보고서 정보
주관연구기관 |
한국보건사회연구원 Korea Institute for Health and Affairs |
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
|
발행년월 | 2003-01 |
주관부처 |
보건복지부 [Ministry of Health & Welfare(MW)(MW) |
등록번호 |
TRKO201500007137 |
DB 구축일자 |
2015-06-20
|
초록
▼
□ 인공임신중절의 만연은 인구사회학적, 보건학적, 윤리적, 경제적 측면에서 부정적인 영향을 미치고 있음.
— 그럼에도 불구하고 기‧미혼 여성을 포함한 전체 여성의 인공임신중절에 대한 전국적 수준이나 실태에 관한 자료의 부재로 효과적인 정책 수립 및 프로그램 마련 등이 곤란한 실정임.
□ 본 연구는 인공임신중절 실태 파악을 위한 접근방법, 조사방법, 조사수행체계, 조사항목 등 검토 및 조사표 설계를 그 목적으로 함.
□ 선행연구 고찰, 외국사례 분석, 전문가의견조사, 시험조사 등을 통해 도출된 인공임신중절 실태조사 방
□ 인공임신중절의 만연은 인구사회학적, 보건학적, 윤리적, 경제적 측면에서 부정적인 영향을 미치고 있음.
— 그럼에도 불구하고 기‧미혼 여성을 포함한 전체 여성의 인공임신중절에 대한 전국적 수준이나 실태에 관한 자료의 부재로 효과적인 정책 수립 및 프로그램 마련 등이 곤란한 실정임.
□ 본 연구는 인공임신중절 실태 파악을 위한 접근방법, 조사방법, 조사수행체계, 조사항목 등 검토 및 조사표 설계를 그 목적으로 함.
□ 선행연구 고찰, 외국사례 분석, 전문가의견조사, 시험조사 등을 통해 도출된 인공임신중절 실태조사 방법은 다음과 같이 제시될 수 있음.
— 가구접근방법은 전국 실태 파악을 위해 모든 가구를 조사하는데 막대한 비용과 시간 소요, 표본조사인 경우 표본오차 발생, 응답자의 기억오차나 왜곡응답 발생, 미혼여성의 실태 파악 곤란 등 한계성이 있음.
— 시술기관접근방법은 조사결과의 신뢰도, 미혼여성 실태 파악 가능, 의료보건학적 내용 파악 등에서 강점이 있음. 그러나 불법시술, 세금, 의료수가 조정 등 문제들에 대한 우려로 시술기관의 조사협조도가 아주 낮으며, 그 결과 조사누락으로 조사결과의 신뢰성이 낮을 수 있음.
• 표본조사의 경우 시술기관 유형, 소재지역, 시술의사의 속성 등에 따라 이용자의 규모나 속성(기혼, 미혼)이 달라 조사 결과의 왜곡 소지가 있음.
— 특정집단심층조사는 전수조사가 아니며 한편으로 과학적인 표본추출 방법을 적용하지 않음으로써 전국 및 지역의 수준을 대표하는데 한계가 있음.
— 건강보험자료를 이용한 인공임신중절 실태조사 방안은 호주 등에서 적용하고 있으나, 우리나라의 경우 인공임신중절 시술이 건강보험의 적용을 받은 경우는 합병증 등 의료문제가 있는 여성에 한정되어, 전체 여성의 실태파악이 곤란함.
— 행정신고체계를 통한 인공임신중절 실태조사 실시방안은 사산에 대한 국민의 신고의무를 부과하기 위해 법적인 근거가 필요하며, 그 경우에도 신고수준이 아주 낮을 것이며 불법적 인공임신중절에 대한 법적 처리 문제가 발생할 것임.
□ 이상 연구결과를 통해 볼 때, 시술기관의 비협조적인 태도에도 불구하고, 단기적으로 인공임신중절 실태를 파악하기 위해서는 시술기관접근방법이 가장 현실적인 것으로 판단됨. 시술기관 접근을 통한 인공임신중절 실태조사 방법은 다음과 같이 제시할 수 있음.
— 조사대상: 거주지, 연령, 혼인상태, 시술의 합법성 여부 등에 상관없이 일정기간 동안 인공임신중절을 시술한 전국의 모든 여성
— 조사수행: 인공임신중절 시술기관으로서 시술기관(종합병원, 일반병원, 산부인과전문의원, 조산원)
— 자료수집: 보건소가 그 역할을 수행함.
• 조사율(coverage rate)과 조사결과의 신뢰성(reliance) 제고 차원에서 보건소, 산부인과개원의협회, 의사협회, 산부인과협회, 연구기관 중 지역시술기관과 친밀도가 상대적으로 높은 보건소가 적합
• 보건소가 지역사회 산부인과개원의협의회 등의 협조를 받아 조사수행
— 조사방법: 향후적 조사방법(향후 3개월)
• 단, 계절적 변이성을 보정하여 연간 건수를 추정하기 위해 일정 표본 시술기관에 대해서는 회구적 조사(과거 9개월 실적) 병행
— 조사항목: 시술기관의 조사부담을 경감하여 조사협조도를 제고하기 위해 가급적 기본항목으로 최소화
• 시술기관관련 사항: 시술기관 유형, 소재지(기초자치단체 명) 등
• 피시술자관련 사항: 시술일자, 거주지, 혼인상태(기‧미혼), 연령, 과거경험 및 회수 등
□ 시술기관 접근방법 채택시 조사협조도 제고 방안
— 인공임신중절 실태조사의 중요성, 시술기관접근방법의 타당성 등 홍보
— 사전적으로 관련 단체 및 시술기관을 설득 및 협조 요청
— 시술기관의 익명성 보장
— 지역별 수준 등에 대한 공개발표 자제
— 통계법에 의거 조사내용의 통계목적이외 활용배제(세금, 법적 처리, 의료수가 등)
— 시술기관에 조사수당 지급(조사원 수당에 준함)
— 개별적 조사내용의 유출 방지
Abstract
▼
In Korea, induced abortion, together with contraception, have played a key role in reducing the fertility level. Induced abortions have wide-used among not only currently married women but also unwed women including adolescents. As a result, induced abortions have put seriously adverse effects on th
In Korea, induced abortion, together with contraception, have played a key role in reducing the fertility level. Induced abortions have wide-used among not only currently married women but also unwed women including adolescents. As a result, induced abortions have put seriously adverse effects on the society and the women themselves, in social, ethnical, moral, and medical aspects. Specifically, induced abortion has threatened to reproductive health and thereby has deprived women of reproductive rights. Efforts improve the quality of population need to establish, execute, monitor, and evaluate policies and programmes related to reproductive health. However, such efforts could not be achieved in an appropriate and effective manner due mainly to the absence or lack of data relevant to induced abortions. Accordingly, this study aims to develop methodology and questionnaire for identifying the level and characteristics of induced abortions nationwide.
As a matter of fact, induced abortions, not only in Korea but also most countries in the world, have multi-aspects of the society. The restrictions on induced abortion under the Maternal and Child Health Act reflect such diverse and complex interests between a variety of social groups. Irrespective of the regulation for the abortion restrictions, women have resorted to induced abortions to solve unwanted pregnancy and hospitals and clinics have provided such medical services for profit; as a result, most of induced abortions have been unlawful.
In this sense, this study firstly reviewed the environments of induced abortion survey and the researches done previously. The case study on the abortion survey methodology was also made on Japan and Australia. For identifying appropriate survey methods, which can effectively respond to the environments, experts's opinion was collected through individual-basis meetings. To examine the feasibilityof the hospital and clinic approach, all hospitals and clinics in three selected areas were surveyed.
As a result, this study suggests several approaches as adaptable, together with survey method, survey organization or system, survey items, and its restrictions. Included are hospital and clinic approach, health insurance system approach, vital registration system approach, household approach, and special group approach. Although these approaches all have adaptableness, the degree of feasibility and reliance are different from one approach to another.
Health insurance approach and vital registration approach are in principle the most ideal, in that they can produce the periodical data covering all induced abortions. These approaches will, however, be confront with various problems in order to be in reality; the enforcement or revision of related acts and preparations of the systems will require much efforts, Thus, these approaches nay need to be considered in the long run.
Household approach and special group approach are mainly made as a type of sample survey and hence their results will give difficult in identifying the overall level and representative characteristics.
At present, the hospital and clinic approach can be considered the most appropriate approach, taking into accounts the accuracy and reliance of the results. Since this approach is quite dependent upon the hospitals and clinics, various strategies need to elicit the cooperative respondence from them. The government needs to make efforts to persuade the hospitals and clinics and their related associations, guaranteeing avoidance of problems relevant to unlawful operation of induced abortions, health insurance payment, privacy of the patients as well as the hospitals and clinics, openness of income and tax, etc.
Under this approach, hospitals and clinics are to play as m enumerator and public health offices are to play as a supervisor with cooperations of the related associations in the region. The public health offices have advantages in distributing questionnaires to and collecting questionnaires from the hospitals and clinics in their jurisdiction, since there has been long and strong relationships between thepublic health office and hospital and clinic. The survey method is suggested to adopt a prospective way with about 3 months of reference period. The number of survey items need to be minimized, at least at first survey, to decrease the respondence burden of the hospitals and clinics, which will be directly related to their cooperative attitude dogies and the reliance of the results. The retrospective method in a certain past period may need to be adopted in addition to the prospective method, collecting aggregate data based on the basic characteristics, i. e. marital status and age group; this will enable the analysts to estimate the total number of induced abortions in a yen after eliminating the seasonal variation of induced abortions.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.