보고서 정보
주관연구기관 |
한국교육개발원 Korean Educational Development Institude |
연구책임자 |
정바울
|
참여연구자 |
이성회
,
양승실
,
김병찬
,
김종민
,
김효정
,
서용선
|
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
|
발행년월 | 2014-12 |
과제시작연도 |
2014 |
주관부처 |
국무조정실 |
과제관리전문기관 |
한국교육개발원 Korean Educational Development Institude |
등록번호 |
TRKO201500000727 |
과제고유번호 |
1105008694 |
사업명 |
한국교육개발원 |
DB 구축일자 |
2015-04-18
|
초록
▼
시간은 교사들의 직무와 활동을 구성하는 가장 중요한 요인 가운데 하나이다. 교사들은 정해진 시간표대로 수업, 생활지도, 행정업무, 수업준비, 전문성 신장, 학부모 및 대외 관계 등의 병렬적으로 할당된 다양한 성격의 활동을 일상적으로 수행한다(Hargreaves, 1994). 이러한 업무들을 수행하는 데 있어 시간은 독재자(tyranny)처럼 교사들을 구속할수도 있는 반면 효과적인 업무 수행을 위한 가장 중요한 자원이자 촉진자가 될 수도 있다. 하지만 많은 경우 교사들은 시간의 포로처럼 시간 부족에 허덕이고 있는 것으로 보인다(Har
시간은 교사들의 직무와 활동을 구성하는 가장 중요한 요인 가운데 하나이다. 교사들은 정해진 시간표대로 수업, 생활지도, 행정업무, 수업준비, 전문성 신장, 학부모 및 대외 관계 등의 병렬적으로 할당된 다양한 성격의 활동을 일상적으로 수행한다(Hargreaves, 1994). 이러한 업무들을 수행하는 데 있어 시간은 독재자(tyranny)처럼 교사들을 구속할수도 있는 반면 효과적인 업무 수행을 위한 가장 중요한 자원이자 촉진자가 될 수도 있다. 하지만 많은 경우 교사들은 시간의 포로처럼 시간 부족에 허덕이고 있는 것으로 보인다(Hargreaves et al., 1997). 많은 선행 연구들에 따르면 교사들은 과중한 업무와 이를 처리할 시간 부족 문제로 압박감이나 스트레스를 받거나 심지어 교직을 떠나고 있다고 보고한다(Lee & Poon, in press; Lindqvist & Nordanger, 2006; OECD, 2005). 또한 교사들의 과중한 업무 부담과 시간 스트레스는 우수한 인재들이 교직으로 들어오려는 동기를 꺾는 요인이 되기도 한다(OECD, 2005). 이러한 이유로 여러 나라에서는 국가적 차원에서 교사의 업무 부담과 시간 부족 문제를 해소하기 위한 정책적 차원의 노력을 지속적으로 기울여 오고 있다(Department of Education(U.K.), 2010, 2014). 본 연구는 교사들로 하여금 시간에 구속된 포로가 아니라 시간의 동반자로서 교육활동에 전념할 수 있도록 하는 정책적 차원 및 학교 조직 차원의 시간 활용 방안을 모색하는 것을 목적으로 한다.
본 연구는 초, 중등학교 6개 학교 교원 전체를 대상으로 시간일지와 경험표집법과 같은 양적 방법론과 인터뷰와 쉐도잉과 같은 질적 사례 연구 기법을 병행하여 교사들의 시간활용 실태를 총체적으로 조명해 보려고 한 경험적 연구이다.
본 연구가 기존의 연구들과 차별화되는 지점은 본 연구는 서베이와 같은 기법을 통해 교사들의 회상을 기반으로 한 시간 활용에 대한 ‘인식’을 탐색하기보다 경험표집법과 시간 일지 기법을 통해 최대한 실제적인 시간 활용 양상을 포착하여 그 일차적 데이터를 중심으로 분석을 시도했다는 것이다. 뿐만 아니라, 본 연구는 교사들의 시간 활용에 있어 양적분석에 더해 질적 분석을 병행하였다. 특히, 질적 연구에서는 그간 조명되지 않았던 학교조직 차원의 시간 활용에 주목하여 학교별 교사들의 시간 활용 양상이 리더십이나 교사문화와 같은 요인에 따라 상이하다는 것을 밝힌 것도 주목할 만한 발견이라고 할 수 있다. 각 장의 내용을 보다 구체적으로 살펴보면 다음과 같다.
1장에서는 연구 문제를 제시하였다. 본 연구의 연구 문제는 첫째, 교사들의 업무 시간 구조와 시간 배분은 어떻게 구성되어 있는가? 둘째, 교사들의 실제 시간 활용 양상과 이를 둘러싼 교사들의 감정은 어떠한가? 셋째, 교사들의 시간 활용 및 이에 대해 느끼는 감정은 어떠한 학교 조직 및 정책적 맥락 속에서 형성되고, 역으로 학교 조직 및 정책적 맥락은 교사들의 시간 활용에 어떠한 영향을 미치는가? 마지막으로, 교사들로 하여금 교육활동에 전념할 수 있도록 하기 위한 정책적 차원과 학교 조직 차원에서의 교사 업무 시간재구조화 방안은 무엇인가? 로 설정되었다.
2장에서는 교사 시간 연구를 위한 개념적 분석틀을 제시하였다. 우선, 조직 내 시간에 대한 다양한 관점들-객관적, 주관적, 실제적 관점-을 살펴보았다. 다음으로, 국내의 교원 시간 관련 선행 문헌을 80년대 이후부터 최근까지 시기별 연구 경향을 중심으로 하여 표준수업시수제, 교원의 직무 기준 설정, 그리고 교원 행정업무 경감 정책의 순으로 검토하였다. 마지막으로는 해외 교원 시간 활용 관련 연구 및 정책 사례를 제시하여 우리 연구를 위한 시사점을 탐색하였다.
3장에서는 양적 연구 결과를 제시하였다. 양적 연구 결과는 경험표집법의 분석 결과와 시간일지 분석 결과가 씨실과 날실처럼 엮여있다. 경험표집법 분석의 핵심 내용은 교사의 하루 중 특정 시점의 활동을 파악함으로써 교사의 업무 시간의 스냅샷을 포착한 것이라고 할 수 있다. 반면 시간일지 분석은 시간의 흐름에 따른 업무 구조의 시계열을 파악하는 것과 지속 시간을 추적하여 업무별 시간의 배분을 분석하는 것에 논점을 맞춘다. 양적 분석의 결과는 크게 학교 조직 특성과 시간 활용, 업무 시간의 배분 및 스냅샷, 교사의 감정분석, 동시 행동, 함께 한 사람, 공간, 시간의 흐름에 따른 업무의 시계열 등을 중심으로 요약될 수 있다.
우선, 교사의 시간 활용은 학교장의 지도성과 교사문화와 같은 학교 조직 특성과 관련이 있는 것으로 나타났다. 특히, 학교 특성과 교사의 시간 압박감 사이에는 유의미한 상관관계가 있는 것으로 분석되었다.
다음으로, 교사의 업무 시간 배분과 관련하여 교사들은 하루 업무 시간 중 수업에 가장 많은 시간을 소요하며(2.73시간, 27.8%), 그 다음으로 학교 행정 업무(15%), 수업준비 및 평가(14.6%), 수업 외 학생지도(10.7%), 학급 행정 업무(10.6%), 전문성 신장 및 동료 협력(10.3%), 휴식 및 사적 업무(9.6%)의 순으로 많은 시간을 보내는 것으로 드러났다. 교사들은 공식적인 업무 시간인 8시간 이외에 부가적으로 약 2시간 정도를 업무를 하는 데 할애하였다. 특히 중학교 교사들이 초등학교 교사보다 하루 약 0.4시간 정도 더 일하는것으로 나타났다.
교사들의 실제적 시간의 활용 양상을 스냅샷으로 포착한 경험표집법 분석 결과에 의하면, 초등학교 교사들이 수업 시간이라고 응답한 경우 실제 수업을 진행하고 있다고 응답한 비율은 73%이고 나머지 27%는 다른 업무를 하고 있다고 보고하였다. 중학교 교사의 경우는 수업 시간에 87%가 수업을 진행하였지만 나머지 13%는 다른 업무를 하고 있다고 응답하였다. 또한 초등학교의 경우 수업 외 시간이라고 응답한 경우에는 수업 준비 및 평가의 응답 비율이 가장 높았으나, 중학교의 경우에는 수업 외 시간이라고 응답한 경우 수업준비 및 평가와 더불어, 초등학교에 비해서 상대적으로 ‘수업 외 학생지도’를 하고 있다는 응답 비중이 높았다.
경험표집법을 통해 수집된 교사들의 감정을 분석해보면 교사들은 수업 시간에 수업 진행을 할 때 행복감과 주도성이 다른 활동에 비해 높았다. 또한 학생 상담 및 학생과 친교,학생 평가, 동료교사와의 대화에서 몰입도가 가장 높았다. 시간일지 분석 결과에서는 업무에 따라 초등학교 교사와 중학교 교사들의 감정에 차이가 드러났다. 초등학교 교사들은 아이들을 만나는 수업이나 수업 외 학생지도를 할 때가 학교 행정 업무를 할 때보다 감정이 좋다고 응답하였으나, 중학교 교사들은 수업 외 학생지도 시 감정(3.09)이 상대적으로 낮게 나타났다(초등학교 교사의 경우 3.82). 또한 중학교 교사의 학급 행정업무 시 감정 점수(2.99)도 초등학교 교사(3.76)에 비해 현저히 낮게 보고되었다. 이는 중학교 교사들이 학생 지도와 학급행정업무를 수행하는 데 있어 상대적으로 어려움을 느끼거나 사기가 저하되어 있다고 해석될 수 있다.
동시행동과 관련하여서 교사들은 멀티태스킹을 하는 업무의 빈도가 높았으며, 수업 시간보다 수업 외 시간에 멀티태스킹을 더 빈번히 한다고 보고하였다. 특히 시간일지 분석결과에 의하면 교사들은 학생지도 및 휴식을 취할 때도 동시행동을 하는 비율이 45% 정도임을 볼 때 교사들이 업무 시간 중 온전히 쉬거나 학생들을 집중적으로 지도할 수 있는 여건이 조성되어 있지 않음을 유추해 볼 수 있다. 이러한 발견은 교사들이 업무 시간 중함께 있었던 사람을 분석한 결과에서도 드러난다.
교사들이 업무 시간 중 혼자 있다고 보고한 시간은 13~22%로, 이는 교사가 업무 시간의 대부분을 학생들과 다른 교사, 학부모 등 타인과 끊임없이 상호작용하는 데 보내고 있음을 보여준다. 이러한 교사의 상호작용 양상은 교사가 있는 장소와도 연관이 된다. 초등학교 교사들은 교실에서 대부분의 시간(75.7%)을 보냈고, 교사 연구실에서(10.2%) 그 다음으로 많은 시간을 보내는 것으로 나타난 반면, 중학교 교사들은 교실에서 37.9%, 교무실에서 35.4%의 시간을 보낸다고 응답하였다.
시간일지 분석은 시간의 흐름에 따른 교사의 행동을 분석할 수 있게 해 준다는 장점이 있다. 시간의 흐름에 따른 교사의 행동을 분석하면 교사들은 퇴근 시간 전에 수업준비 및 평가와 학교 행정업무를 많이 하며, 퇴근 후에도 학교 행정 업무를 많이 하는 것으로 분석되었다. 또한 전문성 신장은 아이들이 하교한 오후 2시 30분 이후부터 나타나기 시작하고, 퇴근 후 시간에는 저녁 9시부터 증가하는 양상을 보였다. 이는 여교사의 비중이 높음을 고려해 볼 때 여교사들이 집에 돌아와 가사 및 자녀 돌보기와 같은 과업을 끝내고 전문성 신장활동에 참여하고 있는 것으로 유추해 볼 수 있다. 이러한 발견은 교사가 공식적업무 시간 이외에도 추가적으로 2시간 정도를 업무를 보는 데 소요하고 있다는 앞에서 제시한 업무 시간 배분과도 일맥상통한다.
4장 질적 분석에서는 경험표집법과 시간일지기법에 의해 분석한 결과를 학교 조직 차원에서 조명해 보았다. 초등학교와 중학교 각각 한 사례를 선정하여 교사들의 시간 활용의 의미와 감정과 유형에 대해 보다 풍부하고 입체적인 분석을 시도해 보았다. 질적 분석을 통해 첫째, 시간 활용의 양적 결과를 액면가 그대로 받아들이는 것은 한계가 있을 뿐만아니라 자칫 실제 의미를 오도할 수도 있다는 것을 발견하였다. 다시 말해, 시간 활용 양상의 본질은 교사들이 무엇을 얼마동안 하는 것뿐만 아니라 그것을 실제로 ‘왜’ 하는 지그 ‘의미’에 대한 이해가 수반되어야만 한다는 것이다. 둘째, 학교별로 교직문화와 리더십에 따라 교사들의 시간 활용의 풍경이 현저하게 달라질 수 있다는 것도 발견할 수 있었다(Ballet & Kelchtermans, 2008; Coburn, 2001).
S초등학교 사례는 “구시대적”인 교사 업무 시간 구조를 과감하게 변화시킨 경우로 영감을 주는 사례라고 할 수 있다. S초등학교에서는 행정 업무가 중심이 되는 것이 아니라 수업과 생활지도가 중심이 되는 학교로 탈바꿈하기 위한 노력을 기울였다. 변화의 출발점은 교장을 주축으로 불필요하고 관행적인 행정업무와 실적 위주의 학교 행사를 과감하게 축소함으로써 변화를 위한 ‘시간’을 확보했다는 것이다. 이러한 노력은 S초등학교를 전문적 학습 공동체에 가까운 형태로 변화하도록 하였다. 하지만 단순히 시간 확보나 시간의 재분배가 학교의 변화를 자동적으로 견인한 것은 아니었다. 이 과정에는 민주적이고 신뢰로운 의사결정 구조, 소진(burnout)된 고경력 교사들의 헌신과 열정을 재점화시켜 이들로 하여금 교사 리더 역할을 수행할 수 있도록 한 조장적이고 분산적인 리더십(Hargreaves & Fullan, 2012), 그리고 교사 간 화기애애하고 협력적인 문화는 변화를 위한 촉매제들이었다.
한편, H중의 사례는 S초등학교와는 달리 행정 업무 과중으로 인한 시간 활용상의 어려움을 겪는 일반적인 한 중학교의 모습을 보여준다. H중학교는 교사들의 업무가 지속적으로 과중되고 있으며, 교사 협력적 분위기가 아닌 개인적 업무처리가 이루어지고 있고, 생활지도를 위한 많은 업무 부담을 안고 있다. H중학교의 가장 중요한 특징은 업무중심체제가 중심이 되어 있어서, 교사들은 여러 업무들에 밀려 교사의 핵심역할이라고 할 수 있는 수업에 관한 노력을 집중적으로 기울이지 못하고 있는 것으로 나타났다.
이처럼 학교마다 상이한 시간 활용의 양상은 교사 업무 시간 구조와 배분에 대해 뿌리깊게 자리한 기본 가정이 해체될 수 있다는 것을 보여준다. 또한 효과적 시간 재구조화는 학교 개선을 위한 출발점이 될 수 있다는 것을 시사해 준다(Hargreaves, 1997).
5장 정책적 제언 부분에서는 우선 본 연구의 발견을 중심으로 연구 문제에서 제기한 세가지 주요 이슈를 중심으로 이론적 논의를 제시하였다. 이러한 이론적 논의는 이어지는 정책적 방안 마련을 위한 토대를 제공해 주었다. 다음으로 정책적 제언 부분에서는 우선, 교원 시간 활용 재구조화를 위한 정책적 방안 마련을 위해 고려해야 할 접근법을 제시하였다. 특히, 교원 시간 재구조화를 위해서는 교사들에게 뿌리 깊게 내면화된 학교의 ‘시간적 문법(temporal grammar)’을 수정하기 위한 정책적 차원의 노력과 함께 학교 조직 차원의 접근이 수반될 필요가 있다고 제시하였다. 구체적인 정책적 제언은 직무 재설계 차원, 직무 여건(시간과 공간) 개선, 그리고 조직 문화의 세 가지 차원으로 구조화하여 다양한 전략들을 각각 문제와 방안으로 단순화하여 구체적으로 살펴보았다. 직무 재설계 차원의 방안으로는 장기적 전략으로 행정 업무 경감 정책의 지속적 추진을, 보다 단기적 방안으로는 국가적 차원의 교원 시간 활용 설문조사 정례화, 학교 규모에 따른 행정 업무 차별화 정책 구안, 수업 시간 제고를 위한 수업 시수 조정 등을 제시하였고, 직무 여건 개선차원에서는 단위학교 시간 운용 정책의 조정, 유연 근무제 현실화, 그리고 업무 집중도 제고를 위한 업무 공간 재설계 방안 등을 제시하였다. 마지막으로 학교 조직 차원의 방안으로는 전문적 학습 공동체 구축을 통한 집합적인 시간 활용의 최적화를 제안하였다.
Abstract
▼
This study, which targets all teachers at six primary and middle schools, refers to an experimental study to shed light on teachers’ time use status generally through both the quantitative methodology such as time diary and experimental sampling method and the qualitative case research techniques su
This study, which targets all teachers at six primary and middle schools, refers to an experimental study to shed light on teachers’ time use status generally through both the quantitative methodology such as time diary and experimental sampling method and the qualitative case research techniques such as interview and shadowing. The difference between this study and existing studies lies in the fact that the former made an attempt to analyze the primary data by grasping actual time use aspect to the maximum through the experimental sampling method and the time diary technique, rather than searching for “recognition” about time use based on teachers’ retrospection through such a method as survey. Along with this, this study carried out qualitative analysis on teachers’ time use, in addition to quantitative analysis. In particular, it paid attention to time use from the school organization dimension in qualitative research, which has so far not been addressed, and brought about a noticeable discovery that teachers’ time use by school is different according to such factors as leadership and teacher culture. The concrete contents of each chapter are as follows.
In the Chapter 1, I suggested study problems. Firstly, how is teachers’ work time structure and time distribution organized? Secondly, what is teachers’ actual time use aspect and teachers’ feelings about this? Thirdly, how is teachers’ time use and their feelings about this created in the context of a certain school organization and policy, and how does school organization and policy context affect teachers’ time use inversely? Finally, what is a reorganization plan of teachers’ work hours from the policy and school organization dimension to let teachers concentrate on educational activity?
In the Chapter 2, I suggested a conceptual analysis frame for teachers’ time study. Firstly, I looked into various viewpoints about time in organization – objective, ubjective and practical viewpoints. Next, I considered standard teaching hours system, establishment of teachers’ job standard and a policy to reduce administrative work for teachers of domestic teachers’ time-related preceding reference in order, centering on study tendency by period from the 1980s to the recent date. Finally, I searched for implications for this study by suggesting overseas teachers’ time use-related study and policy cases.
In the Chapter 3, I suggested a quantitative study result. According to the quantitative study result, the analysis result of the experimental sampling method nd that of the time diary were compiled like weft and warp threads. The core content of the experimental sapling method is to capture the snap shot of teachers’work hours by grasping their activities in a specific time during a day. On the other hand, the analysis of the time diary places the point on analyzing time distribution by work by grasping the time series of the work structure following the time flow and tracing the duration time.
In the analysis of the experimental sampling method, I grasped what each teachers did actually in a specific time such as morning hours, class hours, a recess, lunch ABSTRACT 199 time, time after school and time after work during a day, seeking a systematic understanding of teachers’ actual work time use. Based on the analysis result, I ould confirm that there was a gap in the aspect of teachers’ time use between the “official” hours appeared on the school time schedule and the “actual” hours that teachers did actually and spent time. Also, I could find out the fact that the time use status was different according to school. Next, this study looked into the multi-tasking aspect, a unique characteristic in teachers’ time use. Over the overall business, it was appeared that teachers at primary and middle schools carried out concurrent behaviors to a considerable extent. It was analyzed that such a high concurrent behavior ratio often hampered teachers’ business absorption degree and brought about stress and time pressure.
Next, the analysis of time diary places the focus on grasping the duration period following the time flow and sequence, widely different from the experimental sampling method paying attention to grasp activity aspect in a specific moment. The analysis of time diary was carried out by classifying teachers’ work hour structure and time distribution aspect into school class and school. Through this, it was found that teachers’ work hour structure showed the same aspect in general, but the distribution aspect was different according to school class and school. In particular, this study analyzed teachers’ subjective feelings about work hour use. In the study, it was found that the terrain of teachers’ feelings on work type was very different according to work, and it showed a very different appearance by school, even in the same work.(Hargreaves, 2001). Along with this, this study suggested with whom, where and how long teachers spent hours during a day. To find out the work time series on time flow, finally, I looked into what teachers actually did in a certain order and flow from 6:00 in the morning to 12:00 at midnight concretely. Through this, I could confirm that teachers experienced the work time structure juxtaposed with various kinds of work, the work time structure was very segmental and intermittent in general, and they faced difficulty in finding out the work concentration hours owing to a high frequency of physical disturbance(Hargreaves, 1994, Perlow, 1999; Tulowitzki, 2013).
In the Chapter 4 qualitative analysis, I shed light on the analysis result through the experimental sampling method and the time diary technique from the dimension of school organization. By selecting cases of a primary school and a middle school, respectively, I tried to carry out affluent and multidimensional analysis about the meaning, feelings and type of teachers’ time use. Through the qualitative analysis, firstly, it was found that there was a limit in accepting the quantitative result of time use at face value and it could mislead the actual meaning. In other words, the essence of time use aspect should accompany understanding of the “meaning” why teachers do actually, not to mention what and how long they do. Secondly, I could find out that teachers’ time use landscape could become different noticeably according to teaching profession culture and leadership by school Ballet & Kelchtermans, 2008). The case of S primary school can be cited as a case offering inspiration that drastically changed the “outdated” teachers’ work time structure. S primary school exerted efforts to change its focus from the administrative work to class and guidance of life. The starting point of the change was the principal who drastically reduced unnecessary and conventional administrative work and performance-centered school events, securing “time” for change. Such efforts enabled S primary school to change toward the type near to a professional learning community. However, just securing time and time redistribution did not tow the school’s change automatically. In the process, there were catalysts for change, including democratic and reliable decision-making structure, promoting and dispersive leadership(Hargreaves & Fullan, 2012) that reignited devotion and passion of burnout teachers with high experience and enabled them to play a role as a teachers’ leader, and amicable and cooperative culture among teachers.
In the meantime, the case of H middle school showed the appearance of a general middle school that faced difficulty in time use stemming from overloaded administrative work, widely different from S primary school. In S middle school, teachers’ work was overloaded persistently, personal business disposal was carried out without cooperative climate among teachers, and there were excessive work burden for guidance of life. The most important characteristic of S middle school was the business-centered system so that teachers failed to make concentrated efforts on class, the teachers’ core role, owing to overloaded various work. The aspect of the time use, which is different according to school shows that the basic assumption deeply rooted in teachers’ work time structure and distribution can be disbanded. It also indicates that effective time reorganization could be a starting point for improvement of school(Hargreaves, 1997).
In the Chapter 5, the policy suggestion part, theoretical discussions were suggested first on the three major issues raised in the study problem centering on the findings of this study. Such theoretical discussions offered a foundation for preparation of the following policy means. In the policy suggestion part, firstly, an approach method to be considered for preparation of policy means for reorganization of teachers’ time use was suggested. For reorganization of teachers’ time, particularly, it suggested the necessity of approach from the dimension of school organization, along with efforts from the policy level to revise deeply internalized schools’ “temporal grammar.” Concrete policy suggestions were offered after being divided into the government-level approach and the school organization-level approach. It also suggested “problems” and “plans” on each policy. The government-level plans broke down into long-term projects, including the continuous propulsion of a policy to reduce administrative work, and short-term projects, including regular survey on teachers’ time use from the state level, propulsion of a policy to differentiate administrative work according to school size, reorganization of teaching hours adjustment business time structure to promote class hours, expansion of the Free Semester Program and introduction of transition year program. The proposed school organization-level plans included optimization of time use from the collective dimension through construction of professional earning community, adjustment of unit school time operation policy, realization of flexible work shift system, and a program to redesign business space to enhance the business concentration degree.
목차 Contents
- 표지 ... 1
- 머리말 ... 3
- 연구요약 ... 5
- 차례 ... 11
- 표차례 ... 13
- 그림차례 ... 17
- Ⅰ. 서 론 ... 19
- 1. 연구의 필요성 및 목적 ... 21
- 2. 연구 내용 ... 25
- 3. 연구의 방법 및 절차 ... 26
- 4. 본 연구의 한계 및 범위 ... 34
- Ⅱ. 이론적 검토 ... 37
- 1. 교사 시간 연구를 위한 개념적 분석틀 ... 39
- 2. 교사의 시간 활용 및 시간 활용 정책 ... 44
- 3. 해외 교원의 시간활용과 정책 연구 ... 53
- Ⅲ. 교원의 시간 활용 실태 양적 분석 ... 59
- 1. 방법론 소개 ... 62
- 2. 조사 대상자 및 학교 특성 ... 73
- 3. 교원의 시간 활용에 대한 실태 분석 ... 83
- 4. 양적 연구 요약 및 논의 ... 140
- Ⅳ. 교원의 시간 활용 실태 질적 분석 ... 143
- 1. 개요 ... 145
- 2. S초등학교 질적 사례 연구 ... 147
- 3. H중학교 질적 사례 연구 ... 165
- 4. 질적 연구 요약 및 논의 ... 178
- Ⅴ. 논의 및 정책적 제언 ... 181
- 1. 논의 ... 183
- 2. 정책적 방안 ... 191
- 참 고 문 헌 ... 209
- ABSTRACT ... 215
- 부 록 ... 221
- 부록 1 일반설문지, 경험표집법 조사 질문지 개요 ... 223
- 부록 2 1회 측정 질문지_교사용 ... 228
- 부록 3 반복 측정 질문_교사 ... 235
- 부록 4 시간일지(time diary) ... 238
- 부록 5 정책적 방안 탐색을 위한 교원의 시간 활용 및 개선방안에 대한 설문 결과 제시 ... 239
- 부록 6 교원의 업무 시간 활용 실태 및 개선방안 분석에 관한 대규모 설문조사 조사지 ... 254
- 끝페이지 ... 262
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.