장기요양보호 대상노인의 건강유지·증진을 위한 지역사회 연계모델 개발 Development of Community Integration Models for Health maintenance and promotion of the Long-Term Care Elderly원문보기
보고서 정보
주관연구기관
한국보건산업진흥원 Korea Health Industry Development Institute
보고서유형
최종보고서
발행국가
대한민국
언어
한국어
발행년월
2002-04
주관부처
보건복지부 [Ministry of Health & Welfare(MW)(MW)
등록번호
TRKO201500006622
DB 구축일자
2015-06-13
초록▼
IV. 연구결과 시범사업 수행 결과, 대부분의 자원 및 서비스에서 시범사업 후에 충족률이 높아졌음. 가장 많은 연계기관은 복지관의 복지서비스였으며, 서비스의 종류에 따라 기타 행정기관 및 종교단체들이 연계되었음. 서비스의 미충족 이유로는 ‘의사의 재가방문진료’나 ‘물리치료사의 재가방문진료’와 같이 현재의 자원으로는 해결이 어려운 이유가 전체의 41.0%로 가장 높았으며, 다음으로 본인이나 가족이 원치 않는 경우(17.9%), 혼자서도 해결이 가능한 경우(14.9%)의 순이었음. 본 연구결과를 기초로 장기요양보호 대상노인에
IV. 연구결과 시범사업 수행 결과, 대부분의 자원 및 서비스에서 시범사업 후에 충족률이 높아졌음. 가장 많은 연계기관은 복지관의 복지서비스였으며, 서비스의 종류에 따라 기타 행정기관 및 종교단체들이 연계되었음. 서비스의 미충족 이유로는 ‘의사의 재가방문진료’나 ‘물리치료사의 재가방문진료’와 같이 현재의 자원으로는 해결이 어려운 이유가 전체의 41.0%로 가장 높았으며, 다음으로 본인이나 가족이 원치 않는 경우(17.9%), 혼자서도 해결이 가능한 경우(14.9%)의 순이었음. 본 연구결과를 기초로 장기요양보호 대상노인에 대한 지역사회 연계방안을 다음과 같이 마련하였음. 첫째, 장기요양보호 대상노인의 특성을 반영하여 보건소가 지역사회 자원통합을 위한 중심기관이 되어 대상자를 중심으로 필요자원을 연계하고, 정보교환을 통한 총체적인 관리를 담당함. 둘째, 대상노인의 기능상태 및 필요자원 등에 대한 포괄적인 정보가 포함된 전산프로그램을 통한 정보구축 및 대상자 관리의 단일창구(single entry point)를 마련함. 셋째, 보건소의 방문간호사는 장기요양보호 노인에 대한 사례관리자가 되어 지역 내의 가능한 자원을 모두 포함한 팀 접근을 통한 자원의 연계 및 조정을 수행함. 넷째, 장기요양 노인의 증가 및 사회구조의 변화에 맞추어 시설 및 지원인력에 대한 확충과 개발이 뒤따라야 함. 다섯째 앞으로 지역사회 , 장기요양보호 노인관리의 중요한 축으로 대두할 가정간호 사업소와의 긴밀한 연계체계 및 정보제공체계를 구축하여 대상노인의 연속적인 관리가 이루어지도록 함. 여섯째, 장기요양보호 대상노인에 대해 사례관리자를 중심으로 한 지속적인 서비스 및 자원 제공에 따른 결과 평가가 있어야 함.
Abstract▼
IV. Results As a result, the implementation rates of almost all the resources and service have increased after the project. The most frequently linked were welfare facilities and their service, followed by administrative organizations or religious groups according to the nature of the needed serv
IV. Results As a result, the implementation rates of almost all the resources and service have increased after the project. The most frequently linked were welfare facilities and their service, followed by administrative organizations or religious groups according to the nature of the needed service. For the unmet reasons of the service, the case that can not be resolved with the existing resources like 'home visiting therapy of physician', or 'home visiting service of physiologist ranked first marking 41.0% of all reasons, followed by the case the patient or the family doesn't want the service(17.9%), and the case that can be solved personally. Based on the result of this study, we have come up with the community linkage strategies for the long-term care elderly. Firstly, taking into account of the specificity of the target elderly, the public health center, as a main post for the community resources integration, should take the role of linking the resources of need tailored to the target patient, and supervising the overall process through information exchange. Secondly, we should provide the data and its single entry point for the management of the elderly by a computer program that contain comprehensive information about the functional state of the elderly and necessary resources. Thirdly, the visiting nurse of the public health center should take the role of the case manager for the long-term care elderly, linking and coordinating all the resources available in the community through team approach. Fourthly, in accordance with the increase of the long-term care elderly and the change of the social structure, facilities and supporting personnel should be supplemented and developed. Fifthly, we should carry out continuum of care for the elderly, building a close link & information share system with home health care agencies which will serve as a crucial center for the management of the long-term care elderly in the community. Sixthly, the evaluation on the outcome of the consistently provided service and resources should be made by the case manager for the specific long-term care elderly.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.