에 기반한 기준 설정 ... 15
- Ⅲ. 연구내용 및 방법 ... 19
- 1. 하수처리장 분류체계 구축 ... 19
- 2. 하수 최적처리기술 도출 방법론 ... 19
- 3. 전 과정 비용평가를 통한 최적처리기술 경제성 평가 ... 21
- 4. 하수처리시설 시범 조사 ... 21
- Ⅳ. 연구결과 및 고찰 ... 23
- 1. 하수처리시설 분류체계 구축 ... 23
- 2. 하수처리시설 최적처리기술 도출 ... 28
- 3. 하수처리시설 시범 사업 조사 결과 ... 42
- Ⅴ. 결 론 ... 46
- 1. 하수처리시설 기술군별 분류체계 ... 46
- 2. 하수최적처리기술 도출 방법론 ... 46
- 3. 하수처리 최적처리기술 평가를 위한 시범조사 ... 48
- 참고문헌 ... 49
- 끝페이지 ... 50
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.