보고서 정보
주관연구기관 |
서울대학교 Seoul National University |
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
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발행년월 | 2010-10 |
주관부처 |
보건복지부 [Ministry of Health & Welfare(MW)(MW) |
등록번호 |
TRKO201500006963 |
DB 구축일자 |
2015-06-13
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초록
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Ⅳ. 연구결과
직무 매뉴얼 개발을 위한 사전 연구를 통하여 맞춤형 방문건강관리사업의 비전과 목적 및 전략을 검토하였다. 본 사업은 건강수명을 연장하고 취약계층의 건강형평성을 확보하며, 건강 지지적 환경을 제공하는 것을 비전으로 정하고 있으며, 취약계층의 자가건강관리 능력을 증대시킴으로써 궁극적으로 삶의 질 향상을 목표로 하고 있다. 아울러 건강형평성 확보를 위한 주요 전략으로 취약가정에 직접 방문하여 서비스를 제공하고 있다. 방문인력의 경력에 따른 역량을 재분석한 결과 상처간호하기, 뇌졸중·허약노인·영유아·임산부 관리하기, 금
Ⅳ. 연구결과
직무 매뉴얼 개발을 위한 사전 연구를 통하여 맞춤형 방문건강관리사업의 비전과 목적 및 전략을 검토하였다. 본 사업은 건강수명을 연장하고 취약계층의 건강형평성을 확보하며, 건강 지지적 환경을 제공하는 것을 비전으로 정하고 있으며, 취약계층의 자가건강관리 능력을 증대시킴으로써 궁극적으로 삶의 질 향상을 목표로 하고 있다. 아울러 건강형평성 확보를 위한 주요 전략으로 취약가정에 직접 방문하여 서비스를 제공하고 있다. 방문인력의 경력에 따른 역량을 재분석한 결과 상처간호하기, 뇌졸중·허약노인·영유아·임산부 관리하기, 금연교육하기, 절주교육하기, 가족기능 강화하기, 가족 의사소통 촉진하기, 낙상예방하기, 대상자 평가하기 등 주로 중재 서비스와 평가 영역에서의 역량 차이를 보였다. 맞춤형 방문건강관리사업의 직무구조 고찰 결과에 따라 등록, 요구사정, 계획수립, 수행, 평가 등 사례관리 과정의 구성을 직무 매뉴얼 개발의 틀로 적용하였다. 문헌고찰과 현장 선임인력 워크숍을 통하여 도출된 개발안에 대하여 전문가 델파이 조사를 실시한 결과 선임인력의 역할은 보건소 담당 공무원과 방문전담인력의 중재자, 방문전담인력의 멘토, 사례관리 집담회 진행,지침 해석 및 전달교육자의 역할로, 기본 자격은 2년 이상의 방문건강관리사업 경력과 팀 내의 다수의 동의를 얻고, 선임으로 적어도 2년 이상 근무할 수 있는 자로 의견 일치를 보였다. 또한 선임인력의 직무 중 슈퍼비전의 경우 2개의 일과 12개의 일의 요소로, 멘토링의 경우 2개의 일과 6개의 일의 요소로 확정되었다. 6개 질환별 직무의 경우 모두 7개의 직무, 46개의 일의 요소와 163개의 일의 요소로 구성되었다. 직무요건서는 현장 인력의 검토를 통하여 각 일의 요소별로 개요, 절차, 필요 역량, 필요 자료 및 자원, 슈퍼비전 포인트를 포함하여 개발하였다. 직무 매뉴얼은 직무요건서의 각 일의 요소를 수행하는데 필요한 절차, 지식, 기술 등의 내용으로 작성하고 요건서 절차에 따라 재배열하여 완성하였다. 전화매뉴얼은 대상자 등록시 대상자 발굴을 위한 것과 사례관리 서비스 기간동안 대상자 특성에 따른 전화 관리용으로 개발하였다. 직접 방문 매뉴얼은 요구도 조사를 포함하는 초기 3회 방문과 더불어 수행 및 평가의 내용까지 포함하여 개발하였다. 공통조사표 항목은 분석 결과 국민건강영양조사의 평가지표 항목을 대부분 반영하고 있었고, 공통조사표와 요구조사표는 현장 검토를 통하여 수정ㆍ보완하였고 전산 변경이 필요한 버전은 부록으로 제시하였다. 선임인력의 성과 평가는 근무실적평가서를 활용한 다면평가가 적합하다는 의견이 도출되었다. 슈퍼비전의 평가 방안은 임상적 전문적 지식, 윤리적 법적 지식, 의사소통 기술 등 12개 항목을 포함하는 평가지표가 지지되었고, 멘토링은 멘토 역량 정도, 멘토링 횟수, 개인적 기술의 변화 정도, 직무 만족도, 생산성을 평가지표로 확정하였다. 선임인력의 인센티브 제공 방식은 직책수당 제공, 업무량 경감, 고용안정 보장, 그리고 연수프로그램 및 워크숍 제공 등이 도출되었다. 전 과정은 심포지엄 개최를 통하여 타당성을 검토하고, 전문가의 합의를 이루었다.
Abstract
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IV. Results of the research
The vision, objectives, and strategies of the customized home visiting health service were reviewed to develop a job manual. The vision was to secure health equity for vulnerable groups and to provide a supportive environment for optimal health. The objectives were to
IV. Results of the research
The vision, objectives, and strategies of the customized home visiting health service were reviewed to develop a job manual. The vision was to secure health equity for vulnerable groups and to provide a supportive environment for optimal health. The objectives were to improve the quality of life by ultimately promoting self-care ability for vulnerable groups. In addition, the major strategy of securing health equity was to provide in-person home visiting services for vulnerable families. An analysis of the competency of nurses in relation to work experience showed some differences regarding intervention and evaluation areas in service. Results regarding the job development component of the case management process were applied to the framework for developing the job manual. A Delphi survey was conducted in order to examine the draft after reviewing literature and workshops for experienced nurses. The role of experienced nurses was determined to be as an intermediary between public officials in health centers and as a visiting nurse, mentor, emcee of case conferences, interpreter of guidelines, and educator. To be considered an “experienced” nurse, one must have at least two years’ work experience. Supervision duties of experienced nurses in a customized home visiting health service revealed 2 tasks and 12 task elements while mentoring duties revealed 2 tasks and 6 task elements. The job description consisting of 6 domains - hypertension, diabetes, stroke, arthritis, frailness of the elderly, and at-home cancer patients staying at home - showed 7 duties, 46 tasks, and 163 task elements. Job requirements were developed by observing nurses in practice and included outlining, procedural, competency, materials, and supervision points. A job manual was developed by collecting and rearranging the contents regarding procedures, knowledge, and skills related to each task element. A telephone management manual was developed for both client registration and for management depending on the client's health status. A home visiting care manual was developed by including the first three stages of needs assessment. And also the manual was contained implementation and evaluation in service. The results of the analysis of common questionnaires contained evaluation indicators of the Korean National Health and Nutrition Examination Survey mostly. The common questionnaires and needs assessment tools were modified and supplemented after review by visiting nurses in the field and any suggested modifications were included in the appendix. Outcome evaluations for the experienced nurses showed that the 360-degree assessment as a performance evaluation is adequate. The evaluation plan for supervision was supported by 12 indicators including clinical and professional knowledge, ethical and legal knowledge, and communication skills, etc. while the mentoring evaluation plan confirmed the competency of a mentor, the amount of mentoring, change of personal skills, job satisfaction, and productivity as outcome indicators. The incentive plan for the experienced nurses confirmed an allowance for additional duties, a reduction of workload, guarantee of steady employment, and workshop. All drafts in our study were verified by professionals in the health care industry and were agreed upon through a symposium held to examine our results.
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