보고서 정보
주관연구기관 |
이화여자대학교 Ewha Womans University |
연구책임자 |
김명
|
참여연구자 |
김혜경
,
김영복
,
최은진
,
임희진
|
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
|
발행년월 | 2005-02 |
주관부처 |
보건복지부 |
사업 관리 기관 |
한국건강증진개발원 |
등록번호 |
TRKO201500007205 |
DB 구축일자 |
2015-06-20
|
초록
▼
Ⅳ. 연구결과
선진사례를 통하여 좀 더 포괄적인 학교 건강증진프로그램의 필요성과 학교와 지역사회연계의 필요성이 제시되었다
현 학교 건강증진사업에 대한 요구도 조사에서 교사들은 우선순위의 사업으로 학교보건정책과 학교환경, 학교급식을 들었으며, 보건교사들은 학교보건교육을 우선순위의 사업을 지적하였다. 학생들은 학교환경의 안전과 금연정책, 다양한 보건교육 수업과 기술훈련기회 제공, 체육시간의 안전, 급식장소의 청결, 또래상담프로그램, 학교/지역사회의 연계프로그램의 필요성에 대한 요구도가 높은 것으로 나타났다.
현 학교 건
Ⅳ. 연구결과
선진사례를 통하여 좀 더 포괄적인 학교 건강증진프로그램의 필요성과 학교와 지역사회연계의 필요성이 제시되었다
현 학교 건강증진사업에 대한 요구도 조사에서 교사들은 우선순위의 사업으로 학교보건정책과 학교환경, 학교급식을 들었으며, 보건교사들은 학교보건교육을 우선순위의 사업을 지적하였다. 학생들은 학교환경의 안전과 금연정책, 다양한 보건교육 수업과 기술훈련기회 제공, 체육시간의 안전, 급식장소의 청결, 또래상담프로그램, 학교/지역사회의 연계프로그램의 필요성에 대한 요구도가 높은 것으로 나타났다.
현 학교 건강증진사업 현황에서는 학교보건위원회 구성, 기초검사를 활용한 체육프로그램의 개발, 학교건강서비스 총괄인력의 부재, 학교급식을 통한 영양교육 부재, 건강상담 실시율 저조, 교직원을 위한 건강증진 프로그램 부재, 가족/지역사회연계 프로그램에 대한 인식부족이 주요 문제로 지적되었다
학교 건강증진사업의 효율적 수행을 위해서는 교육행정체계 내의 학교보건조직들 간의 협조가 중요하며 중복투자를 예방하기 위한 각 조직의 역할과 기능을 분담하는 것이 필요하다.
학교 건강증진사업의 구조적 요인을 기초로 한 학교 건강증진사업의 행정적 추진체계는 학교 건강증진사업의 인프라 구축, 사업 활성화를 위한 차별화된 전략수행 전략 개발, 학교보건교육의 운영방안 구축으로 구성되어야 하며, 교육행정 체계와 학교보건 지원체계는 각기 고유한 역할과 기능을 갖고 협력하며, 지역사회와의 협력방안을 모색하여야 한다.
학교 건강증진사업의 효과성 향상을 위해서는 포괄적 학교 건강증진 프로그램이 필요하며, 학교보건정책 및 학교환경, 학교보건교육, 체육, 학교건강서비스, 학교급식, 학교상담, 교직원 건강증진, 가족/지역사회와의 연계 영역이 통합되어야 한다.
포괄적인 학교 건강증진 프로그램은 생활기술이 강조된 학교보건교육이 핵심 영역의 역할을 하여야 한다.
Abstract
▼
Ⅳ. Results
Elementary students pointed the high level of need for the safety of school environment, no-smoking policy, and sanitation of toilets. In the school health education field, 93.5%of the students agreed the necessacity of health education in school. And they also needed student participa
Ⅳ. Results
Elementary students pointed the high level of need for the safety of school environment, no-smoking policy, and sanitation of toilets. In the school health education field, 93.5%of the students agreed the necessacity of health education in school. And they also needed student participatory educational methods for health education.
Middle and high school students also suggested the need for the safety of school environment, no-smoking policy. 87% of the students agreed the health education should be taught in school. About 65% of the students said that they didn't satisfied with health education they have received in school. Utilizing student participatory educational methods and training for life-skill were selected for priority areas. Physically active physical education class, prevention service for school violation. provision of enough vegetables and fruit in school meal, sanitation of cafeteria and class rooms were also needed.
Most of the elementary, middle and high school didn't establish school health councils. Annual plan for school health education, sex education and smoking cessation/prevention education were the most frequently implemented health education components. On the other hand, cooperation of teachers for efficient health education practices was the least implemented. Health education was mostly offered though health related course. In school health service area, regular health exam, fitness test, oral test were implemented in more than 90% of the school.
Health teachers tended to rate school health policy and school health education as high priority areas of school health promotion program. On the other hand, other teachers put school health policy/environment and school meal as high priorities.
In order to improve the effectiveness of school health promotion practices, school health program should be comprehensive in nature. Therefore, comprehensive school health program was suggested. There were eight components of comprehensive school health promotion including school health policy and environment, school health education, school physical education, school health service, school meal service, school counselling, health promotion for staff and family/community involvement. Life skill-focused health education should play the key role for the development and implementation for the comprehensive program. The sequence and scope chart for life-skill focused health education curriculum was provided. And sample programs for smoking cessation/smoking prevention, nutrition, safety, sexuality were also provided.
For the improvement of efficiency in school health promotion practices, establishment of infrastructure/operating principles for the school health promotion program and cooperation with community support system would be necessary
목차 Contents
- 표지 ... 1
- 제출문 ... 3
- 요약문 ... 4
- SUMMARY ... 8
- 목차 ... 12
- 표목차 ... 14
- 그림목차 ... 19
- 제 1 장 서 론 ... 20
- 제 1 절 연구의 필요성 ... 20
- 제 2 절 연구목적 ... 25
- 제 2 장 연구 방법 ... 27
- 제 1 절 연구방법 ... 27
- 제 3 장 학교 건강증진사업에 관한 이론적 접근 ... 30
- 제 1 절 청소년 건강의 특성 ... 30
- 제 2 절 학교 건강증진사업의 기본 개념 ... 33
- 제 3 절 학교 건강증진사업의 이론적 모형 ... 37
- 제 4 절 학교 건강증진사업의 수행지침 ... 39
- 제 4 장 우리나라 학교 건강증진사업의 수행 실태 ... 41
- 제 1 절 학교 건강증진사업 수행 실태 및 요구도 사정 ... 41
- 제 2 절 학교 건강증진사업 관련 교육행정가 대상 의견 수렴 결과 ... 139
- 제 5 장 외국의 선진 사례 ... 164
- 제 1 절 외국의 학교건강증진사업 ... 164
- 제 2 절 선진전략의 국내 적용가능성 평가 ... 182
- 제 6 장 학교 건강증진사업의 접근 방안 ... 184
- 제 1 절 학교 건강증진사업의 추진전략 ... 184
- 제 2 절 학교 건강증진프로그램 개발 ... 197
- 제 3 절 학교건강증진사업 수행을 위한 지침서 ... 237
- 제 7 장 학교건강증진사업의 향후 발전방안 ... 248
- 참고문헌 ... 250
- 부록 ... 255
- Ⅰ. 설문지 ... 256
- 1. 초등학생용 설문지 ... 257
- 2. 중・고등학생용 설문지 ... 264
- 3. 초등학교 교사용 설문지 ... 275
- 4. 중・고등학교 교사용 설문지 ... 285
- 5. 초등학교 보건교사용 설문지 ... 295
- 6. 중・고등학교 보건교사용 설문지 ... 306
- 7. 교육행정가용 설문지 ... 317
- 끝페이지 ... 323
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.