보고서 정보
주관연구기관 |
한국보건복지인력개발원 |
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
|
발행년월 | 2010-11 |
주관부처 |
보건복지부 [Ministry of Health & Welfare(MW)(MW) |
등록번호 |
TRKO201500006970 |
DB 구축일자 |
2015-06-13
|
초록
▼
Ⅳ. 연구결과
본 연구의 보건교육 관련 교과목 운영 현황 분석 및 과목별 전문가 TF 운영을 통하여 개발된 과목별 표준교육과정의 세부내용은 다음과 같다.
1. 보건교육학 교과목은 건강문제와 인간행동과의 관계를 분석하고 바람직한 방향으로 건강행동을 변화시키는 방법을 학습하는 과목으로써, 보건교육 및 건강증진의 이해, 보건교육전문가, 보건교육이론, 생활터 및 대상자 특성별 보건교육, 미래의 보건교육 등의 내용으로 구성되어 있다.
2. 보건학 교과목은 건강에 대한 올바른 이해와 건강관리와 관련된 모든내용을
Ⅳ. 연구결과
본 연구의 보건교육 관련 교과목 운영 현황 분석 및 과목별 전문가 TF 운영을 통하여 개발된 과목별 표준교육과정의 세부내용은 다음과 같다.
1. 보건교육학 교과목은 건강문제와 인간행동과의 관계를 분석하고 바람직한 방향으로 건강행동을 변화시키는 방법을 학습하는 과목으로써, 보건교육 및 건강증진의 이해, 보건교육전문가, 보건교육이론, 생활터 및 대상자 특성별 보건교육, 미래의 보건교육 등의 내용으로 구성되어 있다.
2. 보건학 교과목은 건강에 대한 올바른 이해와 건강관리와 관련된 모든내용을 포괄적으로 학습하는 과목으로써, 건강의 개념, 공중보건, 보건통계, 역학, 질병관리, 환경보건, 식품위생, 보건행정 등의 내용으로 구성되어 있다.
3. 보건프로그램개발 및 평가 교과목은 보건교육 활동을 효과적으로 수행하는데 필요한 프로그램을 개발하고 그 실행 결과를 평가하는 방법을 학습하는 과목으로써, 보건프로그램의 이해, 기획, 요구도 조사, 목적과 목표설정, 우선순위 결정, 보건프로그램 설계, 실행, 평가 등의 내용으로 구성되어 있다.
4. 보건교육방법론 교과목은 보건교육에 활용되는 방법과 매체 이용에 대한 지식을 습득하고 활용할 수 있도록 하는 과목으로써, 교수-학습 과정의 이해, 보건교육 방법의 유형 및 전략, 보건교육 매체의 종류 및 활용, 보건교육 자료 개발 등의 내용으로 구성되어 있다.
5. 보건교육실습 교과목은 지역사회, 학교, 산업장, 보건의료기관 등 각 생활터별 보건교육사의 업무수행능력을 실습하는 과목으로써, 보건교육 요구도 파악, 보건교육 프로그램 설계 실습, 보건교육 매체개발, 보건교육 수행, 보건사업수행 관리 및 평가 등의 내용으로 구성되어 있다.
6. 조사방법론 교과목은 건강문제 해결에 과학적으로 접근하는 기본적 방법을 배우는 과목으로써, 조사연구 문제와 설계, 표본설계, 자료수집방법, 조사연구의 측정, 조사자료의 처리, 조사자료의 분석, 보고서 작성등의 내용으로 구성되어 있다.
7. 보건사업관리 교과목은 보건사업을 실행하는데 필요한 행정적인 구조와 절차를 이해하는 과목으로써, 보건사업의 정의와 유형, 보건사업모형, 보건사업팀의 구성과 관리자의 역할, 보건사업에 필요한 인적 자원관리, 예산 및 물적 자원 관리, 보건사업 간의 연계와 파트너십, 보건정보의 관리 및 활용, 보건사업의 질 관리, 보건사업의 과학적 근거, 보건사업 평가결과의 활용 등의 내용으로 구성되어 있다.
8. 보건의사소통 교과목은 의사소통에 관한 기초 이론을 습득하여 건강정보를 효과적으로 전달하는 방법을 배우는 과목으로써, 보건의사소통의 개념, 보건의사소통 관련 이론, 보건의사소통 경로, 개인 보건의사소통, 조직 보건의사소통, 공중 보건의사소통, 건강메시지 개발 및 캠페인, 리스크 커뮤니케이션 등의 내용으로 구성되어 있다.
9. 보건의료법규 교과목은 건강증진을 위한 최소한의 규제와 보건의료 및 보건교육의 활성화를 위한 법적 지원방법을 이해하는 과목으로써, 법학개론, 의료법, 지역보건법, 감염병 예방 및 관리에 관한 법률, 모자보건법, 학교보건법, 국민건강보험법, 건강검진기본법, 국민건강증진법, 기타 관련 법령 등의 내용으로 구성되어 있다.
Abstract
▼
Ⅳ. Result of the study
Each curriculum standard was developed through analysis of current health education curriculum and review and evaluation of professional TFT and details are as follows ;
Introduction to health education and promotion aims to help health educator study about how to an
Ⅳ. Result of the study
Each curriculum standard was developed through analysis of current health education curriculum and review and evaluation of professional TFT and details are as follows ;
Introduction to health education and promotion aims to help health educator study about how to analyze relation between health issues and human behavior and change health action in the right direction. It consists of Understanding health education and health promotion, Health Education Specialist, Health education theories, Health education specialized in setting and health educator, Health education in the future.
Introduction to public health provides general idea of right understanding of health and health management related contents. It consists of Concept of health, Public Health, Biostatistics, Epidemiology, Disease management, Environmental health, Food hygiene, Public Health Administration. Health program planning and evaluation aims to teach about how to develop programs which are needed to deliver health education and evaluate the result. It consists of Understanding of health program, Planning, Survey on needs, Setting goal and objective, Setting priority, Health program planning, execution and evaluation.
Health education methods aims to promote understanding of knowledge and application of health education method and available tool. It consists of Understanding of teaching and learning process, Types and strategies of health education, Types and application of health education tool and Development of health education material.
Practicum in health education provides an opportunity for health educator to practice and enhance job performance in each setting such as community, school, companies and health care institutions. It consists of Understanding of health education needs, Planning and execution of health education program, Development of health educational tool, Execution of health education, Management and evaluation of health education program. Survey methods provides basic scientific approach to health issues and its solutions. It consists of Problem and planning of survey, Model planning, Method of data gathering, Measurement of survey, Processing of survey data, Analysis of survey data and report writing
Health program management aims to enhance understanding of administrative process and procedure which are needed to perform health project. It consists of Definition and types of health projects, Health project model, Organization of health project team and role of manager, Management of human resource for health project, Management of budget and material resources, Linkage and partnership between health projects, Management and application of health information, Quality management of health projects, Scientific evidence of health project and application of health project evaluation.
Health communication aims to teach basic theory about communication so that health educator learn about how to deliver health education effectively. It consists of Concept of health communication, Related theories about health communication, Channel of health communication, Individual health communication, Group health communication, Public health education, Development and launching campaign of health message and risk communication.
Health and medical law aims to promote understanding of minimum regulation on health promotion and legal support for active health education. It consists of Introduction of law, Medical Service Act, Regional Public Health Act, Prevention of Contagious Disease Act, Maternal and Child Health Act, School Health Act, National Health Insurance Act, Framework Act on Health Examinations, National Health Promotion Act and related laws.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.