보고서 정보
주관연구기관 |
가톨릭대학교 Catholic University of Korea |
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
|
발행년월 | 2006-08 |
주관부처 |
보건복지부 [Ministry of Health & Welfare(MW)(MW) |
과제관리전문기관 |
한국건강증진개발원 Korea Health Promotion Institution |
등록번호 |
TRKO201500006734 |
DB 구축일자 |
2015-06-13
|
초록
▼
VI. 연구결과
1. 건강검진의 연계성 제고
○ 국가 검진사업의 효율성을 도모하기 위해서는 진료와 연계되어 실시되고 있는 검진을 허용하고, 점차 개인의 건강 특성에 맞게 검진이 이루어지는 개인별 맞춤 검진의형태로 나아가는 것이 바람직 할 것으로 판단됨.
○ 통합된 건강검진의 관장과 질 관리를 위해 위원회, 즉(가칭) 국가건강검진위원회의구성과 조직 및 운영(안)을 제시함
2. 건강검진기본법(안) 초안 제시
○ 다양한 법 및 여러 부처의 관할로 실시되고 있는 건강검진을 연계 운영할 수 있는법안 (가칭)건강검진
VI. 연구결과
1. 건강검진의 연계성 제고
○ 국가 검진사업의 효율성을 도모하기 위해서는 진료와 연계되어 실시되고 있는 검진을 허용하고, 점차 개인의 건강 특성에 맞게 검진이 이루어지는 개인별 맞춤 검진의형태로 나아가는 것이 바람직 할 것으로 판단됨.
○ 통합된 건강검진의 관장과 질 관리를 위해 위원회, 즉(가칭) 국가건강검진위원회의구성과 조직 및 운영(안)을 제시함
2. 건강검진기본법(안) 초안 제시
○ 다양한 법 및 여러 부처의 관할로 실시되고 있는 건강검진을 연계 운영할 수 있는법안 (가칭)건강검진기본법(안)을 제시하였다(별첨 1 참조).
3. 건강검진 수검률 관리 및 향상
○ 건강검진의 수검률을 감소시키는 원인에 대한 정책대안으로 다음과 같음
- 홍보 및 교육을 통한 검진에 대한 인식제고
- 진료 시 검진의 제도화, 검진기관 추가지정이나 이동검진 등을 통하여 보다 쉽고 간편하게 검진을 받을 수 있도록 접근성을 보장
- 근거에 기반한 과학적 검진 프로그램의 도입과 검진의 질 관리 및 검진기관 평가를 통한 신뢰성 제고
- 검진사업에 대한 만족도 제고
4. 평생건강검진지침 제시
○ 해당 연령별로 해당 질병마다 검진의 시작연령, 주기, 검사방법, 종료연령을 의미하는 검진지침을 제시함. (별첨 2 참조)
5. 건강검진의 질 평가
○ 양질의 검진사업을 수행하기 위해 중앙단위에 국가건강검진위원회를 구성하고 그산하에 질관리 전문위원회를 운영하며, 지역단위로 가칭 지역건강검진위원회를 두는방안과 이와 함께 실시의 근거가 되는 법률제정이 필요함. 질 향상을 위해서는 단기적으로 기존의 질평가 프로그램을 종합적으로 이용하여 평가하여야 하고 장기적으로 국가건강검진위원회와 질관리 전문위원회의 주도하에 시설, 장비, 인력, 만족도 등에 대한 기준을 재검토하고 그 타당성을 검증하고, 기존 및 새로운 검진과 질평가 관련 국가정보시스템 구축을 통해 질관리 현황을 모니터링 해 나아가야 함
6. 건강검진 수가의 현실화
○ 건강검진 수가의 현실화를 통해 전문시설과 인력을 갖춘 검진기관의 참여를 유도하기 위해서는 건강검진수가에 종별가산요율이 적용되어야 함.
7. 건강검진의 사후관리
○ 건강검진의 사후관리를 위해 통합관리되어지는 정보시스템의 구축이 필요하고 유소견자의 건강검진 결과에 대한 추후 관리를 위해 1차 진료의와 요주의자에 대한 상담기관을 확보하여 연계함으로서 이상소견에 대해서는 이상소견의 종류에 따라 각기 다른 추후 관리가 되어지는 등 사후관리에 대한 등록시스템 및 등록을 활성화 시킬 수있는 체계의 수립 및 인센티브의 제공이 필요함
8. 건강검진 정보시스템
○ 보건소 정보시스템(영유아 건강검진, 노인 건강검진), 교육 정보시스템(학교 건강검사), 산업안전공단 정보시스템(근로자 건강진단), 국민건강보험공단 정보시스템(건강보험 건강검진, 특정암 검진), 국립암센터 정보시스템(국가암조기검진) 민간 의료기관의 의무기록이나 EMR 시스템(민간 종합검진)으로 각각 집계되고 있는 검진 및 의료의용 기록 및 질병관리본부로 집계되는 국민건강 관련 데이터와 검진기관 질 평가 정보를 모두 통합하여 전 국민의 통합 건강관리체계를 구축함
Abstract
▼
IV. Results
1. Raising the connectivity between screening programs and the existing medical care system
For an efficient national screening program, screening program connected with consultation at the doctor’s office should be allowed. Adjusting the screening to each person, ‘personalizing’th
IV. Results
1. Raising the connectivity between screening programs and the existing medical care system
For an efficient national screening program, screening program connected with consultation at the doctor’s office should be allowed. Adjusting the screening to each person, ‘personalizing’the screening program should be promoted in the future.A law to connect and systemize screening programs currently run independently by various departments, namely ‘Law for the national screening program’ should be passed. A ‘National Advisory Board for National Screening Program’ should be established for the management of a systemized, connected screening program, and its quality control.
2. The management and promotion of the screening rate
Policies on improvement of the screening rate are as follows:Promotion and education, to raise public understanding Insuring accessibility, by institutionalizing the screening, designating more screening facilities, and mobile screening.To raise the reliability of the program, by establishing a scientific screening program based on evidence, and by quality control.Raising satisfaction levels.
3. Presentation of a lifelong screening guideline
A guideline was presented that shows the starting age, the interval, the modality,and the ending age of screening for each disease, for each age group.
4. Quality assessment of screening
For a high quality screening program, a central National Advisory Board for the Screening Program with a ‘Advisory board for Quality Control’ under its control is needed. For each area, a Regional Advisory Board for the Screening Program should be established. Also, a law rationalizing the establishment of this committee should be passed.The conventional quality assessment program should be maximally utilized for short term quality improvement. For long-term quality improvement, standards on facilities,personal resources, and satisfaction levels should be reconsidered under the Central National Advisory Board for the Screening Program and the Advisory Board’s management. Also, A national quality assessment-related information system should be established to monitor the quality control situation.
5. The realization of the Cost of the Screening
To induce the participation of screening facilities with professional personal resources through the realization of the cost, the specific strategies must be considered.
6. The Follow-up of the screening
An information system capable of coordinated management should be established.For the following-up of screeneewith positive results, the doctor and the consultation facility (where the screenee was tested) should be connected, insuring appropriate,individual management for each different result. A registration system, and an incentive to guarantee the activation of the system is needed.
7. Health care screening information system
A unified health care information system that includes medical information of theentire population must be established. This system must include information from Regional District Health Center, National Education System, Occupational Health and Safety, National Health Insurance Corporation, National Cancer Center, records from private clinics, screening and medical records collected from the EMR system, and health-related data collected at the National Institute of Health.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.