보고서 정보
주관연구기관 |
한국교육개발원 Korean Educational Development Institude |
연구책임자 |
김양분
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참여연구자 |
남궁지영
,
김정민
,
박경호
,
임현정
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보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
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발행년월 | 2014-12 |
과제시작연도 |
2014 |
주관부처 |
국무조정실 |
과제관리전문기관 |
한국교육개발원 Korean Educational Development Institude |
등록번호 |
TRKO201500000754 |
과제고유번호 |
1105008711 |
사업명 |
한국교육개발원 |
DB 구축일자 |
2015-04-18
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키워드 |
한국교육종단연구2013.학업성취.학교생활행복.인성.진로성숙도.인지적 발달.비인지적 발달.Korean Educational Longitudinal Study 2013.academic achievement.happiness in school life.character.career maturity.cognitive development.non-cognitive development.
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초록
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본 연구는 『한국교육종단연구2013』의 1차년도 데이터의 분석 보고서이다. 본 보고서는 1차년도 데이터를 이용한 ‘초등학생의 교육경험과 교육성취’에 대한 기본 분석과 초등학생의 교육경험과 교육성취를 주제로 ‘학업성취에 영향을 미치는 학생 및 학교 변인 탐색’, ‘학교생활행복에 영향을 미치는 학생 및 학교 변인 탐색’, ‘인성에 영향을 미치는 학생 및 학교 변인 탐색’, ‘진로성숙도에 영향을 미치는 학생 및 학교 변인 탐색’, ‘학업성취도・인성・진로성숙도・학교생활행복의 관계 분석’에 대한 집중 분석 결과 보고를 주요 내용으로 한다.<
본 연구는 『한국교육종단연구2013』의 1차년도 데이터의 분석 보고서이다. 본 보고서는 1차년도 데이터를 이용한 ‘초등학생의 교육경험과 교육성취’에 대한 기본 분석과 초등학생의 교육경험과 교육성취를 주제로 ‘학업성취에 영향을 미치는 학생 및 학교 변인 탐색’, ‘학교생활행복에 영향을 미치는 학생 및 학교 변인 탐색’, ‘인성에 영향을 미치는 학생 및 학교 변인 탐색’, ‘진로성숙도에 영향을 미치는 학생 및 학교 변인 탐색’, ‘학업성취도・인성・진로성숙도・학교생활행복의 관계 분석’에 대한 집중 분석 결과 보고를 주요 내용으로 한다.
Ⅱ장에서는 『한국교육종단연구2013』 1차년도 데이터를 기반으로 ‘초등학생의 교육경험’과 ‘초등학교의 특성과 교육’을 분석하였다. 초등학교 5학년 학생의 교육경험에 대해서는 가정에서의 교육경험과 지원, 학교 내 교육경험, 학생활동과 시간 활용, 인지적 성취와 비인지적 성취에 대해서 분석하였다. 분석 결과, 부의 교육수준 즉 가정의 사회・경제적지위에 따라 부모의 교육적 지원, 사교육비 등의 격차가 뚜렷하고 이에 따른 수업 이해도, 수업 집중도 역시 차이가 있었다. 그리고 가정의 사회・경제적 지위가 높은 학생이 낮은 학생에 비해 국어, 수학, 영어 기초능력검사로 측정한 학업성취에 있어서도 높은 성과를 내고 있었다. 더불어 자아개념, 공동체의식, 다문화수용성, 규칙준수, 진로성숙도 등과 같은 비인지적 영역에서도 이러한 경향성은 일관되게 나타났다. 학교 내에서 발생하는 폭력 정도는 전체적으로 보통수준 이하이고 자신이 학교폭력 피해를 겪은 경험의 경우에는 거의 없는 수준이지만 지역규모나 부의 교육수준에 따라서는 차이가 나고 있다. 학교 내 폭력 정도는 특별시나 도시에 비해 중・소도시나 읍・면지역이 심각하며 아버지가 대학 이상 졸업한 경우 상대적으로 낮게 인식하였다. 학교폭력 피해 경험의 경우에도 이러한 경향이 유지되고 있다. 부의 교육수준이 낮을수록 교사의 지원, 교사의 열의, 교사와의 관계 등에 대한 학생의 인식은 부정적이다. 다만, 교사의 성취압력에 대해서는 차이를 확인 할 수 없다. 학생들이 경험하는 학업 이외의 활동 중 학교 동아리 활동 경험이 있는 경우는 72.83%, 봉사활동 경험이 있는 경우는 19.44%, 방과후활동을 포함한 운동시간은 주당 평균 2∼3시간, 컴퓨터 사용시간은 1시간 이하, 휴대전화 사용시간은 평균 1∼2시간으로 큰 무리가 없어 보인다. 그런데 학교 동아리 활동 경험, 봉사활동 경험, 운동시간의 경우에는 지역규모가 클수록 부의 교육수준이 높을수록 많으며 컴퓨터와 휴대폰 사용시간은 이와 대조적으로 지역규모가 작을수록 부의 교육수준이 낮을수록 높은 경향을 보이고 있다.
초등학교의 특성과 교육에 대해서는 학교장의 학교경영, 교육과정 편성 및 운영, 학교 풍토 및 사회・심리적 배경에 대해서 분석하였다. 초등학교의 중점 교육목표로서 50% 이상의 학교가 ‘올바른 인격 형성’ 이라고 응답하였으며, 특별시와 대도시의 학교는 진로개발도 중요한 목표로 다루고 있는 반면, 읍・면지역의 학교는 진로개발이나 특기적성계발보다는 모든 학생의 기초학력도달을 중요한 목표로 설정하고 있다. 학교의 운영방식에 대한 조사 결과는 수업집중을 위한 교사의 업무 경감 노력이 가장 높았으며 교사들에게 전문성 신장을 위해 연수나 대학원 진학을 권장하고 학교의 중요한 의사결정에서 교사들의 의견을 가장 비중 있게 반영한다는 응답이 높은 수준으로 나왔다. 그러나 중・소도시의 학교는 기존의 제도 및 관행 수정에 대한 응답이 다른 지역보다 높고 재정 지원 사업 및 연구학교에 적극적으로 응모하거나 좋은 평가를 강조한다는 문항에 가장 낮은 응답을 하여 지역규모별로 차이가 있었다. 교사열의와 교수 효능감은 다른 지역보다 낮았으며 교육활동 관련협력 정도는 다른 지역보다 상대적으로 낮았다. 학습부진학생의 지도에 있어서 대도시, 중・소도시, 읍・면지역 학교들은 방과후 자기 학급에서 담임교사가 지도하고 학습부진학생 학습 이력관리를 위한 시스템을 활용하고 있는 반면에 특별시의 경우는 마찬가지로 학습부진학생 학습이력관리 시스템을 활용하나 담임교사가 아닌 학습부진학생 전담강사나 보조교사가 수업을 보조하는 형태로 학습부진학생을 지도하는 학교의 비율이 다른 지역보다 훨씬 높다. 교육과정을 평가하는 방식은 42.48%의 학교가 설문조사를 실시하는 방식을 취하였으며 차기 년도 학교교육과정 계획에 반영한다고 응답한 학교가 가장 많았다. 학교의 교직풍토를 살펴본 결과, 동료교사들의 열의, 교직만족도, 교수효능감, 생활지도 효능감 모두 보통수준 이상이었으며, 교육활동 관련 협력도 보통수준 이상이었다.
Ⅲ장에서는 학업성취에 영향을 미치는 학생 및 학교변인 탐색을 주제로 초등학교 5학년의 학업성취도와 학업성취수준 향상에 영향을 미치는 제반 요인에 대해서 살펴보고 학생의 학업성취도와 학업성취수준 향상을 위한 정책적 시사점을 추출하였다. 분석 결과, 각 교과별 성취도에서 전체 분산 중에서 학교수준 분산이 차지하는 비중은 국어과 10.78%, 영어과 19.83%, 수학과 13.82%로 영어과 학교 분산이 가장 크고 수학과, 국어과순이었다. 개인・가정배경, 학교배경 및 여건, 학생과정, 학교교육활동의 제반 요인을 통제한 후 여학생이 남학생보다 국어과와 영어과에서 학업성취도가 높고, 학업성취수준 향상에 있어서 가능성이 높은 것으로 나타났다. 가정배경 중 부모의 사회・경제적 배경은 학업성취도에 강력한 영향을 미치고 있으며 모든 교과의 기초수준 이상에서 상위수준에 도달하는데 영향을 미친다. 부모의 교육기대수준과 부모의 가치관도 교과별로 다르기는 하지만 대체로 보통수준과 우수수준이 될 가능성에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 학교 배경 및 여건 중 학교평균 사회・경제적 지위는 학업성취도와 성취수준 향상에 가장 큰 영향을 미쳤으며 교과별로 차이가 있으나 보통수준 이상이 될 가능성에 영향을 미치는 것으로 드러났다. 지역규모는 성취도에 영향을 미치지 않았으나 성취수준별로는 일부 지역 간에 교과별로 다른 차이를 보인다. 설립유형과 교원 1인당 학생 수도 영향을 미치지 않았다. 독서향유정도는 성취도와 보통수준 또는 우수수준이 될 가능성에 영향을 미쳤다. 창의적 사고능력은 세 교과 성취도에 정적 관련성을 보이고 성취수준별로는 보통수준이나 우수수준이 될 가능성을 크게 하였다. 시험스트레스와 외적조절동기는 국어, 수학과의 성취도와 성취수준 향상에 부적 관련성을 보인다. 교우관계가 좋거나 규칙을 잘 준수한다고 해서 성취도가 좋은 것은 아니었으나 일부 교과 기초미달 학생과 관련이 있었다. 수학성취도는 스스로 공부하는 시간과 정적 관련성을 보이며, 우수수준이 될 가능성이 높으나 국어과와 영어과의 경우는 부적 관련성을 보인다. 수업태도는 국어, 영어, 수학성취도와 정적 관련성을 보이고 성취수준별로는 보통수준이나 우수수준이 될 가능성을 더 크게 하고 있다. 영어과 선행학습은 학업성취도와 성취수준 향상에 정적 관련성을 보이고, 사교육 참여는 영어와 수학성취도와 성취수준 향상과 정적인 관련을 가지고 있다. 방과후학교 참여 여부는 수학과의 경우 부적 상관을 보인다. 본 연구에서 살펴본 학교교육활동인 수업분위기, 성취압력, 교사열의, 학생과의 수업상호작용, 학교 내 폭력 정도는 성취도에 영향을 미치지 않으며, 성취수준 향상에는 영어와 수학과 일부 서로 다른 수준에서 영향을 미치고 있다.
Ⅳ장에서는 학교생활행복에 영향을 미치는 학생 및 학교변인 탐색을 주제로 초등학생을 중심으로 학교생활을 통해 느끼는 행복감과 관련 있는 요인이 무엇인지를 분석함으로써 가정 및 학교 차원에서 학생의 행복수준을 높이기 위해 학교가 기여할 수 있는 여지가 있는지 검토하고, 초등학생의 학교생활행복감 증진을 위한 정책적 시사점을 추출하고자 하였다. 분석 결과, 학생들이 느끼는 행복감은 학생특성과 학교특성의 영향을 모두 받는바, 학생들 간 행복감의 차이는 대부분(89.53%) 학생 특성의 영향이며, 10.47%만이 학교특성의 영향으로 설명될 수 있는 것으로 나타났다. 가정특성 변인만을 포함한 모형에서 가정의 사회・경제적 지위와 형제・자매의 수, 그리고 부모의 학업적 지원은 학생의 행복감과 유의한 관계가 있었으나, 학생특성변인을 포함한 이후에는 부모의 학업적 지원만이 학생들의 학교생활행복감에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 학생의 학업능력과 관련이 깊은 기초능력검사 점수와 창의적 사고 능력, 그리고 계획성 있게 학업을 수행해 나가는 능력인 자기관리능력과 학업성취 관련 핵심 변인 중의 하나인 독서향유정도가 행복감과 유의한 관련이 있는 것으로 나타났다. 외모, 운동신경 등 학생 자신의 신체에 대한 만족도와 가족 간의 원만한 관계 등을 통해 느끼는 가정에서의 행복감이 학교에서의 행복감에도 영향을 미치는 것으로 나타났다. 공동체의식, 사회적 자아개념, 교사와의 관계, 교우관계 등 대인관계와 관련이 있는 변인들이 학생의 행복감에 긍정적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 읍・면지역 학교에 비해 도시지역 학교, 국・공립학교에 비해 사립학교에 다니는 학생들의 행복감이 더 높았으며, 학교 평균 SES가 높고, 학교폭력 발생이 적은 학교의 경우 학생들이 느끼는 행복감은 더 높은 경향을 보이고 있다. 학생들의 수업태도 및 집중도가 좋고, 학업이나 시험에 대하여 스트레스를 덜 받은 학생들이 더 큰 행복감을 느끼며, 학교의 전반적인 수업분위기가 좋고, 교사들이 교육적 열의를 가지고 있는 학교의 학생들이 더 행복한 것으로 나타났다. 학교수업을 개별화 방식으로 진행하고, 진로탐색 및 지도 프로그램의 운영이 활성화되어 있는 학교일수록 학생들이 느끼는 행복감은 더 큰것으로 나타났다. 학교수업 종료 후 방과후활동으로 방과후학교에 참여하거나 학교에서 학급 임원 등 학생회 활동을 하는 것이 학생의 학교생활행복감에 긍정적 영향을 미치는 것으로 나타났다.
Ⅴ장에서는 인성에 영향을 미치는 학생 및 학교변인 탐색을 주제로 사회적 차원의 인성 (규칙준수, 봉사활동인식, 공동체 의식, 다문화 수용성)을 중심으로 학교에서 이루어지는 학생의 경험 가운데 이를 진작시키는 요인을 탐색하여 학교와 정부 차원에서 지원할 수 있는 정책적 시사점을 추출하고자 하였다. 분석 결과, 학생의 인성수준 차이는 학교수준 보다는 상당부분 학생수준에 의한 것으로 분석되었다. 학생수준 최초 분산은 규칙준수 89.352%, 봉사활동인식 94.400%, 공동체 의식 91.344%, 다문화 수용성 94.384%, 이를 통합한 인성의 경우에는 89.489%로 전체 분산 가운데 학교수준이 차지하는 비중은 10% 또는 5% 내외 수준으로 나타났다. 학생수준 투입변인 가운데 성별, 부모의 사회・경제적지위, 기초학업능력은 인성에 전체적으로 긍정적인 영향을 주었으나 하위요인에서는 다소 차이가 있었다. 여학생은 남학생보다 인성의 하위요인 가운데 규칙준수, 봉사활동인식, 다문화 수용성이 높았으나 공동체 의식에는 차이를 확인할 수 없었다. 부모의 사회・ 경제적 지위는 규칙준수와 공동체 의식에는 긍정적인 영향을 주었으나 봉사활동인식과 다문화수용성에는 통계적으로 유의미하지 않았다. 기초학업능력은 봉사활동인식을 제외하고 3개 하위요인에 정적인 영향을 주는 것으로 분석되었다. 학교수준 투입변인인 학교 평균 SES와 학생의 인성 간에는 통계적으로 유의하지 않았으나 교사연령은 학생의 인성에 긍정적인 영향을 주었다. 학교평균 SES는 규칙준수를 제외한 3개 하위요인과 인성에 통계적인 유의미성이 없는 것으로 나타났으며 교사연령은 규칙준수와 4개 요인을 통합한 인성에 긍정적인 영향을 주었다. 학교에서 경험으로 구성한 학생수준 과정변인은 전체적으로 학생의 인성발달에 중요한 역할을 하는 것으로 판단된다. 교사와의 관계, 교우관계, 학급임원 경험, 학교 동아리활동, 운동시간 공히 학생의 인성에 정적인 영향을 주었으며 학업/시험 부담감의 경우에는 부적인 영향을 미쳤다. 학교수준 과정변인인 교사열의, 교사성취압력, 학교폭력정도는 공히 학생의 인성과 관련이 있었지만 하위요인은 통계적 유의미성에 차이가 있었다. 교사열의는 열심히 가르치는 모습과 본받을 만한 점 등으로 측정하였는데 인성을 포함한 규칙준수와 봉사 활동인식에 기여를 하는 것으로 나타났으나 공동체 의식의 경우에는 10% 유의수준에서 통계적으로 의미가 있는 것으로 분석되었다. 교사성취압력은 인성과 하위요인인 공동체 의식에 긍정적인 영향을 주었으며 규칙준수와 다문화 수용성에는 10% 유의수준에서 통계적으로 의미가 있었다. 학교폭력정도는 봉사활동인식을 제외하고 인성을 포함한 규칙준수, 공동체 의식, 다문화 수용성에 공히 부적인 영향을 주는 것으로 분석되었다. 교사가 인식한 학교 징계기준의 엄격성은 인성을 포함한 모든 하위요인에서 통계적으로 유의미하지 않았고 회귀계수 부호는 음의 값으로 나타나 처벌 중심의 학교의 노력은 한계가 있음을 시사한다.
Ⅵ장에서는 진로성숙도에 영향을 미치는 학생 및 학교변인 탐색을 주제로 부모(가정), 학생, 학교 영역 중 학생의 진로성숙(자기이해와 진로결정성 포함)을 위해서 보다 초점을 맞추어야 할 영역과 요인이 무엇인가를 분석하고자 하였다. 분석 결과, 진로성숙도의 학교수준 분산이 5% 내외로 학교 간 진로성숙도의 차이는 크지 않았으나, 학생이 어느 학교에 다니는가보다는 해당 학교 내에서 어떤 활동에 참여하고 인식하는가에 따라 진로성숙도가 달라질 수 있기 때문에 학교에서의 진로교육의 영향이 적다고 볼 수는 없다. 가구소득이나 부모학력과 같은 배경요인의 영향은 과정요인의 투입 이후에 유의하지 않았고, 과정요인 중에는 학생 개인의 영역에 포함된 변인들의 설명력이 가장 크게 나타났으며, 부모와 학교의 영향도 통계적으로 유의하였다. 특히 부모 과정요인과 학교 과정요인 중 학교 과정요인의 설명력이 다소 크게 분석되어 진로교육을 위한 학교의 과정적 노력이 중요함을 알 수 있었다. 부모의 과정요인 중에서는 부모의 학업지원, 자녀와의 상호작용, 자주적인 양육태도가 진로성숙에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 분석되었다. 학생 과정요인은 모두 진로성숙과 정적으로 유의한 관계를 가지는 것으로 분석되었다. 이들 요인으로는 학생의 교육 포부수준, 창의성, 자아개념, 공동체 의식, 규칙준수, 자기관리, 독서향유, 공부시간, 운동시간, 교우관계 변인이 포함되었다. 이상과 같은 학생 과정요인의 향상은 학생의 진로성숙도 향상에 긍정적인 영향을 줄 수 있음을 의미한다. 학교 과정요인으로 포함된 변인 중 최종모형에서의 영향이 유의한 변인으로는 동아리 활동 참여, 봉사활동에 대한 인식, 교사열의에 대한 인식을 들 수 있으며, 교사효능감이 부적인 영향을 미치는 반면, 교사협동, 학교장의 교수-학습 지원, 학생상담빈도, 학부모의 학교에 대한 인성교육 만족도와 유의한 정적 상관이 있는 것으로 분석되었다.
Ⅶ장에서는 학업성취도, 인성, 진로성숙도, 학교생활행복의 관계 분석을 주제로 하며, 학업성취도, 인성, 진로성숙도의 현재 상태와 상호관계는 어떠하며 학생들의 학교생활행복과는 어떤 관계에 있고 어떤 영향을 주고 있는가와 그 결과를 통해 한국교육의 시사점을 찾고자 하였다. 분석 결과, 학교생활행복에 대한 다층분석 결과에서 학생 및 학교수준에서 인성의 회귀계수가 높게 나타나고 구조방정식모형분석 결과에서 학업성취도가 직접효과와 진로성숙도와 인성을 매개로 한 간접효과를 가지는데 인성을 매개로 한 간접효과가 전체효과에서 차지하는 비율이 55.2%로 매우 컸다. 학업성취도는 학교생활행복, 진로성숙도, 인성과 각각 낮은 상관관계를 보이고 있어 초등학생의 경우, 학업성취도가 높은 학생의 비인지적 성취 역시 높은 것은 아님을 알 수 있다. 따라서 학업성취의 향상을 위한 노력이 학교생활행복이나 진로성숙도, 인성 역시 향상시키는 것은 아니므로 이에 대한 차별화된 접근이 필요하다고 할 수 있다. 다층분석 결과를 통해 학생 개인의 학업성취도와 학교의 학업성취도 평균이 학생의 학교생활행복에 영향을 거의 미치지 않았다. 구조방정식모형에서도 직접적인 효과는 작은 것으로 나타났다. 즉 초등학생의 학업성취도는 학교생활행복에 직접적인 영향을 거의 주지 않는 것으로 나타났다. 인성과 진로성숙도는 높은 상관을 보여 인성은 진로성숙도와 함께 발달하면서 학교생활행복도를 높이는 것으로 볼수 있다.
이상의 분석 결과에 근거하여 도출된 정책 제언을 요약하면 다음과 같다.
학업성취도 및 학업성취수준 향상과 관련하여 학업성취도의 학생과 학교 차를 줄이기 위해서는 교과별, 성취수준에 적합한 차별적인 지원과 배려가 요구되며 이를 구체적으로 살펴보면 다음과 같다. 첫째, 취약계층을 대상으로 하는 학업성취도 증진 프로그램을 지속적으로 운영할 필요가 있다. 둘째, 학생들의 독서활동과 창의적 사고능력을 키우는 교사 연수와 관련 프로그램을 개발하여 학교에 제공할 필요가 있다. 셋째, 동기향상 프로그램을 통해서 내재적 동기를 함양하고 시험에 대한 스트레스를 덜 받도록 지도할 필요가 있다. 넷째, 스스로 공부하는 방법에 대한 훈련 및 지원이 필요하고 무엇보다도 스스로 공부하는 것에 대한 중요성을 홍보할 필요가 있다. 다섯째, 학교평균 사회・경제적 배경이 학업성취도와 성취수준 향상의 차를 가져오는 맥락효과를 보충하기 위한 지속적인 정책적 지원이 필요하다. 여섯째, 학업성취도 및 성취수준 향상을 위해 학교 교육력을 강화할 필요가 있다. 일곱째, 초등학교 학생의 학력수준 파악을 위한 국가수준 학업성취도 평가의 표집평가 실시 및 시・도교육청의 교과진단평가에 대한 국가수준의 지원이 필요하다. 여덟째, 학업성취도에 대한 종단적 발달 연구에 대한 추진이 요청된다.
초등학생의 학교생활행복감과 관련된 분석 결과를 토대로 학교생활행복감 증진을 위한 정책 제언은 다음과 같다. 첫째, 지역규모, 설립유형, 학교평균 SES에 따른 교육여건의 차이를 지속적으로 완화시켜 나갈 필요가 있다. 둘째, 학교폭력이 없는 안전하고 행복한 학교를 만들어 나가려는 지속적인 노력이 필요하다. 셋째, 학생들의 학습활동을 지원하고, 바람직한 학교풍토를 조성하기 위한 정책적 노력이 필요하다. 넷째, 교육적 열의와 전문성을 겸비한 교원의 확보를 위하여 교원 정책의 변화가 필요하다. 다섯째, 초등학교의 진로교육을 강화할 필요가 있다. 여섯째, 학교 정규수업 외에도 다양한 학교활동에 다수의 학생들이 참여할 수 있도록 방안을 마련할 필요가 있다. 일곱째, 학생의 긍정적 자아상 형성 및 가정의 원만한 가족관계 형성을 위해 단위학교별로 부모교육 프로그램을 운영할 필요가 있다. 여덟째, 학생들이 학교에서 교사 및 친구와의 관계를 잘 형성해 나가도록 지도할 필요가 있다.
초등학생의 인성과 관련한 분석 결과를 토대로 정책 제언을 하면 다음과 같다. 첫째, 학생의 인성에 가정의 영향력은 지대하며 가정의 노력이 병행되지 않는 상황에서 학교의 노력만으로는 한계가 있으므로 학부모의 인식 제고를 위한 교육프로그램이 다각도로 추진되어야 한다. 둘째, 인성은 홀로 길러지는 것이 아니라 타인과의 상호작용을 통해 발달하는 것으로 성숙된 집단경험을 확대해 나가야 한다. 셋째, 교수・학습 과정인 수업에서 집단경험을 촉진할 수 있는 수업모형을 적용하는 것이 효과적일 것이다. 넷째, 학급임원 등과 같이 학생들에게 권한과 책임을 경험할 수 있는 기회를 제공하는 것은 인성발달에 도움이 되므로 이를 적극적으로 활용해야 한다. 다섯째, 학업뿐만 아니라 사회적으로 유익한 활동을 지속적으로 행하는 학생에 대해 사회적으로 보상할 수 있는 틀을 마련하여 균형 있는 삶을 만들어 가도록 해야 할 것이다. 여섯째, 학생이 학교폭력의 방관자가 아닌 예방의 주체로서 적극적으로 개입할 수 있는 토대를 마련할 필요가 있다.
초등학생의 진로성숙도 분석 결과를 토대로 초등학교 진로교육의 개선 방향을 다음과 같이 제언할 수 있다. 첫째, 지금까지 상대적으로 소홀히 여겨졌던 초등학교 진로교육의 중요성이 강조될 필요가 있다. 둘째, 교육과정 전반에 걸친 통합적 진로교육이 시행되어야 한다. 셋째, 올바른 인성 발달을 기초로 하는 진로교육이 시행되어야 한다. 넷째, 담임교사의 진로교육 역량을 강화하기 위한 교육과 지원이 필요하다. 다섯째, 취약계층을 대상으로 하는 진로교육을 강화해야 한다. 여섯째, 진로교육 정책에 있어서도 증거기반 의사결정이 필요하다.
아울러 초등학생의 인성 함양을 위한 구체적인 방안으로, 학부모 대상 야간 인성교육 프로그램을 통한 가정과 가정, 가정과 학교 연계 강화, 집단활동 중심의 1인 1동아리, 학생 간 상호작용을 촉진하는 수업모형 연수 및 우수사례 발굴, 학급임원 월별제 등 도입, 사회적 기여 이력제, 공익제보 학생보호 시스템 구축을 제안하였다.
Abstract
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This study analyzes the data of the 1st survey of the 『Korean Educational Longitudinal Study 2013』. Using the 1st year KELS 2013 dataset, this study provides a description of “elementary school student education experiences and educational achievements.” In addition, five issues are analyzed in-dept
This study analyzes the data of the 1st survey of the 『Korean Educational Longitudinal Study 2013』. Using the 1st year KELS 2013 dataset, this study provides a description of “elementary school student education experiences and educational achievements.” In addition, five issues are analyzed in-depth based on elementary school students' education experience and educational performance, namely ‘exploration of student and school variables that affect the level of academic achievement’, ‘exploration of student and school variables that affect happiness in school life’, ‘exploration of student and school variables that affect characters’, ‘exploration of student and school variables that affect career maturity’, and ‘analysis of the relation among academic achievement, character, career maturity and happiness of school life’.
Chapter Ⅱ analyzes 'education experiences among elementary school students' and 'characteristics and education of elementary school students' based on the first year data of 『Korean Education Longitudinal Study 2013』. As for education experiences among elementary school students in their 5th grade, such factors as education experience and support from the family, education experience at school, school activity and time use, cognitive achievement and non-cognitive achievement were analyzed. As a result, it turned out that distinct difference was shown in parents' support for education, private education expenses, etc. depending on the father's academic background or the family's social and economic status, and in the understanding of and concentration in classes. In the basic ability test of Korean, Mathematics, and English, students whose family's social and economic status was high showed a higher level of academic achievement than those whose family's social and economic status was low. In addition, this tendency was consistent in non-cognitive areas such as self concept, community spirit, multi-cultural acceptability, rule observance, and career maturity. The level of school violence was low than average level in general, and few stated that they experienced school violence personally although there was some difference depending on the region size of which the schools are located in and the father's academic background. As for school violence, that in small or medium-sized cities or eup/myeon administrative units was more serious than in special & metropolitan cities. The awareness of school violence was relatively low among students whose father had a bachelor's degree or higher. This tendency was similar when it comes to personal experience of school violence. As the level of the father's education was low, students had negative views on teachers' support, zeal, and relationship with them. As for teachers' pressure of academic achievement, however, no difference was found. Among extra-curricular activities, 72.83% had participated in school club activity and 19.44% in voluntary work. They spent about 2 to 3 hours on average for exercise including extra-curricular activity, less than 1 hour for computer use, and 1 to 2 hours for mobile phone use, which seems moderate. As for school club activity, voluntary work, and exercise hours, the participation was more active as the region size was greater and the father's education level was higher. In contrast, the hours of using computers and mobile phones were more as the region size was smaller and the father's education level was lower.
As for elementary school characteristics and education, such factors as the school principal's school management, curriculum planning and operation, school culture, and social/psychological background were analyzed. More than 50% of the schools related to develop a upright character' as the primary objective of elementary school education. While schools in special & metropolitan cities regarded career development as an important goal, schools in eup/myeon administrative units set basic level attainment as an important goal for every student rather than career or special ability aptitude development. As a result of the survey on school management, it turned out that primary efforts were put forth into reducing teachers' duties to focus on classes. To enhance the expertise of teachers, training courses and graduate schooling were recommended, and the highest rates answered that teachers' opinions were weightier than other factors in important decisions at school. In small/medium-sized cities, however, more than in other regions answered that a major concern was to correct existing institutional arrangements and practices, and a smaller number of respondents than in other regions marked the lowest score in the item that they would actively participate in funding and research projects and emphasize good assessments, which shows the difference among regions. The level of teachers' enthusiasm and teaching efficacy was lower than in other regions, and so was the extent of cooperation in educational activity. As to directions for underachieved students, schools in metropolitan cities, small/medium-sized cities, and eup/myeon administrative units were having the homeroom teacher to utilize an underachieved student learning history management system after schooling while those in the special city had instructors or assistant teachers specially appointed for underachieved students rather than homeroom teachers do that at higher rates than in other regions. As for the curriculum assessment methods, 42.48% of the schools adopted questionnaire-based surveys, and many schools answered that they reflected the results in the school curriculum planning of the following year. As for teaching profession cultures at school, the levels of such factors as zeal among teachers, satisfaction with teaching profession, teaching efficacy, and life guidance efficacy were all higher than the average, and so was the level of cooperation in education activity.
Chapter Ⅲ examines student and school variables that would affect the level of academic achievement. Specifically, it investigates various factors that affect academic achievement and improvement of academic achievement level among elementary school students in their 5th grade. In addition to that, political implications for schools and governmental agencies to improve academic achievement level among students are extracted. As a result, it turned out that as for regarding achievements of each subject, the ratio of school variance among total variance was 10.78% in the case of Korean, 19.83% English, and 13.82% Mathematics in the order. With other factors of school education activity such as personal/family background, school background and condition, student process variables and school educational activities. under control, the academic achievement of female students was higher than that of male students in Korean and English subjects. In addition, the former turned out to have higher possibility in terms of improvement of academic achievement level. Among family background factors, social and economic backgrounds turned out to cause the significant effect on academic achievement, especially in reaching a higher level from the basic level in every subject. While the power of influence of the parents' expectations and values of education were different depending on subjects, it turned out that generally, their expectations would affect the possibility for students to reach the proficient and advanced levels. As for school backgrounds and conditions, a school's social and economic status would be the most influential to academic achievement and improvement of academic achievement level. In particular, this factor turned out to affect the possibility of reaching the basic level although there might be difference depending on the subjects. The size of regions would cause little effect on the academic achievement but the affect on the improvement of academic achievement level looks at some other differences between regions, and so would the type of foundation and number of students per teacher. The extent of reading enjoyment would affect the possibility of reaching the proficient or advanced level as well as the academic achievement while stress of tests and extrinsic motivation were in negative relation to the academic achievement and the improvement of academic achievement level in Korean and Mathematics subjects. Creative thinking ability was in positive relation to the achievements of the three subjects. It enhanced the possibility of reaching the proficient or advanced level of academic achievement in each subject. Achievement in mathematics was in positive relation with the time of studying for oneself, and it increased the possibility of reaching a advanced level, but it was in negative relation in Korean and English subjects. Attitudes toward classes were in positive relation to the achievements in Korean, English, and mathematics subjects, and they enhanced the possibility of reaching the proficient or advanced improvement of academic achievement level. Maintaining good relationships with classmates or complying well with rules did not always lead to a higher improvement of academic achievement level, but it turned out to be helpful for below-basic level students in certain subjects. The pre-private tutoring for English classes was in positive relation to academic achievement and improvement of academic achievement level. while having private tutoring was in positive relation to the achievement of English and mathematics subjects as well as improvement of academic achievement level. Participation in after school program showed negative relation in the subject of mathematics. To sum up, it turned out that school education activities examined in this study including class atmosphere, pressure of achievement, teacher's enthusiasm, interaction with students in classes, and extent of school violence did not affect academic achievement while they affected improvement of academic achievement level in English and mathematics subjects in a different level.
Chapter Ⅳ examines student and school variables that may affect school life happiness. Specifically, this section investigates factors that would affect a sense of happiness in school life among elementary school students with the aim to find ways for a school to enhance students' level of happiness in the level of family and school. In addition, possible political implications that can enhance school life happiness among elementary school students are suggested. As a result of the analysis, it turned out that as students' feeling of happiness would be affected by both student and school characteristics, difference in the happiness among students resulted mainly from student characteristics (89.53%) and additionally from school characteristics (10.47%). In the model that included family variables only, a family's social/economic status, the number of siblings, and parents' support for education were in significant relation to students' happiness, but after student characteristics were included, parents' academic support only showed significant effect on students' happiness at school. Such factors as basic ability test scores, which are related to students' academic performance, creative thinking ability, self-management ability to plan studies effectively, and reading enjoyment, which is one key variable linked to academic achievement, turned out to be in significant relation to happiness. Besides, students' satisfaction with their appearances, motor nerves, etc. and happiness from good relationships with families also affected the level of happiness at school. Variables related to relationships with others such as community spirit, social self-concept, relation with teachers, and relation with classmates turned out to have positive effects on students' happiness. Students at schools in Seoul rather than in eup/myeon administrative units, and those at private schools rather than at public schools showed a higher level of happiness. At schools whose average SES was high and school violence rates were low, the level of happiness among the students was relatively high. Students who maintained good attitudes and concentration during the classes and were less affected by stress of tests turned out to feel a higher level of happiness. When the general atmosphere of classes at school was better and teachers showed a higher level of zeal toward education, the students felt happier than others. When classes at school were arranged individually and career development and guidance programs were actively conducted, the students felt happier. Attending after school programs or participating in student union activities as class representatives, etc., brought about positive effects on students' happiness.
Chapter Ⅴ examines student and school variables that would affect characters. Specifically, factors that would promote characters in social dimensions (rule observance, awareness of volunteer work, community spirit, and multi-cultural acceptability) among students' experiences at school are analyzed with the aim to find ways for schools and governmental agencies to provide appropriate supports. As a result, it turned out that difference in characters among students depended mainly on individual students rather than schools. As for the initial variance rates in the level of students, rule observance accounted for 89.35%, awareness of volunteer work 94.40%, community spirit 91.34%, and multi-cultural acceptability 94.38% respectively. In the rates of 89.49% regarding total characters, school elements accounted for 10 to 5% only. Among input factors in the level of students, female students showed a higher level of rule observance, awareness of volunteer work, and multicultural acceptability among the sub factors of characters than male students. Whether community spirit would cause difference was not verified. Parents' social/economic status brought about positive effects on rule observance and community spirit while its effect on the awareness of volunteer work and multicultural acceptability was statistically insignificant. Basic academic abilities caused positive effect on the three sub factors except the awareness of volunteer work. Schools' average SES, an input factor in the level of school, was found to be statistically insignificant regarding characters and the three sub factors except rule observance. Teacher's age caused positive effect on the 4 character factors as well as rule observance. Process variables in the level of students based on experiences at school turned out to play an important role in students' character development in general. Such factors as relation with teachers, relation with classmates, experience as a class representative, school club activity, and hours of exercise were found to cause positive effect on students' characters while pressure of schooling/tests caused negative effect. Process variables in the level of schools - teacher's enthusiasm, teacher's pressure of achievement, and school violence - were in relation to students' characters, but the sub factors showed no statistical significance. A teacher's enthusiasm was measured based on enthusiasm in teaching and aspects worth imitating. This factor was found to contribute to students' rule observance and awareness of volunteer work as well as characters while community spirit was statistically significant in the 10% significance level. Teachers' pressure of achievement brought about positive effect on students' character and community spirit, which is a sub factor, and showed statistical significance on rule observance and multi-cultural receptivity in the 10% significance level. The extent of school violence turned out to bring about negative effect on students' character, rule observance, community spirit, and multi-cultural receptivity except for the awareness of volunteer work. The severity degree of school disciplines that teachers recognized showed statistical significance on neither sub factors nor characters. The regression coefficient was of negative values, which indicates that punishment-centered school policies have limitations.
Chapter Ⅵ examines student and school variables that may affect career maturity. Specifically analyzed are aspects and factors that should be the focus in the areas of parents (family), students, and schools regarding students' career maturity (self-understanding and decision-making for one's career). The analysis results show that the variance rates of career maturity in the level of school were about 5%. Difference in career maturity resulted mainly from student factors. However, career maturity may be an indicator of how much a student is awareness of his career, which depends largely on one's activities at school and his recognition of them rather than the school itself. With process factors under control, background factors were found to be little significant, which indicates that process factors were the major elements of influence. Among process factors, the explanation power of variables related to students' personal aspects was dominant. The influence of parents and schools was also statistically significant. In particular, among parents' process factors and school process factors, the explanation power of the latter turned out to be greater. Among parents' process factors, academic support, interaction with children, autonomous attitude toward child-rearing turned out to have positive effects on career maturity. The effect of parents' expectation of education was found to be insignificant. Students' process factors were all found to be in positively significant relation to career maturity. These factors include a student's plan for education, creativity, self concept, community spirit, rule observance, self-management, reading enjoyment, hours of studying, hours of exercise, and relationship with classmates. When such student process factors are enhanced, students' career maturity is likely to be improved. Among school process factors, those found to be significant in the final model include club activity, awareness of voluntary work, and awareness of teachers' enthusiasm. While teachers' efficacy had negative effect in some aspects, it was also found to be in significant positive correlation to cooperation among teachers, school principals' support for teaching/learning, frequency of consultations with students, and students' satisfaction with character education at school. Schools' process factors were found to be as influential as parents' process factors.
Chapter Ⅶ focuses on the relation among factors such as academic achievement, character, career maturity, and happiness in school life. Specifically analyzed are how academic achievement, character, and current state of career maturity are correlated to each other and with happiness in school life, their influence and implications in domestic education system. The analysis result based on the multi-level model on happiness in school life shows that the regression coefficient of character was high in the levels of students and schools, and the result of the structural equation model analysis shows that academic achievement had both direct effects and indirect effects with career maturity and character as media for the latter. The indirect effect with character as the medium accounted for 55.2% of all, which is quite significant. The level of academic achievement showed a low correlation with happiness in school life, career maturity, and character, which indicates that among elementary school students, attempts to enhance academic achievement were in little relation with those to enhance happiness in school life, career maturity, and character. The multi-level model analysis result shows that the students' individual academic achievement and the average of schools' academic achievement had little effect on happiness in school life. The structural equation model too did not show direct effect much. In other words, academic achievement among elementary school students had little effect directly on happiness in school life. Character and career maturity showed a high level of correlation and covariance, which indicates that as character develops along with career maturity, the degree of happiness in school life also increased.
Based on the findings above, the following policies for education programs are suggested: With regard to the academic achievement and improvement of academic achievement level, differentiated support and consideration for each subject and achievement level are required in order to reduce the gap among students and schools. The details are as follows: First, academic achievement improvement programs for disadvantaged class needs to be managed continuously. Second, it is necessary to develop teacher training courses and related programs aiming at enhancing students’ reading and creative thinking abilities and to provide them to schools. Third, it is necessary to develop motivation programs so that students cultivate internal motives and get less stressed by tests. Fourth, training and supporting programs are necessary regarding how to study for oneself. Above all, the importance of studying oneself needs to be made known. Fifth, in consideration of the context effect, that is, the school mean effect of the social and economic background on the academic achievement and improvement of academic achievement level, policies need to be provided accordingly. Sixth, schools' education power needs to be strengthened in order to improve the level of academic achievement. Seventh, to grasp the level of academic achievement among elementary school students, governmental supports are necessary in such ways as nationwide sample test of academic achievement, diagnostic evaluation of subjects by city and province education boards. Eighth, researches on longitudinal development of academic achievement need to be executed
Suggestions for improvement of students' happiness in school life are as follows: First, efforts need to be consistently put forth into reducing the difference in educational conditions due to region size, type of foundation, and average SES of schools. Second, efforts also need to put into making school conditions school-violence free, safe, and happy. Third, it is also necessary to support learning activities among students and to create desirable school cultures accordingly. Fourth, teaching staff management policies need to be changed in order to secure teachers with zeal for education as well as expertise. Fifth, education for career development needs to be strengthened for elementary school students. Sixth, a variety of extracurricular activities need to be provided for students in addition to regular classes. Seventh, parents education programs need to be conducted at each school in order to help students a positive self-image and form happy family relations. Eighth, guidances are necessary for students to maintain good relationships with teachers and friends at school.
Based on the findings of the analysis on student character, the following policies are suggested: First, as the effect of a student's family on his character is great and efforts on the school's part only are limited without the family's cooperation, education programs to inspire recognition among parents need to be conducted from various angles. Second, character is developed not by oneself only but in interaction with others. Thus, opportunities of mature group experience need to be created. Third, it is recommended to apply a model to promote group experience in teaching/learning processes such as classes. Fourth, providing students with opportunities to take responsibilities as class representatives, etc. helps develop character. Thus such opportunities need to be actively taken advantage of. Fifth, it is vital to establish a social foundation where students who continue to engage in activities useful not only for learning but also for society are awarded so that they can live a balanced life. Sixth, there should be a foundation where students can intervene as an active subject, not a mere onlook, in preventing school violence.
With regard to career maturity, factors that would affect career maturity (self-understanding, career planning) among elementary school students in their 5th grade were analyzed to grasp major elements of career awareness development. Based on the findings, directions for career education at elementary school are suggested as follows: First, the importance of career education for elementary school students, which has been neglected so far, needs to be emphasized. Second, comprehensive career education needs to be conducted over general curriculums. Third, career education needs to be based on sound character development. Fourth, education and support need to be provided in order to strengthen the capabilities of career education among elementary school teachers and preliminary teachers. Fifth, career education for disadvantaged classes needs to be strengthened. Lastly, evidence-based decision making is required in career education policies.
This study, in addition, presents the following specific ways to cultivate character among elementary school students:
First, nighttime character education programs for parents need to be provided to strengthen the inter-family and family-school relations. Second, everyone joins a school club and participates in group activities. Third, education programs for class model development are to be provided to promote interactions among students and model cases are to be found and made known. Fourth, such provisions as appointment of monthly class representatives need to be introduced. Fifth, traceability systems need to be introduced to promote contribution to society. Sixth, public interest disclosure and student protective systems need to be established.
목차 Contents
- 표지 ... 1
- 머리말 ... 3
- 연구요약 ... 5
- 차례 ... 15
- 표차례 ... 19
- 그림차례 ... 21
- Ⅰ. 서 론 ... 25
- 1. 연구의 필요성 및 목적 ... 27
- 2. 연구의 내용 ... 30
- 3. 연구 방법 ... 33
- Ⅱ. 초등학생의 교육경험과 교육성취에 대한 기본 분석 ... 37
- 1. 연구 문제 ... 39
- 2. 분석 방법 ... 41
- 3. 초등학생의 교육경험 ... 49
- 4. 초등학교의 특성과 교육 ... 113
- 5. 요약 및 논의 ... 133
- Ⅲ. 학업성취에 영향을 미치는 학생 및 학교변인 탐색 ... 145
- 1. 연구 문제 ... 147
- 2. 선행연구 분석 ... 149
- 3. 분석 방법 ... 153
- 4. 분석 결과 ... 165
- 5. 요약 및 논의 ... 177
- Ⅳ. 학교생활행복에 영향을 미치는 학생 및 학교변인 탐색 ... 185
- 1. 연구 문제 ... 187
- 2. 선행연구 분석 ... 188
- 3. 분석 방법 ... 194
- 4. 분석 결과 ... 199
- 5. 요약 및 논의 ... 203
- Ⅴ. 인성에 영향을 미치는 학생 및 학교변인 탐색 ... 207
- 1. 연구 문제 ... 209
- 2. 선행연구 분석 ... 211
- 3. 분석 방법 ... 218
- 4. 분석 결과 ... 226
- 5. 요약 및 논의 ... 236
- Ⅵ. 진로성숙도에 영향을 미치는 학생 및 학교변인 탐색 ... 241
- 1. 연구 문제 ... 243
- 2. 선행연구 분석 ... 244
- 3. 분석 방법 ... 248
- 4. 분석 결과 ... 258
- 5. 요약 및 논의 ... 269
- Ⅶ. 학업성취도・인성・진로성숙도 ・학교생활행복의 관계 분석 ... 273
- 1. 연구 문제 ... 275
- 2. 선행연구 분석 ... 277
- 3. 분석 방법 ... 280
- 4. 분석 결과 ... 287
- 5. 요약 및 논의 ... 292
- Ⅷ. 요약 및 정책 제언 ... 297
- 1. 요약 ... 299
- 2. 정책 제언 ... 305
- 3. 정책 방안 ... 320
- 참고문헌 ... 325
- ABSTRACT ... 341
- 부록 ... 355
- [부록 1] 부록 표 : Ⅱ. 초등학생의 교육경험과 교육성취에 대한 기본 분석 ... 361
- [부록 2] 부록 표 : Ⅲ. 학업성취에 영향을 미치는 학생 및 학교 변인 탐색 ... 402
- 끝페이지 ... 405
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