보고서 정보
주관연구기관 |
국토연구원 Korea Research Institute for Human Settlements |
연구책임자 |
김천규
|
참여연구자 |
이상준
,
임영태
,
이백진
,
이건민
|
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
|
발행년월 | 2014-12 |
과제시작연도 |
2014 |
주관부처 |
국토교통부 |
연구관리전문기관 |
국토연구원 Korea Research Institute for Human Settlements |
등록번호 |
TRKO201500008216 |
과제고유번호 |
1105008378 |
DB 구축일자 |
2015-07-11
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키워드 |
Cross-Border Cooperation,the Tumen Region,Special Economic Zone
|
초록
▼
1. 연구의 배경 및 목적
❏ 최근 창춘-훈춘-나선, 블라디보스톡-나선-원산-서울로 이어지는 동해안발전축상의 나선경제지대와 훈춘국제경제특구의 개발에 따른 북한의 대외개방 가능성이 고조되고 있음
○ 북한은 고립상태에서 벗어나 경제강국 건설을 위하여 경제개발구의 확대지정, 외자도입을 위한 대외개방 등을 대폭 확대하고 있음
○ 중국은 2009년 창지투개발계획 등 자국주도의 동북진흥전략 추진으로 정책을 전환하고, 나선경제지대와 창지투선도구와의 기반시설 연결, 나선지대의 공동개발 등 북‧중경제협력을 강화하고 있음
○ 러
1. 연구의 배경 및 목적
❏ 최근 창춘-훈춘-나선, 블라디보스톡-나선-원산-서울로 이어지는 동해안발전축상의 나선경제지대와 훈춘국제경제특구의 개발에 따른 북한의 대외개방 가능성이 고조되고 있음
○ 북한은 고립상태에서 벗어나 경제강국 건설을 위하여 경제개발구의 확대지정, 외자도입을 위한 대외개방 등을 대폭 확대하고 있음
○ 중국은 2009년 창지투개발계획 등 자국주도의 동북진흥전략 추진으로 정책을 전환하고, 나선경제지대와 창지투선도구와의 기반시설 연결, 나선지대의 공동개발 등 북‧중경제협력을 강화하고 있음
○ 러시아도 2012년 APEC 정상회의를 계기로 러시아 극동지역 개발투자가 본격화 되고, 최근 나진-하산철도 연계와 나진항 3호부두 개보수가 완료됨에 따라 북한과의 경제협력이 증대될 것으로 예상되고 있음
❏ 두만강유역 초국경협력은 현재 우리 정부의 동북아 및 북한관련 국정과제인 ‘한반도 신뢰프로세스’와 ‘동북아 평화번영’, ‘유라시아 이니셔티브’를 추진할 수 있는 출발점임
○ 북한, 중국, 러시아가 인접하고 있는 접경지역인 두만강유역에서 남‧북·중‧러 4국의 국가이익을 도모하기 위해서는 두만강유역의 공동개발을 통한 지역적 협력전략 모색이 절실
❏ 따라서, 본 연구의 목적은 두만강유역에서 남‧북‧중‧러 4국이 참여할 수 있는 실천적인 초국경협력사업을 발굴하여 이의 추진전략을 제시하고, 향후에도 후속 협력사업을 모색하기 위한 다자간 협력과제를 도출하는 데 있음
Abstract
▼
Cross border cooperation has an important meaning in the Korean peninsula due to specific, political and economic situation in Northeast Asia. This can be a basement for co-prosperity of the Korean peninsula and Northeast Asia. This study aims to suggest some cross-border cooperation projects in the
Cross border cooperation has an important meaning in the Korean peninsula due to specific, political and economic situation in Northeast Asia. This can be a basement for co-prosperity of the Korean peninsula and Northeast Asia. This study aims to suggest some cross-border cooperation projects in the Tumen region for enhancing economic cooperation based on the analysis of potentials and constraints of the region as well as on the reviews of current regional policies of China, Russia and North Korea.
The Tumen region has important geo-economic potentials for a cross border cooperation in Northeast Asia. This region has strong advantages in natural resources such as fuel, timber, fish, minerals, unspoiled environment and geo-economic potentials in logistics. A large volume of the transit freight traffic by rail are ROK’s interest while Japan has expecting to utilize Trans- Siberian Railways (TSR) for the Europe market. Chinese government and the North Korean regime have begun to construct a bridge over the Tumen River.
However, the small population and weak economic foundation as well as the constraints arising from political economic environment surrounding the Tumen region were serious risks in cross-border cooperation. Road, rail infrastructures or bridges or even ports may be lack, in bad condition or congested; areas for handling freight may be lack or inadequate. The rail line between Primorsky Territoryin Russia, Hunchun in China and DPRK is still under the rehabilitation and there is no road connection. Also, critical issues such as history and territory conflicts between Korea, Japan and Russia, and political tension related to regional security including a nuclear problem of North Korea are possible serious constrains on developing the Tumen region. The region, however, has potentials for cross-border cooperation based on the economic complementarities for Far East Russia, the China's northeast region, and the northeast coastal areas of North Korea.
This study has reviewed recent policies of China, Russia and North Korea on the Tumen region in order to introduce cross-border cooperation projects. Especially, these countries have special projects around the Rason City. China has interests on connecting the Northeast region with Rason through railways and roads. Some plans for the renewal of Northeast China including Liaoning, Jilin and Heilongjiang can be a motor to enhance cross-border cooperation in the Tumen region. Russia has strong willingness to connect the Russian Far East to the Korean peninsula through railways and gas pipelines. This is important to seize the opportunities arising from the renewal of Northeast China, the construction of oil and gas pipelines from the Russian Far East to the Korean peninsula. The development of Northeast China and the Russian Far East will certainly generate new demands for manufacturing, tourism, and agriculture etc.
This study introduces some sectors showing that cross-border cooperation is possible and necessary. Relating transportation, logistics, industrial complex, tourism and environment. In the process of selecting cross-border cooperation projects, the stability of projects is considered as the most important factor. In this study, cross-border cooperation projects are selected as following; developing transportation networks in the Tumen region, the Rason international complex, the Tumen international tourism corridors and environment cooperation in the Tumen region.
Developing transportation networks in the Tumen region should be implemented through deep linkage with developing logistics network and industrial complex. Also, transportation networks are needed to be built under considering tourism development in the Tumen region. The Rajin-Khassan project that is on the way through tri-lateral cooperation with North Korea, Russia and South Korea are aware of its importance and possibilities of building transportation networks in the Tumen region. However, the issues of current small trade volume needs to be resolved in order to develop transportation networks in the Tumen region. In this regard, short-run measures help ports-to-hinterland connections in the Tumen area so as to increase the volume of cargo from southwestern Jilin, Heilongjiang provinces and Primorsky regions to the Rajin port in North Korea.
Developing the Rason international complex has an important meaning not only for enhancing economic cooperation in the Tumen region but also for building transportation networks. Rason city has high potentials for an international logistics hub in the East Sea Rim and for building an international complex. North Korea’s labor, South Korea's technology and its capital will take important roles in the Rason international complex.
Developing tourism corridors in the Tumen region will be a motor for enhancing cross-border cooperation in the Tumen region. Since the Tumen region is rich with ecological, historical and cultural resources, cross-boder cooperation for building tourism corridors will bring substantial benefits to all the parties involved. First, regarding Baekdu mountain, the On-sung special economic zone specializing on tourism in North Korea and The Tumen delta region is needed to be built through multi-lateral cooperations of China, Russia and two Koreas. Currently, the tourism sector in the Tumen region, which is short of accommodation facilities, has serious problems in border crossing. In order to develop tourism corridors, convenient and inexpensive transport means are another requirement in the region.
Environmental cooperation in the Tumen region is also essential for the sustainable development. Resolving water pollution problem in the Tumen river is one of the urgent issues for environmental cooperation.
These cross-border cooperation projects are needed to be implemented by a strategic approaches in order to, expand cooperation in a few functional areas. Starting from small projects is very important at first. In this regard, widening transportation networks in the Tumen region based on the Rajin-Khassan project should be considered. An effective governance system for cross-border cooperation projects is also required. A comprehensive cross-border organization based on multi-lateral cooperations between China, Russia and two Koreas is needed to be in consideration. This new organization is essential to work closely with the existing inter-state organizations such as GTI and other international non-governmental cooperation channels for the effectiveness of their cooperation activities.
목차 Contents
- 표지 ... 1
- 발간사 ... 4
- 주요 내용 및 정책제안 ... 6
- 요약 ... 7
- 차례 ... 18
- 표 차례 ... 22
- 그림 차례 ... 24
- I. 연구개요 ... 26
- 1. 연구의 배경 및 목적 ... 28
- 1) 연구배경 ... 28
- 2) 연구목적 ... 30
- 2. 연구의 범위 및 방법 ... 31
- 1) 연구의 범위 ... 31
- 2) 연구의 방법 ... 32
- 3. 연구의 기대효과 ... 33
- 4. 선행연구와의 차별성 ... 34
- 1) 선행연구 현황 ... 34
- 2) 선행연구와 본 연구의 차별성 ... 35
- II. 두만강유역 연계개발의 의미와 필요성 ... 38
- 1. 두만강유역의 성격과 향후 전망 ... 40
- 1) 두만강유역의 지경학적 성격 ... 40
- 2) 두만강유역에서의 최근 추이 ... 43
- 3) 두만강유역 개발에 대한 향후 전망 ... 46
- 2. 남·북·중·러 다자협력을 통한 두만강유역 개발의 필요성 ... 46
- 1) 중국 주도개발의 명암 ... 46
- 2) 다자협력모델로서의 두만강유역 개발의 필요성 ... 48
- 3) 한반도 통합경제의 장기포석으로서 두만강유역 개발의 필요성 ... 49
- 4) 정부의 ‘한반도 신뢰프로세스', ‘동북아 평화번영’과 ‘유라시아 이니셔티브’에 대한 함의 ... 51
- III. 두만강유역의 현황 및 각 국의 관련계획 검토 ... 52
- 1. 두만강유역 대상지역의 현황 ... 54
- 1) 북한 대상지역의 현황 ... 54
- 2) 중국 대상지역의 현황 ... 56
- 3) 러시아 대상지역의 현황 ... 61
- 2. 두만강유역의 개발협력잠재력 ... 64
- 1) 지경학적 잠재력 ... 64
- 2) 부문별 잠재력 ... 66
- 3) 두만강유역의 기회 및 위협요인 ... 71
- 3. 북한‧중국‧러시아의 개방‧개발계획 검토 ... 72
- 1) 북한의 개방‧개발계획 ... 72
- 2) 중국 동북지역의 개방‧개발계획 ... 77
- 3) 러시아 극동지역의 개발계획 ... 85
- 4) 중·러 협력계획 : 중국동북지역‧러시아극동지구협력계획(2009-2018년) ... 89
- IV. 두만강유역 초국경협력에 대한 관련국 입장 및 기존 협력의 문제점 검토 ... 92
- 1. 초국경협력의 개념과 사례 ... 94
- 1) 초국경협력의 개념 ... 94
- 2) 초국경협력의 사례 ... 95
- 2. 두만강유역 초국경협력에 대한 관련국의 입장과 전략 ... 98
- 1) 중국의 입장과 전략 ... 99
- 2) 러시아의 입장과 전략 ... 100
- 3) 북한의 입장과 전략 ... 102
- 4) 일본의 입장과 전략 ... 104
- 5) 몽골의 입장과 전략 ... 105
- 3. 두만강유역에서의 기존협력사례 ... 108
- 1) 두만강유역에서의 양자협력사례 ... 108
- 2) 두만강유역에서의 다자협력사례 ... 120
- 4. 두만강유역에서의 기존협력의 문제점 및 시사점 ... 123
- 1) 양자협력에 있어서의 문제점 ... 123
- 2) 광역두만강개발계획의 문제점과 잠재력 ... 124
- 3) 두만강유역 개발에 대한 시사점 및 다자협력 추진여건 평가 ... 126
- V. 두만강유역 초국경협력사업의 도출 ... 132
- 1. 초국경협력의 추진방향 및 추진방식 ... 134
- 1) 초국경협력의 비전과 사업추진의 기본방향 ... 134
- 2) 초국경협력사업의 추진방식 검토 ... 136
- 2. 초국경협력의 대상분야 도출 ... 137
- 1) 초국경협력의 유형 ... 137
- 2) 초국경협력 대상분야 도출 ... 138
- 3. 초국경협력사업의 도출을 위한 전문가조사 ... 139
- 1) AHP 전문가설문조사 실시 ... 139
- 2) AHP전문가설문조사 분석결과 ... 142
- 4. 두만강유역에서의 초국경협력사업 선정 ... 144
- 1) 초국경협력사업의 평가 ... 144
- 2) 두만강유역 초국경협력사업의 선정 ... 146
- 5. 두만강유역 초국경협력사업별 의의 및 주요내용 ... 147
- 1) 두만강유역 교통‧물류네트워크 공동개발사업 ... 147
- 2) 나선 국제산업복합단지 공동개발사업 ... 148
- 3) 두만강유역 국제관광지대 공동개발사업 ... 150
- 4) 두만강유역 국제환경협력사업 ... 152
- VI. 남‧북‧중‧러 초국경협력사업의 추진전략과 실천과제 ... 156
- 1. 남‧북‧중‧러 4국의 초국경협력사업별 추진전략 및 실천과제 ... 158
- 1) 두만강유역 교통‧물류네트워크 공동개발사업 ... 158
- 2) 나선 국제산업복합단지 공동개발사업 ... 167
- 3) 두만강유역 국제관광지대 공동개발사업 ... 176
- 4) 두만강유역 국제환경협력사업 ... 181
- 2. 초국경협력사업의 단계별 추진전략 ... 189
- 3. 초국경협력사업 추진을 위한 거버넌스체제 구축 ... 191
- 1) 초국경협력 거버넌스체제 구축 ... 191
- 2) GTI의 국제기구화 및 중장기적 추진과제 ... 192
- VII. 결론 및 정책제언 ... 196
- 1. 연구의 결론 및 정책제언 ... 198
- 1) 주요 연구결과 ... 198
- 2) 정책제언 ... 200
- 2. 연구의 한계와 향후 연구과제 ... 201
- 1) 연구의 한계 ... 201
- 2) 향후 연구과제 ... 202
- 참고문헌 ... 204
- SUMMARY ... 210
- 부록 ... 214
- 끝페이지 ... 222
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