최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
DataON 바로가기다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
Edison 바로가기다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
Kafe 바로가기주관연구기관 | 한국철도기술연구원 Korea Railroad Research Institute |
---|---|
연구책임자 | 류상환 |
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 | 한국어 |
발행년월 | 2015-12 |
과제시작연도 | 2015 |
주관부처 | 미래창조과학부 KA |
과제관리전문기관 | 한국철도기술연구원 Korea Railroad Research Institute |
등록번호 | TRKO201600002107 |
과제고유번호 | 1711033292 |
DB 구축일자 | 2016-05-28 |
키워드 | 급완행,고성능 열차,정위치정차제어,수도권 광역급행철도,화재 방재,차륜/레일 공기저항,RFID 열차위치검지,응동속도,철도 통합무선망,통신망 QoS,철도 무선트래픽 분배Express/local train,High-performance train,Stop accuracy control,GTX,MTX,Fire safety,Wheel/rail,Aerodynamic drag,RFID Position Detect,WAVE,Response speed,Integrated Wireless Network for Railway,Operation Process,QoS for Communication Network,Wireless Traffic Allocation for Railway |
Part. I : 기존 광역 도시철도의 급행화 구현을 위한 핵심기술 개발
ㅇ 급행화 차량 제어 기술 연구 개발
- 축소모형을 통한 정위치 정차 제어기 구현 및 성능 검증
- 실 시스템 파라미터(제동 지연 시간 및 전이 시간 등)를 반영한 상세 축소모형 구현
- 개선 알고리듬을 적용한 제어기(ATP, ATO) 구현
- 기존 제어기와의 비교를 통한 성능 향상 확인
ㅇ 다기능 직류급전시뮬레이터 신뢰성 향상기술 개발
- 직류 급전 시뮬레이터 검증, 사용자 편의성 개선 및 신뢰성 향상
- 차량주행성
Part. I : 기존 광역 도시철도의 급행화 구현을 위한 핵심기술 개발
ㅇ 급행화 차량 제어 기술 연구 개발
- 축소모형을 통한 정위치 정차 제어기 구현 및 성능 검증
- 실 시스템 파라미터(제동 지연 시간 및 전이 시간 등)를 반영한 상세 축소모형 구현
- 개선 알고리듬을 적용한 제어기(ATP, ATO) 구현
- 기존 제어기와의 비교를 통한 성능 향상 확인
ㅇ 다기능 직류급전시뮬레이터 신뢰성 향상기술 개발
- 직류 급전 시뮬레이터 검증, 사용자 편의성 개선 및 신뢰성 향상
- 차량주행성능 프로그램 개선 및 고도화
- 현장시험을 통한 TPS 및 전력조류 알고리즘 보완
ㅇ 광폭 출입문 안정성 분석
- 기존 출입문 시스템 고장 사례 분석
- 확폭에 따른 광폭 출입문 작동 안정성 분석 및 작동 안정성 확보 방안 연구
Part. Ⅱ : 수도권광역급행철도 핵심기술 연구
ㅇ 터널 내 화재에 대비한 열차 방재 요건 제시
- 유럽 TSI 기준 및 국내 철도차량 기술기준 조사 및 분석
- 초장대터널 운행을 위한 차량 방재 요건 제시
- 빠른 승하차를 위한 출입문 설치 방안
- 수도권 광역급행 운행을 위한 실내 설계 개념도
ㅇ 미세 파상 마모된 레일 차륜 인터페이스 점착 성능 분석 및 제동거리 단축효과 분석
- 차륜 점착성능 개선을 위한 국부 열처리 및 후처리 방안 제시
- 점착성능 향상을 위한 차륜 레일 인터페이스 미세 파상마모 설치 방안 수립
- 점착성능 시험을 통한 미세 파상마모 차륜 레일 인터페이스 성능분석(50, 75, 100km/h)
- 점착성능 향상에 따른 감속시 제동거리 단축효과 분석
ㅇ 대심도 급행열차 공기저항 분석 및 지하터널 축열방안 연구
- 지하터널 축열해소를 위해 단선터널에서 환기풍량 증가(152CMS)와 선로부 국소냉각 그리고 복선터널에서는 환기풍량 증가(208츤)와 제동구역 냉각 적용
- 수도권급행열차의 예상 주행저항 2차식계수(공기저항부분)는 단선에서 약0.0017 복선에서 약 0.0013
- 단선병열터널의 연결로(Cross-bridge) 간격 연결로 간격은 500m 수준이 적절
Part. Ⅲ : 신개념 무선통신 열차제어 시스템 개발
ㅇ 저비용 고정밀 열차위치 검지기술 개발
- 고정밀 열차위치검지를 위한 빔포밍 리더안테나 최적화 설계 및 제작
- 환경에 둔감한 태그 영향 분석
- 고속 RFID 응동 시험
- RFID를 이용한 열차위치 검지시험
ㅇ 저비용 차-지상간 정보전송 기술개발
- 철도적용을 위한 WAVE 통신프로토콜 설계
- 차-지상간 데이터 전송을 위한 WAVE 무선기 실차시험
Part. Ⅳ: 철도 통합무선망 무선자원 분배시스템 개발
ㅇ 철도 통신망 무선자원 분배시스템 연구
- 철도 무선자원 분배시스템 무선트래픽 모델 개발
- 철도 무선자원 분배시스템 이동성 모형 개발
ㅇ 철도 통신망 무선자원 분배시스템 연계연구
- 철도 통신망 무선자원 분배 관련 연계 프로세스 도출
- 철도 통신망 IP 체계 및 단말 번호체계 도출
Part. I : 기존 광역 도시철도의 급행화 구현을 위한 핵심기술 개발
IV. Research Result
▪ Analysis of wide-size door system stability
- Result of malfunction analysis of the presnet door system
- Endurability experiment of wide-size door system
- Plans for operation stability
▪ Verification of stop a
Part. I : 기존 광역 도시철도의 급행화 구현을 위한 핵심기술 개발
IV. Research Result
▪ Analysis of wide-size door system stability
- Result of malfunction analysis of the presnet door system
- Endurability experiment of wide-size door system
- Plans for operation stability
▪ Verification of stop accuracy control system by the small-scale train model
- Production of small-scale train model to reflect real system parameters
- Improved stop accuracy control system
- Verification of developing control system performance
▪ Reliability improvement of multi-function DC power supply simulator
- Improvement of user convenient and reliability
- Improvement of TPS program
- Complementation of TPS and power simulator algorithm by field experiment
Part. Ⅱ : 수도권광역급행철도 핵심기술 연구
Ⅳ. R&D Results (This Year)
□ Analysis for the adhesion due to the micro-corrugated wheel/rail and the effects of the corrugation on the braking distance of the metro
○ Proposal for the local heat treatment and post-treatment for enhancing the adhesion of the wheel
- Proposal for the local heat treatment and post-treatment, such as laser hardening and high-frequency induction heating
- Proposal for the optimum ratio of rail hardness/wheel hardness (1~1.3)
○ Proposal for manufacturing methods to create the micro-corrugated wheel/rail
- Applying for the Relevant Patent
○ Wheel/rail interface analysis through the experiments at 50, 75 and 100 km/h
- Adhesion : It turned out that adhesion performance was enhanced, in case of the wheel with local hardening pitch less than the contact patch.
- Rolling noise : It turned out that rolling noise level was reduced remarkably, in case of the wheel with local hardening pitch less than or 2 times larger than the contact patch.
- Rolling surface wear : It turned out that no score marks and/or plastic flows on the rolling surface happened in case that sufficient hardening depth was acquired.
○ Braking distance analysis, considering enhanced adhesion performance
- EN 14531-2:2012(E)에 따른 제동거리 분석법 제시
- Realization for the braking distance calculation method based on EN 14531-2:2012(E)
- Sufficient deceleration of the rolling stock for safe operation under dry and wet conditions, in case of the wheel with local hardening pitch less than the contact patch.
□ 대심도 급행열차 공기저항 분석 및 지하터널 축열 방안 연구
- As a result of the numerical analysis on a underground ventilation system for A-line of Metropolitan Tanin eXpress system, it is difficult to satisfy the temperature criteria just with a natural ventilation system.
- For the solution of heat accumulation to satisfy a temperature criteria, the amount of ventilation has to be increased to 152CMS with a local cooling system around a platform for a single line tunnel. And for the double line tunnel, the increase of the ventilation quantity to 208CMS with a brake zone cooling system is needed.
Part. Ⅲ : 신개념 무선통신 열차제어 시스템 개발
IV. Research Result
▪ Development of high accurate & low cost train location detection technology
- Design and measuremnt of a beam-forming reader antenna for high accurate train location detection
- Test of tag housing structure for robust performance in railyway environment
- High speed RFID response test
▪ Development of low cost train-ground communication technology
- Design of WAVE communication protocol for possible application in railway
- Real train test of WAVE communication for train-ground communication data transfer
과제명(ProjectTitle) : | - |
---|---|
연구책임자(Manager) : | - |
과제기간(DetailSeriesProject) : | - |
총연구비 (DetailSeriesProject) : | - |
키워드(keyword) : | - |
과제수행기간(LeadAgency) : | - |
연구목표(Goal) : | - |
연구내용(Abstract) : | - |
기대효과(Effect) : | - |
Copyright KISTI. All Rights Reserved.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.