보고서 정보
주관연구기관 |
한국교통연구원 The Korea Transport Institute |
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
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발행년월 | 2014-10 |
과제시작연도 |
2014 |
주관부처 |
미래창조과학부 Ministry of Science, ICT and Future Planning |
등록번호 |
TRKO201500011039 |
과제고유번호 |
1105009483 |
사업명 |
한국교통연구원 |
DB 구축일자 |
2015-07-18
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초록
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7. 결론
현재 전 세계적으로 기존과 차별화된 전략을 가진 저비용 항공사가 시장점유율을 확대해 가고 있으며, 대형 항공사들의 합병과 인수가 활발히 이루어지고 있다. 그리고 항공자유화 추세에 맞추어 거대 자본을 앞세운 중동 항공사들은 5자유권을 활용한 파상적인 시장 확대를 도모하고 있다. 이와 함께 항공사들은 연맹체(Alliance)를 적극적으로 구성하고 향후에는 Joint Venture 수준까지 확대를 시도하는 등 기존 항공운송시장에서의 경쟁은 나날이 치열해지고 있다.이러한 상황에서 우리나라 국적항공사들은 다양한 대응 전략을
7. 결론
현재 전 세계적으로 기존과 차별화된 전략을 가진 저비용 항공사가 시장점유율을 확대해 가고 있으며, 대형 항공사들의 합병과 인수가 활발히 이루어지고 있다. 그리고 항공자유화 추세에 맞추어 거대 자본을 앞세운 중동 항공사들은 5자유권을 활용한 파상적인 시장 확대를 도모하고 있다. 이와 함께 항공사들은 연맹체(Alliance)를 적극적으로 구성하고 향후에는 Joint Venture 수준까지 확대를 시도하는 등 기존 항공운송시장에서의 경쟁은 나날이 치열해지고 있다.이러한 상황에서 우리나라 국적항공사들은 다양한 대응 전략을 수립하고 있으나, 항공사의 운송은 국가간 항공협정, 공항 인프라, 정부의 항공 정책에 의존하는 측면이 크기 때문에 이를 지원하기 위한 거시적 측면의 정책방향 수립이 요구된다.이를 위해 본 연구는 현재 항공운송산업에 대한 동향을 파악하는 것을 연구의 출발점으로 설정하였다. 그리고 이러한 동향 조사 결과를 바탕으로 기존지표들을 수집하여 효율성, 안정성, 잠재성의 세 가지 지표로 구축하고, 이를평가할 수 있는 평가모형을 구축하여 시사점을 제시하였다. 다음 단계에서는 도출된 시사점을 기반으로 경쟁력을 강화하기 위한 정책방안을 도출하고, 다양한 미래 시나리오에 대하여 세 가지 지표의 변화를 예측하였다. 이와 더불어 이러한 정책이 국민편익 측면에서 가지는 효과를 개략적으로 제시하였다.우선 본 연구에서 경쟁력 지표는 효율성, 안전성, 잠재력의 세 가지 지표로 제시되었다. 이러한 지표를 통해 국적항공사의 경쟁력을 분석한 결과, 저비용국적항공사의 효율성은 전 세계 주요 항공사와 비교하여 큰 차이를 보이고 있지 않은 것으로 조사되었다. 그리고 안정성 지표 측면에서는 일부 항공사에서는 밀도의 경제 개념에서 특정 노선에 집중적인 부문이 강조되어 갑작스런 변동에 대응하기 위한 준비가 필요할 것으로 분석되었다. 마지막으로 잠재력 지표에서 우리나라는 아직 실현될 수 있는 수요가 존재하는 것으로 조사되었다.이러한 분석 결과를 기반으로 본 연구에서는 효율성, 안정성, 잠재력을 증진할 수 있는 세 가지 정책방안을 도출하였다. 우선 효율성 증진을 위한 정책으로는 국적항공사의 원가를 절감할 수 있는 인프라 구축과 지원제도를 제안하였다. 그리고 안정성 측면에서는 노선을 확대해 국적항공사들의 운송시장을 다변화하는 정책방향을 제시하였다. 마지막으로 잠재력 지표 측면에서는 관광산업 등 항공수요를 창출하기 위한 정책을 추진해야 함을 제시하였다.이와 같은 정책들은 현재 추세의 유지, Point to Point 네트워크 중심 또는 Hub and Spoke 네트워크 중심의 항공운송산업 구조 변화의 세 가지 미래 시나리오에 대하여 평가되었다. 그리고 제시한 정책 목표를 달성할 경우 경쟁력측면에서 유의한 효과가 나타날 수 있는 것으로 판단되었다. 더불어 이러한 정책방안을 실현하기 위한 추진계획과 정책 실현이 가지는 국민편익에 대한파급효과는 시나리오별로 4,081억 원부터 9조 2,530억 원의 효과가 나타날 수있는 것으로 조사되었다. 최종적으로는 본 연구의 결과를 통해 더욱 치열해지는 항공운송산업 경쟁에서 생존하기 위한 정책 대안을 제시할 수 있었다.
Abstract
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Globally the low-cost carriers that have differentiated their strategies from the existing ones are being established, and the merger and acquisitions of large carriers have been actively taking place nowadays.Furthermore with large amounts of capital and the fifth freedom rights,the Middle East car
Globally the low-cost carriers that have differentiated their strategies from the existing ones are being established, and the merger and acquisitions of large carriers have been actively taking place nowadays.Furthermore with large amounts of capital and the fifth freedom rights,the Middle East carriers have started promoting strategies to enter the present wave of the aviation market and a number of carriers are actively forming alliances with one another and planning to expand their the business up to the level of Joint Venture. Consequently it has caused the competition in the aviation market to be even more intense.Under these circumstances, Korean flag carriers have been establishing several effective measures to tackle the aforementioned problems. However, since the transportation of an airline company heavily relies on government polices and as well as infrastructures and air transport agreements, it is essential to implement government policies at macro-level.
The aim of this research is to suggest practical and effective measures of enhancing the competitiveness of Korea's aviation industry.The research begins with investigating historical trends in the air transportation industry. Based on the existing indicators and with the help of the results obtained from the analysis of the trends and secondary data available, the indicators to examine the efficiency,stability and potential have been reconstructed. An evaluation model has also been created in order to assess the effectiveness of the indicators,and suggestions have been made. In the following stage, by referring to the suggestions, several strategic policies and possible future scenarios for aviation industry were deduced and analyzed in order to suggest possible solutions to strengthen its competitiveness of aviation industry. In addition, the positive impacts that the polices may bring for the people of the nation have been demonstrated briefly in this paper.
To start with, there are three types of competitiveness indicators:efficiency indicator, stability indicator and potential indicator. Analyzing the competitiveness of the flag carriers, our efficiency indicator shows that it is hard to notice remarkable differences in the competitiveness between the world's major flag carriers and the low-cost carriers. The stability indicator shows that for those airline companies that are restricted in the number of services they can offer, which means their services are focused on a particular region, there is a great need for them to consider the situation where there is a sudden change in demand in the future. Lastly, the potential indicator suggests that there exists a potential demand for air transportation in Korea.On the basis of the results of the analysis, three strategic measures have been designed to increase the efficiency, stability and potential of our aviation industry. In order to improve the efficiency, the installation of relevant infrastructures and the institutional supports are vital. Higher stability of an airline company can possibly be achieved by the establishment of policies that would lead to an expansion of routes and destinations offered by the airline company. Finally the potential indicator suggests that it is important to formulate a policy that can boost the tourism industry, thus, stimulating the demand for air traffic.These policies have been evaluated with 3 possible scenarios of structural changes in the air transportation industry: maintaining present trends, Point to Point network and Hub and Spoke network. The results show the significant effectiveness on compactability in case the suggested policy goals are achieved. Also the research suggests a ripple effect on national benefits caused by planning and materializing a policy to realize the policy proposal. To conclude, this research proposes a policy proposal to survive in a fierce competition in the air transportation industry.
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