보고서 정보
주관연구기관 |
호남대학교 산학협력단 |
연구책임자 |
배은경
|
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
|
발행년월 | 2014-12 |
주관부처 |
보건복지부 |
사업 관리 기관 |
보건복지부 국립서울병원 |
등록번호 |
TRKO201500008409 |
DB 구축일자 |
2015-07-11
|
키워드 |
아동청소년정신건강.보편적 증진.지역아동센터.지역아동센터 종사자.프로그램 개발.Mental Health of the Children and Adolescent.Promotion.Community Child Center.Community Child Center Workers.Program Development.
|
초록
▼
○ 본 연구사업의 목적은 지역아동센터 종사자를 대상으로 아동청소년정신건강의 보편적 증진을 위한 지역아동센터 지원프로그램을 근거에 기반하여 개발하기 위함에 있다. 지역아동센터는 아동청소년을 대상으로 하는 지역의 대표적인 서비스전달체계임에도 불구하고, 지역아동센터 종사자를 대상으로 한 아동청소년정신건강을 지원하기 위한 프로그램을 찾아보기는 어려운 현실이며, 아동청소년에 있어 최적의 정신건강을 목적으로 보편적 증진에 초점을 맞춘 실천적 서비스는 국제적으로 확장되고 있는 추세를 고려할 때 지역사회를 기반으로 아동청소년의 최적의 정신건강 증
○ 본 연구사업의 목적은 지역아동센터 종사자를 대상으로 아동청소년정신건강의 보편적 증진을 위한 지역아동센터 지원프로그램을 근거에 기반하여 개발하기 위함에 있다. 지역아동센터는 아동청소년을 대상으로 하는 지역의 대표적인 서비스전달체계임에도 불구하고, 지역아동센터 종사자를 대상으로 한 아동청소년정신건강을 지원하기 위한 프로그램을 찾아보기는 어려운 현실이며, 아동청소년에 있어 최적의 정신건강을 목적으로 보편적 증진에 초점을 맞춘 실천적 서비스는 국제적으로 확장되고 있는 추세를 고려할 때 지역사회를 기반으로 아동청소년의 최적의 정신건강 증진을 위하여 지역아동센터 종사자를 지원하는 프로그램 개발은 유용하다고 하겠다.
○ 본 연구는 지역아동센터 종사자를 대상으로 한 아동청소년정신건강의 보편적 증진을 위한 지역아동센터 지원프로그램을 근거에 기반하여 개발하기 위하여 Rothman과 Thomas의 개입연구(Intervention Research) 방법을 활용하였다. 개입연구의 6단계 보급을 제외하고 문제분석과 프로젝트 개발 계획, 정보수집과 통합, 디자인, 초기개발과 현장실험, 평가 및 수정개발의 5단계 과정을 적용하고자 하였다.
○ 본 연구의 연구결과는 다음과 같다. 1단계 문제분석과 프로젝트 개발 계획에서는 문헌조사와 지역아동센터 종사자 포커스집단인터뷰, 지역아동센터 종사자 욕구조사가 이루어졌으며, 그 결과 지역아동센터 종사자의 욕구 및 어려움은 ‘지역아동센터 아동의 정서행동문제에 관한 이해 및 대처의 어려움, 지역아동센터 이용 아동간의 갈등중재의 어려움, 아동의 정서행동문제 및 대처에 관한 부모와의 갈등 및 혼란, 지역아동센터 평가에서 요구되는 사례관리 및 연계의 부담 및 어려움’으로 분석되었다. 지역아동센터 종사자의 욕구조사 설문지 131부를 분석한 결과, 응답자의 90.8%가 종사자 지원프로그램의 필요성을 느끼고 있었으며, 행동중재를 위한 직접적인 교사훈련을 가장 선호하는 것으로 나타났다. 지원프로그램의 내용으로는 아동의 정서문제, 또래관계, 산만한 행동, 아동 전체에 적용할 수 있는 또래관계향상활동, ADHD 성향 아동에 대한 이해와 갈등 중재 순으로 선호하는 것으로 나타났다. 2단계 정보수집과 통합 단계에서는 국내외 선행연구를 검토하였으며, 지역아동센터 종사자를 대상으로 한 프로그램이 제한적으로 이루어짐을 고려하여 교사 대상 정신건강지원프로그램을 포함하여 살펴보았다. 그 결과 국내 논문 5편과 국외 논문 7편을 분석하였으며, 3단계 디자인 단계에 반영하고자 하였다. 3단계 디자인 단계에서는 1․2단계 분석내용과 전문가 자문을 바탕으로 고위험군 아동에 대한 접근(ADHD 성향 아동에 대한 이해와 효과적인 지도), 정신건강의 보편적 증진 차원 접근(지역아동센터 아동간의 갈등상황 중재 및 친사회적 행동증진 활동)에 대한 요구를 프로그램 내용에 반영하고자 하였다. 이러한 과정을 통해 지역아동센터 종사자를 대상으로 한 아동청소년정신건강의 보편적 증진을 위한 지역아동센터 지원프로그램 “특별한 티처 클럽” 초기프로그램을 완성하였다. 4단계 초기개발과 현장실험 단계에서는 2014년 10월 13일~11월 10일에 걸쳐 5주간 주1회 120분 동안 지역아동센터 종사자 10명을 대상으로 프로그램을 진행하여 그 적용가능성을 평가하고자 하였다. 5단계 평가 및 수정개발 단계에서 비동일집단사전․사후검사설계를 활용하여 “특별한 티처 클럽” 참가자들의 교사효능감과 사회복지실천기술 숙련도가 향상된 것으로 나타났으나, ADHD 지식은 집단간 유미한 차이가 나타나지 않았다. 본 프로그램에 대한 참가자들의 만족도는 높은 편이었으나, 지역아동센터의 열악한 근무여건 등으로 인하여 보급형 프로그램의 회기는 4회기, 120분으로 수정보완된 프로그램 프로토콜을 완성하였다.
○ 본 연구의 기대효과는 지역아동센터 종사자를 대상으로 고위험군 아동에 대한 이해와 지도, 전체아동들의 갈등중재 및 친사회활동 증진을 꾀하는 지원프로그램이 실행됨으로써 아동청소년정신건강의 보편적 증진에 도움이 될 것이며, 경험적 근거를 기반으로 일선의 정신건강증진센터 등을 통한 보급이 가능할 것으로 기대된다.
Abstract
▼
This study focuses on developing a community child center support program development for promotion of the mental health of the children and adolescent. For the development of this program, the five steps were adopted as suggested in intervention research method of Rothman and Thomas. The five steps
This study focuses on developing a community child center support program development for promotion of the mental health of the children and adolescent. For the development of this program, the five steps were adopted as suggested in intervention research method of Rothman and Thomas. The five steps are the first stage of Problem Analysis and Project Planning, the second stage of Information Gathering and Synthesis, the third stage of designing, the fourth stage of Early Development and Pilot Testing, and the fifth stage of Evaluation and Advanced Development. In the first stage of Problem Analysis and Project Planning, the goals of the program were set by figuring out and analyzing some problems that were discovered after reviewing the literature for the research on community child center, and conducting the needs analysis of community child center workers, respectively. In the second stage of the Information Gathering and Synthesis, in order to collect the appropriate and various information for the study, the information search was conducted by referring to domestic and overseas journals. After investigating previous programs, the specific components of the program were established based on the cognitive-behavioral theory, through which the basis was secured in terms of the structure, the construct, and the content, and the evaluation method of the program. In the third stage of designing, based on the collected information, the community child center support program was constructed for promotion of the mental health of the children and adolescent in a community child center settings. First of all, the first program was developed based on the components established by the Information Gathering & Synthesis in the first and the second stages. The program was further sophisticated based on the professional advice of five professionals consisting of practioners and professors. In the fourth stage of Early Development and Pilot Testing, after the subjects were confirmed, the needs discovered in the pre-interview were reflected on the program development based on the model of pregroup planning. In this fourth stage, the program in the stage of designing was fine-tuned and modified for the initial program. first, by adopting previous studies, part of the program was integrated, and, second, the arbitration of various conflict situations among the systems was included based on the needs of the participants. The common components included the understanding and the awareness raising of ADHD, the positive conversation method, the method of reinforcement of positive behaviors, the method of conflict management and the activities that can enhance the peer relationships that are useful for classes. The common components included the understanding and the awareness raising of ADHD, the positive conversation method, and the method of reinforcement of positive behaviors. For the field experiment, the subjects of the study were selected in the elementary school designated for this study, and they were ten community child center workers. This experiment was weekly conducted throughout five weeks, once a week for the community child center workers. For each session, the effectiveness of the validity of the program was evaluated by assessing the progress of the program with an observer. In the fifth stage of Evaluation and Advanced Development, the attempts for developing effective practices were made by evaluating the effectiveness of the early program. In addition, quantitative and qualitative assessments were conducted. In order to evaluate the effectiveness of a community child center support program the change in their teacher efficacy, social work practice skills, and ADHD knowledge was compared in the experimental group and the control group without any interventions, respectively. For this research design, as a quasi-experimental design, a non-equivalent control group pretest-post design was implemented. This study is meaningful in its attempt to develop a evidence-based practical program by applying the method of interventional study, and in its attempt to overcome the limitations of the previous domestic programs.
목차 Contents
- 제 출 문 ... 1
- 최종보고서 요약문 ... 2
- Summary ... 4
- 목 차 ... 6
- 표 목차 ... 7
- 그림 목차 ... 8
- 1장 서 론 ... 9
- 2장 연구방법 ... 12
- 1절 개입연구 ... 12
- 2절 본 연구에서의 개입연구 적용 ... 15
- 3장 연구결과 ... 16
- 1절 문제분석과 프로젝트 개발 계획 단계 ... 16
- 2절 정보수집과 통합 단계 ... 28
- 3절 디자인 단계 ... 34
- 4절 초기개발과 현장실험 단계 ... 39
- 5절 평가 및 수정개발 단계 ... 44
- 4장 결론 및 제언 ... 65
- 1절 결론요약 및 논의 ... 65
- 2절 연구의 함의 및 제언 ... 67
- 참고문헌 ... 69
- 부록-1 “특별한 티처 클럽” 프로그램 만족도 설문지 ... 74
- 부록-2 지역아동센터 종사자 지원프로그램 “특별한 티처 클럽” 매뉴얼 ... 76
- 끝페이지 ... 98
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.