보고서 정보
주관연구기관 |
연세대학교 Yonsei University |
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
|
발행년월 | 2000-09 |
주관부처 |
보건복지부 [Ministry of Health & Welfare(MW)(MW) |
연구관리전문기관 |
한국건강증진개발원 Korea Health Promotion Institution |
등록번호 |
TRKO201500006484 |
DB 구축일자 |
2015-06-13
|
초록
▼
IV. 연구결과
제1주제 : 흡연으로 인해 1998년 한 해 동안 우리사회가 부담한 총 경제적 비용은 흡연관련 질환만을 대상으로 추계한 경우, 입원 및 외래 총진료비 2,331억원, 교통비 51억원, 보호자 비용 276억원, 작업손실비용 691억원, 조기사망비용 34,350억원, 일부간접흡연비용 1,721억원, 화재비용 171억원을 합산한 약 3조 9,591억원에 이르는 것으로 나타났다. 전체질환을 대상으로 한 경우는 입원 및 외래 총진료비의 손실은 없었으며, 그 이외에 교통비 27억원, 보호자 비용 233억원, 작업손실비용
IV. 연구결과
제1주제 : 흡연으로 인해 1998년 한 해 동안 우리사회가 부담한 총 경제적 비용은 흡연관련 질환만을 대상으로 추계한 경우, 입원 및 외래 총진료비 2,331억원, 교통비 51억원, 보호자 비용 276억원, 작업손실비용 691억원, 조기사망비용 34,350억원, 일부간접흡연비용 1,721억원, 화재비용 171억원을 합산한 약 3조 9,591억원에 이르는 것으로 나타났다. 전체질환을 대상으로 한 경우는 입원 및 외래 총진료비의 손실은 없었으며, 그 이외에 교통비 27억원, 보호자 비용 233억원, 작업손실비용 348억원, 조기사망비용 59,844억원, 일부간접흡연비용 1,721억원, 화재비용 171억원을 합산하여 약 6조 2,344억원의 총손실이 추계되었다.
제2주제 : 조사대상의 현재흡연율(지난 한달간)은 고등학생의 경우 남학생 48.8%, 여학생 23.6%였으며, 대학생의 경우 남학생 48.6%, 여학생11.4%였고, 성인의 경우 남자 73.1%, 여자 10.5%였다. 흡연의 제도적 규제 방안에 대한 기대 분석 결과 첫째, 응답자의 44.2%는 담배가격의 인상이 흡연량 감소와 무관하다고 응답한 반면, 38.7%는 담배가격이 현재 보다 100% 인상되었을 때 흡연량이 감소할 것이라고 응답하였다. 둘째, 응답자의 57.5% (완전금연 작업장 50.8%, 부분금연 작업장 68.9%)가 직장에서의 흡연지역 규제에 의해 이전보다 흡연량이 감소했다고 응답하였다. 본 연구에서는 이상의 현황분석 및 실태조사 자료를 토대로 체계적이고 종합적으로 수립한 흡연율 감소 전략은 첫째, 지속적인 금연 및 흡연 예방 교육의 확대 실시, 둘째, 대상별 금연 실천 프로그램의 개발․적용․평가, 셋째, 간접흡연에 대한 관리 및 통제, 넷째, 담배에 대한 접근도 통제, 다섯째, 금연운동의 확산 및 금연 단체의 활성화이며, 전략별로 구체적인 시행방안을 제시하였다.
Abstract
▼
IV. Results
Part 1 : Based on disease-specific approach, the annual costs attributable to smoking was estimated as about ₩3,959.1 billion, which include ₩233.1 billion for outpatient and inpatient medical costs, ₩5.1 billion for transportation costs, ₩27.6 billion for care giver's economic costs,
IV. Results
Part 1 : Based on disease-specific approach, the annual costs attributable to smoking was estimated as about ₩3,959.1 billion, which include ₩233.1 billion for outpatient and inpatient medical costs, ₩5.1 billion for transportation costs, ₩27.6 billion for care giver's economic costs, ₩69.1 billion for productivity loss costs, ₩3,435 billion for premature death costs, ₩172.1 billion for passive smoker's costs, and ₩17.1 billion for smoking-related fire costs. On the other hand, the total of ₩6,234.4 billion was estimated according to all-causes approach. It is the result of summing up ₩2.7 billion for transportation costs, ₩23.3 billion for care giver's economic costs, ₩34.8 billion for productivity loss costs, ₩5,984.4 billion for premature death costs, ₩172.1 billion for passive smoker's costs, and ₩17.1 billion for smoking-related fire costs. Interestingly, smoking didn't cause any extra outpatient and inpatient medical costs in all-causes approach.
Part 2 : The current smoking rates among high school students during last one month were 48.8% in boys and 23.6% in girls. For adults, 10.5% of females and 73.1% of males surveyed indicated they were current smokers. 44.2% of respondents reported a price increase of tobacco would have no effect on their tobacco use, while 38.7% reported that their tobacco use would be reduced if the price of tobacco goes up more than 100% compared to current price. 57.5% of those who work in anti-smoking buildings reported reduction in their smoking as a result of the ban. On the basis of the survey data and analysis of current situations, the following actions are recommended in order to control tobacco use in our society; first, expansion of continuing education for smoking prevention, second, development, intervention, and evaluation of cessation programs by subjects, third, control for passive smoking, fourth, reducing availability of tobacco, and fifth, promotion of anti-smoking campaigns.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.