보고서 정보
주관연구기관 |
국토연구원 Korea Research Institute for Human Settlements |
연구책임자 |
임은선
|
참여연구자 |
이영주
,
차미숙
,
김종학
|
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
|
발행년월 | 2014-12 |
과제시작연도 |
2014 |
주관부처 |
국토교통부 |
사업 관리 기관 |
국토연구원 Korea Research Institute for Human Settlements |
등록번호 |
TRKO201500008206 |
과제고유번호 |
1105008398 |
DB 구축일자 |
2015-07-11
|
키워드 |
Citizen-oriented Territorial Indicators,Quality of Life
|
초록
▼
1. 연구의 배경 및 목적
❏ 최근 국토정책의 목표와 수단이 성장과 개발에서 국민행복을 중심으로 하는 삶의 질, 공간복지, 문화융합, 안전안심과 같은 질적 성숙을 지향하면서, 기존의 총량적인 공급지표로는 정책성과를 나타내는데 한계가 있음
○ 그 간의 국토정책지표는 목표 달성도, 성과측정 위주로 활용되면서 국토인프라 중심의 총량적 공급지표, 행정구역의 대푯값을 나타내는 행정지표의 성격이 강한 반면, 국토정책에 대한 국민적 공감대와 체감도를 파악하는 데는 미흡함
○ 국민의 생활 고충과 현안을 해결하는 현장밀착형 국토정책
1. 연구의 배경 및 목적
❏ 최근 국토정책의 목표와 수단이 성장과 개발에서 국민행복을 중심으로 하는 삶의 질, 공간복지, 문화융합, 안전안심과 같은 질적 성숙을 지향하면서, 기존의 총량적인 공급지표로는 정책성과를 나타내는데 한계가 있음
○ 그 간의 국토정책지표는 목표 달성도, 성과측정 위주로 활용되면서 국토인프라 중심의 총량적 공급지표, 행정구역의 대푯값을 나타내는 행정지표의 성격이 강한 반면, 국토정책에 대한 국민적 공감대와 체감도를 파악하는 데는 미흡함
○ 국민의 생활 고충과 현안을 해결하는 현장밀착형 국토정책을 시행하기 위해서는 국민입장에서 국토를 이용하고 체감하는 상태를 진단할 수 있는 수요자 중심의 체감형 지표를 개발하여 정책 수립 초기 단계부터 활용해야 할 필요
❏ 이 연구는 국민이 생활 속에서 이용하고 체감하는 국토의 다양한 영역을 측정할 수 있는 체감형 지표를 개발하여, 국민행복을 지향하는 국토정책 수립에 반영함으로 국민의 공감대와 만족도를 높이는데 기여하는 것을 목적으로 함
○ 첫째, 국민행복시대를 지향하는 정부의 국토정책 목표 및 패러다임에 부합하는 국민관점에서의 체감형 지표 활용 수요를 도출
○ 둘째, 국토에 대한 국민의 체감도를 측정할 수 있는 이론과 방법론을 고찰하여, 국토체감지표의 개념과 체계를 정립
○ 셋째, 사례지역을 대상으로 국토체감지표를 시범적으로 구축 및 적용해 봄으로 지속가능한 국토체감지표의 생산체계 및 정책적 활용방안을 제안
❏ 국토체감지표는 기존의 총량적 정책의 한계를 넘어 맞춤형 정책을 수립하는 유용한 도구로 활용하기 위해 행정구역의 범주에 국한되지 않고 다양한 공간단위를 도입하여, 국토 인프라 위주 지표를 사람 중심의 지표로 보완 활용토록 함
○ 지표의 공간단위를 세밀화하고 국민 생활과 밀접한 객관지표와 주관지표를 융합함으로써 국토의 이용자 입장과 현장 이해도를 제고
○ 그 동안 국토정책에서 소홀히 다루었던 경험적 공간으로서의 국토, 사람 중심의 국토공간을 측정하기 위해 이용자의 체감도와 인식을 반영한 지표를 개발하여 국토정책에 대한 국민 공감대를 높이는데 기여하고자 함
Abstract
▼
Recently, the aim of territorial policy has switched from growth and development to the pursuit of people’s happiness, emphasizing the quality of life, happiness, locational welfare, cultural convergence, safety and security. Accordingly, the way of measuring policy performance needs to be changed f
Recently, the aim of territorial policy has switched from growth and development to the pursuit of people’s happiness, emphasizing the quality of life, happiness, locational welfare, cultural convergence, safety and security. Accordingly, the way of measuring policy performance needs to be changed following the shift in policy orientation. Some limitations of currently used territorial indicators have been pointed out. Firstly, most of them are macro indices measuring the degree of total economic growth. Secondly, many indicators have focused on the performance of the supply-side policies for providing public infrastructure and as such, actual demand for the infrastructure has not been properly considered. Thirdly, the production and utilization of indicators has been confined to administrative boundary.
This study is based on the consensus that new framework of building territorial indicators needs to be established in such as way that the actual demand for territorial policies be properly considered in the process of pursuing people’s happiness as one of the critical government goals. To this end, the methodological focus of building new, demand-side indicators is on reflecting place-based reality, convergence, and collaboration. In pursuit of place-based reality, individual, subjective and demand-oriented indicators are developed to supplement the weakness of the current supply-side indicators so that the relevant policy properly target actual demand. In terms of convergence, territorial statistical data need to be combined to locational information and human behavioral aspects to promote multi-faceted utilization of the indicators. The indicator production framework emphasizing the collaboration among citizens, stakeholder, agencies providing statistical information are suggested in such a way that actual demand are properly incorporated by promoting public participation in the process of building indicators to supplement the problem of the current one-way framework where agencies exclusively lead the whole process of producing indicators.
The place-based and demand-side territorial indicators consist of five sub-categories: stability of community, convenience in using neighborhood infrastructure, efficiency of land use, safety, and amenity considering citizens’ daily demand towards securing living-place, working-place, and recreational-place. Citizens, public officials, experts presented with the suggested indicators selected some key indicators in objective and subjective terms respectively by survey and advisory conference. For the demonstration purpose, some of the selected indicators representing the daily demands of citizens in the city of Daegu were measured in terms of the degree of satisfaction on accessibility to public transit service, convenient service provision of cultural and welfare public facilities, access to emergency medical services.
In this study, the methodological framework of producing and utilizing place-based, demand-side territorial indicators were presented. In addition, suggested were further works for institutionalizing the territorial monitoring system which cover the whole process of building additional indicators, standardizing data collection and transformation, establishing open collaborative network, constructing sustainable production and utilization system of the indicators, etc., so that the indicators be flexibly applied to citizens’ daily of living, working and recreating from the level of community to metropolitan regions. In the future, it is expected that the suggested indicators and associated methodological framework are empirically validated and put into institutional use and consequently, provide useful measures of evaluating the performance of territorial policy in perspective of satisfying citizen’s actual demand.
목차 Contents
- 표지 ... 1
- 발간사 ... 4
- 주요 내용 및 정책제안 ... 6
- 요약 ... 8
- 차례 ... 18
- 표 차례 ... 21
- 그림 차례 ... 22
- I. 서론 ... 24
- 1. 연구 배경과 목적 ... 26
- 1) 연구 배경 ... 26
- 2) 연구 목적 ... 29
- 3) 연구의 틀 ... 30
- 2. 연구 범위와 방법 ... 32
- 1) 연구 범위 ... 32
- 2) 연구 방법 ... 32
- 3. 선행연구와의 차별성 ... 34
- 1) 선행연구 현황 ... 34
- 2) 이 연구의 주안점 및 차별성 ... 36
- Ⅱ. 국토정책 패러다임 변화와 지표 동향 ... 38
- 1. 국토정책 패러다임의 변천과 관련 이슈 변화 ... 40
- 1) 국토정책의 메가트렌드 변화 ... 40
- 2) 국토‧지역정책 패러다임 변화와 지표 ... 42
- 3) 빅데이터를 이용한 국토 관련 이슈변화 분석 ... 45
- 4) 시사점 ... 49
- 2. 국내 국토정책 관련지표 검토 ... 50
- 1) 지속가능발전과 국토관리 측정지표 ... 50
- 2) 지역진단 및 경쟁력 측정지표 ... 51
- 3) 삶의 질 및 사회통합 측정지표 ... 53
- 4) 행복지표 ... 57
- 3. 해외 국토정책 관련지표의 동향 ... 59
- 1) 국토 및 지역진단 지표 ... 59
- 2) 행복 관련 지표 ... 60
- 3) 삶의 질 관련 지표 ... 62
- 4. 종합 및 시사점 ... 65
- Ⅲ. 국토체감지표 체계 정립과 지표 개발 ... 68
- 1. 국토체감지표의 개념 정립 ... 70
- 1) 국토체감도의 개념 ... 70
- 2) 국토체감지표의 개념 ... 73
- 2. 국토체감지표의 개발 방법론 ... 74
- 1) 국토체감지표 측정 방법의 특징 ... 74
- 2) 국토체감지표 체계 개발 방법 검토 ... 77
- 3) 국토지표와 국토체감지표의 차이 ... 83
- 3. 국토체감지표 체계의 개발과 지표 선정 ... 84
- 1) 국토체감지표 체계 개발을 위한 분석 틀 ... 84
- 2) 국토체감지표 체계의 구축 원칙과 영역 도출 ... 87
- 3) 국토체감지표 체계의 틀 정립 ... 89
- 4) 국토체감지표의 선정 절차와 지표 선정 ... 90
- Ⅳ. 국토체감지표 시범적용 및 시사점 ... 98
- 1. 시범 적용의 개요 ... 100
- 1) 목적 및 대상 ... 100
- 2) 국토체감지표 생성 절차 ... 102
- 2. 시범 적용 I : 생활인프라 편리성 지표 진단 ... 103
- 1) 소지역 수준의 국토체감지표 생성과 활용 ... 103
- 2) 도시 및 지역 수준에서 국토체감지표의 적용 ... 109
- 3. 시범적용 Ⅱ : 국토지역 안전성 지표 진단 ... 114
- 1) 국토지역 안전성 지표 생성 ... 114
- 2) 국토지역 안전성 진단 ... 117
- 4. 시범 적용의 시사점 ... 121
- 1) 국토에 대한 국민체감도 측정 자료와 방법의 확대 ... 121
- 2) 객관지표와 주관지표의 융합 활용 ... 122
- 3) 국토체감지표의 신뢰성 검증과 표준화 ... 124
- Ⅴ. 국토체감지표 활용방안 및 추진과제 ... 126
- 1. 국토체감지표의 정책적 활용 방향 ... 128
- 1) 정책의 수립·기획단계에 생활여건 진단지표로 활용 ... 129
- 2) 정책 집행에 따른 개선 효과 평가에 활용 ... 132
- 3) 국민공감대 향상을 위한 상시 국토모니터링에 활용 ... 133
- 2. 국토체감지표 생산 및 활용을 위한 추진과제 ... 135
- 1) 수요자 주도형 국토체감지표 발굴체계 구축 ... 135
- 2) 공간정보 융합기술과 체감지표 개발 방법론 개발 ... 139
- 3) 생활 밀착형 국토정책 발굴을 위한 부처 협력과제 추진 ... 141
- 3. 국토체감지표 확산을 위한 제도개선 방안 ... 142
- 1) 국토정책에 대한 상시 국토모니터링체계 마련 ... 142
- 2) 국민생활과 밀착된 시설기준 근거 조항 및 매뉴얼 정비 ... 143
- 3) 국토체감지표의 발굴·활용을 위한 교육·컨설팅 전문지원기관 육성 ... 144
- Ⅵ. 결론 및 향후 과제 ... 146
- 1. 연구의 결론 및 정책제언 ... 148
- 1) 결론 ... 148
- 2) 정책제언 ... 149
- 2. 연구의 성과와 향후 과제 ... 150
- 1) 연구의 성과 ... 150
- 2) 향후 과제 ... 150
- 참고문헌 ... 152
- SUMMARY ... 156
- 부록 1 : 국토정책 관련지표 ... 160
- 부록 2 : 설문조사 결과 ... 176
- 끝페이지 ... 195
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.